Gå til innhold

Drittlei folk i arbeidstrening fra NAV på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Butikken jeg jobber i benytter seg av folk i arbeidstrening fra NAV og jeg merker jeg begynner å bli skikkelig lei. 

For all del, noen av dem er kjempeflinke og gjør god innsats, men jeg blir så lei av å ha nye kollegaer å forholde meg til.

Anonymkode: 45a3b...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er trist at folk blir drittlei av mange nye kolleger, du trenger ikke å forholde til alle eller ha god forhold så lenge du er snill mot andre. Det er ikke slik at vi som arbeider i praksis vil heller at dere skal bli irritert, men vi har jo ikke noe annet valg når vi ikke får fast jobb, selv om vi søker overalt. Men jeg foretrekker heller å ha en irritert kollega enn å ikke komme meg ut av jobb i det hele tatt :)

Anonymkode: e1973...cc7

• Liker 18
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikken jeg jobber i benytter seg av folk i arbeidstrening fra NAV og jeg merker jeg begynner å bli skikkelig lei. 

For all del, noen av dem er kjempeflinke og gjør god innsats, men jeg blir så lei av å ha nye kollegaer å forholde meg til.

Etter det som har kommet frem i media så blir de som fungerer i butikkjobbene værende der i 3 år. De som ikke fungerer er bare inne og ut igjen fortere enn fy. Så du har vel ikke så mye å klage på? 

Anonymkode: 16cc3...f13

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg der. Du har sikkert fulgt med på tv2's nyhetsinnslag forrige uke om dette. Hva slags trygdesystem er det vi har når folk skal hele på tiltak og dette er billigere for butikkene. Nå er spørsmålet om hvordan du evt kan nyansere det på til arbeidsgiver ved neste medarbeidersamtale. Tenk litt på det. Kan være greit å ta det opp for det gjør sikkert noe med miljøet og. 

Anonymkode: 1f40f...169

Skrevet

DU er lei av å forholde deg til andre mennesker. Stakkars deg som har fast jobb og inntekt. Stakkars deg som må forholde deg til mennesker som ikke har fast jobb og inntekt, men som gjerne vil ha det og er villig til å dra fra arbeidssted til arbeidssted og skifte kollegaer hele tiden for å oppnå nettopp det du har. Du har det kjipt! 

Anonymkode: 013d7...4cd

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

DU er lei av å forholde deg til andre mennesker. Stakkars deg som har fast jobb og inntekt. Stakkars deg som må forholde deg til mennesker som ikke har fast jobb og inntekt, men som gjerne vil ha det og er villig til å dra fra arbeidssted til arbeidssted og skifte kollegaer hele tiden for å oppnå nettopp det du har. Du har det kjipt! 

Hva med å komme seg ut av kontoret og få deg en jobb på gulvet selv der du må forholde deg til nye, udugelige kolleger hver 3. måned?

Anonymkode: eb4d9...142

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å komme seg ut av kontoret og få deg en jobb på gulvet selv der du må forholde deg til nye, udugelige kolleger hver 3. måned?

Anonymkode: eb4d9...142

Vel vel sånn er det. Du får gjøre det beste ut av det og tenke at du er egentlig ganske heldig som fungerer godt i arbeidslivet og som ikke er avhengig av NAV :)

Anonymkode: 598ae...a4c

• Liker 2
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke sant?

Stakkars TS som har fast jobb og inntekt!   :ironi:

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Fy faen! Jeg er så møkkalei av slike som deg! :kjefte: 

Anbefaler deg om å bytte plass med en av disse som søker og søker på jobber men ikke får de. Da slipper du å irritere deg og den andre har fått seg fast jobb samt inntekt. Vinn-vinn situasjon! Go for it! 

Skrevet

Du får bytte jobb da ts.

Oooops nei! Det går jo ikke! For i andre yrker er det også stadig utskifting av arbeidskollegaer av diverse årsaker! Giiìd!

Skrevet

Ts, sett det i perspektiv. Du er heldig og har fast jobb med lønn. Du er faktisk av de privilegerte her. I jobb er det mye vi må finne oss i og kameler må svelges. Det du skisserer her er egentlig et stort i-landsproblem. 

Anonymkode: 63fd4...b2a

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikken høres flott ut, som lar folk prøve seg i arbeidstrening. Du høres dessverre ikke like flott ut.

Skrevet
2 minutter siden, yeans skrev:

Du får bytte jobb da ts.

Oooops nei! Det går jo ikke! For i andre yrker er det også stadig utskifting av arbeidskollegaer av diverse årsaker! Giiìd!

Nå er det forskjell på ordinær gjennomtrekk som man har på de fleste arbeidsplasser, kontra en arbeidsplass som i stor grad bruker utsendte praktikanter fra NAV. Gjennomtrekken kan være ekstra stor, og i tillegg kan det være litt kreti og pleti med tanke på motivasjon og arbeidsinnsats. Det finnes sikkert en del dyktige praktikanter også, men man kan nok ikke stikke under en stol at en del er på tiltak kun fordi de må være det, og jeg skjønner TS godt. Man blir etterhvert dritt lei av å måtte gjøre den samme opplæringen til stadig nye personer hver måned. 

Anonymkode: de905...098

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det forskjell på ordinær gjennomtrekk som man har på de fleste arbeidsplasser, kontra en arbeidsplass som i stor grad bruker utsendte praktikanter fra NAV. Gjennomtrekken kan være ekstra stor, og i tillegg kan det være litt kreti og pleti med tanke på motivasjon og arbeidsinnsats. Det finnes sikkert en del dyktige praktikanter også, men man kan nok ikke stikke under en stol at en del er på tiltak kun fordi de må være det, og jeg skjønner TS godt. Man blir etterhvert dritt lei av å måtte gjøre den samme opplæringen til stadig nye personer hver måned. 

Blir du lei så har du feil jobb og står fritt til å skaffe deg en annen jobb. Ikke skyld på andre for egne manglende kvaliteter og begrensninger.

Tross alt, så er det ikke de som er utplassert fra nav som er problemet.

Skrevet

Jeg har vert i arbeidstrening selv og har faktisk ingen problem med å skjønne ts. Hvis det er slik at det er nye fjes å forholde seg til hele tiden så må det være frustrerende for de ansatte. Det er tross alt de som må bidra med å lære opp nye folk gang på gang på gang. Det er kanskje personalansvarlig som skal ta seg av slik, men vi vet alle at de på "gulvet" må ta seg av store deler av opplæring da de jobber tett på hverandre hele dagene. Noen er kanskje en del tregere en andre til å lære og det blir mye ekstra frustrasjon. 

Jeg ville luftet det for sjefen. 

Anonymkode: df531...1dd

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, yeans skrev:

Blir du lei så har du feil jobb og står fritt til å skaffe deg en annen jobb. Ikke skyld på andre for egne manglende kvaliteter og begrensninger.

Tross alt, så er det ikke de som er utplassert fra nav som er problemet.

Nå skrev jeg ikke om meg personlig, men jeg kan skjønne TS ettersom jeg har drevet med opplæring i tidligere jobber. Det å drive med opplæring til stadighet er en stor tidstyv, og om den brukes på folk som uansett slutter etter veldig kort tid, så er det i tillegg bortkastet tid. 

Min egen jobbsituasjon behøver for øvrig ikke dagdrivere som deg bekymre deg om. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev jeg ikke om meg personlig, men jeg kan skjønne TS ettersom jeg har drevet med opplæring i tidligere jobber. Det å drive med opplæring til stadighet er en stor tidstyv, og om den brukes på folk som uansett slutter etter veldig kort tid, så er det i tillegg bortkastet tid. 

Min egen jobbsituasjon behøver for øvrig ikke dagdrivere som deg bekymre deg om. 

Jeg skjønner og ts. Til en viss grad. Jeg har erfaring innenfor området selv. Og jeg gjentar: Takler man ikke jobben man visste inneholdt slike utfordringer: Bytt jobb.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som deg og andre ansatte, som må være der også. Min erfaring med arbeidspraksis er at veldig mange faste ansatte tror den i arbeidspraksis har mindre frihet til å være der i løpet av dagen enn dem selv og at de bare kan herse med dem som de vil fordi der er under nav. Det fungerer ikke sånn :) Veldig mange trenger og skal ha tilrettelegging der de er, og bedrifter som driver med høy gjennomtrekk av praktikanter misbruker systemet. Det går mye tid til opplæring sier du? Ville du hatt mer tid av å måtte gjøre den jobben som praktikanter utfører selv? 

Anonymkode: 454ed...ae3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som deg og andre ansatte, som må være der også. Min erfaring med arbeidspraksis er at veldig mange faste ansatte tror den i arbeidspraksis har mindre frihet til å være der i løpet av dagen enn dem selv og at de bare kan herse med dem som de vil fordi der er under nav. Det fungerer ikke sånn :) Veldig mange trenger og skal ha tilrettelegging der de er, og bedrifter som driver med høy gjennomtrekk av praktikanter misbruker systemet. Det går mye tid til opplæring sier du? Ville du hatt mer tid av å måtte gjøre den jobben som praktikanter utfører selv? 

Anonymkode: 454ed...ae3

Jeg har ikke skrevet noe sted at det er greit å herse med folk, hverken andre ordinært ansatte eller NAV-praktikanter. Misbruk av ordningen er et problem, men selv når ordningen brukes som det skal kan det være en utfordring. En ansatt ansettes ofte for mange år hos oss, og det er en utfordring å lære opp noen som kanskje bare skal være der noen måneder eller et halvt år. 

Ja, som regel gjør jeg jobben kjappere selv enn å involvere og lære opp andre. Det er synd det skal være slik, men for meg personlig er det realiteten. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk hvor vi stadig hadde folk i arbeidstrening fra NAV og jeg skjønner TS godt.  Sjefen var fornøyd med ha gratis arbeidskraft så han kunne holde personalkostnadene nede og siden han stort sett satt på kontoret og tok seg av administrative oppgaver måtte han ikke forholde seg noe særlig til dem.  

Det var vi "på gulvet" som måtte stå for opplæring, finne oppgaver til dem osv.  Det jeg syntes var mest frustrerende var at når de begynte å få "taket" på arbeidsoppgavene og kunne fungere ganske selvstendig så forsvant de og ble erstattet av en ny "gratisarbeider" fra NAV og vi måtte starte på nytt igjen.   

Det var også stor forskjell på hvordan de fungerte.  Noen var kjempeflinke og gjorde en super innsats.  Andre ville helt tydelig helst ikke være der.  Gjorde ikke mer enn de absolutt måtte og tilbrakte dagene med å klage over fæle NAV som hadde plassert dem der.

Anonymkode: e08b5...bfe

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...