AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Hei! Jeg er 20 år og vurderer å studere sykepleie men leser så mye om at lønna er så dårlig og at forholdene er så dårlig. Stemmer dette virkelig? Eller er det veldig overdrevent hysteri rundt både lønna og arbeidsforholdet? jeg vet at lønna ikke er ALT men vil jo gjerne ha en grei lønning. Anonymkode: 61a1f...7e1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Jeg syns det er overdrevet. Vi tjener ganske bra med alle tilleggene. Kjedelig å måtte jobbe julaften og påske og helger o.l. Men mange fordeler med turnus også. Anonymkode: 1965f...f20 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Jeg jobber 100%, jobbet i 1,5 år, og har 500 000 i årslønn hvis du tar med tilleggene. Jeg jobber i kommunen, vet de har dårligere betalt på sykehusene. Anonymkode: cfa61...d6c 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Lønna er bra for en bachelor. Arbeidstidene er utfordringen. Ikke ta denne utdanningen med mindre du er forberedt på å jobbe kvelder og helligdager. Det betyr mange julaftener borte fra familien og evt. barn i fremtiden. Jeg ser mange sykepleierstudenter som luller seg bort i en fantasi om at «det er jo så mye man kan gjøre med en sykepleierutdannelse i bunn» og som tror det vil være grei skuring å skaffe seg en ren dagjobb etter hvert. Realiteten er at en overvekt av sykepleiere, spesielt de med små barn, ønsker seg en dagjobb og det kun er de dyktigste eller de med en god porsjon flaks som faktisk klarer å skaffe seg en slik jobb. Dersom du er forberedt på å jobbe turnus resten av ditt arbeidsliv er sykepleien en flott utdannelse med gode lønnsvilkår ift. utdannelsen, hvor du er sikret jobb med gode pensjonsordninger. Anonymkode: 8ef4e...77d 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber 100%, jobbet i 1,5 år, og har 500 000 i årslønn hvis du tar med tilleggene. Jeg jobber i kommunen, vet de har dårligere betalt på sykehusene. Anonymkode: cfa61...d6c Vet om en sykepleier som tjener 660.000,- Anonymkode: 42b7e...819 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Lønna er grei nok - det som blir sagt er at den er for dårlig i forhold til ansvar, arbeidsoppgaver og arbeidstidsordninger. Jeg tjener 520.000 ca i året i kommunen, jobber da i en kommune som betaler ekstra fordi de sliter med rekruttering. ''Problemet'' er å jobbe 3. hver helg, å alltid være på jobb når det skjer noe gøy, å ''aldri'' ha fri høytider når andre koser seg. Når de andre sitter på hytta i påsken med en pils, da er man på jobb. Når pinnekjøttet koker, treet er pyntet og alle er klare - da går man på jobb. Samtidig er det sinnsykt digg å ha fri på en vanlig onsdag plutselig, grunnet turnusordninger. Jobber man natt til fredag, så fri helg og så seinvakt mandag har man plutselig lenger helg enn andre. Turnus har både fordeler og ulemper. Men det skal sies at vi har fått beskjed på jobb om å belage oss på å jobbe annen hvert år jul og nyttår. Det vil si at man aldri har fri hele jula, man jobber enten jul eller nyttår. Orker du det? Turnus har som sagt mange fordeler også, og lønna er helt grei. Man klarer seg utmerket på den, den er ikke dårlig i den forstand. Anonymkode: dcd8c...017 7
helenekri Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lønna er grei nok - det som blir sagt er at den er for dårlig i forhold til ansvar, arbeidsoppgaver og arbeidstidsordninger. Jeg tjener 520.000 ca i året i kommunen, jobber da i en kommune som betaler ekstra fordi de sliter med rekruttering. ''Problemet'' er å jobbe 3. hver helg, å alltid være på jobb når det skjer noe gøy, å ''aldri'' ha fri høytider når andre koser seg. Når de andre sitter på hytta i påsken med en pils, da er man på jobb. Når pinnekjøttet koker, treet er pyntet og alle er klare - da går man på jobb. Samtidig er det sinnsykt digg å ha fri på en vanlig onsdag plutselig, grunnet turnusordninger. Jobber man natt til fredag, så fri helg og så seinvakt mandag har man plutselig lenger helg enn andre. Turnus har både fordeler og ulemper. Men det skal sies at vi har fått beskjed på jobb om å belage oss på å jobbe annen hvert år jul og nyttår. Det vil si at man aldri har fri hele jula, man jobber enten jul eller nyttår. Orker du det? Turnus har som sagt mange fordeler også, og lønna er helt grei. Man klarer seg utmerket på den, den er ikke dårlig i den forstand. Anonymkode: dcd8c...017 Hvordan ansiennitet har du da med den lønna?
vscare Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 (endret) Jeg er ikke sykepleier (enda), men jobber med mange sykepleiere, og kjenner en del på privatfronten også, så jeg kan prøve å komme med et fornuftig svar. Lønna kommer veldig an på flere faktorer. Det stemmer at grunnlønna til en sykepleier ikke er noe å rope hurra for, så hvis du får deg en jobb hvor det bare er tidligvakter og bare hverdagsjobbing (fks. på en poliklinikk som bare har åpent på dagtid og er stengt i helger og på helligdager), så blir lønna ganske laber, ja. De fleste sykepleierstillinger inkluderer imidlertid jobb på kveld, i helger og på helligdager, og på mange arbeidsplasser er også nattevakter inkludert i turnusen, og her kan det ligge en del penger. Nå vet jeg ikke om det samme gjelder for sykepleiere og om det varierer fra kommune til kommune/fra arbeidsplass til arbeidsplass, men som assistent på et kommunalt sykehjem har jeg 50,- tillegg for kveld (som er etter halv fem om jeg husker rett) og 50,- tillegg for helgejobbing. Så om jeg da jobber seinvakt lørdag og søndag, så har jeg 50,- mer i timelønn hele vakta, og 50,- mer i timelønn fra halv fem til ti, altså nesten hele vakta. Helligdagstilleggene er også ganske så koselige synes jeg. Så lenge du er på en arbeidsplass som forholder seg til tariffavtalen mellom KS og Fagforbundet (noe de fleste kommunale og statlige arbeidsplasser gjør så vidt jeg vet, men rett på meg hvis jeg tar feil) så får du fks. 133,33% tillegg på røde dager (så vidt jeg vet omfatter det blant annet skjærtorsdag, langfredag, første- og andre juledag, første- og andre påskedag, første- og andre pinsedag, samt etter klokka tre på julaften, påskeaften og pinseaften). Det vil jo da si at om du har en vanlig timelønn på 200,-, og jobber seinvakt (15:00-22:00) på pinseaften, pluss sju timer lange vakter første- og andre pinsedag, så har du plutselig jobbet inn nesten 10.000,- på tre vakter (før skatt), og det er jo ikke så aller verst vil jeg påstå! Jeg gjorde det pinsen som var, og det føltes ganske så bra å få lønnsslippen måneden etter, ja Så, kort sagt angående lønn: Hvor mye du får utbetalt kommer an hvor mange seinvakter og hvor mange helge- og helligdagsvakter du jobber. Det kommer jo også an på hvor mye overtid det eventuelt blir på deg. Offentlig sektor har gode tilleggsordninger for de fleste situasjoner. Men, som noen andre over påpekte, så står lønna uansett ikke i stil med ansvars- og arbeidsmengden, så lønna kan nok ikke være hovedmotivasjon dersom du vil inn i sykepleieryrket. Om arbeidsforholdene er dårlige eller ikke kommer nok også veldig an på arbeidsplassen. Mange steder, spesielt på sykehus har jeg fått inntrykk av, kan dagene være fryktelig travle og slitsomme. Det er generelt mye sykdom og sykemeldinger i helsevesenet, noe som gjør at det blir ekstra belastning på de som er friske og opplagte, fordi de da må ta ekstravakter, gå dobbelskift, gå underbemannet, osv. Dette er jo selvsagt slitsomt og belastende, noe som ofte fører til at når én pulje kommer tilbake fra sykemelding, så blir neste pulje sendt ut i sykemelding. Det er i alle fall det jeg har erfart i min tid i helsevesenet. Så er det jo også dette med turnusarbeid og jobbing i helger og på helligdager da. Hvis jeg var deg så ville jeg, før jeg hoppet på utdanningen, tenkt nøye gjennom om jeg er villig til å ofre jul og påske og nyttår og 17. mai i hist og pist, for det kommer du til å måtte, enten annenhvert år eller tredjehvert år, pluss annenhver eller tredjehver helg, avhengig av arbeidsplassen. Å få fri hele jula skal du ha bra flaks om du får; stort sett må du jobbe enten jul eller nyttår. Jeg har hørt om mange sykepleiere som har hoppet ut av yrket sitt nettopp på grunn av dette. Jeg kjenner også et par sykepleiere som syntes det var helt OK å jobbe helger og helligdager når de var unge og ikke hadde stiftet familie, men som syntes det ble fryktelig sårt å ikke kunne tilbringe jul og 17. mai med familien med en gang de fikk barn selv. Så tenk nøye gjennom akkurat det. Hvis du synes alt dette høres greit ut så kan jeg hvertfall anbefale studiet, det er virkelig kjempespennende, du lærer så mye interessant og det er mye gøy som foregår på skolen Lykke til! Endret 18. desember 2017 av vscare 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 5 minutter siden, vscare skrev: Jeg er ikke sykepleier (enda), men jobber med mange sykepleiere, og kjenner en del på privatfronten også, så jeg kan prøve å komme med et fornuftig svar. Lønna kommer veldig an på flere faktorer. Det stemmer at grunnlønna til en sykepleier ikke er noe å rope hurra for, så hvis du får deg en jobb hvor det bare er tidligvakter og bare hverdagsjobbing (fks. på en poliklinikk som bare har åpent på dagtid og er stengt i helger og på helligdager), så blir lønna ganske laber, ja. De fleste sykepleierstillinger inkluderer imidlertid jobb på kveld, i helger og på helligdager, og på mange arbeidsplasser er også nattevakter inkludert i turnusen, og her kan det ligge en del penger. Nå vet jeg ikke om det samme gjelder for sykepleiere og om det varierer fra kommune til kommune/fra arbeidsplass til arbeidsplass, men som assistent på et kommunalt sykehjem har jeg 50,- tillegg for kveld (som er etter halv fem om jeg husker rett) og 50,- tillegg for helgejobbing. Så om jeg da jobber seinvakt lørdag og søndag, så har jeg 50,- mer i timelønn hele vakta, og 50,- mer i timelønn fra halv fem til ti, altså nesten hele vakta. Helligdagstilleggene er også ganske så koselige synes jeg. Så lenge du er på en arbeidsplass som forholder seg til tariffavtalen mellom KS og Fagforbundet (noe de fleste kommunale og statlige arbeidsplasser gjør så vidt jeg vet, men rett på meg hvis jeg tar feil) så får du fks. 133,33% tillegg på røde dager (så vidt jeg vet omfatter det blant annet skjærtorsdag, langfredag, første- og andre juledag, første- og andre påskedag, første- og andre pinsedag, samt etter klokka tre på julaften, påskeaften og pinseaften). Det vil jo da si at om du har en vanlig timelønn på 200,-, og jobber seinvakt (15:00-22:00) på pinseaften, pluss sju timer lange vakter første- og andre pinsedag, så har du plutselig jobbet inn nesten 10.000,- på tre vakter (før skatt), og det er jo ikke så aller verst vil jeg påstå! Jeg gjorde det pinsen som var, og det føltes ganske så bra å få lønnsslippen måneden etter, ja Så, kort sagt angående lønn: Hvor mye du får utbetalt kommer an hvor mange seinvakter og hvor mange helge- og helligdagsvakter du jobber. Det kommer jo også an på hvor mye overtid det eventuelt blir på deg. Offentlig sektor har gode tilleggsordninger for de fleste situasjoner. Men, som noen andre over påpekte, så står lønna uansett ikke i stil med ansvars- og arbeidsmengden, så lønna kan nok ikke være hovedmotivasjon dersom du vil inn i sykepleieryrket. Om arbeidsforholdene er dårlige eller ikke kommer nok også veldig an på arbeidsplassen. Mange steder, spesielt på sykehus har jeg fått inntrykk av, kan dagene være fryktelig travle og slitsomme. Det er generelt mye sykdom og sykemeldinger i helsevesenet, noe som gjør at det blir ekstra belastning på de som er friske og opplagte, fordi de da må ta ekstravakter, gå dobbelskift, gå underbemannet, osv. Dette er jo selvsagt slitsomt og belastende, noe som ofte fører til at når én pulje kommer tilbake fra sykemelding, så blir neste pulje sendt ut i sykemelding. Det er i alle fall det jeg har erfart i min tid i helsevesenet. Så er det jo også dette med turnusarbeid og jobbing i helger og på helligdager da. Hvis jeg var deg så ville jeg, før jeg hoppet på utdanningen, tenkt nøye gjennom om jeg er villig til å ofre jul og påske og nyttår og 17. mai i hist og pist, for det kommer du til å måtte, enten annenhvert år eller tredjehvert år, pluss annenhver eller tredjehver helg, avhengig av arbeidsplassen. Å få fri hele jula skal du ha bra flaks om du får; stort sett må du jobbe enten jul eller nyttår. Jeg har hørt om mange sykepleiere som har hoppet ut av yrket sitt nettopp på grunn av dette. Jeg kjenner også et par sykepleiere som syntes det var helt OK å jobbe helger og helligdager når de var unge og ikke hadde stiftet familie, men som syntes det ble fryktelig sårt å ikke kunne tilbringe jul og 17. mai med familien med en gang de fikk barn selv. Så tenk nøye gjennom akkurat det. Hvis du synes alt dette høres greit ut så kan jeg hvertfall anbefale studiet, det er virkelig kjempespennende, du lærer så mye interessant og det er mye gøy som foregår på skolen Lykke til! For et fyldig svar..... er du sikker du ikke er en sykepleier. Du vet mer enn en som er sykepleier.. bra jobber... Anonymkode: 78505...38c 1
vscare Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For et fyldig svar..... er du sikker du ikke er en sykepleier. Du vet mer enn en som er sykepleier.. bra jobber... Anonymkode: 78505...38c Hahah, nei, er nok ikke sykepleier ennå, bare sykepleierstudent, men observerer nå en del når jeg er på jobb da 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Startlønna er 387.300 her i kommunen for å være helt korrekt. Helgetillegg 50 kr timen, kveldstillegg 54 kr timen. På en kveld tjener jeg ca 200 kr etter skatt i tillegg. Syntes ikke dette er så mye, men er jo klart at det blir litt i løpet av en mnd. Julaften kveld er den aller værste vakten syntes jeg, har hittil sluppet unna men kjenner jeg blir på gråten av å tenke på at det kan være min tur neste år. Tar mye heller nyttårsaften kveld enn julaften. Trives godt når jeg er på jobb, men skulle gjerne hatt sammenhengende fri når "alle" andre har det. Anonymkode: 988a9...857 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, helenekri skrev: Hvordan ansiennitet har du da med den lønna? Jeg har videreutdanning og får spes.spl lønn selv om videreutdanningen min ikke er fryktelig relevant ift jobben. Fikk automatisk 10 års ansiennitet når jeg startet i tillegg til høyere grunnlønn pga rekrutteringsproblemer og skrikende behov i kommunen. Anonymkode: dcd8c...017
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har videreutdanning og får spes.spl lønn selv om videreutdanningen min ikke er fryktelig relevant ift jobben. Fikk automatisk 10 års ansiennitet når jeg startet i tillegg til høyere grunnlønn pga rekrutteringsproblemer og skrikende behov i kommunen. Anonymkode: dcd8c...017 Kan jeg spørre hvordan kommune du jobber i også? Anonymkode: 61a1f...7e1
Frukthage Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvordan kommune du jobber i også? Anonymkode: 61a1f...7e1 Dette er nokså vanlig i flere kommuner, se f.eks: https://sykepleien.no/2017/09/bodo-kommune-lokker-sykepleierstudenter-med-stipend-og-fast-jobb https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7a83o/norsk-kommune-lokker-sykepleiere-med-100-000-i-bonus
Silje92 Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Startlønna er 387.300 her i kommunen for å være helt korrekt. Helgetillegg 50 kr timen, kveldstillegg 54 kr timen. På en kveld tjener jeg ca 200 kr etter skatt i tillegg. Syntes ikke dette er så mye, men er jo klart at det blir litt i løpet av en mnd. Julaften kveld er den aller værste vakten syntes jeg, har hittil sluppet unna men kjenner jeg blir på gråten av å tenke på at det kan være min tur neste år. Tar mye heller nyttårsaften kveld enn julaften. Trives godt når jeg er på jobb, men skulle gjerne hatt sammenhengende fri når "alle" andre har det. Anonymkode: 988a9...857 Kan jeg spørre i hvilken kommune? Jeg er assistent i Oslo og har tillegg på 74 kr helg og 70 kr kveld.. Grunnlønna er jo noe dårligere, men tilleggene er jo noe høyere
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 Grunnlønnen som sykepleier er grei nok, men tilleggene er ikke videre gode, og det er for liten lønnsforskjell mellom vanlig sykepleier og spesialsykepleier til at lønn motiverer til videreutdanning, til tross for skrikende mangel på intensiv og operasjonssykepleiere. Ja du får 133% tillegg som en over skriver, men du mister samtidig de tilleggene du egentlig skulle hatt for vakten. Så i år når julaften er på en søndag får du 133% tillegg, men siden du mister både kvelds og helgetillegg er det reelle tillegget egentlig bare 50%. Å miste julaften hjemme for 115 kr ekstra i timen er ikke mye å juble for i min bok i alle fall. Du bør også tenke over dette med turnusjobbing, det er helt greit når man er ung, men sliter mer jo eldre man blir. Selv har jeg jobbet en veldig tøff turnus de siste 15 årene, og det merkes godt på kroppen. Nå har jeg byttet arbeidssted fordi turnus gjorde meg syk rett og slett. Det er ikke så enkelt å få dagjobb som mange skal ha det til. Men hvis du ikke vil like å jobbe 8-16 man-fre så kan turnus være greit, det kan være godt med en fridag midt i uken eller å ha formiddagen hjemme med huset for seg selv. Det er ikke bare sorgen, men man bør være klar over at det kan være en utfordring å være med på kor hver tirsdag eller håndball hver onsdag når en er i turnus. Likeså vil det være en del sosiale ting du må utelate fordi du er eller skal å jobb. De stedene jeg har jobbet har vi det veldig sosialt og hyggelig når vi er på jobb, selv om det er travelt, så det veier litt opp, men vet ikke om det er slik alle steder. Fordelen med sykepleie er at du kan gjøre veldig mye forskjellig, både innad på sykehus, men også i hjemmesykepleien, på sykehjem, i bofellesskap og på dps. Du kan også jobb i hele landet, og det er lett å variere stillingsprosent etter behov på hjemmefronten (mindre med små barn, høyere når de klarere seg selv feks). Anonymkode: b96df...a33 1
bib_84 Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber 100%, jobbet i 1,5 år, og har 500 000 i årslønn hvis du tar med tilleggene. Jeg jobber i kommunen, vet de har dårligere betalt på sykehusene. Anonymkode: cfa61...d6c Dette stemmer ikke for alle. Jeg er nyutdannet, men har mye ansiennitet fra butikkbransjen fra før. På sykehuset fikk jeg uttelling for denne ansienniteten og hadde der ca 450.00kr i årslønn (uten tilleggene). Valgte likevel å ta en jobb i kommunen da jeg fikk tilbud om fast fulltid. Der får jeg kun uttelling for relevant ansiennitet og dermed blir årslønna ca 380.000kr (uten tilleggene). Dette er i Trondheim kommune, det er sikkert ulik praksis fra sted til sted. Endret 19. desember 2017 av bib_84
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 8 timer siden, Silje92 skrev: Kan jeg spørre i hvilken kommune? Jeg er assistent i Oslo og har tillegg på 74 kr helg og 70 kr kveld.. Grunnlønna er jo noe dårligere, men tilleggene er jo noe høyere Oj det stor forskjell! En liten kommune i Buskerud med relativt få sykepleiere, ca en times kjøring fra Oslo. Anonymkode: 988a9...857
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 I forhold til mange andre bachelorer er jo lønna ganske ok. Ikke fantstisk, men heller ikke dårlig. Anonymkode: 4a551...fdf 1
Silje92 Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oj det stor forskjell! En liten kommune i Buskerud med relativt få sykepleiere, ca en times kjøring fra Oslo. Anonymkode: 988a9...857 Ja synes det var stor forskjell. Som assistent har jeg også jobbet utenfor Oslo og da hadde vi ca like tillegg men det var jo utenfor Oslo igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå