Gå til innhold

Ibux/Ibumetin og alkohol

Hilde

Anbefalte innlegg

Bruker Ibumetin (samme som ibux) nå, og tar forholdsvis høye doser. Kan jeg drikke alkohol når jeg tar disse pillene? Det står ingenting verken i pakningsvedlegget eller i felleskatalogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klippet fra Helsenytt .. om legemidler og alkohol..

Aldri alkohol

- Tre grupper medikamenter må du aldri bruke sammen med alkohol. Det er medisiner som virker som morfin, beroligende midler og sovemedisiner.

- Er det advarsel mot alkohol på medikamentpakkene?

- Nei, dessverre. Varsel-trekanten på medisinpakken gjelder bare advarsel mot bilkjøring hvis du bruker den medisinen. Legemidler på resept som det er farlig å kombinere med alkohol, blir det opp til legene å opplyse om. Men de reseptfrie medisinene som ikke må kombineres med alkohol, burde vært merket, mener Mørland. - Det gjelder særlig betennelsesdempende midler. På pakningene burde det stå at de ikke må brukes med alkohol fordi det øker risikoen for blødningstendens.

De ”alkohol-farlige” medisiner

Her er en liste med legemidler som øker risikoen for bivirkninger og uheldige reaksjoner hvis de blir brukt når du har alkohol i kroppen:

Bedøvelsesmidler

Medikamenter mot depresjon

Medikamenter mot epilepsi

Medikamenter mot allergi

Medikamenter mot parkinsonisme

Medikamenter mot psykiske lidelser og psykoser

Medikamenter mot angst og søvnproblemer

Muskelavslappende midler

Smertestillende midler

Betennelsesdempende midler

Blodfortynnende midler

Medikamenter mot høyt blodtrykk og andre hjerte- og karsykdommer

Antabus

Midler mot sopp

Antibiotika mot infeksjon

Medisiner mot tuberkulose

Smertestillende og febernedsettende legemidler

Er det i det hele tatt noen legemidler det er ufarlig å bruke sammen med alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en gylden regel er det lurt aldri å blande alkohol og legemidler, men om du går fast på Ibux og vil ta et glass i ny og ne så er det i de aller fleste tilfeller ikke farlig.

Jeg har flere ganger tatt Ibux og drukket etterpå uten å få bivirkninger. Bruker også Ibux ved fyllesjuke, rett og slett fordi det er det minst farlige alternativet (Paracet ved fyllesjuke kan faktisk være ganske farlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger tatt Ibux og drukket etterpå uten å få bivirkninger.

Uten å få bivirkninger, ja, men det blir jo fortsatt en økt belastning for leveren blant annet, og det kan gi skader på sikt selv om du ikke merker noe der og da. Nei, jeg tror heller ikke at en alminnelig frisk person faller død om av å drikke etter å ha tatt Ibux en gang eller to, men vær nå forsiktig, da... Kanskje det bare er meg, men jeg synes ikke det er en sjanse som er verdt å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke fast på noen medisiner, men skal bruke disse pillene i et par uker, og er invitert med ut på et par øl til helgen. Takk for svar, får se om jeg ikke tar cola istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt flere apotek-ansatte om dette (da den ibux'en man får kjøpt uten resept).

De sa at ibux er best hvis man absolutt skal drikke alkohol. Og at et normalt friskt menneske ikke bør ta skade av dette så sant det ikke skjer jevnlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg går ikke fast på noen medisiner' date=' men skal bruke disse pillene i et par uker, og er invitert med ut på et par øl til helgen. Takk for svar, får se om jeg ikke tar cola istedet..[/quote']

Det ville jeg gått for. Om et par uker (eller dagen etterpå) vil jeg tro du vil synes at det spilte temmelig liten rolle at du lot være å hive innpå noen øl en kveld.

Forøvrig: Det å spise tabletter for å kurere dagen derpå symptomer er etter min mening no-no. Ingen grunn til å vende kroppen til disse midlene før en virkelig er nødt pga sykdom eller ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, blir nok cola. I og med at jeg tar doser som tilsvarer 9 vanlige ibux i døgnet, så er det vel best å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ibubrofen (som er virkestoffet i Ibux) og alkohol har ingen virkning på hverandre og er derfor i utgangspunktet ufarlig å kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...