Gå til innhold

Vokse opp uten far, går det dårligere for barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det med barn som vokser opp uten far, feks sammen med alenemor eller et lesbisk par, går det dårligere for dem i livet, særlig for guttene?

Anonymkode: 0f243...491

Videoannonse
Annonse
Gjest GiftMann38
Skrevet

Undersøkelser fra USA tyder på det.

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det har mye med moren og oppdragelsen å gjøre. Ikke minst om gutten har et fint mannlig forbilde i livet sitt, om det så er i form av en kjæreste av mor, bror, venn eller evt en trener eller noe.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Det er nok spesielt en belastning for guttene.

Anonymkode: 5f148...a1e

• Liker 6
Skrevet

Vil vel tro at både gutter og jenter trenger gode forbilder av sitt eget kjønn. Men det må ikke være fra foreldrene, det kan være et annet familiemedlem eller familievenn. 

Vil nesten tro at det er verre å vokse opp med et dårlig forbilde, eks en fraværende far enn ingen far. Det er jo fryktelig sårt å føle seg tilsidesatt. 

Anonymkode: ba238...7c6

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror slike ting er svært individuelt, selv om man kan si noe om det på gruppenivå. Problemet er vel å skille hvilke faktorer som har innvirkning. Jeg vil tro at når man er alenemor uten at far er involvert vil jo det gjerne gjøre at det er større sjanse for at man har dårligere økonomi enn andre og at man ikke får fulgt opp barna like godt som de som er to til å dele på jobben. Dersom det i tillegg har vært et konfliktfylt brudd vil jo også det påvirke barna. Det vil ikke gjelde for barna til lesbiske par som holder sammen. 

Uansett hvilken samlivsform man lever i vil jo barn ha godt av et godt nettverk av voksne rundt seg. 

• Liker 2
Gjest C.Tramell
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil vel tro at både gutter og jenter trenger gode forbilder av sitt eget kjønn. Men det må ikke være fra foreldrene, det kan være et annet familiemedlem eller familievenn. 

Vil nesten tro at det er verre å vokse opp med et dårlig forbilde, eks en fraværende far enn ingen far. Det er jo fryktelig sårt å føle seg tilsidesatt. 

Anonymkode: ba238...7c6

Huff, ja. Da er det nesten bedre å ikke ha en far. Når jeg tenker tilbake på alle "gærnegutta" jeg har vært i kontakt med i løpet av oppveksten og voksenlivet er det de med veldig autoritære, aggressive eller likegyldige fedre som har klart seg dårligst. De som har vokst opp helt uten far men med en god mor med noenlunde grei økonomi og et nettverk rundt seg som har sørget for at barna har gode mannlige rollemodeller har det gått atskillig bedre for. Tror foreldrenes personlighet har veldig mye å si uansett om de er aleneforeldre eller par, og at mange enslige evner å forme trygge og harmoniske barn.

Skrevet

All statistikk viser det ja.

Anonymkode: b0c0f...4ac

• Liker 3
Gjest Axl Rose
Skrevet

Ja. Barn trenger en far. I det minste en som kan være som er far for barnet.

Egoistiske kjerringer som ikke tenker på barnas framtid.

Gjest C.Tramell
Skrevet
Just now, Axl Rose said:

Ja. Barn trenger en far. I det minste en som kan være som er far for barnet.

Egoistiske kjerringer som ikke tenker på barnas framtid.

De som blir forlatt til fordel for en ny kvinne av en mann som over natta slutter å bry seg om sine egne barn også, eller kan det noen ganger være faren som er den egoistiske drittsekken? 

Skrevet

Jeg har vokst opp uten egen far, men med stefar. Det gikk bra for min del.

Mine barn mistet kontakten med far i en alder av 13 og 15. Min eldste sønn sliter pga dette den dag idag. Nå er han 26 år.

Anonymkode: 5003f...288

Skrevet
På 19.12.2017 den 23.25, GiftMann38 skrev:

Undersøkelser fra USA tyder på det.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All statistikk viser det ja.

Anonymkode: b0c0f...4ac

Statistikken forteller først og fremst noe om økonomiske og klassemessige faktorer. Alenemødre har ofte dårligere råd enn andre familier, spesielt i land med færre velfeldsordninger som USA, og økonomisk bakgrunn har masse å si for barns utvikling og muligheter. Det betyr ikke at det å mangle far i seg selv er det store problemet, men den økonomiske situasjonen mor og barn havner i som resultat, er problematisk.

En alenemor i Norge som er i jobb og klarer seg greit økonomisk, og som er ressurssterk, vil sannsynligvis oppfostre sunne og veltilpassede barn. Samme med lesbiske par. Eller alenefedre/homofile par, for den del. Det å komme fra et ressurssterkt, stimulerende, trygt og kjærlig hjem trumfer faktorer som kjønn. 

Å vokse opp hos et gift, heterofilt par, er heller ikke noen garanti for at barna har tett kontakt med sin far. Ekstremt mange smågutter i Norges historie har vokst opp uten en særlig tilstedeværende farsfigur, fordi far jobbet på sjøen i månedsvis om gangen, tok seg arbeid på jernbane og gårder langt unna, og det var mor som oppdro barna i det daglige. Ingen ville vel tenkt at disse guttene ikke klarte seg like greit som alle andre. 

Anonymkode: 75648...973

• Liker 10
Gjest GiftMann38
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å vokse opp hos et gift, heterofilt par, er heller ikke noen garanti for at barna har tett kontakt med sin far. Ekstremt mange smågutter i Norges historie har vokst opp uten en særlig tilstedeværende farsfigur, fordi far jobbet på sjøen i månedsvis om gangen, tok seg arbeid på jernbane og gårder langt unna, og det var mor som oppdro barna i det daglige. Ingen ville vel tenkt at disse guttene ikke klarte seg like greit som alle andre. 

Anonymkode: 75648...973

Det forstår vi som forstår hva statistiske resultater er for noe også.

Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)
29 minutter siden, C.Tramell skrev:

De som blir forlatt til fordel for en ny kvinne av en mann som over natta slutter å bry seg om sine egne barn også, eller kan det noen ganger være faren som er den egoistiske drittsekken? 

Mannfolk som gir faen i barna sine er også drittsekker. Akkurat som kjerringene som må ha barn samme faen om barnet får en trygg og god oppvekst eller ikke. Jeg er forbanna på de som tenker kun på sitt eget ønske og driter i barnet. Fytti helvete.

Endret av Axl Rose
Skrevet

Mine barn vokser dessverre opp uten en far. Da det ble slutt mellom oss sluttet han helt å bry seg om barna. Han later som han bryr seg om de og kommer med det ene tomme løftet etter det andre. Det ødelegger barna. Nå er jeg å vei for å få han permanent fjernet fra livene deres, da de har det bedre uten han enn sånn som han holder på nå.

Det går greit å være alenemor, men jeg er jo bare en og de er to, så det er ikke alt jeg får vært med på. Det mange må innse er at de må be om hjelp. Jeg spør om hjelp når jeg trenger det. Jeg har vært veldig forsiktig med å be om hjelp fordi jeg ikke vil være til bry. Nå spør jeg andre foreldre om barna kan sitte på til trening de dagene begge skal noe. En sitter på med noen andre, den andre kjører jeg selv. Jeg passer også på at de har gode mannlige rollemodeller. Min far har blitt nesten som en far. Litt pappa-bestefar, og det syns jeg er fint! Jeg forsøker også så godt jeg kan å "bruke" andres pappaer som en slags erstatning. Litt vanskelig å forklare, men jeg takker veldig gjerne ja når sønnen min blir bedt med på typiske gutteaktiviteter av faren til kompisene hans. Jeg har også faktisk ytret ønske om at hvis noen har mulighet til å invitere han med på ting så setter jeg veldig pris på det.

Og det kan se ut som jeg utnytter folk her, men det gjør jeg ikke. Jeg maser ikke og presser ikke andre til å ta med ungene mine på ting, men spesielt sønnen min setter veldig pris på å få lov til å være med kompiser på gutteaktiviteter sammen med en voksen mann.

Barna mine sliter dessverre veldig etter de har mistet pappaen sin, enda han ikke er død, og det er veldig trist og vanskelig for meg også. Jeg håper at innsatsen jeg gjør for at de skal ha det bra betaler seg i lengden.

For øvrig er min nye favorittsang Stronger av Ina Wroldsen. 

Anonymkode: dca5e...1f7

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg passer også på at de har gode mannlige rollemodeller. Min far har blitt nesten som en far. Litt pappa-bestefar, og det syns jeg er fint! Jeg forsøker også så godt jeg kan å "bruke" andres pappaer som en slags erstatning. Litt vanskelig å forklare, men jeg takker veldig gjerne ja når sønnen min blir bedt med på typiske gutteaktiviteter av faren til kompisene hans. Jeg har også faktisk ytret ønske om at hvis noen har mulighet til å invitere han med på ting så setter jeg veldig pris på det.

Dette tror jeg du gjør helt rett. Kunne det i tillegg vært mulig å involvere besteforeldrene fra farssiden? Selv om sønnen deres er en dust, så er det ofte slik at de mer enn gjerne ønsker kontakt med barnebarn.

Gjest C.Tramell
Skrevet
1 hour ago, Axl Rose said:

Mannfolk som gir faen i barna sine er også drittsekker. Akkurat som kjerringene som må ha barn samme faen om barnet får en trygg og god oppvekst eller ikke. Jeg er forbanna på de som tenker kun på sitt eget ønske og driter i barnet. Fytti helvete.

Det er jeg enig i, men du kan ikke bare gå ut fra at alle barn som vokser opp uten en far gjør det fordi moren har beholdt dem mot farens vilje eller bevisst holdt ham utenfor. Så enkelt er det ikke. 

Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)
3 timer siden, C.Tramell skrev:

Det er jeg enig i, men du kan ikke bare gå ut fra at alle barn som vokser opp uten en far gjør det fordi moren har beholdt dem mot farens vilje eller bevisst holdt ham utenfor. Så enkelt er det ikke. 

Jeg snakker mest om de som gjør det med vilje. At faren plutselig ombestemmer seg når ungen er født og går fra de når alt så bra ut er kun hans feil. Eller faren dør, det er ingen sin feil.

Endret av Axl Rose
Skrevet
7 timer siden, Horten Market skrev:

Dette tror jeg du gjør helt rett. Kunne det i tillegg vært mulig å involvere besteforeldrene fra farssiden? Selv om sønnen deres er en dust, så er det ofte slik at de mer enn gjerne ønsker kontakt med barnebarn.

Jeg holder kontakt med hans side av familien, søsken, besteforeldre og foreldre, men det blir ikke så ofte de sees, dessverre.

Skrevet

Mangedobling av overgrep mot barn når "mannen" i huset ikke er biologisk far, definitivt ikke bra at vi har gått mot et slik system hvor staten/"tilfeldig mann" skal oppdra barna våres, og ikke biologisk mor og far. At feminister og andre grupperinger kjemper for dette, "frie" kvinnfolk, jada, men hva med barna.. mangedobling av overgrep mot barn er det noe å kjempe for ? Tenk litt på barna ikke bare kvinnen som kan ligge rundt uten "skam", ok, fint, men hva med barna ...

Anonymkode: 9e002...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...