Gå til innhold

Vanlig uvi eller nyrebekkenbetennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tok en urinprøve hos lege for ca 10 dager siden. Det var da ingen utslag på Uvi, men legen la den på dyrkning.

Har hatt ekstreme smerter i korsryggen og smertestråling lengre opp i ryggen samt nederst i magen. Ble også henvist til gyn; men der var alt normalt. Hadde frostrier i forrige uke, men de gikk over samme dag. Må løpe på do ved vannlating. Smertene har vart ganske lenge.. Derfor gikk jeg til lege. Igår fikk jeg brev om at hun hadde funnet e-coli bakterier i urinen! Hun skrev ingenting om det er uvi eller nyrebekkenbetennelse? Er det normalt ha smerter oppi ryggen ved vanlig uvi? Greier ikke bøye meg engang. Har nå startet på Selexid og håper smertene forsvinner. 

Anonymkode: 93dc9...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang e-coli så er det bare legen som kan svare. Har hun skrevet at du har e-coli i urinen så har du det. Hadde det vært uvi eller nyrebekkenbetennelse så hadde hun skrevet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-coli i urinen er vel bare en beskrivelse av hva slags bakterie det finnes i urinen. Både nyrebekkenbetennelse og UVI er bakterieinfeksjoner, det er hvor langt infeksjonen er kommet som differensierer om det er det ene eller det andre. Du har iallfall UVI, det er jo grunnen til at du får Selexidbehandling.

Ved nyrebekkenbetennelse så har man normalt sett ikke vondt så langt ned i korsryggen, men det kan være at det er vanskelig å kjenne hvor smertene er.  Hvordan kjennes det om du trykker i korsryggen? Har du noen muskulære spenninger? Nyrene ligger lenger oppe, ca rett under ribbeina og det er karakteristisk ved smerter i flanken. Man får også ofte feber og kvalme dersom det har utviklet seg til nyrebekkenbetennelse, men man kan også ha svakere symptom.

Uansett ville jeg i ditt tilfellet ha tatt en telefon til legekontoret og hørt. Når du har fått påvist bakterier i urinen og har sånne smerter så er det greitt å få sjekket det. Har du nyrebekkenbetennelse så kan du enkelt bli undersøkt ved at legen gjør noen enkle undersøkelser ved å dunke der nyrene er, i tillegg til CRP som vil være forhøyet. Skulle du bli akutt dårlig med kvalme, feber, oppkast etc. så dra på legevakta med det samme.

Siden du har fått dyrket bakterien regner jeg med at du har fått riktig type antibiotika, men det kan være den er for kort dersom du bare behandles for nedre ukomplisert UVI og den har gått lenger. Hvor mange dager har du fått for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme smerter som deg tidligere i høst (men kanskje mer i flanken), sa til legen at jeg mistenkte nyrebekkenbetennelse men det var ikke det. såvidt jeg husker sa hun noe om at det var en slags begynnelse på det(? vet ikke helt), men jeg hadde også e.coli i urinen. fikk full antibiotikakur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, missmcbeal skrev:

E-coli i urinen er vel bare en beskrivelse av hva slags bakterie det finnes i urinen. Både nyrebekkenbetennelse og UVI er bakterieinfeksjoner, det er hvor langt infeksjonen er kommet som differensierer om det er det ene eller det andre. Du har iallfall UVI, det er jo grunnen til at du får Selexidbehandling.

Ved nyrebekkenbetennelse så har man normalt sett ikke vondt så langt ned i korsryggen, men det kan være at det er vanskelig å kjenne hvor smertene er.  Hvordan kjennes det om du trykker i korsryggen? Har du noen muskulære spenninger? Nyrene ligger lenger oppe, ca rett under ribbeina og det er karakteristisk ved smerter i flanken. Man får også ofte feber og kvalme dersom det har utviklet seg til nyrebekkenbetennelse, men man kan også ha svakere symptom.

Uansett ville jeg i ditt tilfellet ha tatt en telefon til legekontoret og hørt. Når du har fått påvist bakterier i urinen og har sånne smerter så er det greitt å få sjekket det. Har du nyrebekkenbetennelse så kan du enkelt bli undersøkt ved at legen gjør noen enkle undersøkelser ved å dunke der nyrene er, i tillegg til CRP som vil være forhøyet. Skulle du bli akutt dårlig med kvalme, feber, oppkast etc. så dra på legevakta med det samme.

Siden du har fått dyrket bakterien regner jeg med at du har fått riktig type antibiotika, men det kan være den er for kort dersom du bare behandles for nedre ukomplisert UVI og den har gått lenger. Hvor mange dager har du fått for? 

5 dagers kur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

5 dagers kur. 

Det er iallfall bedre enn 3-dagers, men det kan være det er for kort dersom infeksjonen har gått lenger opp. Hadde du smertene i ryggen når du var hos legen? Nevnte du det og gjorde hun noen undersøkelser? Tok CRP? Isåfall burde hun jo ha det i bakhodet. Jeg synest forresten det er litt sløvt at du fikk brev i posten om at du har bakterier i urinen og må starte antibiotikabehandling. Sånt er jo greitt å starte så fort så mulig, merkelig at hun ikke ringte når hun fikk resultatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det er iallfall bedre enn 3-dagers, men det kan være det er for kort dersom infeksjonen har gått lenger opp. Hadde du smertene i ryggen når du var hos legen? Nevnte du det og gjorde hun noen undersøkelser? Tok CRP? Isåfall burde hun jo ha det i bakhodet. Jeg synest forresten det er litt sløvt at du fikk brev i posten om at du har bakterier i urinen og må starte antibiotikabehandling. Sånt er jo greitt å starte så fort så mulig, merkelig at hun ikke ringte når hun fikk resultatene. 

Ja jeg hadde sterke ryggsmerter da jeg oppsøkte lege. Samt nederst i magen/livmor med vonde stikkinger. Hun tok ikke blodprøve eller crp. Urinprøve måtte jeg be om andre gang jeg oppsøkte lege. Trodde problemet var vaginalt og fikk time til gynekolog pga smerter. Men de fant ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Blod, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...