AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #1 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg ønsker meg storbyferie med shopping og sightseeing. Hvor i Berlin bor man mest sentralt mhp handlegater og restauranter? På forhånd takk 😀 Anonymkode: ca920...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #2 Del Skrevet 18. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker meg storbyferie med shopping og sightseeing. Hvor i Berlin bor man mest sentralt mhp handlegater og restauranter? På forhånd takk 😀 Anonymkode: ca920...8ba Handlegater og restauranter finner du i hele byen. Men området rundt Kurfürstendamm (Ku’damm) og Tauentzienstrasse er vel kanskje der du finner aller flest butikker, og alle de store internasjonale kjedene. MEN: det er også det kjedeligste, mest upersonlige og «gråeste» området i byen- og langt de fleste spisestedene i området er noen skikkelig overprisede turistfeller. Jeg vil derfor heller anbefale deg å bo i Mitte (eller enda bedre, Prenzlauer Berg Friedrichshain). I disse bydelene er det veldig mange koselige områder, gode og fornuftig prisede spisesteder, mange små, unike butikker- og det finnes også kjøpesentre med alle vanlige kjedebutikker i alle disse bydelene. Berlin har også et fantastisk godt utbygd kollektivnett, du kommer deg dermed relativt raskt også til Ku’Damm fra disse områdene dersom du skulle ønske det. Jeg kjenner Berlin veldig godt siden jeg har bodd der i flere perioder. Folk snakker derfor ofte med meg om byen- og fellesnevneren for ALLE som har mislikt Berlin, har vært at de har bodd i (og stort sett kun oppholdt seg i) området rundt Ku’Damm. De som har bodd i andre bydeler er omtrent uten unntak langt mer positive- og spesielt de som har bodd i noen av bydelene jeg nevner over. Evt Kreuzberg, men den bydelen synes jeg personlig også er litt oppskrytt. Anonymkode: 9ad5e...b59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #3 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg bor i Berlin, og kan i hvert fall si såpass at berlinere selv sjelden oppholder seg nær Ku'damm (med mindre de er businessfolk eller på jobb da). Nå kommer det jo an på hva du liker å shoppe, hvis det er kjedebutikker/merkebutikker så er vest-Berlin med Ku'damm, KaDeWe etc. det mest nærliggende. Hvis du liker å shoppe brukt/vintage, spise mer spennende og billig mat, gå på mørke barer og oppleve "berlineratmosfæren" så ville jeg valgt områder som Kreuzberg, Neukölln, Friedrichshain, Prenzlauer Berg og Schöneberg. Berlin er en litt røff, slitt by med særegen kultur og jeg ville mye heller gått for den type opplevelse, heller enn å henge på kjøpesenter og fine restauranter som du kan gjøre hvor som helst i Europa. Av sightseeing kan jeg anbefale Treptower Park, som er en diger park med et sovjetisk krigsminnesmerke. Gir deg frysninger og sier ganske mye om den spesielle historien byen har. Berlinmuren er grei å ha sett, en del av den ligger ikke så langt fra Treptower (East Side Gallery). Det jødiske museet ligger i Kreuzberg og jeg syntes det var veldig spennende og gjennomført. Berlin er kjent for et levende kunst- og kulturmiljø og det er verdt å sjekke ut ting. Berlinische Galerie (moderne kunst) i Kreuzberg er bra, Berliner Philharmoniker er fantastisk, og hvis du kan tysk så er det kult å få med seg et stykke på et av de mange teatrene. Hvis været ikke er for ille, lei sykkel. Det er mitt beste tips. Sykle rundt på måfå i gatene, langs Landwehrkanal, se på graffitien og menneskene, stopp og spis brunsj på små kafeer eller ta en döner på en av de utallige tyrkiske sjappene. Anonymkode: b673e...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 18. desember 2017 #4 Del Skrevet 18. desember 2017 Anbefaler Mitte, og gjerne i nærheten av Alexanderplatz. Da er du heller ikke langt unna Museum Insel, hvor det er masse spennende museum + at området er utrolig vakkert. Dessuten er du en kort gåtur unna Friedrichstrasse, som er en fin shoppegate. Her finnes det også en rekke gode spisesteder for en billig penge, samt et godt nattliv. Område rundt Ku´Damm er jeg enig i at kan bli litt vel traust. For det er ikke det samme yrende livet der, som andre steder i byen. Angående å se ting, vil jeg faktisk anbefale deg å ta deg en tur på Berliner Unterwelten, der tilbyr de mange spennende sightsinger under bakken i Berlin. Av mat vil jeg anbefale deg å finne et sted som serverer haxe (svineknoke). Det er skikkelig godt som middag etter en lang dag med mye vandring. Husk for all del gode sko! For det blir fort litt gåing i byen. Ellers er jeg enig med den brukeren som anbefalte å leie seg sykkel. Da får du sett mye av byen på en annen måte enn til fots Berlin er min favorittby i Europa, og skjønner faktisk ikke hvorfor noen drar til London. Berlin har så mye mer å by på, og det å komme seg rundt er lekende lett med både undergrunn, tog og trikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Del Skrevet 18. desember 2017 Jeg pleier bor i Mitte, liker meg best i øst berlin. Du har jo shopping på Galeria Alexanderplatz, alex, lafayette. Også min favorittby, London er mye mer jag ja. Kollektivet er også mye bedre i Berlin. Mye å spise på, tysk kost er for eks Zur Haxe i p.berg. Anonymkode: 708b7...c1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå