AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Jeg nærmer meg 12 uker på vei og skal til jordmor på onsdag. Jeg har fått beskjed om å ta med urinprøve (regner med hun vil ha morgenurin). Men skal denne tas av midtstråle? Første strålen? Noen som vet? Og er det noen som vet hva som sjekkes på denne urinprøven? Mener jeg las et sted at man må vite farens personnummer på denne timen? Gi meg gjerne mest mulig info 😁 takknemlig for alle svar! Anonymkode: 277a9...a80
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Vask deg nedentil og tiss litt før du tar urinprøven, for å få renest mulig prøve. Og ja, det bør være morgenurin. Mannens personnummer er det er eget felt for på helsekortet, men det er ikke noe must å ha med dette. Jordmor skrev det inn første gang jeg var gravid. Denne gangen er jeg noen uker unna termin og det står fortsatt kun fødselsdatoen til mannen på helsekortet. Anonymkode: b2095...9bc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Jeg fikk med et skriv om hvordan urinprøven skulle taes. Det sto blant annet at det skulle være: Morgenurin (skal ikke spise sukker de siste par timene før prøven) Rent glass, men ikke nødvendigvis sterilt Vask og skyll deg før du tisser Det beste er om du greier å holde kjønnsleppene fra hverandre når du tisser Tiss litt først i do, så lar du resten av strålen gå i prøveglasset Prøven settes i kjøleskap for oppbevaring (urinprøve er holdbar i 2 timer i romtemperatur etter prøvetaking). Det er også anbefalt å ha med barnefar på første kontroll da det er mye informasjon å få med seg. Anonymkode: b42c9...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Jeg fylte ut alt som hadde med far, yrke osv selv på mitt helsekort, og hadde ikke med far på første kontroll. Eneste jeg hadde forberedt meg på var urinprøve og hadde snakket med moren min om arvelige sykdommer, hennes svangerskap og slikt i familien så jeg hadde mest mulig info klart. Anonymkode: 3c945...8f8
Anneline80 Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 Enig med bruker over her: Snakk med mor/far i forkant ang. arvelige sykdommer og sånt som kan være greit å vite om, f.eks. diabetes. Egen sykdomshistorie er også noe de spør om. Jeg bor i Oslo, og her er det også vanlig å få spørsmål om hvilket sykehus du vil føde på, så søker legen for deg. Ellers var ikke samboer med på min første time - han var på jobbreise - og det var ikke noe savn sånn sett. Ganske kort time, mest sjekk av urin (midtstråle som nevnt over), blodtrykk, vekt, utfylling av helsekort og snakk rundt sykehus - som vi hadde bestemt oss for før timen). Første jordmortime i uke 18-19 ville vært mer aktuell for ham å være med på, sånn i retrospekt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg nærmer meg 12 uker på vei og skal til jordmor på onsdag. Jeg har fått beskjed om å ta med urinprøve (regner med hun vil ha morgenurin). Men skal denne tas av midtstråle? Første strålen? Noen som vet? Og er det noen som vet hva som sjekkes på denne urinprøven? Mener jeg las et sted at man må vite farens personnummer på denne timen? Gi meg gjerne mest mulig info 😁 takknemlig for alle svar! Anonymkode: 277a9...a80 Midtstrålen er den urinen som er i midten av tissingen. Tiss først for å rense urinrøret og la alt gå i do. Knip igjen, og fang opp det neste av urinen før du lar slutten av tissingen gå i do. Det er ikke nødvendig å vaske først, heller ikke nødvendig å skille skamleppene, urinprøven blir like godt og kanskje bedre resultat på om du gjør det på denne måten enn om du vasker og styrer på i forkant. Morgenurin er foretrukket. La prøven stå kaldt om det tar flere timer til du har time. Husk navn og fødeselnummer på glasset ikke på lokket. På urinprøver er det særlig proteiner og blod de ønsker å undersøke mot. Noen tar og automatisk graviditetstest på urinprøben. (Dette gir en ekstra takst fra Helfo.) Når du tar morgenurinprøve så er jo det en bruker oppi her skriver om å ikke spise søtt, tull. Hvem våkner om morgen og går og spiser før de må gå på toalettet? Anonymkode: a25fc...c79
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 tisse i kopp Anonymkode: 4876d...fb3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Hadde min første kontroll i dag, svangerskap nr 2. Nytt nå i forhold til sist er at de også sender urinprøven til dyrking. Jeg glemte å ta med morgenurin, men fikk levert urinprøve som jeg tok der. Skal helst være midtstråle ja Anonymkode: fe560...ca9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde min første kontroll i dag, svangerskap nr 2. Nytt nå i forhold til sist er at de også sender urinprøven til dyrking. Jeg glemte å ta med morgenurin, men fikk levert urinprøve som jeg tok der. Skal helst være midtstråle ja Anonymkode: fe560...ca9 Det gjorde de ikke med min. Hva skal de sjekke? Anonymkode: 3c945...8f8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Midtstrålen er den urinen som er i midten av tissingen. Tiss først for å rense urinrøret og la alt gå i do. Knip igjen, og fang opp det neste av urinen før du lar slutten av tissingen gå i do. Det er ikke nødvendig å vaske først, heller ikke nødvendig å skille skamleppene, urinprøven blir like godt og kanskje bedre resultat på om du gjør det på denne måten enn om du vasker og styrer på i forkant. Morgenurin er foretrukket. La prøven stå kaldt om det tar flere timer til du har time. Husk navn og fødeselnummer på glasset ikke på lokket. På urinprøver er det særlig proteiner og blod de ønsker å undersøke mot. Noen tar og automatisk graviditetstest på urinprøben. (Dette gir en ekstra takst fra Helfo.) Når du tar morgenurinprøve så er jo det en bruker oppi her skriver om å ikke spise søtt, tull. Hvem våkner om morgen og går og spiser før de må gå på toalettet? Anonymkode: a25fc...c79 Tull? Det sto faktisk på infoskrivet jeg fikk fra jordmor. Det finnes de med morgenkvalme som har en pakke tørre kjeks stående ved siden av sengen som de spiser før de reiser seg opp av sengen, dette for å stilne kvalmen. Anonymkode: b42c9...d7c
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Midtstrålen er den urinen som er i midten av tissingen. Tiss først for å rense urinrøret og la alt gå i do. Knip igjen, og fang opp det neste av urinen før du lar slutten av tissingen gå i do. Det er ikke nødvendig å vaske først, heller ikke nødvendig å skille skamleppene, urinprøven blir like godt og kanskje bedre resultat på om du gjør det på denne måten enn om du vasker og styrer på i forkant. Morgenurin er foretrukket. La prøven stå kaldt om det tar flere timer til du har time. Husk navn og fødeselnummer på glasset ikke på lokket. På urinprøver er det særlig proteiner og blod de ønsker å undersøke mot. Noen tar og automatisk graviditetstest på urinprøben. (Dette gir en ekstra takst fra Helfo.) Når du tar morgenurinprøve så er jo det en bruker oppi her skriver om å ikke spise søtt, tull. Hvem våkner om morgen og går og spiser før de må gå på toalettet? Anonymkode: a25fc...c79 Man bør absolutt følge retningslinjene for hvordan ta urinprøve, for hvis ikke kan vi få falske positive svar. Det er ikke tull det med sukker da det er kjipt å måtte inn til glukosebelastingstest fordi du fikk positivt på glukose på urinprøven fordi du spiste søtt. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde min første kontroll i dag, svangerskap nr 2. Nytt nå i forhold til sist er at de også sender urinprøven til dyrking. Jeg glemte å ta med morgenurin, men fikk levert urinprøve som jeg tok der. Skal helst være midtstråle ja Anonymkode: fe560...ca9 De sender vel kun til dyrking ved behov? Ts: eneste jeg ser det ikke er svart ordentlig på her er hva vi leter etter i urinprøven. I hovedsak ser vi etter (svangerskaps) diabetes, svangerskapsforgiftning og urinveisinfeksjon. Lykke til Anonymkode: a0261...506
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #12 Skrevet 19. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør absolutt følge retningslinjene for hvordan ta urinprøve, for hvis ikke kan vi få falske positive svar. Det er ikke tull det med sukker da det er kjipt å måtte inn til glukosebelastingstest fordi du fikk positivt på glukose på urinprøven fordi du spiste søtt. De sender vel kun til dyrking ved behov? Ts: eneste jeg ser det ikke er svart ordentlig på her er hva vi leter etter i urinprøven. I hovedsak ser vi etter (svangerskaps) diabetes, svangerskapsforgiftning og urinveisinfeksjon. Lykke til Anonymkode: a0261...506 Jeg fikk beskjed om at det var nye retningslinjer at alle urinprøver skulle inn til dyrking, men det tar jo ofte tid før dette gjøres i praksis overalt. Fordi det var en bakterie man ikke alltid oppdaget ellers(?). Husker ikke nøyaktig hva han sa. Anonymkode: fe560...ca9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #13 Skrevet 19. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed om at det var nye retningslinjer at alle urinprøver skulle inn til dyrking, men det tar jo ofte tid før dette gjøres i praksis overalt. Fordi det var en bakterie man ikke alltid oppdaget ellers(?). Husker ikke nøyaktig hva han sa. Anonymkode: fe560...ca9 Slik å forstå Da har jeg bare ikke fått det med meg Anonymkode: a0261...506
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed om at det var nye retningslinjer at alle urinprøver skulle inn til dyrking, men det tar jo ofte tid før dette gjøres i praksis overalt. Fordi det var en bakterie man ikke alltid oppdaget ellers(?). Husker ikke nøyaktig hva han sa. Anonymkode: fe560...ca9 Helt sikkert gbs. Den skal sjekkes en gang ila svangerskapet, mer dersom man har uvi ofte Anonymkode: 91910...d28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå