Fiedi Skrevet 18. desember 2017 #1 Skrevet 18. desember 2017 Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet.
Gjest Ørnefaren Skrevet 18. desember 2017 #2 Skrevet 18. desember 2017 13 minutter siden, Fiedi skrev: Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet. Selv om det er uten forvarsel, så er det nok ikke uten grunn.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 Populært innlegg #3 Skrevet 18. desember 2017 19 minutter siden, Fiedi skrev: Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet. Så bra! Anonymkode: f7a5d...67a 56
Tilma Skrevet 18. desember 2017 #4 Skrevet 18. desember 2017 Har en ikke noe å skjule så gjør da ikke det noe:) Bare supert mtp på de som skjuler ting og trenger BV sin hjelp!:) 14
bortebra Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 Man blir som regel alltid innrapportert uten forvarsel. Det er vanlig prosedyre. Tror ikke engang pedagogisk personale har lov til å varsle foreldre før de varsler barnevernet eller snakke om saken med foreldrene. So there. 16
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #6 Skrevet 18. desember 2017 Akkurat nå, bortebra skrev: Man blir som regel alltid innrapportert uten forvarsel. Det er vanlig prosedyre. Tror ikke engang pedagogisk personale har lov til å varsle foreldre før de varsler barnevernet eller snakke om saken med foreldrene. So there. Dette stemmer ikke. Så lenge det ikke er mistanke om overgrep eller vold skal foreldre bli informert om at barnehage eller skole sender melding til barnevernet. Anonymkode: 7f6ca...5b8 26
bortebra Skrevet 18. desember 2017 #7 Skrevet 18. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Så lenge det ikke er mistanke om overgrep eller vold skal foreldre bli informert om at barnehage eller skole sender melding til barnevernet. Anonymkode: 7f6ca...5b8 Ah, ja, da gikk vi feil frem et par ganger da jeg arbeidet i skolen. Hvis ikke omsorgssvikt regnes innunder dette?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #8 Skrevet 18. desember 2017 2 minutter siden, bortebra skrev: Ah, ja, da gikk vi feil frem et par ganger da jeg arbeidet i skolen. Hvis ikke omsorgssvikt regnes innunder dette? Det kommer veldig an på, dersom det er mistanke om noe kriminelt skal ikke foreldre varsles, for da er det viktig at bevis ikke blir ødelagt. Men ellers er det vanlig at foreldre varsles slik at det ikke skal komme som et sjokk og man lettere kan få et godt samarbeid med foreldre, skole/barnehage og barnevernet. Anonymkode: 7f6ca...5b8 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #9 Skrevet 18. desember 2017 Jobber på legevakt og der skal vi helst informere foreldrene. Hvis rapporteringen skjer i ettertid har foreldrene rett på å vite hvem som rapporterte. Dvs lederen vår står som ansvarlig for rapporteringen uansett sånn at ansatte skal slippe belastningen det kan være å rapportere (foreldre som legger personen for har etc.). Anonymkode: 897fa...333 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #10 Skrevet 18. desember 2017 1 time siden, bortebra skrev: Ah, ja, da gikk vi feil frem et par ganger da jeg arbeidet i skolen. Hvis ikke omsorgssvikt regnes innunder dette? Det er kun ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt taushetsplikten og dialogplikt kan settes til side. Kjenner dere ikke loven og har meldt på spekulativt eller tynt grunnlag, så risikerer dere anmeldelse. Anonymkode: bb534...79e 4
Duff Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kun ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt taushetsplikten og dialogplikt kan settes til side. Kjenner dere ikke loven og har meldt på spekulativt eller tynt grunnlag, så risikerer dere anmeldelse. Anonymkode: bb534...79e Risikerer iallefall en rimelig krass tilbakemelding om å skjerpe rutinene og hvilke saker som skal sendes inn. 1
bortebra Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 Å, vet at grunnlaget var godt. Men det er noe fortvilende over å jobbe i bydeler hvor barnevernet er overarbeidet, og man melder fra om de samme barna igjen og igjen, og barnevernet knapt har tid til annet enn et obligatorisk besøk, før de legger saken fra seg. Er glad jeg ikke lenger trenger å være fortvilt tilskuer til omsorgssvikt. En av grunnene til at jeg valgte vekk å jobbe med barn. 11
Engel Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 Kvelloprosjektet er et supert tiltak! Og handler ikke om å melde folk til barnevernet. Det handler om å fange opp barn med ekstra utfordringer av alle typer, og kunne sett inn tiltak og tilby foreldre hjelp hvis det er behov for det. Tidlig innsats kan utgjøre en enorm forskjell for barna! Har selv en gutt som ble lagt merke til da de var og observerte i barnehagen hos oss. Han hadde en periode hvor han var utilpass og ikke likte seg i barnehagen. Nå var utfordringen hans knyttet til at han akkurat hadde blitt storebror, og vi hadde allerede god dialog rundt dette med barnehagepersonalet, så personalet kunne raskt forklare årsaken til de fra helsestasjonen og barnevernet som gjorde observasjonene, og fortelle om tiltakene vi hadde igangsatt i fellesskap. Men jeg er veldig glad for at de faktisk så dette. For det kunne jo vært noe helt annet som var årsaken. 28
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 Det er jo helt fantastisk. Jeg ble regelmessig voldtatt av min far da jeg var i barnehagealder, var utsatt for vold og psykisk terror og. Hadde de hatt sånne tester da, så hadde jeg blitt tatt fra mine foreldre da. For dette er 35 år siden, og jeg viste flere klassiske tegn på seksuelt misbruk. Men de ansatte hadde ikke noe kunnskap om det, så da ble det ikke oppdaget. Livet mitt kunne vært fullstendig annerledes. Jeg kom meg ikke vekk før jeg var 16 år. Og nå som jeg er mor selv, så finnes jeg ikke redd for barnevernet. Er noen bekymret for mine barn, så ring barnevernet, de må gjerne komme hit. Anonymkode: f91bf...485 42
GammelKaktus Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 Tidlig innsats og barnevernet er to helt forskjellig ting. Kjenner flere som har fått ekstra hjelp til sine barn gjennom dette opplegget. Det er jo for at alle barn skal få så god start som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 Jeg synes tiltaket er veldig bra, men kommer til å takke nei til observasjon selv. Grunnen er at vår pedleder i forrige avdeling satte igang et voldsomt apparat(ikke barnevern altså) fordi hun var overbevist om at noe var veldig bekymringsfullt og ville ha X antall henvisninger. Det hele endte med egentlig ingenting, spesialistene bare konkluderte med at barnet var helt normal og gav henne faktisk tilbakemeldinger om at hun hadde ekstremt høye forventninger til små barn. Var supert å bytte avdeling, helt annerledes behandling da. Så min erfaring er at tiltak kan være veldig bra, men det er ikke alt som er verdt alle bekymringene for ingen grunn. Jeg orker ikke flere grunnløse tiltak, så takker nei. Ser barnehagen noe som bekymrer dem vet jeg de sier ifra uansett program eller ikke. Anonymkode: c9490...ece 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, Fiedi skrev: Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet. Det kan hende de har meldt for at barnet skal motta flere ressurser. Med bv i ryggen går en slik prosess mye raskere. Det vet jeg av egen erfaring. Om de har meldt på bakgrunn av noe annet, så får du/dere ha en god dialog med bv, så ordner det seg nok. Anonymkode: 1a129...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, Fiedi skrev: Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet. Det er langt bedre at barnevernet blir varslet en gang for mye enn en gang for lite. Barnevernet er for barnets beste, ikke for å beskytte foreldre som ikke er i stand til å innse at de ikke opptrer til barnets beste. Anonymkode: 172f9...ac2 16
Gjest GoldenLioness Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, Fiedi skrev: Vil advare alle angående såkalt "tidlig innsats" (også kalt "Kvello-undersøkelser") i barnehager. Du/dere kan HELT uten forvarsel bli innrapportert til barnevernet. Bra!
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #20 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, bortebra skrev: Å, vet at grunnlaget var godt. Men det er noe fortvilende over å jobbe i bydeler hvor barnevernet er overarbeidet, og man melder fra om de samme barna igjen og igjen, og barnevernet knapt har tid til annet enn et obligatorisk besøk, før de legger saken fra seg. Er glad jeg ikke lenger trenger å være fortvilt tilskuer til omsorgssvikt. En av grunnene til at jeg valgte vekk å jobbe med barn. En av grunnene til at jeg møtte veggen i den jobben også men litt anderledes, her ble vi stoppet og straffet hvis vi meldte om barn som hadde utfordinger. Styrer skulle absolutt ikke ha hverken barnevern eller ppt inn i barnehagen. Ingen av "hennes" barn hadde problemer,-De hadde jo henne. Fy! Anonymkode: be262...bd2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå