AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Hva forventer dere av store barn som skal bo hjemme etter VGS? Har dere «tvungen» sparing (betaler en symbolsk sum i «husleie», som dere sparer)? Hvilke andre oppgaver må de hjelpe til med? Anonymkode: 5d01e...c70
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 Ta med posten fra postkassen 👍🏻😀 Anonymkode: 8a26b...051 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Enten starte å studere + jobbe ved siden av og betale for seg selv. Betale husleie som jeg sparer. Hvis de vil bo hjemme og ikke miste pengene i leie (leie hos andre) forventer jeg at de rydder opp etter seg selv, slik som andre, deltar i middagslaging om de skal ha, vaske klær osv. Anonymkode: 33787...cb2 3
Gjest making.a.mess Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Jeg forventer at h#n går på skole og har deltidsjobb eller kun har jobb. Helt uaktuelt å bo her for å sove og drive dank hele dagen hvertfall. Når det kommer til penger så kan h#n 1) betale en god prosentandel av lønnen til meg for kost og losji. Eller 2) sette denne prosentandelen på egen bsu. Ergo så kan hun bo gratis mot at hun bruker mye av pengene sine til boligsparing eller hun kan betale meg husleie. Jeg ønsker å gjøre det attraktivt å spare til bolig. Det skal ikke være noe alternativ å ha masse penger å søle vekk på tull og tøys.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva forventer dere av store barn som skal bo hjemme etter VGS? Har dere «tvungen» sparing (betaler en symbolsk sum i «husleie», som dere sparer)? Hvilke andre oppgaver må de hjelpe til med? Anonymkode: 5d01e...c70 At de ikke har noe imot å måtte reise til et tropisk sted for å besøke meg Anonymkode: 5538f...19a 1
Lammelåret Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Tror det kommer veldig an på hvorfor hen bor hjemme. Er det kun pga latskap er det vel naturlig å øke presset på å få ungen ut? 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 Hvor mange ungdommer / unge voksne begynner egentlig å arbeide rett etter videregående? I dagens samfunn virker det som stadig flere studerer til dem er langt oppi tjue-årene... Anonymkode: d78f3...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 La barna få være litt late, ordne forsikringer for de og la de arve 🤠👏🏻 Anonymkode: 8a26b...051
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Husleie . Vi er tre så h.. betaler 1/3 av leia. Kjøpe inn litt mat. Og betale sin mobil og tramsport middel. Og hjelper til med husarbeid. Ellers ingen krav om å vite hvor h.. er osv. Utenom om h... kommer hjem til middag. Anonymkode: 8ad52...f35 1
minister-mio Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 forventer at forsøker å finne et annet sted å bo
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Hvis de nettopp er ferdig med vgs og studerer, jobber eller tar opp fag som privatist synes jeg det blir veldig rart å begynne å kreve husleie. Anonymkode: aee69...200 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de nettopp er ferdig med vgs og studerer, jobber eller tar opp fag som privatist synes jeg det blir veldig rart å begynne å kreve husleie. Anonymkode: aee69...200 Vel det måtte de om de så bodde utenfor hjemmet. Så det er å lære hvordan voksen livet er. Menner jeg da. Anonymkode: 8ad52...f35 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 (endret) Jeg kommer til å forvente at han enten jobber eller studerer(evt kombinert). Jeg kommer til å kreve husleie som går til tvungen sparing(opprettet sparekonto da han ble født). Så lenge han bor hjemme og ikke trenger å betale vanlig husleie, strøm og mat så kommer vi til å finne en sum som er passende som skal gå til «tvungen sparing». Han skal fremdeles sitte greit i det mht til lommepenger. Han må betale mobil, månedskort og klær selv. I tillegg skal han holde orden generelt både på rommet sitt og ellers i hjemmet. Altså vaske og rydde etter seg selv, sette på en maskin og henge opp og brette klær i blandt. Jeg kommer ikke til å legge meg opp i når han er hjemme og legger seg så lenge han eller er ansvarlig og følger opp jobb og skole, men jeg forventer at han opplyser meg om han skal på fest eller ikke kommer hjem så jeg vet det og ikke bekymrer meg unødvendig. På lik linje som både jeg og mannen opplyser om hva som skjer slik at vi vet hvor en er og ikke minst mht til planlegging av uken, helgen og f.eks middager. Om han ikke tar ansvar og ikke følger opp skole og jobb så er det på tide å forlate redet og lære på den tøffe måten. Men jeg kommer til å sette krav og en viss standard hele veien. Forhåpentligvis så klarer vi å oppdra han på en god måte og få han til å innse at det beste er å kjøre på med forpliktelser før fornøyelse. Både jeg og mannen var flinke til å prioritere lekser og fritidsaktiviteter og var innstilt på at lek og morro kom etter plikter. Satse på at sønnen vår blir som oss på det området. Jeg kommer ikke til å sy puter under armene hans og som voksen så satser jeg på at han tar ansvar over eget liv. Om han skulle bli en slabbedask som bare sitter inne så må nok though love til og da må han ut av redet og innse at vi ikke er hans personlige slaver. Jeg kommer alltid til å støtte han og stille opp for han, men som voksen så må han kunne ta ansvar og ta konsekvensene av valgene han tar. Endret 18. desember 2017 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 Her har de to eldste valgt å flytte ut etter et friår hjemme mens minstemann har valgt å bo hjrmme mens han studerer. Han setter inn 5000,- på en lukket sparekonto i mnd og vi forventer at han hjelper til med rydding, matlaging, passing av hund og kjøring. Anonymkode: bd034...3d1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 Jeg forventer aktivitet fra det voksne barnet samt bidrag med husleie og husarbeid og matinnkjøp. Med mindre barnet bor hjemme pga sykdom, så forventer jeg at vi da skal være likestilte i hverdagen. Anonymkode: e8897...4c9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 Med aktivitet mener jeg selvsagt jobb eller skole Anonymkode: e8897...4c9
absinthia Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 Nå har ikke mine store barn, bodd hjemme i mer enn korte perioder etter videregående. Når de har gjort det, har jeg forventet at de lager middag et par ganger i uka, litt forefallende pass av småsøsken, litt forefallende husarbeid og hjelp på handleturer. Holde orden på egne klær., samt at de aktivt har gått inn for å finne lærlingeplass/jobb. Når jeg skriver dette, så ser jeg at jeg ikke forventet så veldig mye mer av dem enn jeg gjorde da de var ungdomsskoleelever
altflyter Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 Har de jobb= betale leie som de senere får tilbake i form av egenkapital til bolig (så sant jeg har økonomien til å fø på dem så klart). Pluss at jeg forventer at de bidrar på likt nivå som meg med husarbeid og matlaging. Studerer de og tar studielån: Samme, men da en mindre og mer symbolsk sum. I eksamensperioder er de heller fritatt fra husarbeid. Jeg betalte husleie etter at jeg ble atten og flyttet hjem for en periode. Fikk pengene igjen da jeg flyttet, og visste ikke at jeg kom til å få dem igjen. Hjalp til med husarbeid på likt nivå med foreldre og handlet inn mat og laget middag som den største selvfølge. Er man voksen så får man oppføre seg som en voksen. Tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 Jeg forventer at de gjør noe fornuftig med tiden sin. Så mye mer detaljert enn det vil jeg ikke være på forskudd, det er så mye som kommer an på omstendighetene. Om jeg vil kreve husleie eller ikke kommer an på hvor mye han/hun jobber og hva de ellers gjør om dagen. Så forventer jeg at de er hjelpsomme, uten at jeg har satt opp lister over hva og hvordan. Mitt eldste barn går siste året på vgs nå og flytter neppe ut. Hun vil gå på et profesjonsstudium som krever mye, så noen store inntekter av deltidsjobbing blir det neppe å snakke om. Men litt boligsparing vil jeg oppmuntre til, pluss at en del av lommepengene hun tidligere har fått vil sluses inn i hemmelig sparing i stedet. Har hittil hatt snille, greie og hjelpsomme tenåringer som tar ansvar, så jeg er ikke spesielt bekymret eller føler behov for å sette opp spilleregler. Vi tar det som det kommer. Men det absolutte kravet mitt er som sagt at de gjør noe fornuftig. Å fø på en voksen unge som driver dank hjemme er vel omtrent det eneste jeg aldri ville ønske å gjøre (men igjen, så kan det være forhold som spiller inn her. En venninne har sønnen sin boende hjemme fremdeles i en alder av 24, men han sliter veldig psykisk. Noen ting kan ikke planlegges). Anonymkode: 68985...1ef
Zienna Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 I vår familie forventes det at man flytter hjemmefra når man er ferdig med VGS. Barna våre snakket om det fra de var 15 år, og la sine planer ut i fra at de ikke skulle bo hjemme etter russetiden. Nå er det eldste barnebarns tur om noen år. Hun planlegger studier i utlandet etter VGS. Jeg forstår at foreldre gjerne vil legge til rette for barna sine ved å gi dem husrom og rimelig husleie. Men jeg forstår ikke de foreldrene som fortsetter å vekke sine voksne barn hver morgen, lage middag til dem, vaske klærne og rommet deres.... Slik kan det lett bli om prinsen/prinsessa fortsetter å bo hjemme etter VGS!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå