Gå til innhold

Orker ikke mer juleferie

Anbefalte innlegg

Gjest fluesmekker
Skrevet (endret)

Jeg er 22 år gammel og har bodd for meg selv i 3 år. Jeg studerer og har vært "hjemme" på juleferie i 4 dager og vet ikke om jeg klarer å være her frem til julaften engang. Hvert år gruer jeg meg til jul fordi da må jeg være med familien. Det er bare krangling og jeg føler meg ikke ønsket her. Alle familier krangler, men her er det skriking fra morgen til kveld. Jeg går fra å være 22 og selvstendig til en 14 år gammel drittunge med engang jeg setter fot i denne byen. Jeg trives virkelig ikke.

Det er null privatliv her fordi jeg ikke har eget soverom. Jeg blir da en kasteball mellom familiemedlemmene der ingen vil ha meg sovende på deres rom. Det er mas fra alle kanter hele tiden. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre. Jeg starter ikke på skolen før midten av Januar, men jeg kan jo ikke sitte på hybelen helt alene en hel måned. Jeg kunne sikkert ha jobbet som frivillig på julaften, men alle de andre dagene ville blitt veldig ensomme. Helst skulle jeg hatt 20 000 kr slik at jeg kunne feiret jul alene i Thailand, men det er bare en drøm. Grunnen til at jeg vil være her er fordi jeg har lyst til å møte vennene mine i ferien, men de har jo ikke mulighet til å henge med meg 24/7. 

Er det flere som synes det er vanskelig å være med familien i julen?

(første gangen jeg poster her)

Endret av fluesmekker
Gjest making.a.mess
Skrevet

Så ikke besøk familien i julen. Inviter noen som også er alene i julen. Det er fler enn du tror og du kjenner sikkert noen. Sikkert noen som egentlig kan dra til familien sin men ikke har lyst. 

Skrevet

Uff jeg husker det der, syns det var helt umulig.

Anonymkode: a9067...7aa

Skrevet

Reis hjem nå. Tenk hvor godt får du det hjemme i egen seng og uten krangling rundt deg:) kjøp deg en dunk med rød vin, se på serier og spis snop :)

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet (endret)

Reis hjem, eller hold ut til f.eks. 1.dag - og legg en skikkelig plan for neste jul. 

Endret av chisandra
Skrevet

Det høres kanskje litt ensomt ut å sitte alene på hybelen sin hele jula bare fordi du ikke orker mer krangling, men er det ikke bedre enn å ha det sånn som du har det akkurat nå? Du får i hvert fall ro og fred rundt deg, du kan spise god mat uten stress og mas, og velge selv hva du vil se på tv. Og kanskje du kan invitere noen over på besøk? 

Anonymkode: 8ad57...5e7

• Liker 3
Skrevet

Hold ut. Jeg lover deg - det er verdt å ta vare på de gode stundene, selv opp i kranglingen. Jeg lever selv i en slik familiesituasjon med mye krangling. Her er det også inkludert rus, og denne broren som har ruset seg overgrep meg da jeg var liten. Ingen vet det, med unntak fastlege og psykologer. Fastlegen sa at jeg ikke bør si noe om det til familien, da kommer iallefall familien å gå i oppløsning. Han bor fortsatt hjemme i snart en alder av 30 år. Jeg er jo glad i mine foreldre og mine andre søsken, så jeg prøver å ta vare på de gode stundene. 

Jeg studerer også i en annen by, men faen heller om jeg sitter alene på min studenthybel i julen. Det handler nok om å bare finne ulike teknikker man kan gjøre for å klare å holde ut. Gjør ting som gjør deg glad. Er kranglingen på eksplosjonsnivå tar du deg bare en tur ut eller tar deg en tur til venner. Trekk deg bort fra situasjonen, og kom tilbake når det har roet seg. Har du en skikkelig god venn som du kan prate med? Som kan ta deg inn i varmen når det er skikkelig vanskeligt? Det hjelper å ha noen å prate med.

Anonymkode: 061e8...40d

• Liker 2
Gjest fluesmekker
Skrevet
On 12/19/2017 at 11:31 PM, Mrs.Purdey said:

Så ikke besøk familien i julen. Inviter noen som også er alene i julen. Det er fler enn du tror og du kjenner sikkert noen. Sikkert noen som egentlig kan dra til familien sin men ikke har lyst. 

Om jeg ikke hadde bodd på studenthybel så skulle jeg gjerne det, men alle jeg kjenner har reist fra byen jeg bor i. 

Gjest fluesmekker
Skrevet
On 12/20/2017 at 1:03 AM, AnonymBruker said:

Hold ut. Jeg lover deg - det er verdt å ta vare på de gode stundene, selv opp i kranglingen. Jeg lever selv i en slik familiesituasjon med mye krangling. Her er det også inkludert rus, og denne broren som har ruset seg overgrep meg da jeg var liten. Ingen vet det, med unntak fastlege og psykologer. Fastlegen sa at jeg ikke bør si noe om det til familien, da kommer iallefall familien å gå i oppløsning. Han bor fortsatt hjemme i snart en alder av 30 år. Jeg er jo glad i mine foreldre og mine andre søsken, så jeg prøver å ta vare på de gode stundene. 

Jeg studerer også i en annen by, men faen heller om jeg sitter alene på min studenthybel i julen. Det handler nok om å bare finne ulike teknikker man kan gjøre for å klare å holde ut. Gjør ting som gjør deg glad. Er kranglingen på eksplosjonsnivå tar du deg bare en tur ut eller tar deg en tur til venner. Trekk deg bort fra situasjonen, og kom tilbake når det har roet seg. Har du en skikkelig god venn som du kan prate med? Som kan ta deg inn i varmen når det er skikkelig vanskeligt? Det hjelper å ha noen å prate med.

Anonymkode: 061e8...40d

Åh, det var vondt å høre. Jeg synes det var et veldig dumt råd du fikk av fastlegen din. En dag må sannheten komme ut. Jeg tror at jo lenger tid det går jo vanskeligere blir det. Håper du får en fin jul likevel!

Jeg føler at om jeg trekker meg unna så hjelper det ikke så mye. Da blir jeg bare gjort narr av i det jeg kommer tilbake. Har dessverre ingen å prate med her. Jeg har forsøkt å nevne det for flere at jeg ikke synes det er noe hyggelig, men det nytter ikke så mye. Men jeg skal prøve å holde ut.

Gjest fluesmekker
Skrevet
On 12/19/2017 at 11:44 PM, ilga said:

Reis hjem nå. Tenk hvor godt får du det hjemme i egen seng og uten krangling rundt deg:) kjøp deg en dunk med rød vin, se på serier og spis snop :)

Ja, men det ville blitt så ensomt... Jeg ville ikke hatt noen å være med på nesten en måned og det klarer jeg ikke. :( 

Skrevet

du burde vente med å dra til familien til julaften

Skrevet

Mye skriking her i huset også. Min bror som har juleferie og min far nekter å rydde, og en annen bror er dritsur fordi jeg ikke kan passe ungene hans nå rett før jul. Huset er en svinesti. Bror og far bruker ikke tallerken, driter utover hele dassen og hiver skitne klær rundt om. Sofaen her er tydligvis et klesskap. Jeg kjører ikke bil, men må handle og kjøpe juletre i tillegg. Må dra på gravplassen å tenne lys og legge krans, bake MYE, for alle skal ha! Gir opp :( 

Anonymkode: 324e8...a5d

Skrevet
På 19.12.2017 den 23.24, fluesmekker skrev:

Jeg er 22 år gammel og har bodd for meg selv i 3 år. Jeg studerer og har vært "hjemme" på juleferie i 4 dager og vet ikke om jeg klarer å være her frem til julaften engang. Hvert år gruer jeg meg til jul fordi da må jeg være med familien. Det er bare krangling og jeg føler meg ikke ønsket her. Alle familier krangler, men her er det skriking fra morgen til kveld. Jeg går fra å være 22 og selvstendig til en 14 år gammel drittunge med engang jeg setter fot i denne byen. Jeg trives virkelig ikke.

Det er null privatliv her fordi jeg ikke har eget soverom. Jeg blir da en kasteball mellom familiemedlemmene der ingen vil ha meg sovende på deres rom. Det er mas fra alle kanter hele tiden. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre. Jeg starter ikke på skolen før midten av Januar, men jeg kan jo ikke sitte på hybelen helt alene en hel måned. Jeg kunne sikkert ha jobbet som frivillig på julaften, men alle de andre dagene ville blitt veldig ensomme. Helst skulle jeg hatt 20 000 kr slik at jeg kunne feiret jul alene i Thailand, men det er bare en drøm. Grunnen til at jeg vil være her er fordi jeg har lyst til å møte vennene mine i ferien, men de har jo ikke mulighet til å henge med meg 24/7. 

Du behøver ikke være hjemme, Ts. 

