Gå til innhold

Er dette normalt i søknad til barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på. Besøk i en privat foreldredrevet ( eller eid?) barnehage i dag. Fint det, fin barnehage, men jeg fikk beskjed om at hvis jeg over hodet var interessert i denne barnehagen må jeg sette denne på 1. Plass ( ingen ned 2. Plass kommer inn), skrive et brev med gode argumenter for:

1. hvorfor akkurat mitt barn burde få plass der?

2. hvilken tilknytning jeg hadde til bydelen?

3. hva jeg/vi hadde å tilby foreldregruppen? 

4. Samt ta en mensatest av babyen min, ofre jomfrublod, love bort min førstefødte sønn og selge sjelen min til djevelen!

( Ok, jeg la på punkt 4, men det føltes sånn :P

er dette virkelig vanlig? Føler det er  helt amerikanske tilstander der man må selge sjelen sin for en skarve barnehageplass! 

Anonymkode: be598...82e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ohoy!!!! Det hørtes rart ut!!! Nå har jeg riktignok bare hatt barna i "vanlige" barnehager, så har ingen erfaringer fra private/foreldredrevet. Men private skal vel også gjennom en godkjenning fra kommunen? Hvis det ikke er veldig viktig for deg å få plass i denne bhg så ville jeg kanskje tatt med "opptaksbrevet" til kommunen og spurt om dette var akseptabelt...

Endret av Fiedi
Skrevet
4 minutter siden, Fiedi skrev:

Ohoy!!!! Det hørtes rart ut!!! Nå har jeg riktignok bare hatt barna i "vanlige" barnehager, så har ingen erfaringer fra private/foreldredrevet. Men private skal vel også gjennom en godkjenning fra kommunen? Hvis det ikke er veldig viktig for deg å få plass i denne bhg så ville jeg kanskje tatt med "opptaksbrevet" til kommunen og spurt om dette var akseptabelt...

Det er litt viktig, for den er veldig nære oss og broren min har barn der, så det hadde vært veldig beleilig at vi kunne hjelpe hverandre litt med å hente...

vi fikk ikke en mal å fylke ut, men en muntlig anbefaling om å skrive et utfyllende brev...

ts

Skrevet

Har broren din kun positive ting å si om denne bhg, da? Han ( og familien) er fornøyd? I så fall må du kanskje bare skrive "opptakssøknaden"...

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Fiedi skrev:

Har broren din kun positive ting å si om denne bhg, da? Han ( og familien) er fornøyd? I så fall må du kanskje bare skrive "opptakssøknaden"...

Ja, han er veldig positiv, og de skrev et sånt tryglebrev for å få plass. Jeg kan jo også gjøre dette, men føler det blir så falskt og rart.

‘Hvorfor akkurat mitt barn bør få plass’??? Nei,  altså... ‘vi syntes dette barnet er tipp topp og begynner å like det ganske godt etterhvert’? Herlighet, hva skriver man?

ts

• Liker 6
Skrevet

At du må sette den på første plass er greit nok, bydelene tilbyr i fht prioritet, og da fylles det raskt opp. 

Men de andre greiene der virker da snodig? 

Anonymkode: 93e08...ed4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du må sette den på første plass er greit nok, bydelene tilbyr i fht prioritet, og da fylles det raskt opp. 

Men de andre greiene der virker da snodig? 

Anonymkode: 93e08...ed4

Ja, det syntes jeg også... Jeg vet ikke hva vi har å tilby foreldregruppen jeg, skal man liksom skrive at vi er snille og hyggelige folk? Hva ser de etter liksom?

ts

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på. Besøk i en privat foreldredrevet ( eller eid?) barnehage i dag. Fint det, fin barnehage, men jeg fikk beskjed om at hvis jeg over hodet var interessert i denne barnehagen må jeg sette denne på 1. Plass ( ingen ned 2. Plass kommer inn), skrive et brev med gode argumenter for:

1. hvorfor akkurat mitt barn burde få plass der?

2. hvilken tilknytning jeg hadde til bydelen?

3. hva jeg/vi hadde å tilby foreldregruppen? 

4. Samt ta en mensatest av babyen min, ofre jomfrublod, love bort min førstefødte sønn og selge sjelen min til djevelen!

( Ok, jeg la på punkt 4, men det føltes sånn :P

er dette virkelig vanlig? Føler det er  helt amerikanske tilstander der man må selge sjelen sin for en skarve barnehageplass! 

Hahaha jeg tenkte først bare what! Dette må være tull, men så leste jeg videre. Jeg liker humoren 😂

Men ellers, ja dette var sært. Men de private kan sikkert gjøre slike sære ting 🤔 Hadde sikkert valgt en barnehage som ikke krevde at jeg måtte "selge barnet inn" selv...

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det syntes jeg også... Jeg vet ikke hva vi har å tilby foreldregruppen jeg, skal man liksom skrive at vi er snille og hyggelige folk? Hva ser de etter liksom?

ts

Hør med broren din om hva de skrev igså skriver du så og si det samme. Det funka jo for dem tydeligvisx

Anonymkode: ff57d...cb0

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde litt sånn i vår barnehage også, hver foreldremøte ble det mast om hva slags "kunnskaper" og ekstra "ressurser" foreldrene hadde. F.eks er jeg ganske flink å si, så fikk forespørsel om å sy gardiner til barnehagen. Det er en privat barnehage med 15 timer i året dugnad per barn, og ganske dyr sum for de timene man ikke møter opp. Baking, snekring, maling osv.

Anonymkode: f24fe...1a1

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt at bhg vil ha de som setter de på førsteplass.

Hvis du har hørt gode ting om bhg, og den er nært dere så skriver du det som grunn til at ditt barn skal få plass. Altså jeg tror du bare skal gjøre det enkelt. Det er litt snålt her i Norge der ingen skal ha fordeler, og hvert fall ikke når det kommer til bhg/skole/utdanning å gjøre sånt. Føler man er fra en rik familie i USA som vil at barnet skal komme inn på prestisjeskole, men tror det handler om å finne de "riktige" menneskene til bhg. Feks det at foreldre, og barn kan knytte bånd utenfor bhg. Det er sikkert noe som styrker barnas lek e.l. Nå vet jeg ikke, men bor du i stor by kan det by på problemer om barna bor langt fra hverandre. Jeg har hørt om foreldre som syns det er vanskelig å knytte kontakter andre i bhg fordi man bor langt unna hverandre. 

Hvis det er en bhg dere vil barnet skal gå i så sett den på førsteplass, og skriv enkelt(ikke smiskete) hvorfor dere vil det. Vil du ikke det så dropp hele bhg, men du kan møte på slike ting igjen.

Anonymkode: fc77f...ec9

• Liker 1
Skrevet

Som de andre her har påpekt, så er det veldig vanlig at private barnehager «krever» at man har dem på førsteplass.

Når det gjelder de to andre spørsmålene, så tror jeg nok at det også er faktorer som mange private barnehager «tillater» seg å prioritere, selv om de fleste kanskje ikke gjør det så formalisert som i dette tilfellet. 

Våre barn går i en ganske liten privat barnehage, der det er relativt vanskelig å få plass. De tar stort sett inn søsken av barn som allerede går der og barn av folk de ansatte i barnehagen kjenner- nettopp fordi ønsker en viss «kvalitetssjekk» av familiene.  Som forelder er jeg glad for at de gjør det- nettopp fordi det er en liten barnehage, og foreldrene derfor også blir nokså godt kjent. Jeg setter pris på at vi jevnt over har veldig hyggelige familier i barnehagen vår (dette var nemlig ikke tilfelle i vår gamle barnehage).

Dette er en helt fantastisk barnehage, og det er den som ligger alle nærmest hjemmet vårt. Jeg gjorde derfor en liten innsats i å bli kjent med styrer før vi søkte dit fordi jeg visste at det ellers var nesten umulig å få plass. Det fungerte heldigvis, og vi fikk plass!

Anonymkode: c4a3e...324

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...