Gå til innhold

Hvilke julekaker har/skal du lage(t) i år?

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg har noen sorter jeg har pleid å lage, men jeg føler meg ganske lei av dem, og tenkte kanskje jeg kunne prøve noe litt mer spennende, eller bare annerledes fra de jeg er vant med. Har søkt litt rundt på nettet og får nærmest lyst til å droppe hele greia (som jeg selvsagt også kan ende med å gjøre). Sansen "hva har jeg lyst på?" fungerer ikke så veldig bra for tiden, så da ser jeg etter litt inspirasjon fra dere! :) 

Hvilke julekaker (trenger ikke være spesifikt juleKAKER, som i småkaker, men julebakst eller lignende) dere har laget eller skal lage i år? Eller hvilke julekaker håper dere at dere finner når dere drar hjem til jul? 

:blomst: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bakt pepperkaker og skal bake politisk ukorrekte boller (negerboller) Kanskje blir det serinakaker også om vi rekker det. 

• Liker 1
Skrevet

Vi får fra svigers, men jeg prøvde meg på smultringer for morro skyld :P 

Anonymkode: 3b5dc...3e7

Gjest Catalina Culès
Skrevet

I år skal jeg ikke bake :) 

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg har bare laget en kake, engelsk christmas cake med masse tørket frukt og en egg/mel/smør/sukker-røre for å holde frukten sammen. Det er helt perfekt for den mørke årstiden. Når den er spist opp er det vel ikke umulig at jeg tar den italienske varianten panforte. 

Skrevet

Så langt har jeg bakt kanelstenger, kakemenn, havrekjeks, julebrød, pepperkaker og sjokoladekjeks.

Får se om det blir noe mer baking på meg før julaften, men vi har vel egentlig nok i hus nå :) 

Gjest supernova_87
Skrevet
31 minutter siden, Kosekatten skrev:

Sjokoladepinner. :arwen:

Brukte du natron i oppskriften? Eller går det greit med bakepulver? :P 

Skrevet

Har bakt pepperkaker. Vurderer Slaraffenlandkake, fruktkake med ananas, rosiner, coctailbær og sukat.

Skrevet
8 minutter siden, Rainstorm said:

Brukte du natron i oppskriften? Eller går det greit med bakepulver? :P 

Jeg bruker bare bakepulver. Jeg er dog ingen bakeekspert så skal ikke si noe om hva man burde bruke. Men har allerede spist opp den ene porsjonen med sjokoladepinner så jeg er i hvert fall fornøyd med resultatet. :arwen:

Gjest supernova_87
Skrevet
Akkurat nå, Kosekatten skrev:

Jeg bruker bare bakepulver. Jeg er dog ingen bakeekspert så skal ikke si noe om hva man burde bruke. Men har allerede spist opp den ene porsjonen med sjokoladepinner så jeg er i hvert fall fornøyd med resultatet. :arwen:

Haha! Digg! 

Har du lyst til å dele oppskriften, dersom du har en link lett tilgjengelig?

Skrevet

Risboller, vepsebol, lefser og krumkaker er det eneste som lages her. Det andre spises ikke... Pepperkaker kjøpes, vi synes de er bedre enn hjemmelaget.

Anonymkode: fb5e6...13c

Skrevet

Her går det i brune pinner, havreflarn, risboller og kokkosmakroner, veldig standard men alt kan gjøres glutenfritt så det passer bra for en med cøliaki her

Anonymkode: 96e91...457

Skrevet

Årets nykommer blir joululimppu (finsk julebrød).

Anonymkode: a327d...186

Skrevet

Rullet marsin, lagd pepperkaker av ferdigdeig, og lagd risboller. Har også kjøpt ferdige kokosmakroner, serinakaker, kransekake og smultringer. Kan ikke akkurat kalles julebakst 😂 Men lenge leve lettvinte løsninger! 

Skrevet

Hittil har vi bakt havremakroner med appelsin og sjokolade, brune pinner, kokosmakroner med sitron, peppermyntekuler med mokkabønner, marsipankuler med mokkabønner (brukte ferdig, grov marsipan), marsipankuler med fiken og rullet i kakao, nøttekaker. Planen var egentlig også krumkaker og spekulasi/kakemenn, men jeg må nesten se hva vi rekker, da vi har vært en del bortreist og i tillegg syke i desember. Alt lages glutenfritt pga cøliaki i familien og særlig 5-åringen har deltatt veldig aktivt og faktisk vært en god hjelp.

Egentlig kunne jeg godt tenke meg å lage fruktkake også, som man kan dele opp i skiver, men syns den har blitt så løs i glutenfri variant. Pepperkaker pleier vi å bake hos svigermor, men siden det ikke ble i år, syns jeg det er like greit å kjøpe. Jeg føler meg litt kontroversiell som sier det, men jeg syns faktisk gode kjøpte pepperkaker er bedre enn hjemmelagde...

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg fant frem kakeboksene som jeg trodde stod plassert tomme i skapet, klar for bruk denne sesongen! Men der var det jammen kaker fra i fjor! Godt smakte de også! :fnise::laugh: 

Skrevet
46 minutter siden, Rainstorm said:

Haha! Digg! 

Har du lyst til å dele oppskriften, dersom du har en link lett tilgjengelig?

Beklager har ingen oppskrift lett tilgjengelig. Men tror sjokoladepinner.  smaker godt uansett hvilken oppskrift man bruker. Kakao, sukker og fett. Kan vel ikke bli så mye bedre enn det. :P

Skrevet

Lager ingenting. Kjøper

Anonymkode: 65c58...e3d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...