Gå til innhold

Julegaver blant barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man kjøpe julegave tilbake når barnet har fått gave av en venn? Selv om det ikke var avklart på forhånd?

Anonymkode: db4ef...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Da går man plutselig inn i en vond sirkel hvor det skal gis gaver hvert år. Om man lar være å kjøpe igjen, lar denne vennen forhåpentligvis være å gi gave neste år. Synes vennegaver er en uting. 

Anonymkode: 2e7c0...4ff

Skrevet

Nei, det må man på ingen måte. Sønnen min har gitt gave til 2 venner i år. Han vil helst gi til alle, men jeg holder igjen fordi jeg ikke vil skape noe press. Om jeg kunne føle meg trygg på at foreldrene ikke følte de måtte kjøpe tilbake så hadde han fått lov.

Regner med han får tilbake fra den ene, da de har gitt til hverandre i flere år, men sannsynligvis ikke fra den andre. Det er helt greit, han gir fordi han har lyst til å gi, ikke for å få. :)

Anonymkode: a285d...234

Gjest Ørnefaren
Skrevet

har man penger til det syns jeg absolutt det, for barnets del. 

Skrevet

Min åtteårige datter kom hjem fra skolen og fortalte at hun og venninnene drev og laget julegaver til hverandre på SFO. Det synes jeg var helt genialt! :)

Anonymkode: ef445...d38

• Liker 1
Skrevet

Vår datter på 14 år har en vanvittig stor vennekrets så mange av de gir en liten ting til hverandre. Men det blir ikke dyre saken. Selv om hun har mange venner så er det ca 6-7 stk som er hennes absolutt beste venner. Forrige uke kommer hun hjem og sier " mamma vi fant ut at i steden for å gi hverandre en gave så vil vi heller gå på kino en kveld og kose oss.

noe jeg synes var helt genialt😀

Anonymkode: 97145...c7d

Skrevet

Når de var mindre brukte jeg å ha noen gaver liggende som de kunne gi tilbake om det dukket opp uventede vennegaver på døren rett før jul. Brukte de som var igjen til bursdagsgaver i løpet av året. 

Nå avtaler ungene direkte med den de utveksler gave med. Jeg betaler halve beløpet på gaven og barna mine betaler halve. Var for å naturlig begrense venninnegjengen sitt initiativ om at alle skulle kjøpe gaver til hverandre for å få masse gaver.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Mariell77 skrev:

Når de var mindre brukte jeg å ha noen gaver liggende som de kunne gi tilbake om det dukket opp uventede vennegaver på døren rett før jul. Brukte de som var igjen til bursdagsgaver i løpet av året. 

Nå avtaler ungene direkte med den de utveksler gave med. Jeg betaler halve beløpet på gaven og barna mine betaler halve. Var for å naturlig begrense venninnegjengen sitt initiativ om at alle skulle kjøpe gaver til hverandre for å få masse gaver.

det var lurt. Jeg ga 14-åringen 400 kroner til venninnegaver og sa at det hun bruker over må hun betale selv, men hvis hun bruker mindre kan hun beholde "gevinsten". Da beregnet jeg ut fra at hun sa hun skal kjøpe til fire. Vil hun kjøpe til flere, må det gå av samme pott.

For å svare på ts' spørsmål: Man MÅ jo ikke noe som helst når det gjelder gaver, men jeg ville nok latt mitt barn gi noe tilbake likevel. Men jeg ville ikke lagt nivået over det han fikk, heller litt under. Jeg kjører ganske strengt på at de skal gi til alle i familien som de får noe av, så det ville vært vanskelig å ha en annen regel på venner. Vanskelig å forklare et barn på en troverdig måte at det skulle være annerledes med en gave som ikke var "avtalt".

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man kjøpe julegave tilbake når barnet har fått gave av en venn? Selv om det ikke var avklart på forhånd?

Dette har vi alt diskutert i en laaang tråd. Hvorfor en ny tråd?

Anonymkode: 12692...d51

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vi alt diskutert i en laaang tråd. Hvorfor en ny tråd?

Anonymkode: 12692...d51

Den tråden har ikke jeg sett.TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...