AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Jeg skal selge bunaden min for å kjøpe ny, og skal derfor beholde skjorten, sølv, forkle og veske - dvs. kun selge vesten/stakken. Moren min har sagt at jeg skal kikke litt rundt på Finn for å se hva det går for, men jeg synes det er så vanskelig! Ligger masse forskjellig ute til ulike priser. Har noen av dere solgt eller bunad, og hva er erfaringene? Moren min kjøpte den i 1995. Anonymkode: e71cb...b32
Wonders Skrevet 20. desember 2017 #2 Skrevet 20. desember 2017 Har bare sett dette innimellom nærmere vårparten. Tenker å dytte tråden litt her for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #3 Skrevet 20. desember 2017 "Dårlig butikk å selge brukte bunader. Ved inngangen til mai måned ligger drøyt 2200 brukte bunader til salgs på Finn.no. Bare 17 av disse selges gjennom bunadsbutikker. De resterende selges privat fra eier av bunaden."https://www.nrk.no/buskerud/darlig-butikk-a-selge-brukte-bunader-1.13499963 Det beste er kanskje å prøve å komme i kontakt med en kjøper gjennom venner og bekjentskaper (dvs noen som kjenner noen som er på utkikk etter en brukt bunad i den str og den typen som du har). Annonse på FINN er nok også lurt. Prøv å finn gamle annonser der for å se priser, før du bestemmer pris og lager annonsen. Jeg ville annonsert tidlig (i god tid før 17. mai), både på FINN og kanskje også gjennom kjøp-og salg-grupper på FaceBook. Anonymkode: 79c8b...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #4 Skrevet 20. desember 2017 Mange annonserer allerede nå. Disse annonsene er nye i dag: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.71&published=1&q=bunad&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3&sub_category=1.71.3941 Om du søker på bunad på FINN, kan du sjekke hvilken pris andre tar for tilsvarende bunad. Anonymkode: 79c8b...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal selge bunaden min for å kjøpe ny, og skal derfor beholde skjorten, sølv, forkle og veske - dvs. kun selge vesten/stakken. Moren min har sagt at jeg skal kikke litt rundt på Finn for å se hva det går for, men jeg synes det er så vanskelig! Ligger masse forskjellig ute til ulike priser. Har noen av dere solgt eller bunad, og hva er erfaringene? Moren min kjøpte den i 1995. Anonymkode: e71cb...b32 Ta utgangspunkt i hvilke priser de andre tar. Hvor bunaden din er sydd (dette er det lurt å ha med i annonsen) og hvem som har sydd den (dette er det lurt å ha med i annonsen), virker også inn på prisen. Anonymkode: 79c8b...2a4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 Du vil få en bedre pris om du selger den komplett. De fleste som er ute etter bunad er ute etter en komplett. Fryktelig tungvindt å måtte finne veske, skjorte og sølv andre steder. Selges det da en komplett bunad vil de fleste ta den.Har du vurdert å sy inn/ut den gamle? Jeg regner med du skal ha samme bunad siden du skal beholde tilbehøret. Anonymkode: 0f01e...b58 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #7 Skrevet 20. desember 2017 Du kan også være heldig å finne noen som ønsker å bytte med deg (dersom de har den str du ønsker og omvendt). Jeg tror at det er viktig å ha med flest mulig mål i annonsen. Anonymkode: 79c8b...2a4
Christiane_W Skrevet 20. desember 2017 #8 Skrevet 20. desember 2017 Jeg solgte min bunad for 7-8 år siden og fikk 22.000 kr for den. Det var en nedre Buskerud bunad, komplett med skjorte, sølv, veske med sølvlås og cape. Ny pris for alt ville ligget på ca 32.000 kr den gangen mener jeg å huske. Den ble solgt via Finn annonse tidlig på året. 1
missmcbeal Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 Personelig tror jeg du kommer til å slite litt når du selger uten noe tilbehør. De fleste vil ønske å kjøpe komplett, med mindre de er ute etter en bunad i den størrelsen du har pga. at det ikke passer lenger eller lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #10 Skrevet 20. desember 2017 Takk for svar! Jeg har også sett at det er store prisforskjeller mellom kun stakk og komplett pakke - dvs. prisen for komplett pakke er høyere enn de ulike delene separat. Jeg skal ikke ha samme bunad, men den er ikke veldig ulik. Kanskje jeg kan vurdere å selge hele "pakken" og heller kjøpe nytt av alt. Bunadsskjorte er derimot ikke et alternativ å selge. Det er mamma som har sydd/brodert og det var et årsverk, så den har stor personlig verdi Anonymkode: e71cb...b32 2
Christiane_W Skrevet 20. desember 2017 #11 Skrevet 20. desember 2017 Husker at hun som kjøpte min bunad sa det hadde vært utslagsgivende for henne at jeg solgte "full pakke", så hun slapp å styre med å skaffe de delene som evt. manglet. TS - forstår at du ikke ønsker å selge skjorta pga affeksjonsverdien, men kanskje det kan være en ide å gå til innkjøp av en enkel, hvit bunadskjorte du kan selge med bunaden? Om skjorta som hører til ikke har fargede broderier, men hvite som går "ton-i-ton" ser man ikke forskjellen så lett og dermed er bunaden mer komplett når den skal selges og sannsynligvis mer lettsolgt. Bare en tanke som slo meg. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 20 timer siden, Christiane_W skrev: Husker at hun som kjøpte min bunad sa det hadde vært utslagsgivende for henne at jeg solgte "full pakke", så hun slapp å styre med å skaffe de delene som evt. manglet. TS - forstår at du ikke ønsker å selge skjorta pga affeksjonsverdien, men kanskje det kan være en ide å gå til innkjøp av en enkel, hvit bunadskjorte du kan selge med bunaden? Om skjorta som hører til ikke har fargede broderier, men hvite som går "ton-i-ton" ser man ikke forskjellen så lett og dermed er bunaden mer komplett når den skal selges og sannsynligvis mer lettsolgt. Bare en tanke som slo meg. Det er en tanke ja. Hva slags bunad hadde du og hva fikk du for den? Var den solgt med sølv også? TS Anonymkode: e71cb...b32
Christiane_W Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er en tanke ja. Hva slags bunad hadde du og hva fikk du for den? Var den solgt med sølv også? TS Anonymkode: e71cb...b32 Det var en Søndre Buskerud bunad, komplett med alt. Sølv som inkluderte 2 søljer (halsring og stor brystsølje), mansjettknapper, sølvsnor, 8 sølvknapper på livet og sølvspenne på belte (stoffbelte med broderier), samt veske med sølvlås og cape med sølvhekte. Brodert lue. Brodert linskjorte og selve bunaden. Jeg fikk 22.000 kr for den, det er 7-8 år siden, og jeg mener å huske at nyprisen ville vært ca 32.000,-. Grunnen til at jeg kom på det med skjorta er at en studievenninne av meg arvet en bunad som manglet skjorte etter oldemoren sin i studietiden. Som "fattig" student hadde hun ikke råd til å bruke nesten 5.000 kr på en brodert bunadskjorte og endte med å kjøpe en enkel hvit bunadskjorte på Husfliden så hun kunne bruke bunaden. Ettersom den riktige skjorta til den bunaden har hvite broderier var det ikke påfallende at broderiene manglet på hennes skjorte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå