AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Hei, vurderer å kjøpe en leilighet hvor fellesgjelden er på 2800-3200 kroner i måneden. Dette inkluderer da internett, renovasjonsutgifter osv. Fellesgjelden er på null, dette er en selveierleilighet. Strømutgifter kommer i tillegg. Er en felles gjeld på 2800-3200 kroner i måneden, lavt, middels eller høyt? Anonymkode: 8111b...2e8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 "internett, renovasjon osv" er litt vagt, så det er vanskelig å si. Der jeg bodde før var det 1200 kr i fellesutgifter, og da var det renovasjon, husforsikring, strøm på fellesarealer og sparing til sameiet som var inkludert. Men jeg syns det er høyt hvis det bare er det samme jeg hadde pluss internett Anonymkode: 918f1...b7b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Jeg har sett leiligheter med 6-7 tusen i fellesgjeld pr mnd, og da er det høyt. Vil si det er helt fin fellesgjeld når det bare er på to tre lapper. Anonymkode: 42878...26a 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Men tenk over hvor lenge dere planlegger å bo der. Om dere vil flytte etter 2-3-5 år så finn heller et sted uten fellesgjeld, for ellers blir jo dere betalenes på andres gjeld på en måte. Anonymkode: 42878...26a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 Kommer jo helt an på nøyaktig hva som er inkludert. Jeg har inkludert strøm, internett, TV, vask av fellesareal, strøm i fellesareal, snømåking/strøing, renovasjon, eiendomsskatt, vann og avløp og sikkert masse mer jeg ikke kommer på. Betaler 5500 i fellesutgifter, men synes det er billig. Det er da den ENESTE regningen jeg får på bolig, utenom lånet og innboforsikring. Jeg får absolutt ingen andre faste regninger. Så det er ikke ille! Så å si om prisen er høy eller lav blir umulig uten å vite nøyaktig hva du har inkludert. Anonymkode: 43a9c...a5b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, vurderer å kjøpe en leilighet hvor fellesgjelden er på 2800-3200 kroner i måneden. Dette inkluderer da internett, renovasjonsutgifter osv. Fellesgjelden er på null, dette er en selveierleilighet. Strømutgifter kommer i tillegg. Er en felles gjeld på 2800-3200 kroner i måneden, lavt, middels eller høyt? Anonymkode: 8111b...2e8 Her roter du fælt med begrepene. I sameier eksisterer ikke fellesgjeld. Det er et begrep og en gjeld man har i borettslag. I selveierboliger har man fellesutgifter, ikke fellesgjeld. Fellesutgifter dekker der strøm i fellesområdene, vasking i fellesarealene og ellers det det koster å drifte og å vedlikeholde fellesarealene m.m. Du må be om oversikt over hva fellesutgiftene dekker og hvordan disse er foredelt. Er dette et gammelt sameie eller et helt nytt? Tilkommer det mer utgifter neste år eller går utgiftene ned? Hvilke beslutninger er gjort i siste sameiemøte? Hvor mange bor i sameiet og hvor mange fordeles utgiftene på? Alt dette er v betydning. Men generelt om det er en liten leilighet så er størrelsen på fellesutgiftene høye. Anonymkode: b5b97...368 12
Mis(s)Understood Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 Det beløpet du oppgir er midt på treet. Jeg bor midt i byen og betaler 2580,- 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Det er fellesutgifter du snakker om, ikke fellesgjeld (din del av sameiets/borettslagets lån). Synes summen var ganske normal. Jeg bor i selveid bolig og betaler 1000,- i mnd kun for tv/internett. Kommunale utgifter blir også rundt 1000,-. Anonymkode: fc933...d1a 2
Puny Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Hvor stor er leiligheten? Er det en stor leilighet er det i øke fall ikje dyrt.
Lammelåret Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 Synes det er vanskelig å svare. Hva er alternativet? Utgiftene må uansett dekkes, om det så er via husleien eller direkte betalt av deg. Du kan sjekke ut kommunale avgifter mm på kommunens hjemmeside hvis du trenger sammenligningsgrunnlag.
TMB Skrevet 19. desember 2017 #11 Skrevet 19. desember 2017 (endret) Synes ikke dette var spesielt høyt. Selv betaler jeg 2800,- (pluss 600,- for to garasjeplasser). Dette inkluderer ikke internett. (bor ikke i Oslo, og er borettslagsleilighet jeg har da men) Endret 19. desember 2017 av TMB
Gjest Blondie65 Skrevet 19. desember 2017 #12 Skrevet 19. desember 2017 Helt umulig å svare på om kr 2800-3200 er dyre felleskostnader uten å ane noe om størrelsen på boligen og hva disse felleskostnadene dekker.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #13 Skrevet 19. desember 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: Her roter du fælt med begrepene. I sameier eksisterer ikke fellesgjeld. Det er et begrep og en gjeld man har i borettslag. I selveierboliger har man fellesutgifter, ikke fellesgjeld. Fellesutgifter dekker der strøm i fellesområdene, vasking i fellesarealene og ellers det det koster å drifte og å vedlikeholde fellesarealene m.m. Du må be om oversikt over hva fellesutgiftene dekker og hvordan disse er foredelt. Er dette et gammelt sameie eller et helt nytt? Tilkommer det mer utgifter neste år eller går utgiftene ned? Hvilke beslutninger er gjort i siste sameiemøte? Hvor mange bor i sameiet og hvor mange fordeles utgiftene på? Alt dette er v betydning. Men generelt om det er en liten leilighet så er størrelsen på fellesutgiftene høye. Anonymkode: b5b97...368 Vet om en med selveierleilighet der de har fellesgjeld etter at alle badene ble pusses opp. De har også sentralvarme og varmtvann inkl. i fellesutgiftene. Jeg bor i borettslag og har det samme. Anonymkode: 71e55...015
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 Jeg antar du mener felleskostnader, ikke fellesgjeld? Om det er dyrt, avhenger av hva det dekker. Jeg betalte vel omtrent det samme i min borettslagsleilighet, hvor det ikke var noe fellesgjeld i laget (faktisk hadde vi fellesformue). Det dekket internett, kabeltv, dugnad, vaktmestertjenester, vask av fellesområder, og litt sparing til oppussing av laget. Anonymkode: d6a02...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Her roter du fælt med begrepene. I sameier eksisterer ikke fellesgjeld. Det er et begrep og en gjeld man har i borettslag. I selveierboliger har man fellesutgifter, ikke fellesgjeld. Fellesutgifter dekker der strøm i fellesområdene, vasking i fellesarealene og ellers det det koster å drifte og å vedlikeholde fellesarealene m.m. Anonymkode: b5b97...368 Sameier kan ha fellesgjeld på samme måte som borettslag... Anonymkode: d9eab...bd0 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 18 hours ago, Puny said: Hvor stor er leiligheten? Er det en stor leilighet er det i øke fall ikje dyrt. Leilighetens størrelse påvirker ikke fellesutgifter. Anonymkode: 341ab...8f7
Puny Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Leilighetens størrelse påvirker ikke fellesutgifter. Anonymkode: 341ab...8f7 Det gjør det mange tilfeller. I vårt bygård fordeles fellesutgiftene etter størrelsen på leiligheten, det gir jo også mening, mer varmtvann på større leiligheter for eksempel. Endret 20. desember 2017 av Puny 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 3 minutter siden, Puny skrev: Deg gjør det mange tilfeller. I vårt bygård fordeles fellesutgiftene etter størrelsen på leiligheten, det gir jo også mening, mer varmtvann på større leiligheter for eksempel. Hvorfor er det mer varmtvann på en større leilighet? Anonymkode: 92c7a...d0a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 43 minutter siden, Puny said: Deg gjør det mange tilfeller. I vårt bygård fordeles fellesutgiftene etter størrelsen på leiligheten, det gir jo også mening, mer varmtvann på større leiligheter for eksempel. Jeg bruker ikke mer varmtvann på mine 50kvm nå, enn da jeg bodde på 19kvm. Men dersom det er ulike størrelser på boligene i ett sameie, så eier man en større andel, som kan utløse høyere utgifter. Jo større prosentandel man eier, jo mer skal man betale. Men er alle like stor, så har ikke størrelsen noe å si for fellesutgifter. Anonymkode: 341ab...8f7
Puny Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ikke mer varmtvann på mine 50kvm nå, enn da jeg bodde på 19kvm. Men dersom det er ulike størrelser på boligene i ett sameie, så eier man en større andel, som kan utløse høyere utgifter. Jo større prosentandel man eier, jo mer skal man betale. Men er alle like stor, så har ikke størrelsen noe å si for fellesutgifter. Anonymkode: 341ab...8f7 Nettopp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå