Gå til innhold

Hvordan lage karamellsaus på induksjonsplatetopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til min store fortvilelse så ser jeg at komfyrtoppen min ikke reagerer på de formene som jeg pleier å lage karamellsaus til karamellpuddingen i. Finnes det bakeformer som kan brukes på induksjonstopper?  Hvordan lager dere andre hjemmelaget karamellpudding?

Anonymkode: 8f727...5d3

Skrevet

Bruker kjele og heller karamellsausen over i formen etterpå. 

Anonymkode: 10ad7...c9d

• Liker 4
Skrevet

Du smelter jo sukkeret i en kjele før du har karamellen i formen.

Skrevet

Sett formen med sukker i stekeovnen, tror jeg hadde på 230 grader sist. Funker veldig bra, må bare følge med så det ikke blir svidd. 

Skrevet
1 minutt siden, Sheltay Retrac skrev:

Du smelter jo sukkeret i en kjele før du har karamellen i formen.

Syns bare at det stivner så utrolig fort. Ser på et annet nettsted at det kan gå fint om formen er varmet opp på forhånd. Har vært vant med å smelte direkte i den formen som jeg heller resten i, men det går jo ikke nå.

Skrevet
3 minutter siden, Skorpion91 skrev:

Sett formen med sukker i stekeovnen, tror jeg hadde på 230 grader sist. Funker veldig bra, må bare følge med så det ikke blir svidd. 

Smelter du alt sukkeret før du vender det rundt i hele formen/kantene? Det må man vel kanskje, for ellers vil vel all karamellen bare smelte igjen.. Sorry for klønete formulering, men når jeg har gjort det på "gamlemåten" i alle år så blir det uvant å tenke helt nytt ;) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Smelter du alt sukkeret før du vender det rundt i hele formen/kantene? Det må man vel kanskje, for ellers vil vel all karamellen bare smelte igjen.. Sorry for klønete formulering, men når jeg har gjort det på "gamlemåten" i alle år så blir det uvant å tenke helt nytt ;) 

Stemmer det ☺

Gjest middagshøyden
Skrevet

Har du en induksjonspanne/kjele som er stor nok til at formen kan stå oppi? Da burde det gå an å smelte sukkeret i formen.

Skrevet
Akkurat nå, alltid presis skrev:

Har du en induksjonspanne/kjele som er stor nok til at formen kan stå oppi? Da burde det gå an å smelte sukkeret i formen.

Ja, det har jeg faktisk :) Tusen takk!

Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg faktisk :) Tusen takk!

Bare hyggelig! Jeg har gjort det på den måten selv. Ikke med karamellsaus, men med en mokkakanne som ikke var for induksjon. Fungerte som bare det. :) 

Endret av middagshøyden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...