Nå har du sikkert bestilt billetter og sånn denne jula. Så her og nå er du ganske stuck. Men til påske: legg planer. Invester tid og krefter i å få til et opplegg innenfor dine rammer for hvem, til hvilken pris og hva type ferie som er ok. Feks kan du gå inn for å havne på hytta med venner. Eller invitere en venninne som bor et annet sted i landet til deg på hybelen og byferie. Eller ta tog/buss til en venn/venninne og bo der noen dager. Å være «hjemme alene» er kipt, men alternativene er sjelden «hjem til mor» vs å være alene. Du må bare jobbe litt for å få til et alternativt opplegg (mens familien, med alle sine svakheter, alltid er klar til å ta imot deg).

Så gjør du det samme for neste jul. Vær hjemme 4-5 dager i juleferien, vær på hybelen litt og lat deg, gå på kafé med venner som ikke har dratt hjem eller dra og besøk venner 1-2 dager hver. Om du bare planlegger så er det alltid noen som vil «ta deg inn» til sin jul, Ts.

og: det er ennå såpass med tid til nyttår at du kanskje kan sikre deg en invitasjon et sted for noen dager, om du går inn for det? 

Anonymkode: 2e6c5...0e6

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye skriking her i huset også. Min bror som har juleferie og min far nekter å rydde, og en annen bror er dritsur fordi jeg ikke kan passe ungene hans nå rett før jul. Huset er en svinesti. Bror og far bruker ikke tallerken, driter utover hele dassen og hiver skitne klær rundt om. Sofaen her er tydligvis et klesskap. Jeg kjører ikke bil, men må handle og kjøpe juletre i tillegg. Må dra på gravplassen å tenne lys og legge krans, bake MYE, for alle skal ha! Gir opp :( 

Nightmare 😵. Hva sier moren din til dette? Kan dere alliere dere? Dra hjem til deg og kose dere? 

Skrevet
På 19.12.2017 den 23.24, fluesmekker skrev:

Leit å høre du har det slik. Men hva om du er den voksne og prater med foreldrene dine. Lag en ny start. Snakk om forventninger. Hjelp til hjemme. Snart sitter du der med egen familie. Da er julen superfin altså, men ganske så annerledes. Elsker julen med min familie men savner å dra hjem på juleferie som voksen og ha voksenjul med foreldre og søsken. Så rolig og koselig. Nå er det et kjeppa kjør for å ha alt klart til jul, forventninger her og der, alle er slitne...bortsett fra barna så klart. De lyser og stråler og gleder seg. Så man må late som ingenting og lage det koselig 🎄🤪. Og det er det jo, men som sagt annerledes  

Poenget er...nyt tida nå 😊

Annonse
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du MÅ ingenting!!! Bare gi faen i alt sammen.

Endret av Perle
  • Liker 2
Skrevet

Et tips kan være å skaffe seg en jobb på studiestedet og jobbe i jula. Så kan du evt reise hjem på lille julaften hvis du vil det. 

Du kan ikke gjøre det i år da, men neste år?

Det er jo ikke ekstremt sosialt, spørs hvor man jobber, men da har du i hvert fall noe å gjøre mesteparten av dagen. :) 

Anonymkode: 1acdd...b5b

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bedre å feire jul alene, enn med mennesker du ikke trives med og på ett sted du ikke føler deg velkommen? Jeg vet hvertfall hva jeg hadde valgt :-) 

• Liker 1
Skrevet
På ‎19‎.‎12‎.‎2017 den 23.24, fluesmekker skrev:

Det er da lov å ta kortere juleferie med familien. Hva er verst, kasteball i familien eller fred og ro på hybelen? Prøv å gjøre det beste ut av det nå fram til over juleaften, så kan du jo reise hjem til deg selv. Hjelp til og prøve å være et positivt innslag, kanskje vil det hjelpe? Syns ellers det er leit at du ikke blir bedre tatt imot da. Men det kan nok være lit ulike forventninger til et slikt "julebesøk". En prat om dette kan nok være på sin plass.

• Liker 1
Skrevet

Vet hvordan du har det ts. Da jeg var student gruet jeg meg til eksamener var over for da måtte jeg hjem.  Kranglet masse med foreldrene mine. Var aldri stille og rolig. Et mareritt hver jul. Da jeg var ferdig studert flyttet jeg sammen med kjæresten i en leilighet og det ble bedre.

Skjønner at du ikke vil være alene i hybelen men det er kanskje bedre enn å krangle med folk. Krangling er slitsomt du får jo ikke slappet av i ferien. Grunnen til at jeg reiste hjem til mor og far var fordi jeg hadde en jobb jeg kunne jobbe i ferier. Fikk ikke jobb på studiestedet.

Reis hjem tidligere hvis du har mulighet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...