Gå til innhold

Hvem andre her har aldri julestemning

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg har ingenting i mot jula og kan fint feire den men jeg kunne like godt ha droppet det. Har aldri julestemning har aldri hat det. Ikke en gang da jeg var 11 år og feiret jul for første gang hadde jeg det. Så noen andre her som aldri har julestemning og ser på jula som en helt vanlig dag akkurat som alle andre dager ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er noen år siden jeg har hatt skikkelig julestemning. Jeg synes det er koselig, spesielt med julemiddagen, men "magien" er borte for lengst. 

Skrevet

Jeg har litt julestemning, men det at julen begynner så tidlig ute i butikkene er med på å ødlegge denne julestemningen for meg. Klarer ikke å få julestemning i september liksom. Før i tiden når det var jul i butikkene da visste en at julen nærmer seg, men slik er det ikke lenger... det er synd!

Anonymkode: 22593...a49

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt julestemning, men det at julen begynner så tidlig ute i butikkene er med på å ødlegge denne julestemningen for meg. Klarer ikke å få julestemning i september liksom. Før i tiden når det var jul i butikkene da visste en at julen nærmer seg, men slik er det ikke lenger... det er synd!

Anonymkode: 22593...a49

Enig, synes i det minste de kunne ha ventet til Halloween var over med å ta inn juleting i butikkene. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg prøver å få julestemning, men det er litt vanskelig når jula begynner i oktober, blir jo lei før jula starter

Skrevet

Jeg har ikke mye julestemning men noe er det, mye på grunn av at jeg har litt julestemning er for at det er snø tror jeg

Skrevet
1 time siden, Galileo Galilei skrev:

Jeg har ingenting i mot jula og kan fint feire den men jeg kunne like godt ha droppet det. Har aldri julestemning har aldri hat det. Ikke en gang da jeg var 11 år og feiret jul for første gang hadde jeg det. Så noen andre her som aldri har julestemning og ser på jula som en helt vanlig dag akkurat som alle andre dager ?

Har aldri hatt det før, men i år har det kommet for fullt

Tøff oppvekst og mye familieproblemer opp gjennom har gjort til at jeg egentlig aldri har hatt lyst til å feire jul. Har liksom "øvd" på å bli glad i julen siden jeg ble myndig. Nå er jeg 25, samboer og jeg venter vårt første barn og NÅ klarer jeg å glede meg over julen 😊

Anonymkode: cc857...922

• Liker 3
Skrevet

Jeg har heller aldri julestemning. Har ikke hatt det siden tidlig 2000-tall. Ikke lett å få det når julen starter altfor tidlig. I tillegg er julen en trist tid for meg. Gleder meg til julemiddag da, det er alltid koselig, men som @BiancaH96 skriver er magien for lengst borte. 

Skrevet

Magien er borte her også, og har nok ikke opplevd den siden jeg var 10. Klarer ikke å høre på julemusikk, driter i julepynt og føler ikke behov for noe juletre. Synes fortsatt lille julaften og selve julaften er koselig, da. Er glad i julemat og er glad i å feire ting med hele familien, så det er jo positivt. Men for meg kunne det like gjerne vært november nå, og jeg hadde egentlig vært helt likegyldig om noen fant på å avlyse jula. Trist, egentlig.

Anonymkode: 3501d...eb4

Skrevet

Føler meg alene om å ikke ha julestemning og glede meg til jul. Føler "alle" gleder seg til jul. Selv om det er julereklamer, musikk og pynt i alle butikker, så får jeg ikke julestemning. Bryr meg ikke. Har heller ikke pyntet til jul. Enig med flere. Julen starter ALT for tidlig og det ødelegger mye for meg 

Jeg har byttet vakt med en på jobb og skal jobbe på julaften, 1 og 2 juledag 

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen spesiell julestemning siden jeg trodde på julenissen, omtrent. Men jeg elsker jula og koser meg fælt :)

Skrevet

Jeg går minst mulig i butikker etter at de begynner julen i oktober. Om jeg må handle i en butikk med mye julesaker fremme, så skynder jeg meg å finne akkurat det jeg skal ha og kommer meg ut i full fart. Så de taper omsetning på akkurat meg fordi jeg ikke rusler rundt og eventuelt finner andre saker å kjøpe også. De fleste julegavene handler vi på nett. 

Vi pynter moderat til advent, har faktisk nettopp hengt opp litt lys ute. Julegardiner blir hengt opp i løpet av denne uka, og ingen pynt før lillejulaften. DA kommer julestemningen og den holder seg helt til 13. dag jul da vi rydder bort jula. 

Slik har jeg gjort de siste årene og for meg fungerer det fint. 

Anonymkode: 237af...e38

• Liker 1
Gjest Gillians
Skrevet
3 timer siden, Galileo Galilei skrev:

Hvorfor feiret du jul første gang da du var 11?

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
Akkurat nå, Gillians skrev:

Hvorfor feiret du jul første gang da du var 11?

Jeg vokste opp i Jehovas vitner og vi gikk ut da jeg var 11. Og i Jehovas vitner feier man ikke jul. Derfor feiret jeg først jul da jeg var 11.

Skrevet

Siste magiske jul var når jeg var ti år.

Anonymkode: eb26b...247

Skrevet

Når man mister moren sin i romjula 30-40 år for tidlig forsvinner hele julegleden.  Hater jul. 

Skrevet

Jeg tror faktisk kapitalismen har ødelagt mye av julestemninga for veldig mange. Vi drukner i et virrvarr av julereklamer, butikker som skal selge oss mest mulig, og overkill amerikansk-importert julekultur. Folk blir helt distansert og fremmedgjort, føler ikke noe personlig eierskap til jula lenger. For de blant befolkningen som har det godt økonomisk, er ikke jula spesiell, fordi man trykker i seg godterier og god mat og kjøper nye ting hele året uansett. Jula er bare en ekstra sterk overflod. For de som har lite å rutte med, er jula en kjip prøvelse, fordi det blir dyrere og dyrere å feire jul på en "anstendig" måte som står i stil med resten av samfunnet. Å skille seg ut som fattiglus er tross alt temmelig vondt, ikke minst når man har barn.

Tror f.eks. min mors generasjon opplevde en helt annen jul. Man fikk noen presanger, men det var i helt annen skala, og man fikk tross alt mye mindre resten av året. Man hadde et enklere kosthold med mindre fett og søtt i hverdagen, så julemiddagen og julesnopet var spesielt, magisk unntakstilstand. Ikke minst var det en annen ro over det hele. Man gikk i kirka, leste evangeliet og kjente på høytidsstemningen som senket seg. Stillheten. Sier ikke at vi bør bli religiøse igjen, men det er synd at så mye av høytideligheten er borte, og at jula har blitt butikkenes og handelsmaskineriets feiring. 

Anonymkode: 8d4e0...005

• Liker 6
Skrevet

Ja det har jaggu skjedd noe med den julestemningen etterhvert som jeg har blitt eldre. Er smått usikker på om det skyldes at jeg har blitt eldre, eller om det er at tidene har forandret seg. Med så mye tilbud (tv-kanaler, spotify, internett, film, dupeditter etc.) i dagens samfunn føler jeg julen drukner litt.

På 90-tallet (min generasjon) var juletiden en magisk periode fyllt med enormt mye glede & spenning. På den tiden hadde man knapt diskman, og for oss barn var barnetv kl 18:00 eneste tilbud ellers i året. Når da Julen slo inn ble det brått tilgang på nye spennende tegneserier (disney), filmer, musikk, julekalendere man aldri ellers ble utsatt for. 

I dag er det bare et tastetrykk, så kan man feire sin egen lille private jul via en iphone.  

Vi har tilgang til så uendelig mye i dag via internett f.eks, at mange julegaver begynner at å havne i kategorien overflødig.

Jeg har en følelse av at Julen (særlig magien rundt) vil forsvinne mer og mer etterhvert som nyere genesjoner overtar (befolkningen blir ikke akkurat mer kristne med årene heller). Dette er ikke nødvendigvis negativt, kanskje vi i fremtiden finner på nye artige tradisjoner i samsvar med tiden vi lever i. Jeg ser Donald Trump prøver hardt å gjeninnføre julestemningen i USA, men tror dette blir et vanskelig skip å snu.

• Liker 1
Skrevet

Julestemning har jeg ikke hatt siden barndom. Har egne barn nå, de gleder seg.. jeg spyr av jul. Må må må. Bake, vaske, uendelig med juletilstelninger på skole, jobb og bhg. Ikke en ettermiddag fri. Mat/ baking, og late som man er glad og gleder seg. Gleder meg til solen snur 22. Des og ellers januar. Glad jeg jobber i helsesektoren og jobber mye i jula. 

Og hva skjedde med magien vi hadde før? Lange kvelder, lite aktivitet i eks skole, snø, aking, disneyfilmer, venner, brettspill osvosv... nå er det bare om å gjøre å rekke over allt for ungene. 🤦🏼‍♀️ Generasjon perfekt på sitt verste

Anonymkode: aaa6a...7eb

• Liker 1
Gjest C.Tramell
Skrevet

Jeg opplevde julestemning først da jeg fikk egne barn. Før det hadde jeg et anstrengt forhold til julen, men nå gleder jeg meg like mye som dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...