Gå til innhold

Omsorgssvikt hos samværsforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man i en slik situasjon?

Det gjelder ett barn på 6 år, med bokstavdiagnoser (relevant pga. behov for struktur, faste rammer og regler). Samværsforelder røyker inne selv om barnet har astma og dårlige lunger. Fått beskjed av sykehus om å ikke gjøre dette, og lovet forelder med hovedomsorg at dette ikke skal skje, men barnet og bekjente forteller at dette foregår uten unntak like vel. Barnet sitter også på i bil, med mindreårige som kjører bil, uten bilsete. Dette er også lovet endret, men barnet har bare fått enda strengere beskjed om å ikke fortelle det til noen. Barnet kjører firhjuling uten hjelm. Barnet har ikke gredd håret eller pusset tenner hele den tiden det har vært der, over langhelger. Barnet får se på nettbrett til det sovner av seg selv, og ligger å ser til klokken er passert 01.00 om natten, selv om samværsforelder selv har lagt seg.

Dette er hoved problemene kort fortalt, men det vitner ikke om god omsorg i mine øyne!

Forelder med hovedomsorg har vært i kontakt med barnevernet både i samværsforelders kommune og egen kommune, men fått beskjed om at dem ikke kan gjøre noe så lenge det kun gjelder en samværsforelder. Barnevernet har uttalt at den med hovedomsorg er pliktig til å sende til samværsforelder, og ikke har lov til å holde tilbake samvær. Men dem har i tillegg sagt at hvis man sender til samvær når man mener barnet ikke har det forsvarlig der, så er man ansvarlig for det også, og kan selv bli straffet på senere tidspunkt. 

Kort oppsummert forstår man det som at man ikke har lov til å ikke sende, men man har ikke lov til å sende heller. Hva pokker gjør man da?

Bup har sendt bekymringsmelding til samværsforelders komune, men denne ble avvist uten noen undersøkelser nettopp fordi man bare er samværsforelder. Bup er fortvilet, den med hovedomsorg er fortvilet og annen familie er fortvilet. 

Den med hovedomsorg har hele veien forsøkt å tilrettelegge så barnet kan ha mest mulig med samværsforelder, og ønsker at ting skal endres og fungere, for barnets beste. Men slik ting er nå ønskes det ikke å sende på samvær, men samvittigheten ovenfor barnet er ikke god.

Bup lurer på om den med hovedomsorgen ikke kan gå for 100%. Dette er i utganspunktet ikke ønskelig, for barnet sin del, men slik situasjonen er for øyeblikket like vel "eneste utvei". Problemet er at man er rett over grensen for fri rettshjelp, har like vel dårlig økonomi, og bor allerede så billig man kan. 

Hva gjør man i en slik situasjon? Er det faktisk slik at en samværsforelder kan gjøre hva man vil uten konsekvenser, kun fordi man ikke har hovedomsorg? Jeg forstår virkelig ingen ting!

Håper noen har vært i lignende situasjon, jobber med slike ting, eller på annen måte har erfaring som gjør at man kan oppklare litt, komme tips el.

Anonymkode: ae698...a10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må forelderen med hovedomsorgen holde igjen fra samvær og bestille time til fvk asap! Også tar begge parter det derfra. 

Anonymkode: 151ee...e75

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da må forelderen med hovedomsorgen holde igjen fra samvær og bestille time til fvk asap! Også tar begge parter det derfra. 

Men når man ikke er enige hos familievernkontoret? De var der nylig, og alle disse løftene kom, som ikke er innfridd.. For familievernkontoret har vel egentlig ingen myndighet?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man ikke er enige hos familievernkontoret? De var der nylig, og alle disse løftene kom, som ikke er innfridd.. For familievernkontoret har vel egentlig ingen myndighet?

Da må ny mekling til også tas det videre til rettsforberedende møte. Blir man ikke enig der heller havner saken i retten.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må ny mekling til også tas det videre til rettsforberedende møte. Blir man ikke enig der heller havner saken i retten.

Men ts hadde ikke råd til advokat  jo.

Anonymkode: f770e...0a4

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Nekt å send ungen ditt. La det bli 1 gang i mnd osv.  Hadde samme problem. Men noe sp jeg igjenom fingrene. Pc på seng og hår  og tannpuss. Tross alt bare helg. Ikke verdens  krise.  Men røyking og det med sikkerhet. Det slo jeg hardt  ned på. Viss samværfor klager og truer med rett sak . Forklar hvorfor..  både til samværforeldre og barn.

Skrevet

Ikke send ungen dit. For å ikke bli tatt for samværsnekt så legg til rette for samvær i ditt hjem. 

Anonymkode: ab894...d92

• Liker 6
Skrevet

Er det du som opprettet en liknende tråd ang dine barns far en tid tilbake? 

Hvis dette er tilfelle, så synes jeg det er hårreisende at du fortsetter å sende ungene dine dit. Mannen burde ikke ha ansvar for en gullfisk engang.

Hold barna hjemme!

• Liker 3
Skrevet

Nei, det var nok ikke meg. Det er heller ikke meg det gjelder, jeg ber om råd for noen. 😊

Gjest Blondie65
Skrevet

Før noe annet gjøres må bostedsforelder rådføre seg med barnevernsinstans, BUP og FVK om hvordan hun skal forholde seg mtp samvær. Her er det nødvendig med dokumentasjon av påstandene, og siden BUP har vært koblet inn kan de vel dokumentere hvorfor.

At barnevernet ikke vil gripe inn ovenfor samværsforelder er for meg ubegripelig. Her er det noe som virkelig skurrer.

JEG hadde blandet inn politiet når det gjaldt kjøring uten sertifikat og usikret i bil.

Jeg hadde fått skriftlige utredninger av barnet som viste til de faste rammene som er nødvendige og forlangt samvær under tilsyn der tilsynspersonen må være innforstått med reglene. Jeg ville begrenset samværet til hyppige samvær uten overnatting inntil samværsforelder er voksen nok til å forstå foreldreansvaret.

Hva slags far er det som ikke greier å la være å røyke inne to helger i måneden?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man i en slik situasjon?

Det gjelder ett barn på 6 år, med bokstavdiagnoser (relevant pga. behov for struktur, faste rammer og regler). Samværsforelder røyker inne selv om barnet har astma og dårlige lunger. Fått beskjed av sykehus om å ikke gjøre dette, og lovet forelder med hovedomsorg at dette ikke skal skje, men barnet og bekjente forteller at dette foregår uten unntak like vel. Barnet sitter også på i bil, med mindreårige som kjører bil, uten bilsete. Dette er også lovet endret, men barnet har bare fått enda strengere beskjed om å ikke fortelle det til noen. Barnet kjører firhjuling uten hjelm. Barnet har ikke gredd håret eller pusset tenner hele den tiden det har vært der, over langhelger. Barnet får se på nettbrett til det sovner av seg selv, og ligger å ser til klokken er passert 01.00 om natten, selv om samværsforelder selv har lagt seg.

Dette er hoved problemene kort fortalt, men det vitner ikke om god omsorg i mine øyne!

Forelder med hovedomsorg har vært i kontakt med barnevernet både i samværsforelders kommune og egen kommune, men fått beskjed om at dem ikke kan gjøre noe så lenge det kun gjelder en samværsforelder. Barnevernet har uttalt at den med hovedomsorg er pliktig til å sende til samværsforelder, og ikke har lov til å holde tilbake samvær. Men dem har i tillegg sagt at hvis man sender til samvær når man mener barnet ikke har det forsvarlig der, så er man ansvarlig for det også, og kan selv bli straffet på senere tidspunkt. 

Kort oppsummert forstår man det som at man ikke har lov til å ikke sende, men man har ikke lov til å sende heller. Hva pokker gjør man da?

Bup har sendt bekymringsmelding til samværsforelders komune, men denne ble avvist uten noen undersøkelser nettopp fordi man bare er samværsforelder. Bup er fortvilet, den med hovedomsorg er fortvilet og annen familie er fortvilet. 

Den med hovedomsorg har hele veien forsøkt å tilrettelegge så barnet kan ha mest mulig med samværsforelder, og ønsker at ting skal endres og fungere, for barnets beste. Men slik ting er nå ønskes det ikke å sende på samvær, men samvittigheten ovenfor barnet er ikke god.

Bup lurer på om den med hovedomsorgen ikke kan gå for 100%. Dette er i utganspunktet ikke ønskelig, for barnet sin del, men slik situasjonen er for øyeblikket like vel "eneste utvei". Problemet er at man er rett over grensen for fri rettshjelp, har like vel dårlig økonomi, og bor allerede så billig man kan. 

Hva gjør man i en slik situasjon? Er det faktisk slik at en samværsforelder kan gjøre hva man vil uten konsekvenser, kun fordi man ikke har hovedomsorg? Jeg forstår virkelig ingen ting!

Håper noen har vært i lignende situasjon, jobber med slike ting, eller på annen måte har erfaring som gjør at man kan oppklare litt, komme tips el.

Samvær kun på dagtid uten overnatting er vel en mulighet?

Anonymkode: f4619...d09

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene bør en flytur unna hverandre, så hyppige og korte samvær er ikke mulig.

• Liker 2
Skrevet

Velkommen til Norge, ett land hvor man tror barns trygghet og rettigheter står stødig som ett fjell. Ironien er at det ikke ett faktum,

Jeg vil anbefale foreldre med hovedomsorg til å stevne inn (ja jeg har lest at denne ikke har råd til advokat). Det hadde ikke jeg eller når jeg måtte innom retten to ganger. Men jeg fikk det til ved å avtale avdrag på 500 per måned og mer når jeg har mulighet. Sannsynligheten er stor for at dere kommer til enighet ved ett rettsforberedene møte, muligheten for at dere ikke gjør det er også der. Eller at dommer synes at her er omstendighetene såpass store at saken må opp for retten ved dom.

Ta kontakt med advokat for å undersøke mulighetene for fri rettshjelp, selv om du er rett over inntektsgrensen. Og! Barnevernet er pliktig til å undersøke alle meldinger som kommer inn. Be BV sette opp ett startmøte hvor alle etater som er inne deltar på møtet.

Anonymkode: c3633...fc7

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
På 19.12.2017 den 9.04, AnonymBruker skrev:

Foreldrene bør en flytur unna hverandre, så hyppige og korte samvær er ikke mulig.

Hvem er det som har flyttet bort fra den andre forelderen? Hvis det er samværsforelder så er det et problem han må løse selv. Hvis det er bostedsforelder så var nok dette en lite gjennomtenkt avgjørelse med tanke på at man har barn sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...