AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Skal lage ribbe for første gang i år. Er det noen råd og tips som er lurt før jeg starter? hva har man til ribbe? Surkål og poteter bare? Anonymkode: f52d5...810
Belima Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 Du må salte og pepre ribba to dager før du skal steke den. Skal da ligge i kjøleskapet etterpå. Har du frossen ribbe så tar det ca 2 døgn å tine den i kjøleskapet. Jeg lar min ligge et par timer på benken etter jeg har tatt den ut av frysa før jeg legger den til videre tining i kjøleskapet. Når du skal steke den, så legg svorsiden ned i langpanna og hell på vann til det dekker svoren på ribba. Sett den midt i ovnen på 225 gr i ca 45 min. Pakk langpanna inn i alufolie så svoren blir dampet. Ta den så ut av ovnen og hell av vannet. Legg ribba på rist med alufolie midt under ribba så det blir det høyeste punktet, så fettet renner av. Husk at du må ha langpanna under rista. Senk temp til 200 gr etter ribba er satt i ovnen. Stek tynnribbe 1-1 1/2 t, familieribbe (med kotelettkam) 1 1/2 - 2 timer. Sprø svor! Sett på grillen på ovnen din, hvis du har det, hvis ikke sett opp temp til 250 gr de siste minuttene og flytt ribba høyere opp enn midten og følg nøye med så den ikke svir seg. La ribba hvile 20 min før du skjærer den opp. I min familie bruker vi bare rødkål og surkål, men mange bruker diverse andre grønnsaker også. Saus eller stekefettet? Kan du selv velge.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #3 Skrevet 19. desember 2017 Det må være saus til, ellers er det tørt og kjipt. Brun saus, poteter, rødkål og surkål (hjemmelaget), er must. Jeg liker mer grønnsaker i tillegg, gjenre rosenkål, gulrøtter og erter. Anonymkode: 8ae39...a7b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 4 minutter siden, Belima skrev: Du må salte og pepre ribba to dager før du skal steke den. Skal da ligge i kjøleskapet etterpå. Har du frossen ribbe så tar det ca 2 døgn å tine den i kjøleskapet. Jeg lar min ligge et par timer på benken etter jeg har tatt den ut av frysa før jeg legger den til videre tining i kjøleskapet.Når du skal steke den, så legg svorsiden ned i langpanna og hell på vann til det dekker svoren på ribba. Sett den midt i ovnen på 225 gr i ca 45 min. Pakk langpanna inn i alufolie så svoren blir dampet. Ta den så ut av ovnen og hell av vannet. Legg ribba på rist med alufolie midt under ribba så det blir det høyeste punktet, så fettet renner av. Husk at du må ha langpanna under rista. Senk temp til 200 gr etter ribba er satt i ovnen. Stek tynnribbe 1-1 1/2 t, familieribbe (med kotelettkam) 1 1/2 - 2 timer. Sprø svor! Sett på grillen på ovnen din, hvis du har det, hvis ikke sett opp temp til 250 gr de siste minuttene og flytt ribba høyere opp enn midten og følg nøye med så den ikke svir seg. La ribba hvile 20 min før du skjærer den opp. I min familie bruker vi bare rødkål og surkål, men mange bruker diverse andre grønnsaker også. Saus eller stekefettet? Kan du selv velge. Det trenger man ikke å gjøre for å få sprø svor. Det blir bare gris når man må snu ribba igjen, unødvendig Det enkle er ofte det beste Legg den med svoren opp. Finn noe som hever den laveste siden slik at svoren ligger jevn. Bruk gjerne alu.foli eller annet. Orker ikke skrive mer, men alt står her https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/ribbe/ Anonymkode: 917aa...5d6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #5 Skrevet 20. desember 2017 Jeg har fulgt denne oppskriften til punkt og prikke i mange år, og har aldri hatt så fin ribbe som etter jeg begynte å gjøre det slik. I tillegg gnir jeg inn svoren med melange etter jeg har krydret den, og lar den ligge ca 1,5 døgn under aluminiumsfolie i kjøleskapet. https://www.vgtv.no/video/46761/se-stjernekokkens-tips-for-aa-lage-perfekt-ribbe Anonymkode: 74369...d35
Viktualia Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 Denne oppskriften her her veldig bra: https://altgodt.no/2014/12/23/sjolvaste-ribba-2/ Her er det forslag til en sjysaus, og det syns jeg passer godt til ribbe som er såpass kraftig i seg selv. I tillegg pleier vi å servere julepølser og medisterkaker ved siden av ribba. Vi pleier å ha rødkål, kokte mandelpoteter og rosenkål til. I tillegg har vi ymse tilbehør som grov julesennep, små sylteagurker, kokte svisker og stekte epler (båter stekes sammen med ribba til de ser passe ut), tyttebærsyltetøy, ripsgele. Litt flatbrød og lefse.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #7 Skrevet 20. desember 2017 Søk etter 'langtidstekt ribbe', følg oppskriften og få deg en helt ny ribbeopplevelse. Det er ikke noe mer arbeid, den gjør seg selv. Husk bare å begynn tidlig nok. NRK kjørte Ribba Live i fjor tror jeg. Det er vel det du kan lese om her. https://www.nrk.no/mat/langtidsstekt-ribbe-1.13282509 Anonymkode: fafc8...c75
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #8 Skrevet 20. desember 2017 Tusen takk for gode tips og råd! Dette hjalp! Anonymkode: f52d5...810
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 På 19.12.2017 den 10.41, AnonymBruker skrev: Skal lage ribbe for første gang i år. Er det noen råd og tips som er lurt før jeg starter? hva har man til ribbe? Surkål og poteter bare? Anonymkode: f52d5...810 Kjøp fersk kvalitetsribbe i kjøttdisken Anonymkode: 4f578...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå