Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan yrker føler dere blir sett ned på i samfunnet og hvorfor? Føler det er en del "lavstatusyrker" 

Anonymkode: cec96...84d

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Renholder, men de tenker ikke på hvordan det hadde sett ut uten renholdere,

Skrevet

Sykepleiere

Anonymkode: 940d3...a4e

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan yrker føler dere blir sett ned på i samfunnet og hvorfor? Føler det er en del "lavstatusyrker" 

Hva mener du med denne setningen? Forklar.

Anonymkode: d1c5b...819

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med denne setningen? Forklar.

Anonymkode: d1c5b...819

Altså yrker som blir sett ned på i samfunnet. Lurer på hvorfor det er sånn

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere

Hvorfor mener du sykepleiere?

• Liker 16
Skrevet

Før i tiden ble man verdsatt fordi man var en arbeider som var med på å holde hjulene igang. Vi hadde for eks ikke overlevd uten søppeltømmere og butikkansatte (sistnevnte går muligens ut om noen år, da). Men det at disse jobbene har kritiske roller i samfunnet spiller ingen rolle lenger. Det er kun penger og status som betyr noe. Å være ærlig, hardtarbeidende osv er ikke egenskaper som er viktige. Fine som pluss, men ikke de mennesker verdsetter mest. 

Arbeiderpartiet har knapt arbeidere lenger, det er ingen som taler deres sak, og stadig flere ser ned på dem. Vi lever i et ganske kynisk og kaldt samfunn, ikke rart psykiske lidelser stiger til værs når man ikke har verdi med mindre man har statusjobb, familie, fint hus/ leilighet og 2 biler. 

Nordmenn har glemt hva som er viktig. Mange får en oppvekker når de opplever dødsfall eller andre sorger i livene deres, men så lenge de har det fint klarer de ikke empatisere med de som ikke har det så bra

Anonymkode: 94d7d...23e

• Liker 23
Skrevet

De som opplever mest pes på grunn av yrket sitt er vel politifolk og politikere.

Anonymkode: 675aa...def

• Liker 1
Skrevet

For ikke å snakke om barnevernspedagoger.

Anonymkode: 675aa...def

• Liker 8
Skrevet

Frisører, makeup artister og negledesignere. Maken til overfladiske yrker i en tid hvor folk hadde hatt godt av å bry seg mindre om utseendet og mer om hverandre. På herresiden må det være mekanikere, som skrur og mekker for å få biler opp å gå i en tid hvor folk burde parkere bilen for godt og slutte forpeste miljøet.

Anonymkode: 0b042...5cf

• Liker 11
Gjest NotNaomi
Skrevet

Serviceyrker som mitt :-) å " tjene " andre til mindre lønn enn mange. Det tror jeg de fleste forbinder med " lavstatusyrke ". Å gjøre det bekvemt og hyggelig for andre. Disse yrkene er ihvertfall ikke på lønnstoppen :-) så...

Skrevet

Politikere

Anonymkode: 4c008...f06

• Liker 2
Skrevet

Butikk, renhold og renovasjon har vel alltid blitt sett på som lavstatusyrker ( har jobbet som alle 3 selv) er nå håndverker, men føler meg uglesett av enkelte med høyere utdanning 

Anonymkode: 77adb...f35

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever at de fleste fagbrev-yrker blir sett på som lavstatus. Det er bare økonomene, advokatene, legene osv som er ''noe''. De som tok fagbrev er de dumme som ikke klarte noe annet og måtte gå yrkesfag på VGS. 

OBS: DETTE ER IKKE MIN MENING, BARE SLIK JEG OPPLEVER AT SAMFUNNET SER PÅ DET. 

Synes det er veldig trist, for Norge er ingenting uten fagarbeiderne. Hva skulle ingeniørene gjort uten mekanikerne og snekkerne? Har vært borti ingeniører som knapt vet hva en skrutrekker er. Legene hadde heller ikke overlevd uten sykepleierne og helsefagarbeiderne. Veldig trist, men det er slik ''status-Norge'' er blitt. Har man ikke master, er man ikke verdt skoene man går i.

Anonymkode: 75f5e...f8d

• Liker 22
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frisører, makeup artister og negledesignere. Maken til overfladiske yrker i en tid hvor folk hadde hatt godt av å bry seg mindre om utseendet og mer om hverandre. På herresiden må det være mekanikere, som skrur og mekker for å få biler opp å gå i en tid hvor folk burde parkere bilen for godt og slutte forpeste miljøet.

Anonymkode: 0b042...5cf

Folk kommer ikke til å parkere bilen før kollektivtilbudet er så godt at det faktisk kan brukes. I bygda mi går det en buss per dag, hva foreslår du at vi gjør?

Anonymkode: dd07f...c5c

• Liker 17
Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)

Har kun jobbet i slike yrker da. Renholder og i hotellbransjen. Å jobbe for å gi andre en god opplevelse. Det er en ting. Mine yrker har ikke krevd særlig utdanning. Jeg studerte i flere år og ble behandlet med mer godkjennelse da gitt. Burde ikke gjøre annet enn å studere , så var det respekt. At jeg vasket på flere utesteder i uka og i helger gå meg ikke mye respekt selv om det krevde tusen ganger mer av meg. Å lese og studere fælt meg lett. Å gi innsatte kveld og natt for at folk skulle ha et trivelig sted å komme til. Neei. Det var ikke mye godkjent. Så..jeg gir faen i status jeg. Ferdig utdannet ville jeg nok fått. Men status drev meg aldri så sant som jeg sitter her. Det var en stor interesse og lidenskap.

Gidder ikke bry meg om det. Jeg får tort sett respekt for den jeg er og ikke på grunn av status. Kanskje tilmed på tross av :-)

Sorry skrivefeil:-) går fort unna her på telefon :'D

Endret av NotNaomi
Skrevet
40 minutter siden, Calandria said:

Renholder, men de tenker ikke på hvordan det hadde sett ut uten renholdere,

Da hadde folk måttet vaske selv.

Anonymkode: 7436d...310

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du sykepleiere?

Pga selve jobben.Drittbleier,rumpevask og andre udelikate arbeidsoppgaver.

• Liker 3
Skrevet

Hva skyldes denne besettelsen med yrker og status på kg?

Anonymkode: 48706...fa1

• Liker 14
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan yrker føler dere blir sett ned på  i samfunnet og hvorfor? Føler det er en del "lavstatusyrker" 

1) Master i psykologi (altså ikke psykolog som får ha pasienter men en med Master i psykologi)..jobber gjerne innen forskning eller på institusjoner...

2) Skrankemedarbeider/sur resepsjonist

3) Renholder

4) Sosionom

Anonymkode: 19f17...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...