Gå til innhold

Jeg bruker hansker når jeg skifter bæsjebleie, samboer er dritsur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt rart problemstilling, men jeg turte ikke spørre noen jeg kjenner fordi samboeren min ble så dritsur og jeg ble redd for at dette er helt hinsides. Han sier at jeg får barnet til å føle seg ekkel og skitten og at ingen mødre med respekt for seg selv bruker hansker når de skifter bæsjebleie. 

Grunnen til at jeg bruker hansker er fordi jeg sliter med tørr hud, og overdreven vasking av hendene gjør problemet mye verre. Hvis jeg da får bæsj på hånda betyr det mer skrubbing, og jeg har tenkt at for å unngå dette så var det greit å bruke engangshansker når jeg byttet bæsjebleie, som et føre-var-grep. 

Er det noe man bare ikke gjør? 

Samboer sier at det er noe galt med meg, og at jeg har bakteriefobi, noe jeg ikke mener jeg har, det handler om den sprukne og såre huden. han sier jeg er en dårlig mor når jeg holder på sånn. 

Anonymkode: e374e...931

Videoannonse
Annonse
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Be ham om å skifte selv, da.

Endret av Overrasket
Skrevet

Be han slappe av. Du har jo en god grunn.

Anonymkode: cddd0...b33

• Liker 16
Skrevet

Engangshansker er langt i fra tette. Så når du bruker hanskene og ikke vasker eller spriter hendene etterpå får du likevel avføringsbakterier på hendene som du da drar ut overalt. 

Det hygieniske er å utføre håndhygiene etterpå uansett om man bruker hansker eller ikke. 

Anonymkode: 878bb...c91

• Liker 26
Skrevet

Hvis det er sånne vanlige hansker man får kjøpt på div butikker så er ikke de tette. Det kommer bakterier gjennom de. Man må ha nitril eller lateks hansker for at de skal være helt tette. Så man skal derfor vaske hendene etter man har tatt av hanskene, egentlig. 

Kjøp deg en mild såpe og en god håndkrem. 

Anonymkode: 49dd9...17d

• Liker 7
Skrevet

javel..

Anonymkode: 2d305...531

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det, selv om jeg også sliter med veldig tørre hender. Bruker en god håndkrem om nattav og i løpet av dagen. 

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hæ ? Det er bare å bruke engangshansker det da. Ser ikke problemet :-D

Har ei venninne som vasker hendene HVER gang før hun tar i babyen. DET er hysterisk. Men nå har hun litt sånne tvangshandlinger , og ikke helt ok. Men vi sier nå til henne og hun tar ting til seg. Hun er jo en god og omsorgsfull mamma uansett :-) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånne vanlige hansker man får kjøpt på div butikker så er ikke de tette. Det kommer bakterier gjennom de. Man må ha nitril eller lateks hansker for at de skal være helt tette. Så man skal derfor vaske hendene etter man har tatt av hanskene, egentlig. 

Kjøp deg en mild såpe og en god håndkrem. 

Anonymkode: 49dd9...17d

Nitrilhansker er i mange tilfeller ikke tette de heller. Samme med lateks. Ved f.eks norovirus på sykehus må man derfor både vaske og sprite hendene etter man bruker nitrilhansker i smitterom etter prosedyre. Ved de fleste andre smittsomme sykdommer holder det med en av delene. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nitrilhansker er i mange tilfeller ikke tette de heller. Samme med lateks. Ved f.eks norovirus på sykehus må man derfor både vaske og sprite hendene etter man bruker nitrilhansker i smitterom etter prosedyre. Ved de fleste andre smittsomme sykdommer holder det med en av delene. 

Nå funker ikke sprit mot norovirus heller da.

Anonymkode: c4317...5bd

• Liker 10
Skrevet

Be han skifte bleier selv 😂 hvis han i det hele tatt "tør"🤣

Anonymkode: 14176...13a

• Liker 2
Skrevet

Skal vel ikke være noe å diskutere hvis du har et problem med huden? Det holder det.

Får meg likevel til å lure om du faktisk har bakteriefobi. Hvorfor skulle han reagert så sterkt hvis du har et fysisk problem?? Man skrubber seg ikke som en gal etter å ha skiftet en bæsjebleie. 

Søstern har like hender som deg og det skrubbe ordet fikk meg til å våkne. Hun slet med overdreven vasking i 10 år og hadde et alvorlig problem med dette. 

Anonymkode: 1d2e5...026

• Liker 15
Skrevet

Ser ikke problemet. Bruk handsker om du føler for det eller be far bytte bleier selv om det er så grusomt. Tviler sterkt på at babyen skjønner noe av de hanskene. Men som flere sier så er de ikke helt tette så du bør vaske hendene uansett.

• Liker 6
Skrevet

Tipper at et spedbarn ikke kan trekke konklusjonen at man er "skitten" fordi mor bytter bleie med hansker. For en rar idè samboeren din har fått.

Anonymkode: e9ceb...d2f

• Liker 13
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt rart problemstilling, men jeg turte ikke spørre noen jeg kjenner fordi samboeren min ble så dritsur og jeg ble redd for at dette er helt hinsides. Han sier at jeg får barnet til å føle seg ekkel og skitten og at ingen mødre med respekt for seg selv bruker hansker når de skifter bæsjebleie. 

Grunnen til at jeg bruker hansker er fordi jeg sliter med tørr hud, og overdreven vasking av hendene gjør problemet mye verre. Hvis jeg da får bæsj på hånda betyr det mer skrubbing, og jeg har tenkt at for å unngå dette så var det greit å bruke engangshansker når jeg byttet bæsjebleie, som et føre-var-grep. 

Er det noe man bare ikke gjør? 

Samboer sier at det er noe galt med meg, og at jeg har bakteriefobi, noe jeg ikke mener jeg har, det handler om den sprukne og såre huden. han sier jeg er en dårlig mor når jeg holder på sånn. 

Uansett så må du jo vaske, tørke og så smørre baby, så du får jo i den prosessen vaska, tørka og smurt hendene. 

Men om du har sår i huden på hendene så må du jo selvsagt bruke hansker. Bæsj i sår er ikke en god ting. Men uansett må du altså vaske hendene dersom du kommer i kontakt med bæsj, så uten åpne sår, intet poeng med hansker. 

Og: baby får verken mer eller mindre traumer av hansker enn baby får av å gå med bæsjen sin på rumpa til den er 1-2 år gammel. Det ene er bare normalt pga bekvemmelighet for oss voksne, det andre er ikke normalt, selv om det er bekvemt for oss voksne. 

Anonymkode: 538a3...97a

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Engangshansker er langt i fra tette. Så når du bruker hanskene og ikke vasker eller spriter hendene etterpå får du likevel avføringsbakterier på hendene som du da drar ut overalt. 

Det hygieniske er å utføre håndhygiene etterpå uansett om man bruker hansker eller ikke. 

Det gjør jeg selvsagt. Men det er for å ikke få bæsjerester på hendene, så jeg må skrubbe det bort. Hvis jeg bruker hansker er det nok med en enkel vask, i stedet for mer. 

9 minutter siden, Overrasket skrev:

Be ham om å skifte selv, da.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be han skifte bleier selv 😂 hvis han i det hele tatt "tør"🤣

Anonymkode: 14176...13a

Han er flink med barnet, og sier at det er uhørt å bruke hansker, han bruker ikke hansker. Nå vil han ikke la meg skifte bæsjebleie hvis jeg ikke lar være å bruke hansker. Har latt være siden det. For jeg har ikke turt å ta opp med noen andre før nå om det er så galt eller ikke. 

ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv det når du har psoriasis! 

Anonymkode: 940c0...5d8

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vel ikke være noe å diskutere hvis du har et problem med huden? Det holder det.

Får meg likevel til å lure om du faktisk har bakteriefobi. Hvorfor skulle han reagert så sterkt hvis du har et fysisk problem?? Man skrubber seg ikke som en gal etter å ha skiftet en bæsjebleie. 

Søstern har like hender som deg og det skrubbe ordet fikk meg til å våkne. Hun slet med overdreven vasking i 10 år og hadde et alvorlig problem med dette. 

Anonymkode: 1d2e5...026

Kanskje jeg gjør feil? Hvis jeg får bæsj på hånda så skrubber jeg ja? Er det feil? 

Ser noen sier at man fremdeles får bakterier, jeg vasker meg fremdeles på hendene, men det blir en vanlig gang i stedet for å måtte skrubbe bort bæsj. Jeg prøvde å lese om bakteriefobi nå, men synes ikke jeg har det. Kan f.eks spise noe som har falt på gulvet hvis det er tørt, jeg vet jo at gulvet er rent. 

Jeg har det veldig rent i huset, er ordentlig og renslig men tror ikke jeg har bakteriefobi. Jeg pleier å re opp senga hver morgen og av og til roter samboer det til fordi han synes jeg er så plagsom. Han sier at det er noe galt med meg, men samtidig blir han jo glad når jeg vasker klærne hans og de tingene. 

ts

Skrevet

Om du bruker hansker eller ikke er jo hvertfall ikke noe babyen tenker over, særlig om det bare er i bruk til nedentil. Man bruker jo hansker når man skifter bleie i barnehagen. 

Skrevet

Kam du bruke antiback? Den er tilført fuktighetsgivende midler. Jeg er sykepleier, og kan ikke vaske hendene 5-10 ganger i TIMEN, da begynner jeg å flasse av hud. Men antiback bruker jeg nok minst 5-10 ganger i timen, og det går greit. Vasker selvfølgelig henda "nok" ganger i løpet av en vakt likevel. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...