AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Vi ønsker å flytte til hjemlandet til mannen min og bo det i alle dall 6 mnd. For å gi vår sønn en opplevelse av den kulturen og språket. Men når bør det gjøres? Han er nyfødt nå. Tenker vi bør gjøre det før han starter på skolen, men når? Mellom småbarns og storebarnsavdelig ( minst mulig brudd)? Rett før skolestart ( får med seg mest mulig,husker mest)? Hva tenker dere? Anonymkode: d431c...64f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Hadde jeg aldri gjort, hvis forholdet ender der nede, så er du stuck. Anonymkode: 80979...29f 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri gjort, hvis forholdet ender der nede, så er du stuck. Anonymkode: 80979...29f Link til Lovdata? Anonymkode: 48e23...128 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Kanskje når barnet er 4-5 år? Fortsatt liten nok til å ikke gå glipp av så mye med førskole og sånt i barnehagen, men fortsatt så stor at han kommer til å få noe utbytte av dette og litt minner Barn husker fra de er ca 4 år. Anonymkode: fa07c...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Ville tatt første halvdel av "siste" barnehageår. Slik at barnet har et halvt år i barnehagen før det begynner på skole.. og jeg ville absolutt gjort det. Livet er for kort til å være for paranoid. Anonymkode: 72563...e18 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Så heldig han er som får mulighet til å oppleve begge kulturane og lære seg språket! Jeg ville først og fremst brukt begge språkene hjemme, så han lærer det frå start av. Så: tenker dere å få flere barn? Viss dere ikke skal ha flere og «alt» er greit ifht jobb/permisjon o.l, så tror jeg at jeg ville bodd i det andre landet en periode året før han skal begynne på skole. Da kan han (forhåpentligvis) språket allerede og kan få mer glede og nytte av oppholdet. Han vil huske mye av kulturen og det han opplevde. Ville kanskje tatt høsten, så han får med seg vårparten av førskolegruppe og det «norske» rett før skolestart. Anonymkode: 5811e...3a3 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi ønsker å flytte til hjemlandet til mannen min og bo det i alle dall 6 mnd. For å gi vår sønn en opplevelse av den kulturen og språket. Men når bør det gjøres? Han er nyfødt nå. Tenker vi bør gjøre det før han starter på skolen, men når? Mellom småbarns og storebarnsavdelig ( minst mulig brudd)? Rett før skolestart ( får med seg mest mulig,husker mest)? Hva tenker dere? Anonymkode: d431c...64f Før du vurderer å reise så bør du og vurdere om du er villig til å ta de økonomiske konsekvensene en slik riese medfører. Er du ute av Norge i mer enn 180 dager sammenhengende så er du ikke lenger medlem i Norsk folketrygd og alt det medfører. I tillegg koster det deg mye å få reiseforsikring for en slik reise, noen vil heller ikke gi deg forsikring for reiser av denne lengden. Anonymkode: 936a4...d26 3
Supernova17 Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 Jeg hadde ventet til barnet ble noen år gammelt, kanskje etter noen år i barnehagen. Da pleier de å lære kjapt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før du vurderer å reise så bør du og vurdere om du er villig til å ta de økonomiske konsekvensene en slik riese medfører. Er du ute av Norge i mer enn 180 dager sammenhengende så er du ikke lenger medlem i Norsk folketrygd og alt det medfører. I tillegg koster det deg mye å få reiseforsikring for en slik reise, noen vil heller ikke gi deg forsikring for reiser av denne lengden. Anonymkode: 936a4...d26 OMG!!!! La nå folk få gjøre det de har lyst til. Bare sunt å oppleve noe utenfor den grønne gren i Norge. Anonymkode: fa07c...4dd 6
Påkrevd Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri gjort, hvis forholdet ender der nede, så er du stuck. Anonymkode: 80979...29f Det står ingenting om hvor dette er. "Der nede" kan like gjerne være Finland eller Island. 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 9 minutter siden, Påkrevd skrev: Det står ingenting om hvor dette er. "Der nede" kan like gjerne være Finland eller Island. Siden hun legger vekt på å kultur og språk så tviler jeg på det er i "nabolaget" Man må forholde seg til lovene i det landet man oppholder seg i, og som utlending har man ikke mange rettigheter. Anonymkode: 80979...29f 1
Påkrevd Skrevet 17. desember 2017 #12 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden hun legger vekt på å kultur og språk så tviler jeg på det er i "nabolaget" Man må forholde seg til lovene i det landet man oppholder seg i, og som utlending har man ikke mange rettigheter. Anonymkode: 80979...29f Finsk og islandsk er da temmelig forskjellig fra norsk. Når det gjelder kultur, så er det så klart større forskjell på Saudi Arabia/Norge og Finland/Norge, men hvert land har da allikevel sin unike kultur. Uansett hvor det måtte være, må man jo kunne ta med ungen til foreldres hjemland før de er voksne. Hvis barnefaren skulle ha en slu plan, så kan dette like gjerne skje på en ukes sommerferie. Så må man huske på at det er de færreste barn som blir tatt med til sitt andre "hjemland" som blir tvangsmessig holdt igjen. Blir som å bekymre seg for terrorister på toget. Joda, det kan skje. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville tatt første halvdel av "siste" barnehageår. Slik at barnet har et halvt år i barnehagen før det begynner på skole.. og jeg ville absolutt gjort det. Livet er for kort til å være for paranoid. Anonymkode: 72563...e18 100 % enig! Livet er for kort til å ikke benytte seg av en slik mulighet. Man MÅ ikke leve det standart a4- livet selv om man har barn. Anonymkode: 507ff...441 2
aglaea Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Før du vurderer å reise så bør du og vurdere om du er villig til å ta de økonomiske konsekvensene en slik riese medfører. Er du ute av Norge i mer enn 180 dager sammenhengende så er du ikke lenger medlem i Norsk folketrygd og alt det medfører. I tillegg koster det deg mye å få reiseforsikring for en slik reise, noen vil heller ikke gi deg forsikring for reiser av denne lengden. Anonymkode: 936a4...d26 Nei, det er 12 mnd det er snakk om, ikke 6 mnd. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden 2
aglaea Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 Det er tross alt ganske mange som reiser jorden rundt i sånn 6 mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi ønsker å flytte til hjemlandet til mannen min og bo det i alle dall 6 mnd. For å gi vår sønn en opplevelse av den kulturen og språket. Men når bør det gjøres? Han er nyfødt nå. Tenker vi bør gjøre det før han starter på skolen, men når? Mellom småbarns og storebarnsavdelig ( minst mulig brudd)? Rett før skolestart ( får med seg mest mulig,husker mest)? Hva tenker dere? Anonymkode: d431c...64f Ikke samme situasjon, men et vennepar bodde i USA i 6 mnd med en på 1 år og en på 4 år. Anonymkode: ecd54...0dc
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri gjort, hvis forholdet ender der nede, så er du stuck. Anonymkode: 80979...29f Det er jeg ikke bekymret for. Ts Anonymkode: d431c...64f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Før du vurderer å reise så bør du og vurdere om du er villig til å ta de økonomiske konsekvensene en slik riese medfører. Er du ute av Norge i mer enn 180 dager sammenhengende så er du ikke lenger medlem i Norsk folketrygd og alt det medfører. I tillegg koster det deg mye å få reiseforsikring for en slik reise, noen vil heller ikke gi deg forsikring for reiser av denne lengden. Anonymkode: 936a4...d26 Ja, vi må selvsagt ordne oss med private forsikringer, drt er ikke noe stress. Jeg har selv bodd i utlandet ( et annet enn dette) i et år, det var ikke noe problem med forsikringer. Ts Anonymkode: d431c...64f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #19 Skrevet 18. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke samme situasjon, men et vennepar bodde i USA i 6 mnd med en på 1 år og en på 4 år. Anonymkode: ecd54...0dc Hmmm, hvordan er dette ‘ikke samme situasjon’? Ts Anonymkode: d431c...64f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #20 Skrevet 18. desember 2017 Takk for gode svar! Spørsmålet er også hvordan evt. Time dette med et nytt barn etterhvert også. Det hadde jo vært enkelt å legge dette oppholdet til en ny permisjonstid. Samtidig så ser jeg for meg at det kan bli litt slitsomt med en baby et sted jeg ikke kan språket. Jeg tenkte litt på å dra mellom når barnet blir flyttet opp på storebatnsavdeling. Det er også et lite brudd på en måte... er ikke sikkert vi blir så lenge som 6 mnd. Heller, spørs hvor mye vi får spart. Ts Anonymkode: d431c...64f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå