AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Hva er egentlig vanlig involvering av FAU i barnehager, og er det noen lover eller retningslinjer som sier noe om dette? Jeg har barn i en brakkebarnehage som skal flytte inn i helt nye lokaler på nyåret. Antall barn skal mer enn dobles i løpet av et par måneder. Vi foreldre har fått lite informasjon rundt prosessen. Jeg bør jo selvsagt anta at de har alt på stell, men jeg synes det har vært lite informasjon og stiller spørsmål ved mangel på foreldreinolvering. Jeg lurer bla på hvordan så rask oppbemanning og øking av antall barn skal fungere (nesten 100 flere barn på 2-3mnd). Det har ikke vært holdt et eneste FAU møte på denne siden av sommeren, og ingen info er gitt til FAU heller (det må isåfall ha stoppet hos lederen). Burde ikke FAU vært involvert? Er det FAU selv som er passive? I referatet fra foreldremøtet tidlig i høst står det at styrer skal kalle inn til første foreldremøte. Jeg har spurt ped.leder, men hun viste ingenting. Jeg kan selvsagt kontakte styrer og be henne kalle inn FAU, men Det føles litt feil det også. Jeg har jo ingen problemer eller noe sånt jeg ønsker å ta opp, men trodde bare at FAU var en naturlig del av en slik prosess. Hva som evt diskuteres på et FAU møte vil jo ikke nødvendigvis nå meg heller, utover det som måtte bli snakket om i garderoben eller havne i et referat Hva er vanlig rundt omkring? Er FAU aktive og blir de involvert? Er det noe de har krav på å bli holdt i loopen på? Anonymkode: d9933...6d4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 -*styrer skal kalle inn til første FAU møte mente jeg å skrive, ikke foreldremøte Anonymkode: d9933...6d4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 2 timer siden, Noname55 skrev: Snakk med lederen for FAU. TS her. Burde ha skrevet det, men ser det forsvant i ammetåken i natt. Jeg spurte han for en måneds tid siden men han sa bare at ham ventet på styrer. Ham har sittet i «alle år», nå med sin yngste som er førskolebarn. Virker ikke som han føler seg ferdig med barnehage, og bruker energien sin andre steder. Jeg vet ikke hvem de andre i fau er. Det har ikke kommet ut noe info fra dem, oppslag i bhg eller noe. Anonymkode: d9933...6d4
evelynn Skrevet 19. desember 2017 #5 Skrevet 19. desember 2017 Hos oss FAU har ansvar for underholdning, for å si det sånn: juletrefest, sommerfest, gaver, leker, lekeaparater osv, og SU (Samarbeidsutvalget) står for resten. Da bør du heller sjekke med SU. Her kan du lese litt http://www.fubhg.no/foreldreraad-og-arbeidsutvalg-fau.192588.no.html
Arkana Skrevet 19. desember 2017 #6 Skrevet 19. desember 2017 Jeg er styreleder i SAU i barnehagen til mine barn og dette ville i aller høyeste grad blitt godt informert om i forkant. Dette er nettopp sånne saker vi involveres i og vi er med på en rekke viktige avgjørelser i barnehagen. Hvis du føler du ikke har fått nok informasjon fra SAU ta kontakt med barnehagens daglig leder.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #7 Skrevet 19. desember 2017 Dersom det gjelder antall barn i barnehagen må du ta opp dette med kommunen. Styrer i kommunal barnehage har ingen myndighet til å bestemme hvor mange barn barnehagen skal ha, derfor diskuteres ikke dette med foreldre Anonymkode: a2808...258 1
Arkana Skrevet 19. desember 2017 #8 Skrevet 19. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Styrer i kommunal barnehage har ingen myndighet til å bestemme hvor mange barn barnehagen skal ha, derfor diskuteres ikke dette med foreldre Anonymkode: a2808...258 Dette kan jo være en privat barnehage og der kan styrer velge hvor mange barn de skal ha. I SAU i mine barns private barnehage er vi med og avgjør om barnehagen skal ta inn flere barn.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #9 Skrevet 19. desember 2017 Takk til dere som har svart. Jeg sliter litt med å vite hva jeg som forelder bør kunne forvente å få informasjon om, og hva jeg bare er nysgjerrig på og egentlig ikke har noe å vite noe om. Det er forsåvidt ikke direkte avgjørende at jeg har fått informasjonen selv heller, men å vite at foreldre, feks via FAU, har fått info og anledning til å komme med innspill. Det er snakk om en kommunal barnehage. Jeg er ikke bekymret for antall barn barnehagen skal ha totalt sett. Men, jeg er litt bekymret for hvordan de har planlagt selve opptrappingen av så mange barn (og ansatte) i løpet av en kort periode. Ingen nye ansatte har begynt enda. Nye lokaler tas i bruk i uke 1, og i uke 2 begynner de å ta inn nye barn. Hvis antallet og tidsplanen som vi har blitt forespeilet stemmer har jeg regnet meg frem til at det i snitt vil være drøyt 7 nye barn i uken i mange uker fremover. Det er mange nye på en gang det. Mange nye ansatte samtidig vil det jo nødvendigvis også være (de er ikke overbemannet pr idag). Jeg er vel nesten mer bekymret for hvordan de nye barna skal ivaretas enn de «gamle». Såvidt jeg har skjønt er det mange små barn som skal begynne (typisk barn født på vinteren som ikke har krav på barnehageplass før til høsten, og dermed bare er rundt om ett år) De vil jo kreve masse oppfølging den første tiden, og når det komme mange små tilnærmet samtidig til helt nytt personale ser jeg for meg at det kan bli ustabilt. Våre barn får beholde sine ped.ledere og grupper som de har idag, men de kommer til å bli noen flere barn på gruppen. Hvilke andre ansatte som skal være med dem vet vi ikke. Hovedvekten av nye barn vil bli plassert i helt nye grupper som også trolig vil få helt nye ansatte (hvertfall av pedagogene) Uff, føler meg som en skikkelig hønemor og burde selvsagt stole på at de vet hva de gjør. Men jeg har bare ingen god følelse her. Anonymkode: d9933...6d4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #10 Skrevet 19. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til dere som har svart. Jeg sliter litt med å vite hva jeg som forelder bør kunne forvente å få informasjon om, og hva jeg bare er nysgjerrig på og egentlig ikke har noe å vite noe om. Det er forsåvidt ikke direkte avgjørende at jeg har fått informasjonen selv heller, men å vite at foreldre, feks via FAU, har fått info og anledning til å komme med innspill. Det er snakk om en kommunal barnehage. Jeg er ikke bekymret for antall barn barnehagen skal ha totalt sett. Men, jeg er litt bekymret for hvordan de har planlagt selve opptrappingen av så mange barn (og ansatte) i løpet av en kort periode. Ingen nye ansatte har begynt enda. Nye lokaler tas i bruk i uke 1, og i uke 2 begynner de å ta inn nye barn. Hvis antallet og tidsplanen som vi har blitt forespeilet stemmer har jeg regnet meg frem til at det i snitt vil være drøyt 7 nye barn i uken i mange uker fremover. Det er mange nye på en gang det. Mange nye ansatte samtidig vil det jo nødvendigvis også være (de er ikke overbemannet pr idag). Jeg er vel nesten mer bekymret for hvordan de nye barna skal ivaretas enn de «gamle». Såvidt jeg har skjønt er det mange små barn som skal begynne (typisk barn født på vinteren som ikke har krav på barnehageplass før til høsten, og dermed bare er rundt om ett år) De vil jo kreve masse oppfølging den første tiden, og når det komme mange små tilnærmet samtidig til helt nytt personale ser jeg for meg at det kan bli ustabilt. Våre barn får beholde sine ped.ledere og grupper som de har idag, men de kommer til å bli noen flere barn på gruppen. Hvilke andre ansatte som skal være med dem vet vi ikke. Hovedvekten av nye barn vil bli plassert i helt nye grupper som også trolig vil få helt nye ansatte (hvertfall av pedagogene) Uff, føler meg som en skikkelig hønemor og burde selvsagt stole på at de vet hva de gjør. Men jeg har bare ingen god følelse her. Anonymkode: d9933...6d4 Utfordringen når en barnehage dobler størrelse slik ditt eksempel, er at det er så mange som skal ansettes samtidig. Det er viktig å finne gode medarbeidere. Her er det jo essensielt at det er en god styrer og at den opprinnelige barnehagen er solid. Jeg har hatt barn i en nyoppstartet barnehage, og opplevde det som en veldig god start for mitt barn. De tok bare inn noen få av gangen, så det var lengre tid at de var en liten gruppe barn og de var godt bemannet. Slik fikk de ansatte også tid til å finne seg til rette og bli kjent. Anonymkode: a2808...258
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå