AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Hei. Jeg sydde noen sting i fingen for 2 uker siden, var hos legen for å fjerne stingene idag. Fingen har vært hoven helt siden stingene kom på og lege sa at hele fingen var full i infeksjon. Han forklarer at jeg er nødt til å gå på antibiotikakur, han er klar over at jeg er gravid (1 uke på overtid) så han skulle skrive ut en kur jeg kunne gå på. Før jeg tar en tablett så leser jeg pakningsvedlegget hvor det står "bør ikke brukes av gravide" jeg søker opp "Dicloxacillin Orion" som er navnet på kuren og får opp at denne gies ut på blå resept og helst ikke skal brukes av gravide da det ikke er studert nok på dette. Noen som vet hva jeg bør gjøre? Legen er stengt og jeg skulle begynne på kuren idag sa han. Noen som har tatt antibiotikakur når man er høygravid? Er så redd for å gjøre noe gale, jeg er allerede livredd for at det er noe galt med baby siden han ikke vil komme på egenhånd :-( Hva gjør jeg? Kan jeg spørre dem på KK (som ee døgnåpen) om de anbefaler meg å ta kuren eller ikke ta den? Håper på svar! Takk Anonymkode: 63346...3d1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/dicloxacillin-orion-orion-591628 https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/dicloxacillin-bluefish-bluefish-602694 Første lenke er preperatet du viser til. Der viser teksten videre til samme preperat fra en annen produsent som fremkommer i lenke to. Der står det under graviditet at det er liten risiko. Er du fortsatt usikker ringer du et apotek og spør en farmasøyt. Anonymkode: b79ac...df4 1
Illy Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Det er ganske mange medisiner hvor dette står i pakningsvedlegget, hvor medisinen likevel anbefales til gravide. Jeg har fått beskjed om at produsentene skriver det inn for å sikre seg. I tillegg er det litt vanskelig å forske på virkningen av medisin til gravide, av etiske grunner. Men de medisinene som blir gitt av helsepersonell skal likevel være trygge, da mange gravide etter hvert har brukt dem tidligere uten at man har sett skadevirkninger på fosteret. Jeg har stresset med dette selv noen ganger i graviditeten, men fått tydelig beskjed fra lege om at det er vurdert som trygt. Et tips kan være å spørre/sjekke på tryggmammamedisin.no, jeg har fått veldig gode svar der, men det tok et døgn eller to. Men du kan kanskje finne noe om den typen antibiotika du skal ta ved å søke i arkivet? I hvertfall, når legen har gitt deg dette, og vet godt at du er gravid, så skal det være helt trygt 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 1 minutt siden, Illy skrev: Det er ganske mange medisiner hvor dette står i pakningsvedlegget, hvor medisinen likevel anbefales til gravide. Jeg har fått beskjed om at produsentene skriver det inn for å sikre seg. I tillegg er det litt vanskelig å forske på virkningen av medisin til gravide, av etiske grunner. Men de medisinene som blir gitt av helsepersonell skal likevel være trygge, da mange gravide etter hvert har brukt dem tidligere uten at man har sett skadevirkninger på fosteret. Jeg har stresset med dette selv noen ganger i graviditeten, men fått tydelig beskjed fra lege om at det er vurdert som trygt. Et tips kan være å spørre/sjekke på tryggmammamedisin.no, jeg har fått veldig gode svar der, men det tok et døgn eller to. Men du kan kanskje finne noe om den typen antibiotika du skal ta ved å søke i arkivet? I hvertfall, når legen har gitt deg dette, og vet godt at du er gravid, så skal det være helt trygt Å begynne med å lese Felleskatalogens produktomtale i tillegg til pakningsvedlegget er ofte langt mer til hjelp og fornuftig. Anonymkode: b79ac...df4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #6 Skrevet 19. desember 2017 http://www.antibiotikaiallmennpraksis.no/index.php?action=showtopic&topic=NEadzNym&j=1 (PS! nettsiden drives bl.a. av helsedirektoratet, og sier at dikloksacillin kan brukes av gravide) Anonymkode: 33406...d3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå