AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Hei. Jeg er en 22 år gammel student som leier og ikke eier bil. Ønsker selvsagt å spare opp til leilighet så fort som mulig. Har en deltidsjobb ved siden av studiene, men tjener ikke mye i mnd. La oss si at jeg har ca. 30 000 på sparekontoen min nå (som ikke røres til vanlig, har nok inntekt i mnden til at de pengene får stå i fred). Lønner det seg for meg å legge inn max.beløp (25 000) på BSU for i år (vil da få skattefradraget på max.beløp 5000), eller bør jeg holde på pengene på sparekontoen som buffer? Lurer på om jeg egentlig trenger noe stor buffer når ting er som de er nå, hvor jeg leier og ikke eier noe av større verdi. Hva ville du gjort? Anonymkode: 1ebb0...05c
SesameStreet Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 (endret) Det lønner seg alltid å ha en buffer, du vet aldri hva du kommer til å trenge og om det skjer noe så er det greit å ha penger tilgjengelig istedenfor at de er låst på BSU. Derimot, om du er komfortabel med bufferen så ville jeg begynt å fokusere på BSU-kontoen nå. Endret 17. desember 2017 av SesameStreet
Morpheus Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Sett 25K på BSU, og ha de resterende 5K som en buffer. Fyll på den bufferkontoen i løpet av året. BSU gir deg masse renter og fordeler. Det er nærmest null renter på sparekonto 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Også må du jo ikke sette inn hele 25 000 heller, det går an å sette inn halvparten Anonymkode: e83fd...30d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Man må ha tjent over 75 000-ish for å få fullt skattefradrag. Anonymkode: 98f90...7e3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Når man studerer synes jeg ikke det er verdt å spare BSU. Da trenger man de kronene man har. Når man en dag er ferdig med studiene, så får man jo en solid jobb og inntekten skyter i været. Da kan man begynne å spare. Sett pengene til side på en buffer. Det er ikke verdt å ha ca 2000kr/mnd mindre å leve for den tiden økonomien er på det trangeste, som man senere i livet skal bruke igjen etter økonomien er blitt bra. Anonymkode: c1f9f...d41
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 TS: Glemte av denne tråden litt. Jeg jobbet en del i sommer, og har tjent opp nok til å få fullt skattefradrag. Kommer til å legge inn fullt beløp på BSU og fylle sparekontoen igjen i året som kommer. Følte meg litt gal som skulle legge inn så mye av pengene jeg har på BSU-kontoen, men føler meg mer sikker på det nå. Tusen takk for innspill. Anonymkode: 1ebb0...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå