Gå til innhold

Hvor mye bidrar man økonomisk når man flytter inn til samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjønt at det er forskjellige og individuelle måter å bli enige om det økonomiske når man flytter inn til en kjæreste som eier hus/leilighet, hvis man ikke kan kjøpe seg inn. 

Så jeg er nysgjerrig på hva dere tenker om eller gjør med dette? Har hørt mange venninner argumentere med at man ikke skal betale ned samboers lån uten å "få noe igjen" for det i tilfelle brudd, mens andre betaler husleie som om man er leietaker, og noen betaler kun hele eller halve regninger. 

Jeg har nokså stusselig økonomi (200 000 i året) og snakker med kjæresten (700 000 i året) om å flytte inn i hans hus etter hvert. Så jeg lurer litt på hva som er innafor å gjøre her :) Han har sagt helt fra starten at jeg kan bo der gratis og han er av den tradisjonelle typen (utenlandsk og litt annen kultur) som ikke lar betale så mye som en kaffekopp selv i hverdagen, men jeg vil helst bidra så mye jeg kan. Har til nå foreslått å i hvert fall betale strømregningen og dele matutgiftene i to. Ideelt sett vil jeg også bidra med husleie, men blir litt skremt av disse "du må ikke finne pååå å betale ned på samboers lån". Skjønner ikke helt dette, jeg :)  Tanker?

Anonymkode: dc50a...8e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student, har knappe 200.000 i året. Han har full stilling hos kommunen og har masse etterutdanning osv så han tjener bra.

vi er enige om at frem til jeg er ferdi med studier/får bedre råd (hva enn som kommer først) så betaler jeg veldig lite. Overfører en liten sum som han bruker på det jeg bruker ekstra av strøm, og ellers hva han ser pengene må gå til. Dette er mer symbolsk enn noe annet.

Ellers har vi felleskonto hvor vi setter inn 3000 hver PR mnd som går til alt av dagligvarer blandt annet. 

Ellers betaler vi egne regninger og sparer hver for oss. 

Anonymkode: f8ba3...327

Skrevet

Man deles fellesutgiftene som kommunale avgifter, strøm, mat, tv etc.

Hvorfor vil du betale hans lån? Det er han som får en prisstigning på huset, det er han som får rentefradragene på skatten. Han sparer jo unasett penger på de løpende utgiftene som dere vil dele.

Dersom det blir slutt mellom dere, noe som faktisk ikke er helt usannsynlig, da er det greit om du har spart deg opp midler til egen bolig (leie eller eier, alt etter som varigheten). Du vil ikke få 5 øre igjen på å betale ned på hans lån!

Det dine venninner beskriver, er den såkalte kvinnefellen. Hør på de :)

https://www.dagbladet.no/tema/pass-deg-for-kvinnefellene/63395199

Anonymkode: beffd...8a3

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjønt at det er forskjellige og individuelle måter å bli enige om det økonomiske når man flytter inn til en kjæreste som eier hus/leilighet, hvis man ikke kan kjøpe seg inn. 

Så jeg er nysgjerrig på hva dere tenker om eller gjør med dette? Har hørt mange venninner argumentere med at man ikke skal betale ned samboers lån uten å "få noe igjen" for det i tilfelle brudd, mens andre betaler husleie som om man er leietaker, og noen betaler kun hele eller halve regninger. 

Jeg har nokså stusselig økonomi (200 000 i året) og snakker med kjæresten (700 000 i året) om å flytte inn i hans hus etter hvert. Så jeg lurer litt på hva som er innafor å gjøre her :) Han har sagt helt fra starten at jeg kan bo der gratis og han er av den tradisjonelle typen (utenlandsk og litt annen kultur) som ikke lar betale så mye som en kaffekopp selv i hverdagen, men jeg vil helst bidra så mye jeg kan. Har til nå foreslått å i hvert fall betale strømregningen og dele matutgiftene i to. Ideelt sett vil jeg også bidra med husleie, men blir litt skremt av disse "du må ikke finne pååå å betale ned på samboers lån". Skjønner ikke helt dette, jeg :)  Tanker?

Anonymkode: dc50a...8e5

Halve strømmen. Tv, nett,mat, vann,kloakk,forsikring. Som om du bodde for deg selv. Nei, ikke betale på lån,men du bør legge deg opp en buffer i tilfelle brudd. Eier du ikke noe, så må du spare

Anonymkode: 536c1...b86

Skrevet

Det er mest rettferdig at dere deler ut i fra inntekt. Han betaler 7/9 deler og du betaler 2/9 deler. Sett det inn på en felles konto som går til husleie, strøm, kommunale avgifter, mat osv. osv.

Anonymkode: 9216a...374

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mest rettferdig at dere deler ut i fra inntekt. Han betaler 7/9 deler og du betaler 2/9 deler. Sett det inn på en felles konto som går til husleie, strøm, kommunale avgifter, mat osv. osv.

Anonymkode: 9216a...374

Andre vil gjerne heller si at det er rettferdig at de deler ting 50/50. Uansett om hun er student bør hun ha null problem med å betale halvparten av alle fellesutgifter + sin egen mat + gjerne også noe ekstra i "leie" om fellesutgiftene er ganske lave.

Anonymkode: 3007d...b57

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...