AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Jeg er visst ikke mann nok Et forsøk på å snu kjønnsrollene endte akkurat som fryktet.https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/p6Ae4G/Jeg-er-visst-ikke-mann-nok Innlegget er fantastisk godt. En fyr og dama hans prøver å leve feministisk mens de er på reisetur i Europa. Han blir uglesett på, latterliggjort, hånet. Når de kommer hjem til Norge og prøver på samme sak så slutter ikke visa her, han blir like uglesett og hånet her også. Fordi han ikke er den som "tar styringen" i forholdet. Ikke meningen å, "feminister er så slemme ass", men dette er nok en kamp som feminister ikke er opptatt av. Hvorfor er det viktig? For å skape likestilling. Hvis kvinnen alltid forventes å være den svake, den som trenger hjelp, og mannen alltid skal være "den sterke", "den som hjelper", så vil det alltid være slik at mannen er den som, "hjelper henne med barna", heller enn, "han er hjemme og tar hånd om barna". Da vil det alltid være slik at menn sees på som sterke og kvinner som svake. Dette er, dessverre, nok en kamp som feminister ikke tar. Ja, det er mange kamper som feminister ikke tar. Alt for ofte får jeg høre at, "hvorfor skal jeg bry meg om det, det er jo noe vi kvinner tjener på" (sist om fengselsstraff - nei, ikke her på KG, på en større feministgruppe på FB). Sorry, men tar vi ikke disse kampene så blir det heller ingen forandring. Anonymkode: 57982...a52 1
T-Rex Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er, dessverre, nok en kamp som feminister ikke tar. Ja, det er mange kamper som feminister ikke tar. Anonymkode: 57982...a52 Det er veldig mange kamper feminister ikke ser på som sin oppgave å kjempe - i egenskap av å være feminister. Vi kjemper for kvinners rettigheter, og har aldri hevdet noe annet. Jeg kjenner til mange likestilte forhold der mannen er mann nok, og kvinnen er kvinne nok. Å hevde at dette ikke er mulig, er bare surrball. Endret 19. desember 2017 av T-Rex 7
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #3 Skrevet 19. desember 2017 21 minutter siden, T-Rex skrev: Det er veldig mange kamper feminister ikke ser på som sin oppgave å kjempe - i egenskap av å være feminister. Vi kjemper for kvinners rettigheter, og har aldri hevdet noe annet. Jeg kjenner til mange likestilte forhold der mannen er mann nok, og kvinnen er kvinne nok. Å hevde at dette ikke er mulig, er bare surrball. Det er nettopp det, det er mange feminister som er "feminister". Å kjempe for kvinner er å også kjempe mot menns diskriminering. For så lenge det er greit at menn alltid skal være den med mest status, den som har mest, så vil det også være slik at kvinner forventes å være hjemme med syke barn, forventes å være den som viker til side for mannens karriere. Så lenge det kjempes på en front alene vil det aldri bli noen likestilling. Kampene må tas, skal likestilling oppnås. Anonymkode: 57982...a52 2
T-Rex Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er nettopp det, det er mange feminister som er "feminister". Å kjempe for kvinner er å også kjempe mot menns diskriminering. For så lenge det er greit at menn alltid skal være den med mest status, den som har mest, så vil det også være slik at kvinner forventes å være hjemme med syke barn, forventes å være den som viker til side for mannens karriere. Så lenge det kjempes på en front alene vil det aldri bli noen likestilling. Kampene må tas, skal likestilling oppnås. Anonymkode: 57982...a52 Hæ? Dette skjønner jeg ikke noe av. Menns diskriminering? 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #5 Skrevet 19. desember 2017 Jeg skjønner ikke hvor du vil med tråden din, ts. Anonymkode: 74a29...202 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #6 Skrevet 19. desember 2017 23 minutter siden, T-Rex skrev: Hæ? Dette skjønner jeg ikke noe av. Ok. Anonymkode: 57982...a52
Elaine Marley Skrevet 19. desember 2017 #7 Skrevet 19. desember 2017 Det er fordi de gamle kjønnsrollene fortsatt henger igjen, og selv vi er ganske likestilte så er det fortsatt ting som henger igjen. Det har jeg opplevd selv på reise for eksempel. Da henvendte alle seg til han, men det var jeg som hadde kontrollen på ting stort sett. Det er irriterende, og skaper mange kleine situasjoner. Akkurat som det må være han som har kontroll på ting, og om han ikke har det så er han en tøffel eller noe. Men hvorfor forventes det at feminister skal ordne opp i dette? Hvorfor setter ikke menn fokus på det selv? Jeg sier ikke at feminister skal ignorere dette, men hvor er menn oppe i dette? Noen menn setter kanskje fokus på det, men mange ser ut til å bare klage på internett over hvor urettferdig alt er. Jeg er egentlig enig i at det er blitt litt skjevt. Mange snakker om hvor den "ekte mannen" er blitt av, men hvorfor kan ikke menn være det de ønsker uten å bli sett på som mindre mann enn den "ekte mannen"? Kvinner kan det i større grad i hvert fall. 11
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #8 Skrevet 19. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvor du vil med tråden din, ts. Anonymkode: 74a29...202 Neivel. Anonymkode: 57982...a52
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #9 Skrevet 19. desember 2017 Akkurat nå, Elaine Marley skrev: Men hvorfor forventes det at feminister skal ordne opp i dette? Hvorfor setter ikke menn fokus på det selv? Hvorfor kan ikke en mann være en feminist? Ellers er jeg veldig enig med deg. Men ikke i at, "dette får menn ordne opp i selv". Dette får -feminister- sette fokus på for å bryte ned patriarkatet. Bryte ned forventingene til kjønn. Bryte ned diskrimineringene. Ikke-feminister setter ikke fokus på dette fordi ikke-feminister legger ikke merke til det, tenker ikke over det. Ellers som sagt, veldig enig med deg. Anonymkode: 57982...a52
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #10 Skrevet 19. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ok. Anonymkode: 57982...a52 4 minutter siden, AnonymBruker said: Neivel. Anonymkode: 57982...a52 Kan du skrive litt kortere og gjøre det lettere forståelig? Anonymkode: 74a29...202
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #11 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du skrive litt kortere og gjøre det lettere forståelig? Anonymkode: 74a29...202 K. Anonymkode: 57982...a52 1
Elaine Marley Skrevet 19. desember 2017 #12 Skrevet 19. desember 2017 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke en mann være en feminist? Ellers er jeg veldig enig med deg. Men ikke i at, "dette får menn ordne opp i selv". Dette får -feminister- sette fokus på for å bryte ned patriarkatet. Bryte ned forventingene til kjønn. Bryte ned diskrimineringene. Ikke-feminister setter ikke fokus på dette fordi ikke-feminister legger ikke merke til det, tenker ikke over det. Ellers som sagt, veldig enig med deg. Anonymkode: 57982...a52 Jo, det kan de selvsagt, men hvor er de oppe i dette? Og jeg mente ikke at menn skal ordne opp i det selv, men at de må være med for å sette fokus på det. Det virker jo litt rart at det er feminister(hovedsakelig kvinner) som skal ta kampen når det er menn det handler om. Hver gang dette med menns problemer tas opp så ønsker menn bare å ha en passiv rolle. Hvorfor? Jeg tror ikke man trenger å være feminist for å legge merke til det siden det angår oss alle i ganske stor grad. Noen er kanskje imot det, men de sier ingenting de heller. Annet enn på internett da. Endret 19. desember 2017 av Elaine Marley 3
Brannslangen Skrevet 19. desember 2017 #13 Skrevet 19. desember 2017 Aldri i verden om jeg hadde levd i et feministisk forhold med en dame. Aldri i verden om jeg hadde vært en selvutslettende tøffel. Bare til pass for ham at folk ser ned på ham. Han er faktisk ikke mann nok.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 2 minutter siden, Brannslangen skrev: Aldri i verden om jeg hadde levd i et feministisk forhold med en dame. Aldri i verden om jeg hadde vært en selvutslettende tøffel. Bare til pass for ham at folk ser ned på ham. Han er faktisk ikke mann nok. Jeg er kvinne og liker å ha kontroll på alt. Skikkelig listemenneske som må ha kontroll over den økonomiske situasjonen i familien. Selv om jeg må ha kontrollen (i den betydning at jeg vet hva ting koster, hva vi bruker på faste avgifter, hva som er igjen og hvordan pengene blir brukt) så er det greit for meg at han tar "styringen" når vi er utenfor huset. Pengene går fra samme pott uansett, så om han er den som tar bestillinger på restaurant, innsjekk på hotell og betaler regningen så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg foretrekker det faktisk. Grunnen til at jeg må ha kontroll på økonomien er at jeg ikke stoler på andre etter det dumpet ned et varsel om tvangssalg på boligen her for noen år siden. Anonymkode: 37265...865 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 Jeg må innrømme at jeg ikke kjemper så hardt for dette fordi jeg rett og slett ikke har opplevd disse problemene. Jeg og mannen er likestilt. Både her i landet og i utlandet betaler vi stort sett annenhver gang, og jeg har så å si aldri opplevd å få rare kommentarer eller blikk på grunn av at jeg spanderer på mannen. Hvem som "tar styringen" varierer, uten at jeg kan se at folk behandler oss noe annerledes av den grunn. Nå er det ikke nødvendigvis slik at det bare fordi JEG ikke opplever det, så er det ikke noe problem. Men det er altså ikke noe jeg har engasjert meg i, fordi jeg ikke visste det var et problem. Ellers er jeg for likestilling for begge kjønn, og det er selvsagt ille for ALLE dersom menn blir sett ned på for å ikke styre sin kvinne... Anonymkode: 8ef53...c26 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 Jeg har ikke hatt det problemet her i Norge. Jeg har betalt for både meg og min mann på restaurant uten å få noen rare kommentarer eller blikk. Man bor jo sammen og har man felles økonomi spiller det i grunn ingen verdens rolle. Da vi var i syden betalte vi også sånn annenhver gang på restaurant, og det var ingen som reagerte da jeg betalte der heller. Man kjemper ikke for noe om man ikke opplever det eller hører om andre opplever det. Det er ganske naturlig. Anonymkode: a8a9f...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 18 minutter siden, Elaine Marley skrev: Jo, det kan de selvsagt, men hvor er de oppe i dette? Og jeg mente ikke at menn skal ordne opp i det selv, men at de må være med for å sette fokus på det. Det virker jo litt rart at det er feminister(hovedsakelig kvinner) som skal ta kampen når det er menn det handler om. Hver gang dette med menns problemer tas opp så ønsker menn bare å ha en passiv rolle. Hvorfor? Jeg tror ikke man trenger å være feminist for å legge merke til det siden det angår oss alle i ganske stor grad. Noen er kanskje imot det, men de sier ingenting de heller. Annet enn på internett da. I dette tilfelle handler det vel mer om at kvinnen skal kunne ha en aktiv rolle uten at hun oppfattes som en som bare må ta til takke med en tøffel, fordi hun er "for sterk". Heller enn å oppfatte det som at de er to individer, hvor tilfeldigvis den andre enn den folk er vant med, har ansvaret for økonomien i akkurat denne situasjonen. Jeg synes det er en aktiv rolle mannen spiller her, ved å tre til side og la kvinnen få trå til med ansvaret for en gangs skyld. Jeg oppfatter feminisme som noe som angår oss alle, derfor er det ikke en "kvinner-vs-menn"-sak for meg. Jeg ser at du oppfatter feminisme som noe helt annet. Så når jeg nevner at det er ikke noe feminister fokuserer på så mener jeg feminister, ikke "kvinner". Men det er riktig at det er en overveldende majoritet av hvite middelklasse-kvinner som er feminister. Noe som betyr at det er stort sett de som fokuset går ut fra når feminisme diskuteres. Dessverre. Som sagt, feminisme angår oss alle. Anonymkode: 57982...a52 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 18 minutter siden, Brannslangen skrev: Aldri i verden om jeg hadde levd i et feministisk forhold med en dame. Aldri i verden om jeg hadde vært en selvutslettende tøffel. Bare til pass for ham at folk ser ned på ham. Han er faktisk ikke mann nok. Ok. Lag deg en tråd om hvor tøff du er som vil ha en kvinne som er din slave. Anonymkode: 57982...a52 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne og liker å ha kontroll på alt. Skikkelig listemenneske som må ha kontroll over den økonomiske situasjonen i familien. Selv om jeg må ha kontrollen (i den betydning at jeg vet hva ting koster, hva vi bruker på faste avgifter, hva som er igjen og hvordan pengene blir brukt) så er det greit for meg at han tar "styringen" når vi er utenfor huset. Pengene går fra samme pott uansett, så om han er den som tar bestillinger på restaurant, innsjekk på hotell og betaler regningen så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg foretrekker det faktisk. Grunnen til at jeg må ha kontroll på økonomien er at jeg ikke stoler på andre etter det dumpet ned et varsel om tvangssalg på boligen her for noen år siden. Anonymkode: 37265...865 Og sånn er det jo. Vi er forskjellige mennesker med forskjellige erfaringer (på godt og vondt). Så hva da om du er den som betaler når dere drar ut og koser dere (si at du gjør det heller enn å la han få gjøre det for å slippe en masse rare blikk, kommentarer, få høre at han er en tøffel, osv)? Det skal fint gå an at du betaler uten at det kommer en masse rare blikk og kommentarer av den grunn. Du er et menneske, han er et menneske, sånn er det bare. Så lenge du oppfattes som "den som skal betales for", "den svake", så vil det også være en masse andre fordommer som du, og han, utsettes for, som undertrykker både deg og han. Anonymkode: 57982...a52 1
heipådegsann Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 Her har stort sett jeg hatt bedre kontroll på økonomien enn mannen. Det har dermed også vært naturlig at jeg stort sett betaler og ordner opp i slike situasjoner som nevnt i artikkelen. Vi har vært sammen i over 3år nå, men tror aldri vi har fått en reaksjon på det. Kanskje en og annen fleip, men tror ikke det heller. Kan hende at det blir satt så lite fokus på fordi det ikke er så mange som legger merke til det? Eller jo, jeg har forsåvidt møtt noen med en sånn holdning. Husker på at da jeg var barn kjeftet min far stemoren min huden full hvis hun var så ubetenksom og betalte for maten på butikken, "hva ville vel folk tenke om han?!". Enda hun tjente mye mer enn han, og stadig overførte penger til han fordi han gikk tom.. Synes det er et veldig unødvendig fenomen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå