Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at det utdannes for mange innen økonomi og administrasjon, så blir det kanskje like vanskelig arbeidsmarked for folk som utdannes innen regnskap?

Vurderer å ta bachelor i regnskap og revisjon, men er redd å utdanne meg til arbeidsledighet... 

Takker for svar!

Anonymkode: 0620c...b1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regnskap og revisjon linjen legges ned pga ny revisorlov.

Vil si en bachelor i regnskap uansett vil være et trygt valg. Vi vil alltid ha behov for dyktige regnskapsførere. Bare vær flink med data og ha god system forståelse så er du sikra. 

Hilsen regnskapsfører.

Anonymkode: 1d48f...1c4

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnskap og revisjon linjen legges ned pga ny revisorlov.

Vil si en bachelor i regnskap uansett vil være et trygt valg. Vi vil alltid ha behov for dyktige regnskapsførere. Bare vær flink med data og ha god system forståelse så er du sikra. 

Hilsen regnskapsfører.

Som vi har diskutert i andre tråder om dette temaet, er det mange som mener at behovet for erfarne regnskapførere er stort, men det kan være krevende som nyutdannet å få jobb som kreves for å få den erfaringen som etterspørres. Nyutdannede uten erfaring er lite ettertraktet, men erfarne med autorisasjon kan velge og vrake i jobber.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Skrevet

Fra neste høst (mener jeg, er ikke helt sikker på det) er det krav om mastergrad innen regnskap og revisjon. 

Dersom du er veldig på og skaffer deg noe som helst relevant erfaring innen regnskap på et eller annet vis i løpet av utdanningen så vil du garantert får jobb når du er ferdig. Jeg ser svært mange ledige stillinger innen regnskap, men det er vanskelig å få en fot innenfor bransjen. Så lenge du har noe erfaring tror jeg du kjapt kan få en bra jobb. 

Anonymkode: 64dd4...b36

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra neste høst (mener jeg, er ikke helt sikker på det) er det krav om mastergrad innen regnskap og revisjon.

Anonymkode: 64dd4...b36

Litt mer presist; så er det krav om mastergrad for å bli revisor fra neste høst.  Den gamle ordningen der man kunne få tittelen "registrert revisor" etter bachelorgrad forsvinner. Så for fremtiden vil revisoryrket være forbeholdt mastergrad (statsautorisert), men de som nå jobber som registrert revisor (begrenset myndighet iforhold til statsautorisert) får fortsette å jobbe med revisjon uten å ta tilleggsutdanning.

Man kan fremdeles bli regnskapsfører med kun bachelor, men for å å autorisasjon må man jobbe minst 2 år, hvorav 1 år i en bedrift der det jobber andre med autorisasjon. Tror eg.

Skrevet

Men hvem vil da jobbe med revisjon.Mye mer givende å lage et regnskap og hjelpe kunden, enn å jobbe dag og natt for et papir ingen bryr seg om (revisjonsberetningen) :-). Dem tjener riktignok ofte bedre siden kundene er pliktig til å kjøpe tjenestene dems.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær flink med data og ha god system forståelse så er du sikra. 

Kan du skrive litt mer om hva du mener med dette? Hva slags data? Er dette noe man kan øve seg på før man begynner på studiet?

Anonymkode: c4643...c0d

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg så på en oversikt hvor forskere antok at regnskap med over 98% sannsynlighet ville være et yrke som blir automatisert bort.

Anonymkode: 3d5aa...2a8

• Liker 1
Skrevet

Regnskap/økonomi er jo et av de som først fagfelt som forsvinner i den automatiserte tiden vi lever i nå og enda mer i fremtiden. Relatert næring er banknæringen som har sagt opp folk i hopetall de siste 5 år eller så, grunnet automatisering av arbeidsoppgaver. Det kommer bare til å bli mer og mer de neste årene. 

Anonymkode: 38dd5...e8f

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg så på en oversikt hvor forskere antok at regnskap med over 98% sannsynlighet ville være et yrke som blir automatisert bort.

Anonymkode: 3d5aa...2a8

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnskap/økonomi er jo et av de som først fagfelt som forsvinner i den automatiserte tiden vi lever i nå og enda mer i fremtiden. Relatert næring er banknæringen som har sagt opp folk i hopetall de siste 5 år eller så, grunnet automatisering av arbeidsoppgaver. Det kommer bare til å bli mer og mer de neste årene. 

Anonymkode: 38dd5...e8f

Jeg er ikke så sikker på det. Jeg er ikke regnskapsfører selv, hvis noen som jobber i bransjen kan kommentere så værsågod.

MEN:

Det er riktig at enkle og rutinemessige regnskapsoppgaver vil bli automatisert. Det er det disse studiene dere viser til har tatt for seg. Men det betyr ikke nødvendigvis at regnskapsfører vil miste jobbene. Det er gjerne de som i dag jobber som regnskapsassistent uten utdanning, som vil miste jobben. Regnskapsførere med spesialisering vil fortsatt ha jobb, men yrket vil endre seg. Mindre rutineoppgaver, mer rådgivning og muligheter for å gi nye tjenester til kundene i samspill med teknologien. Vi ser det allerede i form av sky-tjenester. Dette vil kreve mer av regnskapsførere enn tidligere, men det vil også bli mer interessant og variert som yrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...