Gå til innhold

Må man regne med å bli sett på som "liten jente" om man har Asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at man blir tatt mindre seriøst dersom man har en slik diagnose? At man ikke vil få noen arbeidsoppgaver som krever ansvar eller forståelse av mennesker. Og at man kan være hemmet i å ta vurderinger og stadig trenger hjelp til slik..

Anonymkode: 95370...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

forskjellige,

Anonymkode: 06a28...dc6

Skrevet

Jeg kjenner voksne mennesker med asperger og de blir sett på som voksne mennesker. Ikke mange vet at de har asperger diagnose en gang, men de blir jo sett på som litt rare i noen settinger da. Men mange folk uten asperger er jo også rare i noen settinger. 

Anonymkode: eb27c...b2e

Skrevet

Autisme kommer i veldig mange former, så det kommer jo veldig an på. Jeg har jobbet med to med autisme (to ulike jobber). Hun ene jobbet som mellomleder, han andre med forskning. Da jeg fikk vite (etter en stund) at de hadde autisme forklarte det en del ting som var litt "off" med oppførselen deres, men det endret ikke synet jeg hadde på dem fra før (gode og hyggelige kollegaer).

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil ikke si man må regne med det, men det kan jo allikevel skje. Det kommer vel an på hva de rundt deg vet om diagnosen og om de kjenner deg og hvordan du er.

Anonymkode: 4e257...d1f

Skrevet

Kommer helt an på og det er ikke kun knyttet til en autismediagnose. Mange sjenerte "vanlige" mennesker blir gjerne behandlet litt annerledes enn selvstendige og utadvendte mennesker

Ville for øvrig ikke sagt til noen at du har diagnosen, er mye fordommer der ute. Dessverre er det sånn i Norge at man ikke burde skille seg ut på noen måte, for da kommer dømmingen og sladderet. Uansett om du er veganer, ufør, autist, bipolar osv

Anonymkode: 037b4...b04

• Liker 2
Skrevet

Tenker du på at det er fordi du er sjenert? 

Anonymkode: 5c367...c9e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på at det er fordi du er sjenert? 

Anonymkode: 5c367...c9e

Ja 

Anonymkode: 95370...8a7

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på og det er ikke kun knyttet til en autismediagnose. Mange sjenerte "vanlige" mennesker blir gjerne behandlet litt annerledes enn selvstendige og utadvendte mennesker

Ville for øvrig ikke sagt til noen at du har diagnosen, er mye fordommer der ute. Dessverre er det sånn i Norge at man ikke burde skille seg ut på noen måte, for da kommer dømmingen og sladderet. Uansett om du er veganer, ufør, autist, bipolar osv

Man kan både være sjenert og selvstendig samtidig. Selvstendig gjelder ikke bare de ikke-sjenerte. Ikke sammenlign sjenert med introvert. Introvert og ekstrovert er noe annet. Mange som forbindrr sjenert med introvert. Det er feil. Noen er det i tillegg til å være introvert,  andre ikke selv om de er introvert

Skrevet

Min erfaring som voksen kvinne med Asperger, er stikk motsatt. Jeg blir hele tiden overvurdert og folk tror jeg klarer mer enn jeg faktisk kan. Når jeg prøver å forklare at det er ting jeg ikke klarer, blir jeg gjerne møtt med at "du virker jo så flink og oppegående".

Skrevet

Som mamma til en jente med asberger. Ser jeg noen sånt. Er gjerne eldre lærerr som snakker hun litt ned. Hun er en sosialt itrovert og er litt stille av seg . Og er ikke helt typisk sin alder. Og har ikke intresse for typiske jente ting. Da behandlet de som hun var umoden og barnslig.  Da gikk det litt i varanglås. Men det er noen som prøver å presse på ting hun ikke føler hun kan. ( fleste ganger får hun det til men trives ikke i situasjon)  Men som min datter sier keg har denne greia og det gjør meg til sånn jeg er. Finn deg i det ( er litt stolt av hu egentlig)

Anonymkode: 8aa12...61d

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en person med asbergers som er fullt oppegående. Ville aldri kunne behandlet vedkommende annerledes pga diagnosen...:)  

Skrevet
On 12/19/2017 at 11:38 AM, Minlillesky said:

Man kan både være sjenert og selvstendig samtidig. Selvstendig gjelder ikke bare de ikke-sjenerte. Ikke sammenlign sjenert med introvert. Introvert og ekstrovert er noe annet. Mange som forbindrr sjenert med introvert. Det er feil. Noen er det i tillegg til å være introvert,  andre ikke selv om de er introvert

Ueh, snakk om flisespikkeri på ting jeg aldri har sagt

Skrevet (endret)

Det vil vel her, som i mange andre sammenhenger, handle om funksjonsnivå, ikke diagnose

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...