Gå til innhold

Kan leder nekte ansatte å bruke parfyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan jo være at det er noen på jobb som virkelig dusjer seg i parfyme, og at det er dette man gjør et forsøk på å forhindre?

Jeg jobber innen helsevesenet (men er stort sett i kontakt med friske mennesker, i forholdsvis kort tid) og jeg pleier å ta én, liten sprut med parfyme. Har heller ingen sterke parfymer som jeg bruker til daglig. Har aldri fått noen kommentarer på at det lukter parfyme (ikke at det lukter vondt heller, forsåvidt :laugh:). Det er veldig stor forskjell på det, og de som sprayer ned hele seg og klærne sine med parfyme, slik at hele rommet lukter...

Anonymkode: 1eb64...301

Skrevet

Jeg har heller ikke lov til å bruke parfyme på jobb, og har valgt å gå helt motsatt vei av deg, TS: Jeg kutta parfyme helt. Vaskemiddel, sjampo, såpe, deo, alt uten parfyme. Dette er fordi jeg innså at det at jeg brukte produkter med parfyme (noe jeg ikke trenger) gjorde at andre fikk en dårligere hverdag. I tillegg oppdaget jeg at eksemen min ble mindre ille etter at jeg byttet til dusjting fra natural(?).

Dette betyr ikke at jeg ikke bruker parfyme. Noen ganger når jeg kommer hjem tar jeg en liten spray parfyme og nyter den gjennom kvelden. Hvis jeg skal på noe tar jeg også på litt parfyme. Det jeg har oppdaget er at jeg nyter selv parfymelukt mye mer nå enn da jeg var full av konkurerende parfyme fra alt mulig på meg. Når sjampoen lukter blomster, dusjsåpen bringebær, tøymykneren epler og parfymen noe helt annet blir det fort litt mye. Jeg bruker også mye mindre parfyme når jeg bruker parfyme enn jeg gjorde før. Min festparfyme nå var min hverdagsparfyme. Dette gjør at jeg kan kjøpe dyre parfymer av god kvalitet som jeg har lenge, i stedet for å være storforbruker av billige parfymer.

Anonymkode: cc346...cd4

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk vi akkurat en mail om at parfymebruk på jobb ikke er ok fordi det er noen få som er allergiske (jeg vet om 2 stk). Jeg har bare tatt en sprut på morgenen før jeg gikk på jobb, og bruker ganske mild parfyme. Er dette lov å innføre? Føler meg så naken uten parfyme. De andre jeg jobber med gjør det samme og jeg kjenner ikke noe til sterk lukt fra de.. hadde vært noe annet om det var snakk om å dusje seg i Alien liksom. Er helt for å ta hensyn men altså å nekte oss??

Anonymkode: d0c68...81a

Hvorfor skal ikke nettopp du bidra til et bedre arbeidsmiljø for alle også deg selv? 

Om du føler degnnaken, hva er det mot hva ndre må føle av din parfyme? Husk og på at du blir imun mot dine egne lukter enten det er din egen kroppslukt eller parfyme.

Anonymkode: b9052...4c2

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg er litt delt på akkurat dette med parfymehensyn jeg, for å være helt ærlig. Jeg synes det er en "inngripen" (og nei da, overhodet ikke alvorlig) i mitt privatliv å nekte meg å bruke parfyme når jeg måtte ønske det - samtidig forstår jeg veldig godt at andre har behov for at jeg tar hensyn til dem mtp på dette. 

Derfor tenker jeg at i jobbsammenheng kan ledelern fint nekte sine arbeidstakere å bruke parfyme, for å tilrettelegge for de som ikke tåler det og dermed kan få en bedre (gjennomførbar) arbeidshverdag - så bruker jeg parfyme i private og sosiale sammenhenger der det tross alt ikke på obligatorisk oppmøre :-)

Og du synes ikke det er en "inngripen" i andres liv å gjøre dem syke av din parfyme?

Jeg forstår virkelig ikke logikken i dette, det går begge veier. 

Altså. De som må ta hensyn mener det er å gripe inn i deres privatliv å innføre parfymeforbud på arbeidsplassen.

De som blir syke får i tillegg til at deres privatliv blir ødelagt. (Tro ikke at en som blir syk på jobb, straks er frisk så snart han vender nesa hjem. En allergisk reaksjon varer i dagevis etterpå. ) Også sin arbeidsplass ødelagt.

Hvem sitt hensyn synes du teller mest?

Anonymkode: 163a7...539

• Liker 5
Skrevet

Såklart det er lov. Mange bedrifter har forbud mot å spise løk og hvitløk i ukedager også. Skulle bare mangle at man tar ansvar til sine kollegaer og kunder 👍

Anonymkode: 8badd...75d

• Liker 2
Skrevet

Jeg reagerer vanligvis ikke på parfyme. Så fikk jeg en ny kollega som brukte en parfyme som jeg reagerte på. Likte lukten så det var ikke det. Sa i fra på en pen måte og jeg ba henne bruke den på fritiden. 3. gangen eksploderte jeg siden hun ikke tok hensyn. Jeg nekter å bli syk og må hive innpå med medisin fordi en kollega ikke klarer å ta hensyn. Nå må det sies at hun dynket seg selv og sprayet ut i rommet også. 

Anonymkode: 69d9f...ff5

• Liker 8
Skrevet

"Mild" parfyme, ja. Sorry, men det er bare noe parfymebrukere lurer seg selv med. Det er ikke slik at bare fordi lukta er mild, så er den mer allergivennlig. Det er heller ikke slik at gode, dyre parfymer er snillere enn de dårlige. :P Noen parfymer kan være tilnærmet luktfri på noen, men likevel smitte veldig. Merket det spesielt etter jeg fikk barn. Søstera mi bruker tydeligvis parfyme, jeg visste ikke det, men parfymen hennes smitter noe sinnsykt over på han, for hver gang vi har henne på besøk stinker ungen parfyme. I dag har tydeligvis en ansatt i barnehagen brukt parfyme også, for det lukter av hele ungen. 

Jeg er allergisk, men ikke så ille at folk rundt meg må unngå å bruke parfyme. Men det jeg reagerer sterkest på er faktisk leppepomader. Mange, veldig mange, av de består av parfyme, til og med forever living sin som skal være så naturlig å bra. Jeg klør skikkelig av det. Poenget er at selv om det i utgangspunktet lukter lite og virker veldig uskyldig kan det gi sterk reaksjon hos en allergiker! 

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Og du synes ikke det er en "inngripen" i andres liv å gjøre dem syke av din parfyme?

Jeg forstår virkelig ikke logikken i dette, det går begge veier. 

Altså. De som må ta hensyn mener det er å gripe inn i deres privatliv å innføre parfymeforbud på arbeidsplassen.

De som blir syke får i tillegg til at deres privatliv blir ødelagt. (Tro ikke at en som blir syk på jobb, straks er frisk så snart han vender nesa hjem. En allergisk reaksjon varer i dagevis etterpå. ) Også sin arbeidsplass ødelagt.

Hvem sitt hensyn synes du teller mest?

Det er så fint at man gidder å lese hele innlegget før man svarer - for hvis du hadde gjort det nemlig, så ser du at jeg er fullstendig enig at en leder fint kan innfør forbud mot parfyme på arbeidsplaser.

• Liker 2
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Nå fikk vi akkurat en mail om at parfymebruk på jobb ikke er ok fordi det er noen få som er allergiske (jeg vet om 2 stk). Jeg har bare tatt en sprut på morgenen før jeg gikk på jobb, og bruker ganske mild parfyme. Er dette lov å innføre? Føler meg så naken uten parfyme. De andre jeg jobber med gjør det samme og jeg kjenner ikke noe til sterk lukt fra de.. hadde vært noe annet om det var snakk om å dusje seg i Alien liksom. Er helt for å ta hensyn men altså å nekte oss??

Hvis du allerede vet at noen reagerer på det, burde det være unødvendig å innføre forbud. Alle burde forstå det av seg selv. Selv om du bruker en parfyme som du synes er mild, betyr ikke det at ikke andre reagerer på det. 

Jeg kjenner ikke noe lukt fra blomster i inngangen på Rema heller, men en venninne kan ikke handle der fordi hun reagerer. Det handler ikke om hva jeg eller du synes, men at andre blir syke. Og det burde trumfe alt.

• Liker 6
Skrevet

Det eneste de ber om er at du ikke bruker parfyme på jobb, fordi noen er allergiske. Hvilke hensyn mener du at du har tatt, når du likevel bruker parfyme?

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke kjent god parfyme. Det er forskjell på Fahrenheit (manneparfyme, helt grusom) og Alien (for kvinner, lukter kattepiss og gir folk hodepine) og en liten sprut Private Show som jeg bruker. Den luktes ikke før man er helt innpå meg. Jeg har spurt kolleger om de syns jeg bruker for mye og de sa nei, de sa de bruker parfyme på samme måte, en mild variant. 

Men siden alt jeg gjør er galt for tiden får jeg kaste den i søpla da. 

Dette handler ikke om god/dårlig lukt eller kvalitet på parfyme - men om å ta hensyn ved å ikke bruke parfyme på jobb. Det burde ikke være så vanskelig. Å ta hensyn er en helt vanlig kjøreregel på de fleste arbeidsplasser.

• Liker 9
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer vanligvis ikke på parfyme. Så fikk jeg en ny kollega som brukte en parfyme som jeg reagerte på. Likte lukten så det var ikke det. Sa i fra på en pen måte og jeg ba henne bruke den på fritiden. 3. gangen eksploderte jeg siden hun ikke tok hensyn. Jeg nekter å bli syk og må hive innpå med medisin fordi en kollega ikke klarer å ta hensyn. Nå må det sies at hun dynket seg selv og sprayet ut i rommet også. 

Anonymkode: 69d9f...ff5

sorry ass, men jeg hadde bare ledd av deg...

Anonymkode: bada3...6ca

• Liker 2
Skrevet

Aner ikke. Men det burde generelt vært et forbud. Værste som er med gamle jåjekjærringer som lukter en blandimg mellom do-briketter og parfymeri.

Anonymkode: 05fec...171

Skrevet

Jeg er allergisk mot parfyme, og det er samme hvilken parfyme det er. Min reaksjon på parfyme er kraftig forkjølelse i noen dager, kløe og eksem i hele ansiktet og astma anfall. Og det er flere av oss. Jeg går på 4 dobbel dose med allergi medisin, så er ikke sånn at det bare er å ta en pille, så går det bra.

Anonymkode: 7ba12...28e

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Det er så fint at man gidder å lese hele innlegget før man svarer - for hvis du hadde gjort det nemlig, så ser du at jeg er fullstendig enig at en leder fint kan innfør forbud mot parfyme på arbeidsplaser.

Jeg leste hele innlegget ditt. Det jeg reagerte på var at du sa du var delt.
For meg er det ikke noe som er delt i denne saken. Selvfølgelig tar man hensyn uansett hvilken allergi det gjelder. Det er heller ikke noe stort inngrep i folks privatliv å slutte med parfymerte produkter. Det er faktisk et veldig fornuftig valg, for selv om  man selv ikke er allergisk så inneholder parfymerte produkter en rekke skadelige stoffer. Så selv om man tåler det så er det slett ikke bra for  noen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår "problemet" ditt. Vi fikk plutselig også forbud mot parfyme, har også alltid brukt ett sprut, ikke noe overkill. MEN her er det faktisk folk som er allergiske. Jeg forstår "problemet" ditt. Vi fikk plutselig også forbud mot parfyme, har også alltid brukt ett sprut, ikke noe overkill. MEN her er det faktisk folk som er allergiske. Kollegaer blir syke av din parfyme, du blir ikke syk av å la være. Jeg følte meg også naken i begynnelsen, men det er en vanesak som fort går over. Jeg føler meg fremdeles mer vel med, så når jeg vet at denne ene personen er borte, på ferie f. eks, så bruker jeg parfyme igjen. 

Synes det er merkelig og ikke ta hensyn til dette. Jeg ønsker ikke selv å være til bry for andre, enda mindre å gjøre folk syke.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes ikke noe som heter mild parfyme. Jeg er temmelig sikker på at de fleste selv tror de er mildt parfymerte. 

Jeg kjenner en del mennesker som ikke bare mener de er mildt parfymerte, de mener faktisk at de er bort i mot parfymefrie. 

De kan kjennes mange meter unna, og går de gjennom huset, så sitter parfymen igjen i hvert eneste rom lenge etterpå. Joda mildt parfymert er en illusjon og en dårlig unnskyldning.

• Liker 5
Skrevet

I-landsproblem! Ta hensyn! 

Anonymkode: 4a834...8a9

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke noe som heter mild parfyme. Jeg er temmelig sikker på at de fleste selv tror de er mildt parfymerte. 

Jeg kjenner en del mennesker som ikke bare mener de er mildt parfymerte, de mener faktisk at de er bort i mot parfymefrie. 

De kan kjennes mange meter unna, og går de gjennom huset, så sitter parfymen igjen i hvert eneste rom lenge etterpå. Joda mildt parfymert er en illusjon og en dårlig unnskyldning.

Rudolp Care sin er mild, verdens første duft som et økologisk og svanemerket. Man må helt innpå noen for å lukte den. Den lukter så mildt og nydelig:)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rudolp Care sin er mild, verdens første duft som et økologisk og svanemerket. Man må helt innpå noen for å lukte den. Den lukter så mildt og nydelig:)

Synes du ja, det er det som er hele poenger. Andre kjenner den kanskje mange meter unna.

Svanemerket betyr ingen verdens ting. Alle svanemerkede produkter burde være helt parfymefrie. Hva er økologisk parfyme? 
at noe er Økologisk, miljøvennlig osv betyr ikke at de er allergivennlige.

Mange som ikke tåler parfyme tåler heller ikke naturlige dufter som eteriske oljer. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...