Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men så lenge man får ståkarakter, og man er fornøyd med det, så må man ikke forbedre karakteren sin?

Har det egentlig noe å si hvilke karakterer man får? Er det noen som ser på det i en ansettelsesprosess? Gjelder høyskole, første år.

Anonymkode: 122bc...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Varierer nok veldig på yrket vil jeg tro, og hvilke ambisjoner man har.

Jeg tar bachelor i ett yrke med et ganske vanskelig jobbmarked akkurat nå. Så da har arbeidsgiverne mulighet til å være kresne på karrakterene. På min linje driver studentene og tar opp fag igjen og igjen til de sitter der med det beste de greier. Det er også et krav om minimum C i snitt hvis vi skal bygge på til master etterpå. Og master-plassene kjemper vi jo mot hverandre for å få.

Endret av heipådegsann
Skrevet
4 minutter siden, heipådegsann skrev:

Varierer nok veldig på yrket vil jeg tro, og hvilke ambisjoner man har.

Jeg tar bachelor i ett yrke med et ganske vanskelig jobbmarked akkurat nå. Så da har arbeidsgiverne mulighet til å være kresne på karrakterene. På min linje driver studentene og tar opp fag igjen og igjen til de sitter der med det beste de greier. Det er også et krav om minimum C i snitt hvis vi skal bygge på til master etterpå. Og master-plassene kjemper vi jo mot hverandre for å få.

Har ingen planer om å ta en master. Jeg sliter en del med sykdom, og dette semesteret vil nok være det dårligste på hele bachelorgraden min. Om jeg har en E og en D i første semester og resten A,B og C så kan vel ikke det være så ille?

Man kan velge mange karriereveier med utdanningen min, og målet er egentlig å starte for seg selv etter hvert.

Skrevet

Og om jeg skal starte for meg selv har jo ikke karakterer noe å si, såpass skjønner jeg selv :) men jeg må jo jobbe et sted først og få litt mer erfaring. Jeg bygger egentlig bare teori bak praksisen jeg allerede har, så jeg er tydeligvis veldig mye bedre i praksis enn i teorien :ler:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen planer om å ta en master. Jeg sliter en del med sykdom, og dette semesteret vil nok være det dårligste på hele bachelorgraden min. Om jeg har en E og en D i første semester og resten A,B og C så kan vel ikke det være så ille?

Man kan velge mange karriereveier med utdanningen min, og målet er egentlig å starte for seg selv etter hvert.

På noen arbeidsplasser ser de på karakterer, men stort sett ikke. Hvis de dårlige karakterene dine i enkelte fag vil ødelegge for jobbsøking ville jeg tatt en vurdering på det i senere tid, men siden du har vært mye syk så ville jeg heller valgt å fokusere på andre ting (= Og hvis du likevel ikke har planer om å ta videreutdannelse er det heller ingen krisie. 

Anonymkode: cbb9a...981

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På noen arbeidsplasser ser de på karakterer, men stort sett ikke. Hvis de dårlige karakterene dine i enkelte fag vil ødelegge for jobbsøking ville jeg tatt en vurdering på det i senere tid, men siden du har vært mye syk så ville jeg heller valgt å fokusere på andre ting (= Og hvis du likevel ikke har planer om å ta videreutdannelse er det heller ingen krisie. 

Phew! Da slår jeg meg til ro med det, og satser på å dra opp snittet de resterende semesterne :)

Får behandling nå, så det bør være lettere å få ting til å sitte og lettere å faktisk ha overskudd til å studere.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Phew! Da slår jeg meg til ro med det, og satser på å dra opp snittet de resterende semesterne :)

Får behandling nå, så det bør være lettere å få ting til å sitte og lettere å faktisk ha overskudd til å studere.

Tror ikke det er noe vits å tenke på det nå så lenge du har gjort det greit ellers:) Blir det et problem senere så gjør noe med det da =D 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt spørsmål kanskje, men så lenge man får ståkarakter, og man er fornøyd med det, så må man ikke forbedre karakteren sin?

Har det egentlig noe å si hvilke karakterer man får? Er det noen som ser på det i en ansettelsesprosess? Gjelder høyskole, første år.

Generelt, som regel, er man Good to Go fra enhver beståtte utdannelse.

Anonymkode: a8e03...570

Skrevet

Karakterer teller nok litt mer i dag enn for noen år siden, men det er store forskjeller. På sykepleie, forvaltnignsjobber og diverse er et gjerne viktigere at man har bestått og kan vise til noe annet på cv'en i tillegg. På typiske yrker som juss, finans og noe annet innen økonomi etc. så teller karakterer en del mer. Konsulentselskapene vil gjerne ha folk med typisk B snitt og en bra CV for øvrig. Hvor viktig det er kommer helt an på hva du ønsker. 

Anonymkode: 27f00...863

Skrevet

I min bransje hadde du nok ikke vært good to go med de karakterene, nei. 

Som nyutdannet har du kun karakterer å vise til, som regel. Og når man da skal se på en med gode karakterer vs en med dårlige karakterer, så velger man som regel ikke den med dårligere karakterer. Om du som nyutdannet også konkurrerer med folk med erfaring, og du kun kan vise til dårlige karakterer, så ligger du dårlig an. 

Jeg har vært med i flere ansettelsesprosesser i vårt firma, og vi har aldri engang vurdert å ansette nyutdannede med dårlige resultater. Hvorfor skulle vi det, når vi vasser i kandidater med både gode karakterer og erfaring?

Anonymkode: 7748f...07b

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karakterer teller nok litt mer i dag enn for noen år siden, men det er store forskjeller. På sykepleie, forvaltnignsjobber og diverse er et gjerne viktigere at man har bestått og kan vise til noe annet på cv'en i tillegg. På typiske yrker som juss, finans og noe annet innen økonomi etc. så teller karakterer en del mer. Konsulentselskapene vil gjerne ha folk med typisk B snitt og en bra CV for øvrig. Hvor viktig det er kommer helt an på hva du ønsker. 

Anonymkode: 27f00...863

Forvaltningen? Kanskje litt vidt. Stillinger i offentlig forvaltning går i økende grad til personer med master og noen steder teller karakterer mye. Fordi de kan være kresne som noen her skriver.

Anonymkode: 6f7fb...64b

Skrevet

Jeg studerte til å bli vernepleier, og der teller ikke karakterer så mye. For der blir man autorisert vernepleier, og det er det beviset man må vise fram. Og det er ikke vanskelig å få jobb som vernepleier. De bryr seg mer om erfaringen du har ved siden av. Så der er det bedre å jobbe ved siden av studier og gjøre det middels på skolen. 

Anonymkode: 4f8d4...af3

• Liker 1
Skrevet

I min bransje spiller karakterene ingen rolle. Så lenge du har bestått er det kun trynefaktoren som gjelder videre. Som i alt annet er det viktigste at man har de riktige bekjentskapene for å skaffe seg jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...