AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Jeg studerer sykepleie på Høgskole. Der jeg går nå var strykprosenten på grunnleggende sykepleie/fag og funksjon hele 70% i fjor. Det var mye klager i fjor fordi eksamen mellom anatomi og grunnleggende sykepleie/fag og funksjon var veldig tette, men i år er det kun en dag i mellom disse to. Dvs. at de har bare gjort det enda verre for oss. Jeg er veldig forberedt på å stryke, alt fokus har stått i anatomien de siste ukene og grunnleggende sykepleie har virkelig blitt nedprioritert. Heldigvis er det nytt forsøk i mars der vi har tre uker mellom denne eksamenen og neste som er sykdomslære. Flere med samme erfaring med tette eksamener? Og er det noen her som har tatt sykdomslære? er det vanskeligere enn anatomi eller helt midt på tre? Jeg føler ikke at grunnleggende sykepleie er et vanskelig fag, men jeg har bare ikke prioritert å lest på dette pga. anatomi Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Syntes anatomi var den vanskeligste. Det er hele kroppen. Sykdomslære ble delt i 2 fag over to semestre, og du fikk ikke hele kroppen på en eksamen. Strykprosenten var 30-40% mener jeg å huske hos oss. HSN Drammen for 3 år siden. Anonymkode: afb61...1fa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syntes anatomi var den vanskeligste. Det er hele kroppen. Sykdomslære ble delt i 2 fag over to semestre, og du fikk ikke hele kroppen på en eksamen. Strykprosenten var 30-40% mener jeg å huske hos oss. HSN Drammen for 3 år siden. Anonymkode: afb61...1fa Strykprosent på sykdomslære eller grunnleggende sykepleie (=? Anonymkode: d305f...d81
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Strykprosent på sykdomslære eller grunnleggende sykepleie (=? Anonymkode: d305f...d81 Obs, gikk vist litt fort her. Strykprosent på anatomi. Grunnleggende sykepleie er ikke vanskelig, de fleste greide å hale i land en ståkarakter der. Anonymkode: afb61...1fa
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Obs, gikk vist litt fort her. Strykprosent på anatomi. Grunnleggende sykepleie er ikke vanskelig, de fleste greide å hale i land en ståkarakter der. Anonymkode: afb61...1fa Her tror jeg strykprosenten på anatomi ligger på rundt 20% Synes bare det er rart av skolen å ikke endre på tettheten av eksamener når hele 70% strøk på grunnleggende sykepleie i fjor Anonymkode: d305f...d81
vscare Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 På skolen min var vurderingsgrunnlaget for grunnleggende sykepleie en hjemmeeksamen i fem dager, og det er jeg sjeleglad for. Har, som deg, hatt nesten alt fokus på anatomi, og det ble lite pugging av pensum i grunnleggende sykepleie. I og med at det var hjemmeeksamen klarer jeg ikke å se for meg at strykprosenten er så voldsomt høy, selv om jeg ikke har noen tall som kan backe opp den teorienMen jeg er også veldig nysgjerrig på sykdomslæren, og om den er vanskeligere, lettere eller likestilt med anatomien? Det utgjør jo 2 studiepoeng mindre, så i teorien bør det være bitte litt mindre belastende hvertfall, men hvem vet?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 4 minutter siden, vscare said: På skolen min var vurderingsgrunnlaget for grunnleggende sykepleie en hjemmeeksamen i fem dager, og det er jeg sjeleglad for. Har, som deg, hatt nesten alt fokus på anatomi, og det ble lite pugging av pensum i grunnleggende sykepleie. I og med at det var hjemmeeksamen klarer jeg ikke å se for meg at strykprosenten er så voldsomt høy, selv om jeg ikke har noen tall som kan backe opp den teorienMen jeg er også veldig nysgjerrig på sykdomslæren, og om den er vanskeligere, lettere eller likestilt med anatomien? Det utgjør jo 2 studiepoeng mindre, så i teorien bør det være bitte litt mindre belastende hvertfall, men hvem vet? Jeg har snakket med ei som mente sykdomslære var mye vanskeligere, men det har jeg litt vanskeligheter med å tro på. Ikke at anatomi er så forferdelig vanskelig, men det er jo meget omfattende. Sykdomslære er kanskje litt mer spennende og? Håper flere vil svare, lurer på dette selv. Anonymkode: e62b2...860
vscare Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med ei som mente sykdomslære var mye vanskeligere, men det har jeg litt vanskeligheter med å tro på. Ikke at anatomi er så forferdelig vanskelig, men det er jo meget omfattende. Sykdomslære er kanskje litt mer spennende og? Håper flere vil svare, lurer på dette selv. Anonymkode: e62b2...860 Ja, er vel det som er hovedproblemet med anatomien for de fleste - ikke at det er vanskelig (selv om jeg syntes et par temaer var helt umulige), men at det er så voldsomt omfattende. Men ja, jeg har bladd litt i sykdomslærebøkene og synes det ser betraktelig mer spennende ut enn anatomien, selv om store deler av anatomien også var veldig spennende etter min mening
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #9 Skrevet 19. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer sykepleie på Høgskole. Der jeg går nå var strykprosenten på grunnleggende sykepleie/fag og funksjon hele 70% i fjor. Det var mye klager i fjor fordi eksamen mellom anatomi og grunnleggende sykepleie/fag og funksjon var veldig tette, men i år er det kun en dag i mellom disse to. Dvs. at de har bare gjort det enda verre for oss. Jeg er veldig forberedt på å stryke, alt fokus har stått i anatomien de siste ukene og grunnleggende sykepleie har virkelig blitt nedprioritert. Heldigvis er det nytt forsøk i mars der vi har tre uker mellom denne eksamenen og neste som er sykdomslære. Flere med samme erfaring med tette eksamener? Og er det noen her som har tatt sykdomslære? er det vanskeligere enn anatomi eller helt midt på tre? Jeg føler ikke at grunnleggende sykepleie er et vanskelig fag, men jeg har bare ikke prioritert å lest på dette pga. anatomi Anonymkode: d305f...d81 Jeg går siste året på sykepleien og ferdig med alle eksamenene, og etter min mening så var anatomi eksamen den vanskeligste. De fleste jeg kjenner strøk første gangen. Jeg leste mange timer daglig, og brukte sykepleiepluss, men fikk "bare" C. Var lavere strykprosent på sykdomslæreeksamen, flere som slet med anatomien fikk god karakter på sykdomslæren. Personlig syns jeg også sykdomslæren var lettere fordi det ikke var fakta på cellenivå, men handlet om sykdommer og behandling på sykepleiernivå. Jeg brukte kun sykepleiepluss og fikk B, det anbefaler jeg virkelig! Alt som var på forelesningene der kom på eksamen, og de forklarer ting på en veldig forståelig måte Lykke til Anonymkode: b46c7...89e 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #10 Skrevet 19. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med ei som mente sykdomslære var mye vanskeligere, men det har jeg litt vanskeligheter med å tro på. Ikke at anatomi er så forferdelig vanskelig, men det er jo meget omfattende. Sykdomslære er kanskje litt mer spennende og? Håper flere vil svare, lurer på dette selv. Anonymkode: e62b2...860 Ja sykdomslære var veldig spennende synes jeg mye mer spennende enn anatomi, selv om det var interessant det og. Anonymkode: b46c7...89e
vscare Skrevet 19. desember 2017 #11 Skrevet 19. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går siste året på sykepleien og ferdig med alle eksamenene, og etter min mening så var anatomi eksamen den vanskeligste. De fleste jeg kjenner strøk første gangen. Jeg leste mange timer daglig, og brukte sykepleiepluss, men fikk "bare" C. Var lavere strykprosent på sykdomslæreeksamen, flere som slet med anatomien fikk god karakter på sykdomslæren. Personlig syns jeg også sykdomslæren var lettere fordi det ikke var fakta på cellenivå, men handlet om sykdommer og behandling på sykepleiernivå. Jeg brukte kun sykepleiepluss og fikk B, det anbefaler jeg virkelig! Alt som var på forelesningene der kom på eksamen, og de forklarer ting på en veldig forståelig måte Lykke til Anonymkode: b46c7...89e Åh, det var godt å høre, for jeg føler at jeg dreit meg litt ut på anatomieksamen i dag, til tross for jevn og godt over halv-solid innsats gjennom semesteret; ikke "faen, jeg strøk"-dreit meg ut, men det blir ikke noe karakter å rope hurra for heller Men ja, sykepleiepluss er virkelig fantastisk, jeg merker tydelig at det jeg kan dårligst fra anatomien er det jeg ikke brukte sykepleiepluss til å lære meg!
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #12 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja sykdomslære var veldig spennende synes jeg mye mer spennende enn anatomi, selv om det var interessant det og. Anonymkode: b46c7...89e Så flott, gleder meg til tross for at jeg er lut lei av timesvis med studering til anstomieksamen Anonymkode: e62b2...860
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #13 Skrevet 19. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går siste året på sykepleien og ferdig med alle eksamenene, og etter min mening så var anatomi eksamen den vanskeligste. De fleste jeg kjenner strøk første gangen. Jeg leste mange timer daglig, og brukte sykepleiepluss, men fikk "bare" C. Var lavere strykprosent på sykdomslæreeksamen, flere som slet med anatomien fikk god karakter på sykdomslæren. Personlig syns jeg også sykdomslæren var lettere fordi det ikke var fakta på cellenivå, men handlet om sykdommer og behandling på sykepleiernivå. Jeg brukte kun sykepleiepluss og fikk B, det anbefaler jeg virkelig! Alt som var på forelesningene der kom på eksamen, og de forklarer ting på en veldig forståelig måte Lykke til Anonymkode: b46c7...89e Da krysser jeg fingrene for at det er mere realistisk å ta opp igjen grunnleggende sykpleie 3 1/2 uke før sykdomslæren ;P Anonymkode: d305f...d81 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer sykepleie på Høgskole. Der jeg går nå var strykprosenten på grunnleggende sykepleie/fag og funksjon hele 70% i fjor. Det var mye klager i fjor fordi eksamen mellom anatomi og grunnleggende sykepleie/fag og funksjon var veldig tette, men i år er det kun en dag i mellom disse to. Dvs. at de har bare gjort det enda verre for oss. Jeg er veldig forberedt på å stryke, alt fokus har stått i anatomien de siste ukene og grunnleggende sykepleie har virkelig blitt nedprioritert. Heldigvis er det nytt forsøk i mars der vi har tre uker mellom denne eksamenen og neste som er sykdomslære. Flere med samme erfaring med tette eksamener? Og er det noen her som har tatt sykdomslære? er det vanskeligere enn anatomi eller helt midt på tre? Jeg føler ikke at grunnleggende sykepleie er et vanskelig fag, men jeg har bare ikke prioritert å lest på dette pga. anatomi Anonymkode: d305f...d81 Har du brukt høsten til å studere og ikke andre ting, forberedt deg slik meningen er så stryker du ikke. Det er skremmende hvor mange stryk det var og enda mer skremmende at disse 70 % skal ut og ta vare på andre menneskers helse. Anonymkode: e19e1...d7b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 3 minutter siden, vscare skrev: Åh, det var godt å høre, for jeg føler at jeg dreit meg litt ut på anatomieksamen i dag, til tross for jevn og godt over halv-solid innsats gjennom semesteret; ikke "faen, jeg strøk"-dreit meg ut, men det blir ikke noe karakter å rope hurra for heller Men ja, sykepleiepluss er virkelig fantastisk, jeg merker tydelig at det jeg kan dårligst fra anatomien er det jeg ikke brukte sykepleiepluss til å lære meg! Da kan du trøste deg med at du ikke er den eneste! 😅 Det er et veldig tungt fag, og krever mange timer med lesing, en veldig omfattende eksamen å starte studiet med syns jeg 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da krysser jeg fingrene for at det er mere realistisk å ta opp igjen grunnleggende sykpleie 3 1/2 uke før sykdomslæren ;P Anonymkode: d305f...d81 Ja, det høres ut som det smarteste:) Anonymkode: b46c7...89e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du brukt høsten til å studere og ikke andre ting, forberedt deg slik meningen er så stryker du ikke. Det er skremmende hvor mange stryk det var og enda mer skremmende at disse 70 % skal ut og ta vare på andre menneskers helse. Anonymkode: e19e1...d7b Det er mange forskjellige årsaker til at folk stryker. Mtp at det er den første eksamenen på studiet, så er det ikke rart at ikke alle vet hvor mye lesing som kreves, eller som har innarbeidet seg en god studieteknikk. Mange kommer rett fra VGS. I tillegg et det folk som har barn, eller av andre årsaker ikke har fått lest så mye som de burde. Å stryke på en eksamen betyr ikke at man ikke kan bli en god sykepleier. Anonymkode: b46c7...89e 1
vscare Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da kan du trøste deg med at du ikke er den eneste! 😅 Det er et veldig tungt fag, og krever mange timer med lesing, en veldig omfattende eksamen å starte studiet med syns jeg Anonymkode: b46c7...89e Føler at det er typisk for mange studier, at man starter med et tungt fag. Studerte noe helt annet, så langt unna sykepleie du kommer omtrent, tidligere, og det var akkurat samme opplegg der - starta første semesteret med et skikkelig pang av et startskudd 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 2 minutter siden, vscare skrev: Føler at det er typisk for mange studier, at man starter med et tungt fag. Studerte noe helt annet, så langt unna sykepleie du kommer omtrent, tidligere, og det var akkurat samme opplegg der - starta første semesteret med et skikkelig pang av et startskudd Merkelig det der. Kanskje like greit at de som ikke får til den vanskeligste eksamenen, må slutte på studiet før de har rukket å pådra seg masse bortkastet studielån etc🙈 Anonymkode: b46c7...89e
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 Jeg syntes sykdomslæret var verre enn anatomien. Tok den for 2 år siden. Måtte jo lese på ALLE sykdommer som finnes. Husker vi hadde pensum på 18 sykdommer bare i øyene. Var vanskelig å skille ulike symptomer og behabehandling når det meste var veldig likt. Jeg fikk B på både anatomien og sykdomslæret, men jeg var heldig og traff på spørsmålene. Men det går jo bra! Lykke til. Jeg synes forresten også det er skremmende at sååå mange stryker. Jeg har ikke strøket på noen eksamener og har en 50% stilling ved siden av. Jeg tenker at det handler om prioriteringer. Anonymkode: 0c4c7...502
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 Det er en unormalt høy strykprosent, da vil jeg si det handler om at elevene enten ikke er godt nok forberedt på høyere utdanning eller mangler god studieteknikk. Jeg tok videreutdanning i sykepleie i fjor, da hadde vi de to største eksamenene på samme dag. Hos oss var det kun 1 av 60 som strøk. God studieteknikk og evnen til å skille det som er viktig fra det som er mindre viktig, samt at man forstår faget er alfa og omega for å gjøre det bra med stort pensum på kort tid. Anonymkode: e8788...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå