AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Spør meg selv etter å ha gått rundt i byen i dag, på jakt etter siste liten-julegaver. Enorme folkemengder, køer overalt, blinkende reklamer og overdøvende musikk, til slutt rasker man med seg noe (altfor dyrt) for å komme seg fortest mulig hjem.. Hvert år sitter jeg med en ekkel følelse av å ha brukt for mye penger, kjøpt plast og ræl som forsøpler miljøet, bidratt til en kapitalistisk kjøpefest og utsatt meg selv for masse stress. Tenker alltid å planlegge bedre neste gang, men året går fort og julen er langt bak i bevisstheten når jeg har full jobb og to små barn. Å finne billige, miljøvennlige og fine julegaver er tidkrevende. Tenker på hvor deilig det hadde vært om julen bare handlet om å ha fri, tenne lys, være sammen med familien og lage god mat. Desember handlet om ro og tid til ettertanke, indre verdier. Visakortet fikk hvile. Jeg hadde gjerne donert en gave eller beløp til noen som trenger det, heller enn å utveksle ting med folk som ikke lider nød. Kan så klart ta valget om å slutte å kjøpe gaver, og heller ikke ønske gaver selv til meg og familien, men det føles litt vrient når jeg har barn og gaver er en såpass felleskulturell del av julaften. Av ren nysgjerrighet, lurer jeg på om det "bare er meg", eller om flere hadde sagt jatakk til en gaveløs, men avslappet og mer "åndelig" advent og jul? Eller liker folk flest gavestyret, liker butikkene og handlingen uten å bli gretten, synes det er verdt det? Anonymkode: b9fbf...8a1 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Nei. Liker ikke gavestyret jeg heller. Anonymkode: 807c7...ade
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Det tenker jeg også ofte når jeg ser andre styre rundt, men vi har redusert gaver til et minimum og heller enkle, rimelige gaver. Jeg stresser ikke med noen gaver lenger, fordi det er så få og så lite press på det. Anonymkode: b953b...fb1 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Jeg vil ikke ha gaveløs jul! Synes det er kjempekoselig å gi og få gaver. Handler i god tid (før desember) så travle folk og lange køer merker jeg ikke noe til, og vet hva min familie ønsker seg og har bruk for så ingenting blir kastet eller liggende ubrukt Handler aldri for mer enn jeg har råd til, avtaler ca pris på forhånd så ingen blir skuffet. Anonymkode: 3fe37...a3f 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 Det er ikke bare deg... Føler av og til at desember er i ferd med å drukne i ribbefett og elektronikk på tilbud Anonymkode: e83d6...472 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Elsker det! Jeg elsker å gi gaver, kjøper litt igjennom året, for å få en rolig desember. Elsker å gi gaver til folk! Anonymkode: 90eea...7e4 5
Supernova17 Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 Jeg liker å gi bort gaver, men jeg blir stresset hvis jeg ikke får gjort alt i god tid. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Jeg synes det er utrolig hyggelig å kjøpe gaver! men det er fordi jeg kjøper gavene tidlig så jeg slipper kø og styr, og kjøper ting jeg vet mottakerne ønsker seg Anonymkode: d298f...663 3
Vampen Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Siste liten-gaver? I dag?! Det er da nesten ei uke til jul! Lalalal-jeg har god tid på meg ennå-lalala! Men nei, ikke spesielt begeistret for det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 Jeg liker "julegavestyret". Liker å gi gaver som er nøye planlagt til dem som skal få gavene. Og liker selv å få gaver. Men jeg planlegger i god tid, så jeg løper aldri rundt i butikkene i desember. Anonymkode: eadc4...644 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 I min familie/ slekt virker det sånn, ja. Selv synes jeg at det hadde vært mest trivelig om julen var god mat og brettspill, uten gaver. Kanskje gitt gaver til barn under konfirmasjonsalder. Anonymkode: 23a52...7d0 1
Benson Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 Jeg liker å gi gaver. Jeg syns ikke selv at jeg gir «ræl», men gaver som jeg tror mottakeren vil like. Men jeg stresser ikke med det. Jeg begynner tidlig, Og jeg vet stort sett hva jeg skal kjøpe før jeg drar ut. De siste årene har jeg også kjøpt mye på nett. 1
altflyter Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 Jeg har alltid hatt dårlig råd, så for meg går det litt sport i å kjøpe julegaver Jeg begynner i januar/februar og bruker året på å finne perfekte gaver til dem jeg er glad i. Kjøper ofte på salg, og når jeg sprer det ut over hele året, så tåler lommeboken det også Jeg strikker mye julegaver også og kjøper godt garn når det er på tilbud. Jeg syntes faktisk at det er blitt litt kjekt. Men så er jeg en som liker å legge mye omtanke og tid inn i gaver rett og slett fordi med min økonomi så er jeg nødt til det. De første årene syntes jeg det var stress, men for meg er det nå nesten blitt en hobby å bruke året på å finne den perfekte gaven til alle. Så jeg liker julegavehandling, men jeg er også stort sett ferdig med alle gavene innen november. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 Elsker å gi gaver, særlig når det er noe jeg vet personen blir glad for! Synes selvsagt det er hyggelig å få gaver også, men er ikke så opptatt av hverken pris eller størrelse. Synes det er superhyggelig å få noe spiselig, en bok eller noe jeg kan finne på med giver til de som har "alt" (slik som foreldre og besteforeldre) bruker vi å gi gavekort på massasje, middag på restaurant, kinobilletter, bøker e.l. Ting som faktisk blir brukt og satt pris på. Jeg stresser heller ikke med gaveinnkjøp. Har som regel en plan i godt tid, slik at jeg vet hva jeg skal ha. Og jeg synes det er hyggelig å gå rundt i butikker, så stresser ikke hvis jeg må lete litt heller. Planlegger man litt, så tror jeg man slipper mye stress. Anonymkode: 192bd...d36 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 Ja jeg liker det Det hender jeg stresser litt da hvis jeg ikke har klart å handle i god nok tid.. Men synes det er hyggelig å finne ut vha jeg skal gi, pakke inn og gi bort. Liker å få gaver også. Jeg prøver å planlegge hva jeg skal kjøpe s åjeg ikke må være for lenge på fulle kjøpesentre.. handler gjerne en del på nett om det er mulig! Anonymkode: aca0e...fc7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 Ser det er delte meninger, og det er helt ålreit det Jeg liker å gi jeg også, altså. Resten av året gir jeg gjerne oppmerksomhet til folk rundt meg. Hvis min søster går gjennom noe vanskelig så sier jeg gjerne at "nå går vi to ut på konsert og koser oss, jeg spanderer". Hvis min venninne sliter økonomisk så kommer jeg innom med litt ekstra god mat. Men da føler jeg virkelig at det kommer fra hjertet, det er en genuin gave til noen som har et behov for den på gitt tidspunkt og trenger en oppmuntring. Det er noe med julegaver som ikke føles like genuint for min del. Jeg handler i desember fordi butikkene og handelsstanden og samfunnet pusher på, noen skal tjene på det- ikke fordi jeg ser et annet menneskes behov. Dette mennesket "må" jo i tillegg gi noe tilbake i julegave, føler seg i hvert fall presset til det. Det er også noe med forbruket som skremmer meg, ikke minst i et miljøperspektiv. De som gir og mottar mest til jul, er som regel de som forbruker mest resten av året også. Men så klart, man bestemmer jo til syvende og sist selv om man vil være med på det eller ikke. Man kan droppe julegaver, eller kutte ned til et absolutt minimum, og heller ikke ønske seg julegaver selv. Får kanskje gjennomføre det til neste år Akkurat nå, Vampen skrev: Siste liten-gaver? I dag?! Det er da nesten ei uke til jul! Lalalal-jeg har god tid på meg ennå-lalala! Men nei, ikke spesielt begeistret for det. Sånn er det, når bilen skal pakkes og turen går over fjellet om bare noen dager - skal feire jul i hjembygda. Har travelt program i desember generelt, med avslutninger for ungene på skole og fritidsaktiviteter, og ikke minst egne jobbting som må ferdigstilles før ferien. Så førjulsdagene går slag i slag. TS Anonymkode: b9fbf...8a1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 Jeg har ikke kjempemange jeg gir til, og jeg koser meg med å kjøpe ting jeg vet de ønsker seg eller føler meg sikker på at de vil sette pris på. Prøver å ha med miljøperspektivet, og handler mesteparten i november eller tidligere, slik at jeg slipper stresset rett før jul. Så jeg kjenner egentlig ikke på stress og mas, det er bare kos for meg. Vi kunne godt droppet gaver og kost oss like mye uten, men jeg liker i grunn tradisjonen godt. Anonymkode: d9b9b...490
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 Jeg har kuttet ut masse julegaver, gir bare til barna våre, foreldrene våre og til nevøer/nieser til de er konfirmerte. Det er virkelig en befrielse. Anonymkode: d7875...f1f
Ild Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser det er delte meninger, og det er helt ålreit det Jeg liker å gi jeg også, altså. Resten av året gir jeg gjerne oppmerksomhet til folk rundt meg. Hvis min søster går gjennom noe vanskelig så sier jeg gjerne at "nå går vi to ut på konsert og koser oss, jeg spanderer". Hvis min venninne sliter økonomisk så kommer jeg innom med litt ekstra god mat. Men da føler jeg virkelig at det kommer fra hjertet, det er en genuin gave til noen som har et behov for den på gitt tidspunkt og trenger en oppmuntring. Det er noe med julegaver som ikke føles like genuint for min del. Jeg handler i desember fordi butikkene og handelsstanden og samfunnet pusher på, noen skal tjene på det- ikke fordi jeg ser et annet menneskes behov. Dette mennesket "må" jo i tillegg gi noe tilbake i julegave, føler seg i hvert fall presset til det. Det er også noe med forbruket som skremmer meg, ikke minst i et miljøperspektiv. De som gir og mottar mest til jul, er som regel de som forbruker mest resten av året også. Men så klart, man bestemmer jo til syvende og sist selv om man vil være med på det eller ikke. Man kan droppe julegaver, eller kutte ned til et absolutt minimum, og heller ikke ønske seg julegaver selv. Får kanskje gjennomføre det til neste år Sånn er det, når bilen skal pakkes og turen går over fjellet om bare noen dager - skal feire jul i hjembygda. Har travelt program i desember generelt, med avslutninger for ungene på skole og fritidsaktiviteter, og ikke minst egne jobbting som må ferdigstilles før ferien. Så førjulsdagene går slag i slag. TS Anonymkode: b9fbf...8a1 Jeg skjønner godt hva du mener og jeg tenkte akkurat som deg for noen år siden. Miljøperspektivet har jeg løst med å redusere antall gaver som vi både gir og får. Gir til svært få voksne, og barna våre får en gave fra hver av de nærmeste familiene (det blir ca 7 gaver til hvert av barna likevel). Kjøper alle gavene med omtanke i november, de aller fleste på nettet. Har i år ikke vært i en butikk siden starten av november. Kjøper også mat på nett. Blir sur av å gå i butikker når julekjøret starter. Det var ikke spesielt populært i familien når vi snakket med dem om å redusere antall gaver. Mange tok det som en fornærmelse. I realiteten satt vi der på julaften og fikk masse vi ikke trengte eller ønsket oss, og det samme gjorde helt sikkert de andre. Barna rev av papiret og orket ikke å åpne alle pakkene..... og bytting av vin, mat og gavekort mellom voksne er en meningsløs øvelse i mine øyne. Veldig glad for at vi har fått en slutt på dette. Og de som startet med å bli fornærmet har vennet seg til tanken og mener nå det samme selv. Så det går fremover, vil jeg si.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 Hater julegavestyret! Føles så utrolig meningsløst for meg! Penger flyr ut på å kjøpe ting ingen trenger til mennesker som har alt, og jeg liker ikke å motta ting heller. Synes det ødelegger det koselige med jula, for jeg liker jo jul i utgangspunktet. Neste år kommer jeg faktisk til å si at jeg melder meg ut, og vil ikke gi gaver til noen, og heller ikke få. Spent på responsen på det. Unntaket er fadderbarnet mitt, føler jeg har en plikt der. Men er så jævlig lei... Anonymkode: 17480...f71 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå