AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #21 Skrevet 19. desember 2017 Med så høy strykprosent vil jeg tro det handler endel om dårlig undervisning også, eller at undervisningen ikke er eksamensrettet nok. I tillegg til at studieteknikk sannsynligvis er for dårlig, og at det kanskje er et relativt lavt nivå på studentene. Men jeg tviler på at dette ligger kun på studentene... Anonymkode: f4b06...7c9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #22 Skrevet 19. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en unormalt høy strykprosent, da vil jeg si det handler om at elevene enten ikke er godt nok forberedt på høyere utdanning eller mangler god studieteknikk. Jeg tok videreutdanning i sykepleie i fjor, da hadde vi de to største eksamenene på samme dag. Hos oss var det kun 1 av 60 som strøk. God studieteknikk og evnen til å skille det som er viktig fra det som er mindre viktig, samt at man forstår faget er alfa og omega for å gjøre det bra med stort pensum på kort tid. Anonymkode: e8788...049 Ja det er veldig mye... mtp på at det var masse klager i fjor og mitt kull har gitt tydelige tilbakemeldinger på dårlig opplegg i faget så bør jo også skolen ta noe av ansvaret tenker jeg Det er få som stryker på anatomi selv om det er et mye vanskeligere fag. Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #23 Skrevet 19. desember 2017 11 timer siden, vscare skrev: På skolen min var vurderingsgrunnlaget for grunnleggende sykepleie en hjemmeeksamen i fem dager, og det er jeg sjeleglad for. Har, som deg, hatt nesten alt fokus på anatomi, og det ble lite pugging av pensum i grunnleggende sykepleie. I og med at det var hjemmeeksamen klarer jeg ikke å se for meg at strykprosenten er så voldsomt høy, selv om jeg ikke har noen tall som kan backe opp den teorienMen jeg er også veldig nysgjerrig på sykdomslæren, og om den er vanskeligere, lettere eller likestilt med anatomien? Det utgjør jo 2 studiepoeng mindre, så i teorien bør det være bitte litt mindre belastende hvertfall, men hvem vet? Hvilken skole er dette? Det hørtes ut som en lur måte å fullføre den eksamen på. Jeg er også på førsteåret... 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkelig det der. Kanskje like greit at de som ikke får til den vanskeligste eksamenen, må slutte på studiet før de har rukket å pådra seg masse bortkastet studielån etc🙈 Anonymkode: b46c7...89e Enig. Det er vanskelig fordi det er omfattende, men mine medstudenter som ikke følte seg forberedt er nok de som ikke har gitt en innsats. Jeg mener at hvis man ikke gir en innsats og tar det med ro, så er man kanskje ikke så motivert til å studere. De har åpnet bøkene noen uker før eksamen også klager de på mangel på tid og forståelse... Selv så har jeg lest stort sett hver dag, jobbet flere ganger i uken, og likevel følte at jeg hang med (venter selvfølgelig på svar på den eksamen, men tror ikke jeg stryker....) Det skal være mulig å kombinere to emner på en gang. Ja, det er utrolig mye arbeid, men dette er jo en fulltidsjobb. Anonymkode: 8f9a4...594
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #24 Skrevet 19. desember 2017 Jeg syntes også det var unormalt høyt strykprosent! Er dette en høgskole med veldig lav karakterkrav ? Man kan jo skylde på dårlig opplegg, men til syvende og sist så må man kunne ta ansvar for sin egen læring. På min høgskole så drev folk og klagde over at undervisningen har vært så dårlig i anatomien og hvis de stryker eller får dårlige karakterer så skal de klage til skolen. Det er jo helt på trynet! Selvfølgelig så blir vi lykkeligere av å gå på en skole hvor det er mye undervisning og støtte i enkelte vanskelige fag, men å skylde på mangel på undervisning eller dårlig opplegg, blir det samme som å bortforklare det egentlig problemet: at du som student ikke klarer å ta ansvar for din egen læring... Anonymkode: 8f9a4...594 3
abc123detvardet Skrevet 19. desember 2017 #25 Skrevet 19. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en unormalt høy strykprosent, da vil jeg si det handler om at elevene enten ikke er godt nok forberedt på høyere utdanning eller mangler god studieteknikk. Jeg tok videreutdanning i sykepleie i fjor, da hadde vi de to største eksamenene på samme dag. Hos oss var det kun 1 av 60 som strøk. God studieteknikk og evnen til å skille det som er viktig fra det som er mindre viktig, samt at man forstår faget er alfa og omega for å gjøre det bra med stort pensum på kort tid. Anonymkode: e8788...049 Ikke veldig unormal høy strykprosent. Fagene jeg har, har vanligvis en strykprosent på 40-70%, var til og med et fag med strykprosent på 80% (4 av 20) med høyeste karakter C. Men er nok som du sier, mange som ikke er forberedt på høyere utdanning, og en del som tar det useriøst ettersom du kan bare "konte".
vscare Skrevet 19. desember 2017 #26 Skrevet 19. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken skole er dette? Det hørtes ut som en lur måte å fullføre den eksamen på. Jeg er også på førsteåret... Anonymkode: 8f9a4...594 Det er VID Synes det var en veldig grei måte å få evaluering på i akkurat det faget, ja! Ikke at det hadde vært en løsning i anatomi og fysiologi, en hjemmeeksamen der hadde blitt litt for dumt i og med at alle svarene bare er å google seg fram til hahah, men man kan liksom ikke google seg fram til en ferdig utarbeidet pedagogisk sykepleieplan til én bestemt pasientcase (som var oppgaven vi fikk). Det var en eksamen som krevde at man satte seg godt inn i en bestemt pasientsituasjon, altså ikke bare en haug med begreper og fakta som kan pugges og that's it. Følte for å være ærlig at jeg lærte masse av den eksamenen også, og terskelen for toppkarakterene er jo også selvsagt veldig høy. Er vel heller sjeldent at de dømmer en skoleeksamen og en hjemmeeksamen ut ifra de samme standardene. Småfeil vil jo ofte tolereres på en skoleeksamen, for eksempel om du ikke gir en 100% eksakt definisjon av blodtrykk på en skoleeksamen, men likevel viser at du har forstått greia, så vil sensor som oftest se forbi det, mens på en hjemmeeksamen hadde det blitt slått mye hardere ned på.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #27 Skrevet 19. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Obs, gikk vist litt fort her. Strykprosent på anatomi. Grunnleggende sykepleie er ikke vanskelig, de fleste greide å hale i land en ståkarakter der. Anonymkode: afb61...1fa Skremmende om flertallet kun klarer en ståkarakter...Da er det noe med studievaner eller akademisk kapasitet hos den enkelte student som svikter. Anonymkode: b9a44...e5a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #28 Skrevet 19. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skremmende om flertallet kun klarer en ståkarakter...Da er det noe med studievaner eller akademisk kapasitet hos den enkelte student som svikter. Anonymkode: b9a44...e5a Hvis du har fått med deg de fleste, inkludert meg selv, skriver, så har det lite med studievaner, men mere med at man faktisk velger å gjøre det bra på anatomi fremfor grunnleggende sykepleie. Skolen har også hatt mye fokus på anatomi, og et generelt kjempedårlig opplegg på grunnleggende sykepleie. Hvis studenter har spurt hva vi bør fokusere på under lesing på grunnleggende sykepleie får vi enten som svar av lærere om at de ikke vet eller forskjellige svar hver eneste gang! det er et stort problem spør du meg i tillegg til at de faktisk har valgt å ha en dag mellom anatomien og grunnleggende sykepleie. Og jeg vil ikke si at det nesten bare gjelder den enkelte student som stryker, men skolen som helhet bør se på hvordan så mange som 70% stryker første gang de tar eksamen i grunnleggende sykepleie. Faget er ikke vanskelig i seg selv, men de bør se på hvordan de har lagt opp studieløpet (= Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #29 Skrevet 19. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har fått med deg de fleste, inkludert meg selv, skriver, så har det lite med studievaner, men mere med at man faktisk velger å gjøre det bra på anatomi fremfor grunnleggende sykepleie. Skolen har også hatt mye fokus på anatomi, og et generelt kjempedårlig opplegg på grunnleggende sykepleie. Hvis studenter har spurt hva vi bør fokusere på under lesing på grunnleggende sykepleie får vi enten som svar av lærere om at de ikke vet eller forskjellige svar hver eneste gang! det er et stort problem spør du meg i tillegg til at de faktisk har valgt å ha en dag mellom anatomien og grunnleggende sykepleie. Og jeg vil ikke si at det nesten bare gjelder den enkelte student som stryker, men skolen som helhet bør se på hvordan så mange som 70% stryker første gang de tar eksamen i grunnleggende sykepleie. Faget er ikke vanskelig i seg selv, men de bør se på hvordan de har lagt opp studieløpet (= Anonymkode: d305f...d81 Det er ikke uvanlig at det går så kort tid mellom to eksamener.Det er rimelig å forvente.Og hva er dette med å spørre foreleser om hva man bør lese på???Jeg har studert en annen helsefaglig bachelor som anses å være ganske teoritung.og aldri om noen stilte forelesere et slikt spørsmål. HELE pensum kan du få på eksamen,og det må alle forholde seg til uten å spørre hva man bør fokusere på. Jeg skjønner at det kan være veldig tungt med praksis og eksamenslesing på samme tid,men det virker som enkelte tror de skal komme lettvint til alt her. Anonymkode: b9a44...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #30 Skrevet 19. desember 2017 3 timer siden, vscare skrev: Det er VID Synes det var en veldig grei måte å få evaluering på i akkurat det faget, ja! Ikke at det hadde vært en løsning i anatomi og fysiologi, en hjemmeeksamen der hadde blitt litt for dumt i og med at alle svarene bare er å google seg fram til hahah, men man kan liksom ikke google seg fram til en ferdig utarbeidet pedagogisk sykepleieplan til én bestemt pasientcase (som var oppgaven vi fikk). Det var en eksamen som krevde at man satte seg godt inn i en bestemt pasientsituasjon, altså ikke bare en haug med begreper og fakta som kan pugges og that's it. Følte for å være ærlig at jeg lærte masse av den eksamenen også, og terskelen for toppkarakterene er jo også selvsagt veldig høy. Er vel heller sjeldent at de dømmer en skoleeksamen og en hjemmeeksamen ut ifra de samme standardene. Småfeil vil jo ofte tolereres på en skoleeksamen, for eksempel om du ikke gir en 100% eksakt definisjon av blodtrykk på en skoleeksamen, men likevel viser at du har forstått greia, så vil sensor som oftest se forbi det, mens på en hjemmeeksamen hadde det blitt slått mye hardere ned på. Jeg går også på VID i Oslo og her så deler vi opp emnene i første semester slik at vi har ett emne hver for seg. Men hjemmeeksamen hørtes såååå mye bedre ut! Anonymkode: 8f9a4...594
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #31 Skrevet 19. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer sykepleie på Høgskole. Der jeg går nå var strykprosenten på grunnleggende sykepleie/fag og funksjon hele 70% i fjor. Det var mye klager i fjor fordi eksamen mellom anatomi og grunnleggende sykepleie/fag og funksjon var veldig tette, men i år er det kun en dag i mellom disse to. Dvs. at de har bare gjort det enda verre for oss. Jeg er veldig forberedt på å stryke, alt fokus har stått i anatomien de siste ukene og grunnleggende sykepleie har virkelig blitt nedprioritert. Heldigvis er det nytt forsøk i mars der vi har tre uker mellom denne eksamenen og neste som er sykdomslære. Flere med samme erfaring med tette eksamener? Og er det noen her som har tatt sykdomslære? er det vanskeligere enn anatomi eller helt midt på tre? Jeg føler ikke at grunnleggende sykepleie er et vanskelig fag, men jeg har bare ikke prioritert å lest på dette pga. anatomi Anonymkode: d305f...d81 Huff, så dårlig planlegging og opplegg fra skolen/de ansatte! Med en så høy strykprosent gjøre de ansatte mye feil...:-/ Dere studenter hadde fortjent noe mye bedre! Kanskje alle norske ansatte kan sendes på obligatoriske arbeidsopphold i utlandet for å lære noe der? Anonymkode: d0e47...a6b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #32 Skrevet 19. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke uvanlig at det går så kort tid mellom to eksamener.Det er rimelig å forvente.Og hva er dette med å spørre foreleser om hva man bør lese på???Jeg har studert en annen helsefaglig bachelor som anses å være ganske teoritung.og aldri om noen stilte forelesere et slikt spørsmål. HELE pensum kan du få på eksamen,og det må alle forholde seg til uten å spørre hva man bør fokusere på. Jeg skjønner at det kan være veldig tungt med praksis og eksamenslesing på samme tid,men det virker som enkelte tror de skal komme lettvint til alt her. Anonymkode: b9a44...e5a Heh... det handler vel ikke om å komme til lettvint. Skjønner at du ikke har gått sykepleien basert på dine uttalelser Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #33 Skrevet 19. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Huff, så dårlig planlegging og opplegg fra skolen/de ansatte! Med en så høy strykprosent gjøre de ansatte mye feil...:-/ Dere studenter hadde fortjent noe mye bedre! Kanskje alle norske ansatte kan sendes på obligatoriske arbeidsopphold i utlandet for å lære noe der? Anonymkode: d0e47...a6b Ja ikke sant... når strykprosenten er så høy burde Høyskolen også ta et tak for å finne ut hva som er årsakene til det eller bedre de tingene de har funnet ut av allerede, men ikke gidder å gjøre noe med. Det er lærerne som har informert oss om høy strykprosent, de har informert oss om mye klager i fjor fra elever på dårlig opplegg på skolen, jeg har hørt akkurat det samme fra andre elever. Vi ga tilbakemelding tidlig i høst på rotete oppsett av pensum, men likevel blir ingenting gjort -_- Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #34 Skrevet 19. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Heh... det handler vel ikke om å komme til lettvint. Skjønner at du ikke har gått sykepleien basert på dine uttalelser Anonymkode: d305f...d81 Sykepleien er ikke noe spesiell teoritung utdanning sammenlignet med mye annet. Det må du bare se i øynene. Når studenter på en høyskole forventer at foreleserne skal tipse om hvilke deler av pensum som er mest aktuelle til eksamen sier det endel om mentaliteten blant enkelte studenter..Slikt kan man bare glemme på andre studier. Anonymkode: b9a44...e5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå