Gå til innhold

Dyreste land du har vært på ferie i?

Anbefalte innlegg

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Noen som har vært på ferie i land som er dyrere enn Norge og hvor dro dere? Jeg kom nettopp hjem fra Panama og fikk helt sjokk av prisene der.. var jo helt utrolig dyrt. På en konsert jeg var på var det 120 dollar for en liten flaske vin.. På byen/restaurant var det også høye priser. Dollarkursen er riktignok høy men dette var ekstremt altså. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sveits! ALT var dyrt. Et fantastisk nydelig land, men kun pga prisnivået kommer jeg aldri til å dra tilbake. Var jo forberedt på at det var dyrt der, men trodde det var mer som i Norge, men det var jo mye verre! 

Anonymkode: 7a2fe...cfe

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Island er vel det dyreste jeg kan komme på, etterfulgt av Amsterdam. 

Skrevet

Sveits og USA. 

Var i USA en gang rund år 2000. Da lå dollaren på ca 10kr. Noen år senere var den nede i 4,7kr. 

Anonymkode: 09e60...0f0

Skrevet

Sveits og Island har vel vært de dyreste landene jeg har vært i.

Anonymkode: e89a2...0fc

• Liker 1
Skrevet

Forresten Danmark (hvertfall København) var dyrt det og. 120kr for et glass vin.

Anonymkode: e89a2...0fc

• Liker 2
Skrevet

Kan skrive under på Sveits. Om det er restaurantbesøk, dagligvarer eller generell shopping det er snakk om, så er det uansett ganske mye dyrere enn her. Lønningene er jo også høyere, så det skulle bere mangle. Alkohol i butikk er vel det eneste som er vesentlig billigere, muligens også tobakk?

Skrevet

Island og Danmark er de dyreste reisemålene jeg har hatt den siste tiden 

Skrevet

Sveits... 240kr per pers for middagen, pølser m/pomme til ungene og snitzel til de voksne...:ohmy: God mat da.

Skrevet

Syntes Brasil var sjokkerende dyrt. Ofte norske priser, der. 

Gjest JeSuisLouise
Skrevet
12 minutter siden, bortebra skrev:

Syntes Brasil var sjokkerende dyrt. Ofte norske priser, der. 

I Brasil også? Men er det ikke veldig mye fattigdom der? Skjønner ikke hvorfor Sør-Amerika er så dyrt og fatter ikke hva de lever av. I tillegg til høye priser i Panama tar de også 7% tax på varer når man skal betale i butikker (tilsvarende moms her sikkert, bortsett fra at når vi betaler for varer i Norge er varen ferdig priset). Jeg har også vært i Sveits (Geneve) og det var dyrt, men Panama var faktisk mye verre! Har vært mye i USA også og syntes det var dyrt da dollaren var høy. 

Skrevet
8 minutter siden, JeSuisLouise skrev:

I Brasil også? Men er det ikke veldig mye fattigdom der? Skjønner ikke hvorfor Sør-Amerika er så dyrt og fatter ikke hva de lever av. I tillegg til høye priser i Panama tar de også 7% tax på varer når man skal betale i butikker (tilsvarende moms her sikkert, bortsett fra at når vi betaler for varer i Norge er varen ferdig priset). Jeg har også vært i Sveits (Geneve) og det var dyrt, men Panama var faktisk mye verre! Har vært mye i USA også og syntes det var dyrt da dollaren var høy. 

Jeg vet at brasilianerne reiser ut av landet for å handle hvert fall, så det er vel en del høye skatter der, sikkert mye moms. Det er dyrt å reise dit også. Det går sikkert an å leve billig, men som turist var det ikke så opplagt hvordan man skulle gjøre det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sveits! ALT var dyrt. Et fantastisk nydelig land, men kun pga prisnivået kommer jeg aldri til å dra tilbake. Var jo forberedt på at det var dyrt der, men trodde det var mer som i Norge, men det var jo mye verre! 

Anonymkode: 7a2fe...cfe

Har selv vært på ferie i Sveits men fikk da ikke inntrykk av at det var dyrere enn i Norge. Dyrt ja, men ikke dyrere enn å feriere her hjemme.

• Liker 4
Skrevet

Qatar. 

Anonymkode: 9f685...f3f

Skrevet

Dubai (UAE), prisnivået der var som i Norge eller dyrere.

Ellers er New York City i USA dyrt.  Greit hotell koster fra 2000 kr/natt og mat og drikke er ikke særlig billigere enn i Norge.

Og siden danskekrona er så høy for tiden er København dyrt.  Vi droppet den årlige førjulsturen dit i år pga høye hotellpriser og ugunstig kronekurs. 

Anonymkode: 7cd68...321

Skrevet
1 time siden, Påkrevd skrev:

Kan skrive under på Sveits. Om det er restaurantbesøk, dagligvarer eller generell shopping det er snakk om, så er det uansett ganske mye dyrere enn her. Lønningene er jo også høyere, så det skulle bere mangle. Alkohol i butikk er vel det eneste som er vesentlig billigere, muligens også tobakk?

Som jeg skrev et annet sted synes ikke Sveits er noe værre enn Norge. Skal selv tilbake til Wengen/Grindelwald i januar. Og betaler da 360 sveitserfranc for 4 netter med halvpensjon på enkeltrom. Dusj og toalett i gangen. Tror ikke du hadde fått det noe billigere i Norge nei. Betaler og 600 chf for 3 dager VIP billett til Lauberhornrennen inkludert VIP tribune og buffet servering med varme og kald mat og drikk med og uten alkohol så mye man orker. Samt frie reiser på Wengeralphbahn og Berner Oberland bahn på de 3 nevnte dager. Ikke i nærheten av å være like dyrt som om du skulle hatt lignende VIP billetter på tilsvarende stort arrangement i Norge.

• Liker 3
Skrevet

Skriver under på Sveits, spesielt den fransktalende delen. Fikk et par "dette kan da ikke stemme"-opplevelser der, før jeg lærte meg å sjekke alle prisene nøye på forhånd. 

Anonymkode: a5b50...97c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Kjetil E skrev:

Som jeg skrev et annet sted synes ikke Sveits er noe værre enn Norge. Skal selv tilbake til Wengen/Grindelwald i januar. Og betaler da 360 sveitserfranc for 4 netter med halvpensjon på enkeltrom. Dusj og toalett i gangen. Tror ikke du hadde fått det noe billigere i Norge nei. Betaler og 600 chf for 3 dager VIP billett til Lauberhornrennen inkludert VIP tribune og buffet servering med varme og kald mat og drikk med og uten alkohol så mye man orker. Samt frie reiser på Wengeralphbahn og Berner Oberland bahn på de 3 nevnte dager. Ikke i nærheten av å være like dyrt som om du skulle hatt lignende VIP billetter på tilsvarende stort arrangement i Norge.

Hotellpriser kan jo variere veldig avhengig av sesong, sted og dekning. Det har jeg dog ikke erfaring med da jeg har bodd privat hver gang. Sportsarrangementer har jeg heller ingen erfaring med, men store greier som Lauberhornrennen vil jeg tro er justert til et internasjonalt akseptabelt nivå så ikke kun sveitsere dukker opp? 

Jeg har stort sett vært i større byer. Zürich, Genève, Lausanne, Luzern etc. og der er det betraktelig dyrere å tilbringe en typisk feriedag enn i Norge. Og en tur på butikken for å handle middag kan nærmest ruinere en stakkar. Leter man, så finner man selvsagt gode tilbud hvor man måtte være i verden, men sånn generelt er det mye dyrere. En sammenlikning mellom norske og sveitsiske priser her:  https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland 

Men, dyrt eller ikke, god tur til Sveits. Flott land, skal nedover igjen selv til våren:)

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Påkrevd skrev:

Hotellpriser kan jo variere veldig avhengig av sesong, sted og dekning. Det har jeg dog ikke erfaring med da jeg har bodd privat hver gang. Sportsarrangementer har jeg heller ingen erfaring med, men store greier som Lauberhornrennen vil jeg tro er justert til et internasjonalt akseptabelt nivå så ikke kun sveitsere dukker opp? 

Jeg har stort sett vært i større byer. Zürich, Genève, Lausanne, Luzern etc. og der er det betraktelig dyrere å tilbringe en typisk feriedag enn i Norge. Og en tur på butikken for å handle middag kan nærmest ruinere en stakkar. Leter man, så finner man selvsagt gode tilbud hvor man måtte være i verden, men sånn generelt er det mye dyrere. En sammenlikning mellom norske og sveitsiske priser her:  https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland 

Men, dyrt eller ikke, god tur til Sveits. Flott land, skal nedover igjen selv til våren:)

Vil tro at prisene skrues opp 2 helg i januar. Under Lauberhornrennen er vel alt av overnattingskapasitet i Jungfrauregionen sprengt. Det er snakk om tusner for ikke å si titusener av tilreisende. Men nå er nok Grindelwald som jeg bodde i og skal bo i rimligere enn Wengen, ikke bare under Lauberhornrennen men og generelt. Har ikke testet sveitsiske byer, har kun vært på flyplass og togstasjonen i Basel.

Men har definitvit lyst til å reise til Sveits på sommerstid og. Det landet har noen helt ekstreme jernbanelinjer som du ikke finner maken til i Europa og knapt nok i verden for den del. Men når vi snakker dyrt, ja er det ihvertfall noe som koster skjorta ut av hvitøyet og litt til i Sveits så er det billetter med de private tannhjulsbanene som landet er så kjent for. 

• Liker 1
Skrevet

Amsterdam synes jeg er det dyreste stedet jeg har vært.

Anonymkode: 47a1c...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...