Gå til innhold

Hvordan få mer tid til barna? 😊


flinn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en førstegangsmor som snart skal ut i jobb igjen etter å ha vært i foreldrepermisjon i ett års tid. Far skal være hjemme med barnet frem til barnehagestart til høsten. Gruer meg fælt til å ikke kunne være med sønnen min hele dagen, og vil bruke så mye tid som mulig med ham når jeg ikke er på jobb. Kvalitetstid med min lille familie er noe jeg ønsker å sette høyest på prioriteringslisten i årene fremover. 

Så er det dette med husarbeid og andre hverdagslige oppgaver som må gjøres da. Ønsker ikke å bruke de få timene jeg har med sønnen min på husarbeid. Men det må jo gjøres en gang. 

Og dette med å vedlikeholde relasjoner til øvrig familie og venner. Har allerede merket at det ikke er like lett som før, selv uten å være tilbake i jobb.

Hvilke råd har dere foreldre som ligger foran meg i løypa? Hva må jeg prioritere/prioritere bort, og hvilke tips har dere til å få en hverdag uten for mye stress og med god tid til barna? 

 

Setter stor pris på svar!

☺️

Endret av flinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn kan være med på husarbeid. De har bare godt av å lære seg hvordan det gjøres, hva som må gjøres, og å lære at alle må bidra. En ettåring er såklart ikke akkurat til kjempestor hjelp, som regel tvert imot, men du kan gjøre det til en slags lek likevel. 

Og så kan du kjøpe robotstøvsuger som kan ta det grøvste, det er gull verdt for oss. 

Mye sosialisering kan også skje sammen med barnet, eller etter leggetid. De legger seg jo ganske tidlig i den alderen. 

Anonymkode: 3a30f...1fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskehjelp. Bra for familielivet og parforholdet.

Lettvinte middager slik at man slipper å bruke opp barnas våkentid på å stå på kjøkkenet (ev. lag store porsjoner og spis rester i flere dager).

Ellers vet jeg ikke helt - det er vanskelig å være helt fokusert på barna når det er hverdag med middag, aktiviteter, spilletimer, vennebesøk når barna kommer i den alderen, det er og blir hektisk uansett hva man gjør. Men helgene, da har man mulighet til å ta ting HEEELT med ro :)

Anonymkode: 903bf...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha en så fantastisk mann, som så hvor mye jeg savnet barnet etter jobb, at han tok seg av omtrent alt det praktiske hjemme slik at jeg kunne bruke tiden min sammen med barnet etter jobb. :hjerte: 

Men det er jo forståelig dersom mannen også ønsker litt fritid når du kommer hjem, så gode tips er å handle matvarer (og alt annet dere måtte behøve) på nett med hjemlevering. Robotstøvsuger er sikkert gull, samt å lage enkle middager og gjøre det som må gjøres av husarbeid etter barnet er lagt for natten. Om huset «flyter» litt i en periode gjør ingen ting :) 

Anonymkode: 2771a...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskehjelp, matkasselevering og gi nå endelig faren ansvaret for begge deler utover det vaskehjelpen gjør, samt handling, klesvask m.m. Han skal jo være hjemme. Når så det er vel etablert at den som er mest hjemme har alt ansvar (det betyr ikke at du ikke kan "hjelpe ham", men han må spørre, organisere, gjøre mesteparten), så blir det lettere å dele på til høsten.

Det vi har prioritert bort er nettopp mye husarbeid, oppussing, trening. Det vi prioriterer er aktiviteter i helgene sammen, familiebesøk, turer, samvær. Når man har morgenstellet, frokost, gå til barnehagen, hente i barnehagen, lage middag, se på barnetv, leke litt, kveldsmat, kveldsstell og lesing: Alt det er jo tid sammen med barnet, og kan godt være "kvalitetstid".

Anonymkode: 29255...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Rydd etter dere selv hver dag så blir det ikke masse oppsamlet rot.

Å vaske klær er ikke noe å tenke på i dag. Man setter dem i maskinen så går resten av seg selv. 

Ser egentlig ikke hvor alt rotet skal komme fra med mindre en aldri rydder etter seg?

Ha en fast vaskedag der dere kjører på med å vaske gulvet og tørke støv. Er en effektiv og deler på det så går det fort.

Planleg middagene søndagen for uka, handle inn det dere trenger så slipper dere å bruke tid på å tenke dere skal ha og kaste bort tid på butikken.

Ungen min elsker å løpe rundt når gulvene vaskes. Synes det er veldig morsomt når gulvet på rommet han er strippet og jeg flyttet å ting. Hans jobb når jeg støvsuger er å trykke inn igjen ledningen, det er stor stas :) Nør jeg henger opp klær hjelper han med å la dem lufte seg ved å kaste dem litt rundt :fnise: Det er også gøy å legge bestikk på plass oppi skuffene. Bråker og klanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg benyttet meg av retten til ammefri i denne første overgangsfasen, og det hjalp veldig. Men det forutsetter jo at du ammer!

Det som jeg fant at det lønnet seg å kutte ned på, var alle slags dårlig planlagte småærend som jeg hadde for vane - type stikke innom optiker, apotek, parfymeri og skomaker på hjemveien, eller bare drive planløst rundt i butikken og kikke på klær, eller lure på hvilken shampo jeg skulle velge. Jeg fant mine favorittprodukter, ser aldri etter noe annet, kjøper så mye jeg kan på nettet, og det jeg ikke får på nettet kjøper jeg så mange jeg kan av i slengen. Dette reduserte hverdagsstresset mitt ganske mye. I det hele tatt kjøpte jeg det aller meste av både klær, sko, gaver, barneutstyr på nettet i småbarnsårene. Du kan gjøre det etter leggetid, og det stjeler ikke tid fra barna. Nå som barna er større, prøver jeg derimot å handle lokalt, så det er en livsfasegreie for meg.

Anonymkode: 85259...611

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn kan være med på husarbeid. De har bare godt av å lære seg hvordan det gjøres, hva som må gjøres, og å lære at alle må bidra. En ettåring er såklart ikke akkurat til kjempestor hjelp, som regel tvert imot, men du kan gjøre det til en slags lek likevel. 

Og så kan du kjøpe robotstøvsuger som kan ta det grøvste, det er gull verdt for oss. 

Mye sosialisering kan også skje sammen med barnet, eller etter leggetid. De legger seg jo ganske tidlig i den alderen. 

Anonymkode: 3a30f...1fc

Takk for gode tips! Haha, han er ikke mye til hjelp nå nei, men han kan sikkert sysselsettes med noe i løpet av de neste årene :) Skal gå til innkjøp av robotstøvsuger, det var lurt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaskehjelp. Bra for familielivet og parforholdet.

Lettvinte middager slik at man slipper å bruke opp barnas våkentid på å stå på kjøkkenet (ev. lag store porsjoner og spis rester i flere dager).

Ellers vet jeg ikke helt - det er vanskelig å være helt fokusert på barna når det er hverdag med middag, aktiviteter, spilletimer, vennebesøk når barna kommer i den alderen, det er og blir hektisk uansett hva man gjør. Men helgene, da har man mulighet til å ta ting HEEELT med ro :)

Anonymkode: 903bf...3c4

Vaskehjelp høres deilig ut. Får regne litt på det :) Dette med middagene var et godt tips. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min tok endel husarbeid da han hadde 6 mnd permisjon ja. Og ellers brukte jeg litt av tiden etter hun sovnet til diverse. Men var også fint å ta henne med på litt husarbeid, eks legge klær i vaskemaskin, sette på vaskemaskin, vaske gulv (hun får egen klut) osv. Hun er 22 mnd nå og synes alt av vasking er stas fortsatt :) Nå jobber vi jo begge og hun er i bhg, er bare noen få timer på ettermiddag, og da pleier vi ikke styre med husarbeid. Tar det innimellom i helger og evt på kveldstid. Har skaffet robotstøvsuger som hjelper til ila dagen. Ellers er kanskje det greieste å akseptere at det ikke er strøkent hele tiden, fordi det er artigere og viktigere ting å drive med når man har barn :) 

og ja, det sosiale er ikke som før, men holder kontakten med de viktigste. De fleste i omgangskretsen er i samme situasjon, småbarnsforeldre med lite tid til annet... det får være greit for en periode syns jeg. Plutselig en dag sitter vi der mens ungene flyr ut døra uten å si hade... tida går fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les trådene om samlivsbrudd så ser du hvordan det er lurt å tenke eller ikke tenke. 

Vær sammen om alle avgjørelser, vær realistiske og vær bevisst på hvilken rolle du vil ha hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så heldig å ha en så fantastisk mann, som så hvor mye jeg savnet barnet etter jobb, at han tok seg av omtrent alt det praktiske hjemme slik at jeg kunne bruke tiden min sammen med barnet etter jobb. :hjerte: 

Men det er jo forståelig dersom mannen også ønsker litt fritid når du kommer hjem, så gode tips er å handle matvarer (og alt annet dere måtte behøve) på nett med hjemlevering. Robotstøvsuger er sikkert gull, samt å lage enkle middager og gjøre det som må gjøres av husarbeid etter barnet er lagt for natten. Om huset «flyter» litt i en periode gjør ingen ting :) 

Anonymkode: 2771a...49c

Åh, så heldig! Nettshopping høres lurt ut.  Må nok bli vant til at huset flyter litt, ja. Takk for gode tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaskehjelp, matkasselevering og gi nå endelig faren ansvaret for begge deler utover det vaskehjelpen gjør, samt handling, klesvask m.m. Han skal jo være hjemme. Når så det er vel etablert at den som er mest hjemme har alt ansvar (det betyr ikke at du ikke kan "hjelpe ham", men han må spørre, organisere, gjøre mesteparten), så blir det lettere å dele på til høsten.

Det vi har prioritert bort er nettopp mye husarbeid, oppussing, trening. Det vi prioriterer er aktiviteter i helgene sammen, familiebesøk, turer, samvær. Når man har morgenstellet, frokost, gå til barnehagen, hente i barnehagen, lage middag, se på barnetv, leke litt, kveldsmat, kveldsstell og lesing: Alt det er jo tid sammen med barnet, og kan godt være "kvalitetstid".

Anonymkode: 29255...df7

Takk for tipsene, de er notert! Far er flink til å bidra med noe, og mindre flink til å bidra med annet :P Ja, det du nevner ser jeg på som kvalitetstid med barnet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GoldenLioness skrev:

Rydd etter dere selv hver dag så blir det ikke masse oppsamlet rot.

Å vaske klær er ikke noe å tenke på i dag. Man setter dem i maskinen så går resten av seg selv. 

Ser egentlig ikke hvor alt rotet skal komme fra med mindre en aldri rydder etter seg?

Ha en fast vaskedag der dere kjører på med å vaske gulvet og tørke støv. Er en effektiv og deler på det så går det fort.

Planleg middagene søndagen for uka, handle inn det dere trenger så slipper dere å bruke tid på å tenke dere skal ha og kaste bort tid på butikken.

Ungen min elsker å løpe rundt når gulvene vaskes. Synes det er veldig morsomt når gulvet på rommet han er strippet og jeg flyttet å ting. Hans jobb når jeg støvsuger er å trykke inn igjen ledningen, det er stor stas :) Nør jeg henger opp klær hjelper han med å la dem lufte seg ved å kaste dem litt rundt :fnise: Det er også gøy å legge bestikk på plass oppi skuffene. Bråker og klanger.

Her var det mange gode tips! Tusen takk. Haha, høres ut som  om du har en god hjelper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg benyttet meg av retten til ammefri i denne første overgangsfasen, og det hjalp veldig. Men det forutsetter jo at du ammer!

Det som jeg fant at det lønnet seg å kutte ned på, var alle slags dårlig planlagte småærend som jeg hadde for vane - type stikke innom optiker, apotek, parfymeri og skomaker på hjemveien, eller bare drive planløst rundt i butikken og kikke på klær, eller lure på hvilken shampo jeg skulle velge. Jeg fant mine favorittprodukter, ser aldri etter noe annet, kjøper så mye jeg kan på nettet, og det jeg ikke får på nettet kjøper jeg så mange jeg kan av i slengen. Dette reduserte hverdagsstresset mitt ganske mye. I det hele tatt kjøpte jeg det aller meste av både klær, sko, gaver, barneutstyr på nettet i småbarnsårene. Du kan gjøre det etter leggetid, og det stjeler ikke tid fra barna. Nå som barna er større, prøver jeg derimot å handle lokalt, så det er en livsfasegreie for meg.

Anonymkode: 85259...611

Her ammes det fortsatt :) Takk for tips. Her skal det nettshoppes fremover :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi alltid hatt vaskehjelp. 

Anonymkode: 39fe1...803

Det skal vurderes :) 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, våren14 skrev:

Mannen min tok endel husarbeid da han hadde 6 mnd permisjon ja. Og ellers brukte jeg litt av tiden etter hun sovnet til diverse. Men var også fint å ta henne med på litt husarbeid, eks legge klær i vaskemaskin, sette på vaskemaskin, vaske gulv (hun får egen klut) osv. Hun er 22 mnd nå og synes alt av vasking er stas fortsatt :) Nå jobber vi jo begge og hun er i bhg, er bare noen få timer på ettermiddag, og da pleier vi ikke styre med husarbeid. Tar det innimellom i helger og evt på kveldstid. Har skaffet robotstøvsuger som hjelper til ila dagen. Ellers er kanskje det greieste å akseptere at det ikke er strøkent hele tiden, fordi det er artigere og viktigere ting å drive med når man har barn :) 

og ja, det sosiale er ikke som før, men holder kontakten med de viktigste. De fleste i omgangskretsen er i samme situasjon, småbarnsforeldre med lite tid til annet... det får være greit for en periode syns jeg. Plutselig en dag sitter vi der mens ungene flyr ut døra uten å si hade... tida går fort!

Ja, det er nok bare å akseptere større grad av rot og støv fremover, og at det sosiale ikke blir som før. Håper at husarbeid kan være underholdning for sønnen min også etter hvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lammelåret skrev:

Les trådene om samlivsbrudd så ser du hvordan det er lurt å tenke eller ikke tenke. 

Vær sammen om alle avgjørelser, vær realistiske og vær bevisst på hvilken rolle du vil ha hjemme. 

Er skilsmissebarn selv, og vil for all del unngå at sønnen min blir det. Skal ta en titt på de trådene jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er nevnt, men jeg skriver likevel mine tips. Har egentlig aldri kjent på den såkalte "tidsklemma" som alle snakker om.

- Ammefri fram til barnet er ett år. Jeg var så heldig å ha to timer betalt ammefri om dagen, og det var skikkelig luksus. Dro hjem klokka 14 hver dag og fikk holdt amminga i gang samtidig som jeg fikk mer tid med barnet.

- Alt husarbeid gjøres i helgene. Jeg er grunnleggende uenig i at man skal sette bort vasking til en hushjelp. Barn bør se og oppleve hva som må gjøres og de bør hjelpe til så tidlig som mulig.

- Mathandling én gang i uka. Vi planlegger alltid middagene for hele uka og handler kun den ene gangen i uka. Er det noe vi har glemt så tar vi det på nærbutikken på kveldstid.

- Faste oppgaver. Jeg synes det er greit å slippe å bruke tid på å diskutere hvem som skal gjøre hva, så vi har fordelt det meste av arbeidsoppgaver. Mannen tar klesvask, jeg lager matpakker osv. 

- Sist men ikke minst: Dropp begrepet "kvalitetstid". Det er ikke sånn at du må være 100% fokusert på barnet hvert ledige minutt. Vær sammen og slapp av, ikke tenk at du alltid må underholde ungen din. Du bør la mobilen og andre skjermer ligge før barnet har lagt seg, men utover det er det faktisk helt innafor å gjøre litt egne ting også. Sitt i sofaen sammen og les en bok mens barnet leker, snakk med mannen din osv.

Dette går nok fint :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...