AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #1 Skrevet 20. desember 2017 Denne høres for utrolig ut til å være sann. Opplever virkelig kvinner slikt i disse dager? Anonymkode: 1c0b1...0cf
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Kanskje noen som opplever det, men selv har jeg ikke opplevd noe sånt som kvinne i IT-bransjen. Folk blir stort sett positivt overrasket når jeg forteller at jeg jobber innen IT og kunder blir imponert over jobben jeg gjør og min tekniske innsikt. Anonymkode: 4adb2...ddf 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 Jeg har opplevd en del av det der under studiene. Da fra mannlige førsteårsstudenter, som lot til å mene at kvinner kan jo ikke noe om data. Heldigvis lot det til at de vokste det av seg når de så at de kvinnelige studentene fikk minst like gode karakterer som dem selv, manglende dataspillerfaring til tross.... Anonymkode: 6cae1...61b
KaDust Skrevet 6. januar 2018 #4 Skrevet 6. januar 2018 Opplevde det når jeg gjorde Bacheloroppgaven min, at de vi jobbet mot i E24 kun henvendte seg til min mannlige oppgave-partner, selv når det var jeg som stilte spørsmålet / skulle gjøre den delen av oppgaven. De diskriminerte også oss begge, fordi vi "bare er studenter". De mente altså at vi ikke hadde peiling. Klarer ikke ta E24 seriøst etter den bacheloroppgaven. 2
WubWub Skrevet 6. januar 2018 #5 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, KaDust skrev: Opplevde det når jeg gjorde Bacheloroppgaven min, at de vi jobbet mot i E24 kun henvendte seg til min mannlige oppgave-partner, selv når det var jeg som stilte spørsmålet / skulle gjøre den delen av oppgaven. De diskriminerte også oss begge, fordi vi "bare er studenter". De mente altså at vi ikke hadde peiling. Klarer ikke ta E24 seriøst etter den bacheloroppgaven. Nei vettu hva, dette ligner ikke grisen. Du er mer kompetent og intelligent enn de fleste menn, og så blir du møtt med slik? Jeg blir så provosert! 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #6 Skrevet 7. januar 2018 Jobber i IT-bransjen. Kan love at er det noe man/vi ønsker mer av så er det bedre balanse mellom kjønnene. Kan man sakene sine spiller alt annet null rolle. Det er vanskelig å få tak i gode folk. Anonymkode: e92dd...078 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #7 Skrevet 8. januar 2018 Jeg opplever det faktisk akkurat nå. Det viser seg at det er ekstremt upopulært å bli gravid i firmaet jeg jobber i... Det er bare to kvinner her, og jeg er første som noen sinne har blitt gravid. Jeg ble umiddelbart fratatt alt av givende arbeidsoppgaver, og har nå sittet med bare småoppgaver av type "drittarbeid" som ingen vil gjøre. For de vil jo ikke risikere å bli ubeleiliget av at jeg blir sykemeldt og sånt, så da får jeg ikke delta i porsjekter eller noe som helst av større oppgaver. Anonymkode: 6cae1...61b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #8 Skrevet 8. januar 2018 Da jeg studerte trodde gutta på studiet at vi få jentene som var der var kvotert inn. Jeg pleier vanligvis ikke diskutere karakterer, men etter det passet jeg på høre hva andre hadde fått og dele hva jeg fikk for å få det inn i skallen på gutta at vi jentene hadde like mye der å gjøre som dem. Vi jentene lå alltid på topp eller blant de aller høyeste karaktermessig. Anonymkode: af985...214 1
FantasDick Skrevet 8. januar 2018 #9 Skrevet 8. januar 2018 Jeg fikk en del lignende kommentarer da jeg jobbet innen IT, noen år siden. Jeg ser/så også ganske ung ut og det hjelper ikke, akkurat.. Akkurat nå jobber jeg i et bilrelatert serviceyrke og må ofte gjøre enkle ting som å bytte lyspærer o.l, men det er et svare strev å få gjort jobben min når kundene er voksne menn. Har hatt kunder som regelrett takker nei til hjelp og heller tråkker rundt i en halvtime mens de venter på "en kar" - selv om jeg har overrasket mange med at jeg faktisk klarer det. Kan ha noe med at jeg bor på bygda.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #10 Skrevet 8. januar 2018 Noen steder muligens og det er jo ikke greit. Men det kan skyldes at IT bransjen er tilpasset menn som jobber mye, for på den andre siden så er det nesten alltid menn som jobber overtid eller ekstra på de fleste stedene jeg har jobbet. Å jobbe med IT er uforenlig med ganske mye annet, siden man hele tiden er på jobb, og det må både menn og kvinner ta innover seg. Anonymkode: a5a90...abf
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #11 Skrevet 8. januar 2018 Har jobbet i kundesupport for en internettleverandør, fikk sånne kommentarer månedlig. Fikk også kommentarer fra mannlige kollegaer/samarbeidspartnere om at jeg sikkert hadde fått jobben pga. kjønnskvotering, for damer kan jo ikke data. Samme kommentar da jeg ble forfremmet. Samme kommentar da jeg ble forfremmet enda en gang... Anonymkode: 8d77d...dd3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #12 Skrevet 8. januar 2018 Vet ikke. Men vet de opplever mye av det i gamingbransjen og at de fleste kvinner gir seg ut for å være menn der. Anonymkode: 3f995...14a 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #13 Skrevet 8. januar 2018 Nå driver jeg kun med data som hobby så møter ikke så mye sånn sett. Men har jobbet i tungindustrien og møtte en del diskriminering der av enkelte sjefer og kolleger, men hadde også mange flotte sjefer og kolleger i tillegg som slo hardt ned på det om de fikk det med seg. Anonymkode: 7dfb5...c49
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #14 Skrevet 8. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen steder muligens og det er jo ikke greit. Men det kan skyldes at IT bransjen er tilpasset menn som jobber mye, for på den andre siden så er det nesten alltid menn som jobber overtid eller ekstra på de fleste stedene jeg har jobbet. Å jobbe med IT er uforenlig med ganske mye annet, siden man hele tiden er på jobb, og det må både menn og kvinner ta innover seg. Anonymkode: a5a90...abf Dette er jo rett og slett bare vås. I en bransje der arbeidstakerne er så ettertraktet at de fleste må benytte hodejegere for å rekruttere nye ansatte så slipper man slett ikke unna med å behandle sine ansatte dårlig, da stikker de til konkurrentene før du rekker å si "pålagt overtid". Hvis noen har lyst til å jobbe masse overtid får de som regel lov til det, men det er ingen som tvinger deg til det. Anonymkode: 3a208...6c6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #15 Skrevet 10. januar 2018 På 1/8/2018 den 20.23, AnonymBruker skrev: Dette er jo rett og slett bare vås. I en bransje der arbeidstakerne er så ettertraktet at de fleste må benytte hodejegere for å rekruttere nye ansatte så slipper man slett ikke unna med å behandle sine ansatte dårlig, da stikker de til konkurrentene før du rekker å si "pålagt overtid". Hvis noen har lyst til å jobbe masse overtid får de som regel lov til det, men det er ingen som tvinger deg til det. Anonymkode: 3a208...6c6 Du får prøve selv da vet du Vi er mange i bransjen som har jobbet særdeles mye. Og selv om man kan få ny jobb, så er forholdene ofte tilsvarende der også. Det er nok noen bedrifter som har skjerpet seg litt med tanke på overtidsbruk og misbruk av såkalt "særlig uavhengige" stillinger (men som ikke egentlig er det fordi man må være på jobb i kontortiden, og ikke har mulighet til å prioritere når/nvilke/hvordan aktiviteter skal skje), men det er mye texas ennå. Anonymkode: a5a90...abf
Charlene87 Skrevet 10. januar 2018 #16 Skrevet 10. januar 2018 JA! jeg har opplevd det mange ganger! jeg jobber på bensinstasjon, og de gidder ikke å spørre meg om olje engang! de spør heller noen andre mannfolk som stikker innom butikken. herregud. Mannfolk kan være noen drittsekker. Jobbet også som kundekonsulent på viking redning, og da de hørte at det var en dame på tlf så sa han, "ja, tror ikke jeg skal spørre deg om dette her... " eller om jeg kan heller få snakke med en mann. Fordi jeg sa at hans bilavtale ikke dekker den type feil, han ble sur og ville heller snakke med en mann. Javel.. Jeg kan finne fram riktig olje, lyspærer, kjølevæske til kundene, og jeg vet hva symbolene på varsellysene står for. Det står svart og hvitt på datamanskinen hva slags type bilavtale dekker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå