AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Hei! Lurer på om flere synes dette er litt rart. Mannens bror og hans samboer (gjennom flere år) skal feire jul sammen for første gang. Vi har jul med svigerfamilien i år og alle skal være hos min svoger, da de ville kjøre det hos seg. Det synes vi er hyggelig. Det er godt å slippe å styre så mye hjemme med små barn. Nå har det imidlertid plutselig blitt slik at også hele hennes familie kommer. Og det er ikke få. Foreldre, søsken besteforeldre og samboere. For meg så ble dette bare enda mer upersonlig og virker jo ufattelig stressende. Er det noen som har erfaring med jul med storfamilien? Anonymkode: 40db1...0a4
Måbarefåsiat... Skrevet 18. desember 2017 #3 Skrevet 18. desember 2017 Hvis de har plass og ork, må da det bare være hyggelig. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Har klart å unngå det fram til nå, men i år blir det storfamiliejuleaften her også med rundt 20 mennesker. Heldigvis har de fleste av barna begynt å bli ganske store nå, så det går nok greit. Men jeg tenker også at det kommer til å bli ganske slitsomt... Men velger å prøve å ha positiv innstilling til det. Hyggelig blir det nok uansett. Helt ærlig så skjønner jeg ikke at de som skal ha juleaften orker å gjøre det sånn, for det blir unektelig en god del jobb på dem selv om alle prøver å hjelpe til. Men det får jo bli deres sak. De har hatt flere tilbud om alternativer. Anonymkode: c0761...246 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 Vi har feiret hos svigers med min ene inngifte svogers familie, men de er bare mor, far og en søster så det utgjør ikke så mange. Var veldig koselig. Men hvis jeg f.eks skulle dratt med alle mine søsken med ektefelle og barn pluss foreldre til svigers hadde vi blitt 30 stk og det blir for mange. Jeg sliter med å fokusere når det blir så mange så jeg kobler bare ut og får ikke vært skikkelig sosial med noen. Anonymkode: ad8cb...afe
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Vi har gjennom årene feiret julaften med bare oss to tilstede, noen år med alle barna (voksne) med kjærester/samboere, vi har feiret med deler av familien (foreldre, søsken, nevø/nieser) og vi har feiret med alle i type 15-17 stk. Litt kaotisk med så mange til bords, men jammen artig også! Jeg synes det er koselig og kjekt å feire julaften i alle varianter. Anonymkode: 50f9b...a73
Gjest Ørnefaren Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 Vi har ofte familien fra begge sider her hjemme. Begge sider syns det er veldig hyggelig 😊
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 Dersom det er hjemme hos seg selv de skal feire så er det jo ikke så rart dersom de inviterer både hans og hennes familie. Anonymkode: 255ce...c51 8
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Det er jo det som er koselig, å bli kjent med nye mennesker. Anonymkode: 5b9d3...82c 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 Når det er folk jeg kjenner, som familie, eller venner, er det bare gøy Anonymkode: 0ec01...5a0
cleangal Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Jeg vokste opp med at vi var minimum 20 rundt bordet på julaften. Besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn, bestemors ugifte søstre osv. Og kanskje kom det et par ekstra til kaffe og kaker utpå kvelden. Syntes det var rart første julen med mannen da det bare var oss og foreldrene hans til middag. Alle søsknene hans feiret hver for seg. Nå har jeg selv stort hus, og drømmer om barndommens julefeiring. Vi blir bare 6, pluss en som kommer når h•n er ferdig på jobb utpå kvelden.
Arkana Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 Julen er jo nettopp familietid og jeg tenker at man sier ikke nei når noen vil feire med deg. Vær glad for at dere har stor familie og mange som vil være med dere. 1
Fluttershy Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 Her blir det slik i år. Vi skal til min samboers familie, og vi skal ha med min mor og min søster og hennes sønn.
bib_84 Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 Vi har ikke pleid å gjøre det slik i min familie, og det er heller ikke vanlig i svigerfamilien min. Jeg kan forstå at noen velger å gjøre det slik, men selv er jeg glad jeg slipper - det blir rett og slett for mange å forholde seg til, og jeg klarer ikke slappe av og nyte kvelden i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 Hva er egentlig problemet her? Hold deg hjemme da hvis du ikke setter pris på å bli invitert på julefeiring! Enten er det for mye folk, eller så er folk aleine, det er galt hvis du spiser noe annet enn ribbe /pinnekjøtt på julaften. Gir du bort en julegave som ikke faller i smak blir det et helsikes liv. Noen blir invitert på feiring men er bare sur da det ikke gjøres som vedkommende er vant til. Ikke tør man at si ifra eller spørre heller fordi man er så konfliktsky, må du på jobb en dag i romjulen så er hele julefreden ødelagt. Nei, skjerpings folkens! Er du ikke fornøyd med tingenes tilstand så gjør noe med det! Hvis ikke.. Vær meget takknemlig for at du har familie og venner som vil være ilag med deg på en sånn koselig dag! Anonymkode: 364b9...134 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 For meg hadde det vært et mareritt. Jeg hater masse folk og styr og ståk. Om det er vanlig eller ikke er vel litt hipp som happ. Jeg har heldigvis aldri vært utsatt for noe sånt selv, men det er jo ikke kjempeuvanlig heller. Anonymkode: 0dc33...e49
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 15 timer siden, Arkana skrev: Julen er jo nettopp familietid og jeg tenker at man sier ikke nei når noen vil feire med deg. Vær glad for at dere har stor familie og mange som vil være med dere. Hvorfor skal ts være takknemlig for at de har stor familie og mange som vil være med dem? Om ts ikke liker masse folk, og hadde foretrukket å få feire med lite familie og folk, hvorfor skal hun da være takknemlig for at hun blir utsatt for et svært besøk? At DU personlig liker masse folk og styr og ståk, betyr ikke at det er det Riktige, og at alle andre også skal like det samme som deg. Jeg er takknemlig for at jeg IKKE har stor familie og mange som vil feire med meg. Anonymkode: 0dc33...e49
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 Det er jo fullt lov å mislike ordningen, jeg er igrunn selv glad for at jeg slipper unna min brors storfamilie (altså våre foreldre og min svigerinnes foreldre, samt tanter, onkler, besteforeldre og hva det nå er), da jeg selv skal feire med mine svigerforeldre. Det passer meg bedre med et litt mindre lag, selv om det sikkert hadde vært hyggelig med stort selskap også. Men når man er invitert bort har man jo ikke noe man skal sagt på organiseringen. Har din brors familie plass og lyst til å invitere flere, så er det jo deres valg. Mange er jo mange på julaften, så det er jo ikke noe rart med det. De velger hvem de vil invitere - og du velger hvor du vil feire Anonymkode: 9a297...c5e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå