Gå til innhold

Blir det rent på 40 grader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å vaske ull på 30 grader, vanlige klær på 40 grader, undertøy og håndklær på 60 grader og sengetøy og kjøkkenkluter på 90 grader. Men leste et sted at klærne ikke blir ordentlig rent på 40 grader og at bakteriene bare sprer seg utover på klærne. Hva pleier dere å vaske klærne på? Blir det ordentlig rent på 40 grader?

Anonymkode: 82901...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste av "hverdagstøy" tåler jo bare 40 grader, så om påstanden stemmer går vi rundt som noen møkkamenn alle sammen. Men jeg vil tippe det blir rent nok. Ikke sterilt, akkurat, men det faller jo litt på sin egen urimelighet at det skal være farlig på noen måte eller være ekkelt at tøy blir vasket på den måten de tåler.

Anonymkode: fc314...c4a

• Liker 3
Skrevet

40 grader dreper jo ikke bakterier, men tøyet blir jo rent for skitt. Vasker klær på 40 grader selv og undertøy og sengetøy/håndklær på 60 grader.

Anonymkode: d4b9c...4d2

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det meste av "hverdagstøy" tåler jo bare 40 grader, så om påstanden stemmer går vi rundt som noen møkkamenn alle sammen. Men jeg vil tippe det blir rent nok. Ikke sterilt, akkurat, men det faller jo litt på sin egen urimelighet at det skal være farlig på noen måte eller være ekkelt at tøy blir vasket på den måten de tåler.

Anonymkode: fc314...c4a

Det var derfor jeg funderte sånn på den påstanden. Jeg føler meg hvertfall ren når jeg vasker på 40 grader. Pleide å vaske mye på 60 grader før, men da ble mange av klærne mine veldig slitt veldig fort. 

Anonymkode: 82901...70c

• Liker 1
Skrevet

60 grader før både tskjorter og sokker utslitt på rekordtid, samt at de blir "pappaktige" som nyvasket. Men de virker jo rene, er i det minste luktfrie etter vask også på 40 grader. Tåfis er jo lukten av døde bakterier så antar det er rent nok. 

Anonymkode: 0547a...6d5

Skrevet

Det blir reint, ja, men det blir ikke sterilt. Men reint er da mer enn godt nok. På samme måte som at du blir rein av å dusje, selv om du ikke bruker kokende vann og/eller antibac i stedet for dusjsåpe. 

Anonymkode: c51f7...bb3

• Liker 3
Skrevet

Ja, tøyet blir rent - men bakterier dør ikke. Men alvorlig talt, hvorfor skal alle bakterier dø? Hvorfor er vi blitt så livredd bakterier? De ALLER fleste bakterier er gode og påvirker oss ikke. Man trenger ikke sterilisere egne klær. 

Anonymkode: fba51...489

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...