Gå til innhold

Blir vakre jenter behandlet dårlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har reflektert en del rundt dette. Og jeg vil at folk skal være helt ærlige her. Jeg har ei venninne som ofte forteller meg at hun blir utsatt for mye baksnakking og utestenging (dette blandt jente venninner). Hun er en type person folk snur seg etter. Hun er en enda mer fantastisk person enn hun er vakker, og det virker som at meningene hennes ikke blir respektert av andre venninner. Når hun oppnår suksess, virker det ikke som de er interessert, men bare bryr seg om å toppe dette i samtaler. Vi er i samme vennegjeng så jeg ser det veldig tydelig. Så jeg lurer på, blir du mer skeptisk når en jente du ser på som penere enn deg uttale seg om forskjellige temaer? Blir du sjalu? 

Anonymkode: 1bd6a...c3f

• Liker 2
Skrevet

Hvis du beveger deg inn på underforumet for sosiale relasjoner, så blir dette allerede diskutert der :) 

Anonymkode: ca46f...45e

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var ung, men jeg var den peneste i venninne gjengen, den som og var morsom, smart og snill. Fikk alltid de mest populære guttene. Jeg ble aldri behandlet dårlig, og folk hørte på mine meninger. Men jeg har mørke brunt hår og grønn/brune øyne, så vet ikke om vi blir tatt litt mer seriøst, enn vakre blonde kvinner.

Men synes alle skal bli behandlet med den respekten, man viser andre, helt uavhengig av hvordan man ser ut. Og det gjelder jo både vakre, mindre pene, tykke, tynne osv.

Anonymkode: 47511...b37

• Liker 2
Skrevet

Ja, det burde jo være slik. Hun er typen Om også får alle guttene. Ekser av disse hater henne, sender hun stygge meld osv. Veldig barnslig oppførsel. Og nei, jeg snakker ikke om ungdommer. Hun er i midten av 20 åra, gjør det veldig bra karriere messing også. Jeg bare fatter ikke hvorfor folk er så innmari kjipe mot hu. En av mine beste venninner, derfor jeg blir preget av det.

• Liker 1
Skrevet

Hun kan ikke fortelle om livet sitt uten at det blir sett på som skryt. Hvis hun forteller om livet sitt virker det som folk blir så sjalu, så hun undertoner hva hun får til bare for å ikke tråkke på noen. 

• Liker 1
Skrevet

Hun må fortelle om ting hun ikke får til, for at folk skal oppleve henne som menneskelig. Mange pene damer er gode på det. 

Anonymkode: 7a1e7...032

• Liker 2
Skrevet

Nei. Statistikk og forskning viser at pene menn og kvinner blir behandlet bedre. Folk tror de er snillere og mer rause, og de blir oftere valgt i jobbstillinger

Så selv om noen av dere tror dere blir behandlet dårlig eller har et eksempel på ei jente som var pen og som ble fryst ut, så er dette unntakene, ikke regelen. Selvsagt er det noen pene mennesker som er merkbart irriterende og som folk vil mislike etterhvert. Men generelt får mindre pene mennesker dårligere behandling og blir dømt hardere enn pene mennesker

https://www.nrk.no/kultur/xl/vakker-makt-1.13724782

Anonymkode: 8bc69...a5d

• Liker 10
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det burde jo være slik. Hun er typen Om også får alle guttene. Ekser av disse hater henne, sender hun stygge meld osv. Veldig barnslig oppførsel. Og nei, jeg snakker ikke om ungdommer. Hun er i midten av 20 åra, gjør det veldig bra karriere messing også. Jeg bare fatter ikke hvorfor folk er så innmari kjipe mot hu. En av mine beste venninner, derfor jeg blir preget av det.

Det er ikke bare ekser av min kjæreste som hater meg, men også damer som ikke får typen min, selv om de prøver. For han er pen han også. Grusomt liv... Nei, men herregud, så lenge man faktisk ikke er slem med folk, får man bare la det ligge. Det er ikke forbudt å være pen. Fokusere på andre ting. Få venninner du aldri har ligget med typene til. Gjøre veldedighet. Ligge lavt med perfekte feriebilder i sosiale medier, kanskje? Være obs på at andre kan trenge en - vis omsorg i hverdagen for bekjente og tom fremmede. Rykter baseres på alt en gjør, ikke bare én ting. Vær bevisst på din rolle. Ser mange opp til deg, påvirker du dem enten du vil eller ei. 

"Den som er veldig sterk, må være veldig snill" - Astrid Lindgren 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Statistikk og forskning viser at pene menn og kvinner blir behandlet bedre. Folk tror de er snillere og mer rause, og de blir oftere valgt i jobbstillinger

Så selv om noen av dere tror dere blir behandlet dårlig eller har et eksempel på ei jente som var pen og som ble fryst ut, så er dette unntakene, ikke regelen. Selvsagt er det noen pene mennesker som er merkbart irriterende og som folk vil mislike etterhvert. Men generelt får mindre pene mennesker dårligere behandling og blir dømt hardere enn pene mennesker

Det er forsåvidt ingen motsetning mellom å få lettere jobb etc. og at grupper av folk misliker en. Kanskje snarere tvert imot - folk tenker at "alt hun har, har hun fått gratis fordi hun er pen" 

• Liker 1
Skrevet

Hvis veldig mange misliker et menneske er det ofte en grunn til det, men dette kan være på grunn av sider hun skjuler veldig godt fordeg. Du må huske at du alltid får hennes versjon av sannheten. Kanskje eksene har en bedre grunn til å hate henne enn hun gir uttrykk for. Jeg kjenner pene mennesker som virkelig er verdens beste, gjennomgode på alle måter og som derfor blir behandlet godt, men jeg vet også om pene mennesker som ikke forstår hvorfor hele verden misliker dem. I deres tilfelle er det åpenbart for meg at det kommer av nedlatende holdning mot folk rundt dem eller dårlige valg de har tatt. 

Anonymkode: a6f3f...3e9

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, det er kanskje lettere å få jobb fordi reproduksjons-instinktet slår til, den som er mest pulbar får jobben (selv om det ikke er en reel sjanfse for at det vil/skal skje). Det betyr IKKE at man får mer respekt av den grunn. Et mindre pent menneske distraherer mindre og vil ha større sjangs for å bli tatt seriøst, men igjen er man veldig lite pen (aka veldig usymetrisk, vi fungerer nemlig etter symmetri, rette linjer og passe avstand mellom lemmer og ansiktstrekk er oppfattet som pent, mens for kort/for tett/skeivt ikke er pen ) så går distrasjonen andre veien og man blir sett på som "ikke bra nok til noe"/uflidd selv om man er ren og ordentlig osv.

De som har det best sånn sett er nok de som ble født som "normalt symetrisk", en som ikke skiller seg ut som hverken spesielt/ekstremt pen eller stygg i følge folks oppfatning.

De som sitter på hver sin side av enden kan kle seg ned/kle seg opp f.eks for å havne mer innenfor normalen. 

Anonymkode: bcfe2...069

• Liker 3
Skrevet

Eneste gangen pene jenter burde behandles dårlig, er når hun har et konkurranseinnstinkt og ego større enn Jupiter, og bruker folk rundt seg for å fremme seg selv og sin selvfølelse/selvtillit, ved å misbruke sin sosiale status og makt hun får som følge av utseendet sitt. 

Kort fortalt: setter hun seg selv først og tenker kun på seg selv, så fortjent hun å bli behandlet dårlig. En person er ingenting uten empati. Enkelte pene jenter tenker kun på seg selv og sine mål her i livet, og andre mennesker er veien de realiserer seg på. Forbanna søppel. 

Anonymkode: be560...73e

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis veldig mange misliker et menneske er det ofte en grunn til det, men dette kan være på grunn av sider hun skjuler veldig godt fordeg. Du må huske at du alltid får hennes versjon av sannheten. Kanskje eksene har en bedre grunn til å hate henne enn hun gir uttrykk for. Jeg kjenner pene mennesker som virkelig er verdens beste, gjennomgode på alle måter og som derfor blir behandlet godt, men jeg vet også om pene mennesker som ikke forstår hvorfor hele verden misliker dem. I deres tilfelle er det åpenbart for meg at det kommer av nedlatende holdning mot folk rundt dem eller dårlige valg de har tatt. 

Folk som er pene og samtidig feks sjenerte, private eller introverte, blir ofte beskyldt for å være arrogante eller nedlatende. Folk forventer at pene folk forholder seg til "mengden" og gir tilstrekkelig med "audiens". Man blir rett og slett som en slags kjendis og dømmes etter det. Jeg er selv introvert og har jobbet mye med meg selv for å få mer ekstroverte skills - nesten utelukkende av denne grunnen. Jeg bryr meg om ryktet mitt og vil ikke at folk skal bli såret. Det går greit for meg fordi jeg samtidig ivaretar mitt behov for å trekke meg tilbake når jeg blir sosialt overstimulert. 

Det er da ikke eksene som hater TS's venninne, men eks-kjærester til hennes kjæreste og ekser til tidligere kjærester, aka hennes rivaler. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte pene jenter tenker kun på seg selv og sine mål her i livet

Å tenke mest på seg selv er nok ganske utbredt, uansett utseende. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke eksene som hater TS's venninne, men eks-kjærester til hennes kjæreste og ekser til tidligere kjærester, aka hennes rivaler. 

Jeg er fullstendig klar over det, men poenget mitt var at hun kan ha gjort ufine ting mot sine rivaler som Ts ikke vet. Kanskje det bruddet ikke var så rent som hun forteller. Kanskje skjedde ting i en annen rekkefølge enn presentert osv. Sannsynligvis har hun selvfølgelig ikke gjort noe galt og blir urettferdig behandlet av noen umodne kjerringer. MEN hvis dette alltid er tilfellet, at det er noen andre som er slemme mot henne, helt ufortjent, så bør varsellampene lyse. Har noen mange fiender/rivaler så er det ofte en grunn til det. Folk flest (finnes sikkert unntak) sender ikke hatmeldinger til folk kun fordi de er arrogante (eller skjenerte/misforståtte). Man kan mislike noen fordi man føler at vedkommende misliker en selv (sjenert), men terskelen for å hate/mobbe er for de fleste noe høyere.  

Gjest NotNaomi
Skrevet

Pene mennesker blir oftest behandlet bedre , men det kommer vel an på settinger.

Et vakkert og vellykket menneske kan vel virke truende på visse andre. Misunnelse o.l.

Så klart veldig urettferdig og ikke særlig pent nei. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Å tenke mest på seg selv er nok ganske utbredt, uansett utseende. 

Joda, men enkelte bruker andre mennesker ukritisk for å få det de vil ha. De fleste vet hvor grensen går, enkelte pene damer/menn vet ikke dette. De er vant til å bli lyttet til, å få oppmerksomhet når de trenger det, og få det de vil ha. Spesielt pene jenter som kan gråte på kommando. 

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har reflektert en del rundt dette. Og jeg vil at folk skal være helt ærlige her. Jeg har ei venninne som ofte forteller meg at hun blir utsatt for mye baksnakking og utestenging (dette blandt jente venninner). Hun er en type person folk snur seg etter. Hun er en enda mer fantastisk person enn hun er vakker, og det virker som at meningene hennes ikke blir respektert av andre venninner. Når hun oppnår suksess, virker det ikke som de er interessert, men bare bryr seg om å toppe dette i samtaler. Vi er i samme vennegjeng så jeg ser det veldig tydelig. Så jeg lurer på, blir du mer skeptisk når en jente du ser på som penere enn deg uttale seg om forskjellige temaer? Blir du sjalu? 

Niks. alt handler om de pene jentene, og så blir det strødd ut smuler til de andre.

Skrevet

Ja, vi blir brukt.

Jeg er ferdig med mennesker.

Anonymkode: f16e9...45e

• Liker 1
Skrevet

Når man er vellykket så blir man litt umenneskelig om man "aldri" feiler. Så hvis hun holder tilbake feil og mangler så oppfattes hun veldig fort som en som tror hun er bedre enn andre, og når du er pen i tillegg så hjelper ikke det henne. Det er litt lurt å fortelle om feil/småfeil innimellom, som de fleste gjør. Ikke bare vise en side av seg selv hele tiden. Folk liker bedre de som man kan kjenne seg igjen med. 

Anonymkode: 3663f...c0a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...