Gå til innhold

Kan leder nekte ansatte å bruke parfyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk vi akkurat en mail om at parfymebruk på jobb ikke er ok fordi det er noen få som er allergiske (jeg vet om 2 stk). Jeg har bare tatt en sprut på morgenen før jeg gikk på jobb, og bruker ganske mild parfyme. Er dette lov å innføre? Føler meg så naken uten parfyme. De andre jeg jobber med gjør det samme og jeg kjenner ikke noe til sterk lukt fra de.. hadde vært noe annet om det var snakk om å dusje seg i Alien liksom. Er helt for å ta hensyn men altså å nekte oss??

Anonymkode: d0c68...81a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett som vanlig. Viss det er noko problem videre så slutter du med parfyme oå jobb. Det er mogleg at det er andre sin sterke parfyme som gjer det, og at din ikkke er merkbar

Anonymkode: 33593...798

• Liker 2
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Ja, det er da ingen menneskerett å bruke parfyme..

Skrevet

Helt enig med ledelsen. Dere som bruker parfyme blir "immun" mot lukta og merker det ikke selv. 

Men vi andre gjør. 

Anonymkode: 50a70...70e

• Liker 47
Skrevet

Er vel ikke en særlig stor greie det der? En ting er å nekte ansatte å ikke bruke noen produkter med parfyme (sjampo, vaskemiddel etc), men det er en helt annen ting å bare skulle droppe den spruten med parfyme hver dag... jeg hadde bare sluttet. Du er ikke naken uten parfyme. Du blir vant til det, og det kan gjøre en stor forskjell for dine kolleger.

Anonymkode: 39ac2...ec1

• Liker 13
Skrevet

Dersom du dropper parfyme på jobb bidrar du jo til en bedre arbeidshverdag for dine to medarbeidere, er ikke det alright? Ha parfymen din i veska og sprut en dært når arbeidsdagen er over. Hadde du fortsatt spist nøtter om noen kolleger viste seg å være ekstrem nøttallergikere? Vis litt kollegialitet vær så snill.

• Liker 34
Skrevet

Nei, hvis du synes det er så ille å nekte dere å bruke parfyme når dere har kolleger som er allergiske, så er du ikke helt for å ta hensyn. 

• Liker 14
Skrevet

Vet hvordan det er å reagere på parfyme. Da jeg var yngre greide jeg ikke å ta skolebussen fordi jeg fikk så vondt i nesa og skikkelig vondt i hodet av parfymelukta til andre. Dro til legen, ble anbefalt antihistaminer, men det var til ingen nytte. Det koster deg ingenting å droppe den dæsjen med parfyme, skjønner ikke hvorfor du nøler engang.

Anonymkode: b6904...411

• Liker 10
Skrevet

Jobber med helse og kan ikke bruke parfyme, mye sminke, neglelakk. Klarer meg fint. Vis hensyn. 

Anonymkode: 000b2...f45

• Liker 20
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt for å ta hensyn men altså å nekte oss??

Hvis du virkelig er helt for å ta hensyn, så kutter du ut parfyme. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 1e12f...07d

• Liker 16
Skrevet

jeg jobber på sykehus, og der er det ikke lov for verken besøkende, innlagte eller arbeidere å bruke parfyme.

Anonymkode: f162e...f8d

• Liker 10
Skrevet

Parfyme er helt for jævlig. En mild deo- ok. Parfyme- usj. Lukter gift, rett og slett

Anonymkode: 72ca6...42a

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parfyme er helt for jævlig. En mild deo- ok. Parfyme- usj. Lukter gift, rett og slett

Anonymkode: 72ca6...42a

Da har du ikke kjent god parfyme. Det er forskjell på Fahrenheit (manneparfyme, helt grusom) og Alien (for kvinner, lukter kattepiss og gir folk hodepine) og en liten sprut Private Show som jeg bruker. Den luktes ikke før man er helt innpå meg. Jeg har spurt kolleger om de syns jeg bruker for mye og de sa nei, de sa de bruker parfyme på samme måte, en mild variant. 

Men siden alt jeg gjør er galt for tiden får jeg kaste den i søpla da. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke kjent god parfyme. Det er forskjell på Fahrenheit (manneparfyme, helt grusom) og Alien (for kvinner, lukter kattepiss og gir folk hodepine) og en liten sprut Private Show som jeg bruker. Den luktes ikke før man er helt innpå meg. Jeg har spurt kolleger om de syns jeg bruker for mye og de sa nei, de sa de bruker parfyme på samme måte, en mild variant. 

Jeg er helt sikker på at om du anstrenger deg, så kan du fint klare å være litt mer dramatisk og vonebråten. Kom igjen AB, jeg tror på deg! :yvonne: 

• Liker 30
Gjest Citronella
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan vel bruke den på fritiden din?

Enig med de over, vis hensyn når det er allergikere på jobben. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så dramatisk. Du kan jo fortsatt bruke den på fritiden.

• Liker 17
Skrevet

I helsevesenet får vi hvertfall ikke lov til å bruke parfyme, fordi pasienter og kollegaer kan være allergiske. Alle har rett til et godt arbeidsmiljø.

Anonymkode: 92fdc...088

• Liker 6
Skrevet

Jeg er litt delt på akkurat dette med parfymehensyn jeg, for å være helt ærlig. Jeg synes det er en "inngripen" (og nei da, overhodet ikke alvorlig) i mitt privatliv å nekte meg å bruke parfyme når jeg måtte ønske det - samtidig forstår jeg veldig godt at andre har behov for at jeg tar hensyn til dem mtp på dette. 

Derfor tenker jeg at i jobbsammenheng kan ledelern fint nekte sine arbeidstakere å bruke parfyme, for å tilrettelegge for de som ikke tåler det og dermed kan få en bedre (gjennomførbar) arbeidshverdag - så bruker jeg parfyme i private og sosiale sammenhenger der det tross alt ikke på obligatorisk oppmøre :-)

• Liker 2
Skrevet

Å ha parfyme på jobb der du omgås mange mennesker, er litt som å dytte en katt opp i ansiktet til en som er allergisk mot pelsdyr hele dagen. Respektløst.

Anonymkode: 92fdc...088

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke lov å bruke parfyme på min arbeidsplass (helsevesenet) Ei heller for mye sminke, neglelakk eller ringer. I mitt tilfelle handler det om to ting: Hygiene og allergier.

Det er null problem og bare en vanesak. Man tar hensyn til hverandre. Så enkelt er det bare. Å droppe en sprut parfyme for å gjøre en kollega en tjeneste er en fillesak. Vet ikke en gang om jeg har lyst til å si det er å ofre noe en gang. Det er en filleting. Så lenge du vasker deg jevnlig og bruker antiperspirant så lukter du ikke vondt. Jeg bruker parfyme på fritiden, men skulle likt å se ansiktet på sjefen min om jeg hadde kommet med parfyme på jobb fordi "jeg føler meg naken uten"... hadde ikke hatt den jobben lenger da.

Hvor vanskelig skal det være å ta hensyn?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...