Gå til innhold

Småbarn 1.5 år med feber over 40

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør man dersom man ikke klarer å holde tempen under 40, da spesielt på natta? Har fått alt det hun kan få av paracet nå og den går ikke nevneverdig ned. Var på 39.7 for 15 min siden, så den hadde da gått ned 0.4 grader etter siste paracet. 

Legevakta sa at legen skulle ringe tilbake, men dette er da over 2 timer siden. Har tenkt å måle henne om en halvtime, dersom tempen fremdeles ikke har gått noe ned, hva kan man gjøre da? ringe 113? Kan jo ikke la henne sove ut natten med så høy temp. 

Anonymkode: 9ae59...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ingen erfaring med dette, men jeg anbefaler deg å ringe legevakta igjen. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite, og dette høres bekymringsverdig ut. 

Anonymkode: 5b46d...a14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å ringe legevakt igjen, det er lett å glemme å ta kontakt igjen dersom det er mye å gjøre. God bedring til lille 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring med barna, og at legevaktturer som regel bare har vært "bomtur", så vil jeg anbefale deg å se barnets allmenntilstand. 39,7 er bra med feber, men likevel ikke når det gjelder barn. Er barnet våkent og virker ok, så ville jeg sett det an..heller passe på å gi drikke og ikke ha det for varmt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man dersom man ikke klarer å holde tempen under 40, da spesielt på natta? Har fått alt det hun kan få av paracet nå og den går ikke nevneverdig ned. Var på 39.7 for 15 min siden, så den hadde da gått ned 0.4 grader etter siste paracet. 

Legevakta sa at legen skulle ringe tilbake, men dette er da over 2 timer siden. Har tenkt å måle henne om en halvtime, dersom tempen fremdeles ikke har gått noe ned, hva kan man gjøre da? ringe 113? Kan jo ikke la henne sove ut natten med så høy temp. 

Når legen ikke ringer tilbake ringer du akutt medisinsk kommunikasjonssentral på 113. Du må reagere før barnet får feberkrampe! Har du kledd av henne varme klær? Særlig bleia må av fordi all plasten i bleia dekker en stor kroppsflate og plast holder på temperaturen. Har du ikke noe annet så bruk et håndkle du bretter flere ganger med en truse eller annen bukse utenpå. Dette er viktig. 

Får hun feberkrampe så må temperaturen ned. Da setter du henne i lunkent vann, 30 - 35 grader. 

Ulempen med feberkramper er at når barn først har hatt feberkrampe en gang så får de det lett igjen, derfor er det viktig å forebygge. Nøl ikke med å rimge 113 om feberkrampe oppstår eller barnet ikke er mulig å vekke elelr få kontakt med. 

Anonymkode: 2de5f...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Små barn kan fint ha 40 i feber uten at det er farlig. Vi voksne derimot takler det dårlig.

Min har hatt 40 i feber og har aldri fått noe mot det. Jeg passer på at han får rikelig med væske og så er han glad i Gjende sine barnehavre kjeks om appetitten er litt skral. Passer også på å gjennomlufte jevnt med frisk luft og passe på at det ikke er for varmt inne.

Har pleid å vare maks et par dager og feberen går litt opp og ned.

Følg med på antall tissebleier. Dehydrering er den største faren.

https://www.vitusapotek.no/feber-hos-barn/a/A8752

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var gjennom dette for to uker siden, i ca to uker. 

Fikk beskjed om å måle etter ca en time + etter paracet. Da skulle tempen ha gått ned minst 0,6.

Vi fikk råd om å også gi nurofen ( ibux lign) hvis paraceten ikke fikk febern ned nok.

Vi hadde det slik at paracet var hoved preparatet og så spedde vi på med det andre. Enkelte dager måtte vi gi paracet for å gi nurofen tre- fire timer etterpå for å gjenta paracet ca fire timer etter det igjen. Nurofen fungerte best mot feberen men den er sterk for magen, derfor var paracet hovedpreparatet. Dette var etter råd med lege.

Ellers så er det av med tøyet, drikke mye og ofte. 

Stikk innom lege for å sjekke crp.

Her steg crp etter ca en uke med høy feber, crp ble sjekket dagene før fordi barnet hadde feber mer enn fire dager.

Her hadde vi infeksjon i luftveier, det var visst noe som gikk sammen med høy feber hos småbarn. 

Ibukspreparater skal ikke gis ved vannkopper!!! Veldig viktig!

Anonymkode: 30d99...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring selvsagt også legevakten for mer råd.

Her satt vi våkne og våket over barnet i tilfelle noe skulle skje.

Anonymkode: 30d99...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har kledd av barnet og tatt av dyna? Følg med på barnet og ring legevakta igjen om du er bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt Ibux om ikke Paracet er  tilstrekkelig for å få ned tempen. Men ville nok også ringt legevakt igjen dersom du føler deg utrygg. Barnets form er jo mest avgjørende, små barn tåler som regel feber veldig godt, mye bedre enn oss voksne. Hold det kjølig i rommet, ikke ha på for mye tøy osv. Men føler du det utrygt og barnet har flere symptomer på sykdom enn bare feber, så ring legevakt på nytt. Føler du deg avvist, men føler selv at du vil at barnet skal sjekkes i natt så står du på ditt og sier at dere kommer.

Anonymkode: ac439...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...