Gå til innhold

Brune flekker på monsteraplante

tsarsar

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen her inne kan hjelpe med ett monstera-problem. Har hatt denne planten i snart fire år, og den har vokst godt, men særlig siste året etter jeg flyttet til en leilighet med mer sol. Vokst seg stor og fin, og har pottet den om et par ganger til litt større potte hver gang. Vanner den ca en gang i uka, når jorda øverst er tørr. Nå har jeg vært bortreist en uke, og kom hjem til flekker på det ene bladet (på bilde). Det er det eneste bladet som er påvirket, av mange (som man ser på det andre bildet).

Når jeg googler kommer det alle mulige svar; for lite vann, for mye vann, bakterieinfeksjon, for mye misting og for lite misting, så det var ikke lett å bli klok på. Kjente på jorda, og den var litt tørr ned igjennom, så jeg vannet en ekstra runde nå, men synes at det er rart at kun ett blad blir påvirket hvis det er dette? Er det eventuelt den lampa over som har vært negativ påvirkning? Det bladet som er flekkete er det som står mest i lyset fra denne. Eller er det fordi bladet er gammelt eventuelt? Og bør jeg klippe det av eller la det være?

IMG_3243.JPG

IMG_3245.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Planten ser jo veldig frisk ut i sin helhet. Jeg tenker det kanskje er sviskader fra lampen, er den veldig varm eller sterk? Kanskje monsteraen har blitt ekstra sensitiv for lampen fordi den var tørr :vetikke: Det ser ikke ut som bakterieinfeksjon, men du kan jo fjerne bladet for sikkerhets skyld eller om du synes det er stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frøkensina skrev:

Planten ser jo veldig frisk ut i sin helhet. Jeg tenker det kanskje er sviskader fra lampen, er den veldig varm eller sterk? Kanskje monsteraen har blitt ekstra sensitiv for lampen fordi den var tørr :vetikke: Det ser ikke ut som bakterieinfeksjon, men du kan jo fjerne bladet for sikkerhets skyld eller om du synes det er stygt.

Det er bare en 40W lampe, ser voldsom ut på bildet fordi det er så mørkt ellers. Men ja, det virker kanskje sannsynlig at den har vært ekstra sensitiv etter å ha tørka ut litt, ettersom jeg ellers ikke har gjort noe annerledes enn vanlig føler jeg. 

Er så usikker på hvordan en bakterieinfeksjon egentlig ser ut, da andre planteblogger hadde så ulike bilder av dette, så godt at du ikke tror det er det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frida skrev:

Ligner flekkene på disse?  monstera

Da kan det være sopp. 

Ligner litt på det ene bildet på den siden, men når jeg googler sooty mold som beskrives der kommer det opp helt andre bilder som ikke ligner i det hele tatt, så tror ikke det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tsarsar skrev:

Ligner litt på det ene bildet på den siden, men når jeg googler sooty mold som beskrives der kommer det opp helt andre bilder som ikke ligner i det hele tatt, så tror ikke det er det.

Bra det, da er nok ikke planten din syk. Jeg ville fjernet bladet for sikkerhets skyld. Har du sjekket nøye under bladet om det er noen kryp eller noe der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg litt usikker etter å ha lest denne tråden http://forums.gardenweb.com/discussions/2088459/monstera-deliciosa-leaf-problem Særlig den siste kommentaren. Kanskje det kan være bakterier likevel, i tilfelle er det veldig lurt å skjære vekk bladet (og å sterilisere kniven) samt sjekke røttene. :unsure: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Frida skrev:

Bra det, da er nok ikke planten din syk. Jeg ville fjernet bladet for sikkerhets skyld. Har du sjekket nøye under bladet om det er noen kryp eller noe der? 

29 minutter siden, Frøkensina skrev:

Nå ble jeg litt usikker etter å ha lest denne tråden http://forums.gardenweb.com/discussions/2088459/monstera-deliciosa-leaf-problem Særlig den siste kommentaren. Kanskje det kan være bakterier likevel, i tilfelle er det veldig lurt å skjære vekk bladet (og å sterilisere kniven) samt sjekke røttene. :unsure: 

Ingen kryp, men tror jeg etter tråden på gardenweb skjærer bort bladet for sikkerhets skyld i kveld, også får jeg sjekke røttene nærmere i morgen. Det er jo bare ett blad, så heller safe than sorry!

Tusen takk!

Endret av tsarsar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt :jepp: Som sagt ser den jo ellers veldig frisk ut, jeg tenker dette går bra. Om det skulle spre seg til andre blader ville jeg fjernet de også.

Lykke til :blomst: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...