AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Har vært borte 3 mandager på rappen nå fordi gutten har vært syk. Han begynte i barnehage i høst og har vært en del syk. Har hatt diare en uke nå, litt mindre turer på do i dag, så det kan hende at magen stabiliserer seg. Men ønsker ikke sende han i barnehagen i morgen, når han nesten ikke spiser og samt ikke har spist skikkelig på over en uke. Men er litt redd for at jobben tror at jeg skulker unna og tar meg langhelger, har bare vært borte på mandager pg av at det er vanskelig å finne barnepass den dagen. Fikk en sånn der halvsur "jaaaveell" når jeg ringte å sa i fra i dag. Drar dere på jobb og har barnet i barnehagen med mindre barnet er veldig syk eller er det rett å ha barnet hjemme til er helt frisk? Liker den jobben jeg har nå, men er bare vikariat ett par mnd til før de skal vurdere om det er mulighet for mer arbeid. Anonymkode: a4284...69d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Er det noen andre som kan være hjemme med barnet da? Ville ikke sendt barnet i barnehagen, men jeg ville prøvd å få far/bestemor eller noen andre til å være hjemme i og med at du har en sjanse til å få jobb videre.. Anonymkode: 2f2f4...4f8 2
Gjest Mass Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 For diaré så er det 48 timer karantenetid etter siste diaré pga at det er så smittsomt. Dvs at han må være hjemme i 48 timer etter siste diaré. Her bør du også se allmenntilstanden hans an. Det er det jeg forholder meg til med mine barn. Synes 3 mandager på rappen var ganske lite. Jeg har vært utrolig mye vekke fra jobb nå pga sykdom hos barn. Det ene barnet begynte i bhg i høst. Så blir de frisk, og syk igjen like etter. Immunforsvaret får gjennomgå og jobbet iherdig. Det er veldig normalt. Sånn er det, rett og slett. Alle med småbarn kjenner seg igjen i dette, vil jeg tro.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Omgamgsyken: barnet skal være hjemme i 48 timer uten symptomer. Nei, du sender ikke barnet i barnehagen i morgen. Du har et ansvar å ta hensyn til barnet ditt, og den smitten det kan medføre. Jeg holder barna heller hjemme en ekstra dag enn en for lite. Hva de på jobben mener har ingen betydning. Anonymkode: 2342d...791 5
Gjest GoldenLioness Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Er ikke far i bildet? Det rettferdige er at dere tar sykt barn dag annenhver gang. Om du er alene så må du forholde deg til 48 timers regelen. De fleste oppegående mennsker vet at første året i barnehagen er verst mht til sykdom og det burde sjefen din skjønne. Det er ikke akkurat som du har er valg.
yabbadoo Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Jeg jobber ikke pga ny permisjon, men jeg kan ikke huske sist både jeg og begge ungene var friske samtidig. Kan ikke fatte og begripe hvordan 10 sykedager per forelder skal være nok... 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 Hos oss har jeg inntrykk av at de fleste mødrene bruker opp hele sykt barn-kvoten sin hvert år, mens det er sjelden menn tar de fridagene i det hele tatt. Virker som mange menn tenker de har en mye viktigere jobb. Selv de som har nøyaktig samme jobb som kvinnene som er borte... virker faktisk som det er vanligere at kvinner må begynne å bruke av sine egne sykedager (dvs lyve) enn at menn vil bli hjemme med syke barn. Anonymkode: 44cb8...9e7 10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 Mange syns det er vanskelig, og det bør det ikke være når barn er sykt. Desverre, mange misbruker ordningen. Eks på min arbplass. Far lever i den "vilfarelsen" at han er pliktig til å ta ut alle dager. Nei, barnet er ikke sykt. Mor gjør det samme på sin plass. Så fylte barnet 10 år... ikke en dag syk lengre. Hurra Anonymkode: 8d36a...bf9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 7 minutter siden, yabbadoo skrev: Jeg jobber ikke pga ny permisjon, men jeg kan ikke huske sist både jeg og begge ungene var friske samtidig. Kan ikke fatte og begripe hvordan 10 sykedager per forelder skal være nok... Nei, det er ikke nok. Vi gikk tomme i november. Hadde planlagt for det, så har igjen noen ferieuker å ta av. Egentlig helt hull i hodet at man har like mange sykt barn-dager for en toåring og en tiåring. Unger på ti er jo sjelden syke, mens småttisen i barnehagen får feber og halsbetennelse bare noen nyser et sted i bygget!.. Det burde vært flere nivåer på dette, flere dager for små barn og færre for store.. Anonymkode: 835f2...5b8
Gjest Mass Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 8 minutter siden, yabbadoo skrev: Jeg jobber ikke pga ny permisjon, men jeg kan ikke huske sist både jeg og begge ungene var friske samtidig. Kan ikke fatte og begripe hvordan 10 sykedager per forelder skal være nok... Det fatter ikke jeg heller. Sykedagene på hvertfall barn under 3 år skulle blitt regulert på nytt og økt trippelt opp, og gjerne mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 Man kan jo gå til legen og få sykemelding om egendagene brukes opp. Det er veldig frustrerende for arbeidsplassen når de ansatte er vekke stadig vekk. Ett sted må man sette grensen. Jeg har full forståelse for at det er dumt for mange foreldre, men man er jo 2 stk som man må fordele på. I tillegg kan de fleste bruke barnevakt/besteforeldre en gang eller tre på et år. Anonymkode: dcfe9...d91 6
Gjest Optimo Skrevet 17. desember 2017 #12 Skrevet 17. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo gå til legen og få sykemelding om egendagene brukes opp. Anonymkode: dcfe9...d91 Det gjelder din egen sykdom, ikke for barna. Er barnet sykt mer enn 20 dager på et år (10 dager per forelder) må du egentlig finne en løsning med arbeidsgiver. Ferie, ulønnet permisjon, avspasering... Men du har ikke rett til å få fri med lønn. https://www.infotjenester.no/artikler/brukt-opp-kvote-syke-barn/
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 16 minutter siden, Mass said: Det fatter ikke jeg heller. Sykedagene på hvertfall barn under 3 år skulle blitt regulert på nytt og økt trippelt opp, og gjerne mer enn det. Og det mener du at arbeidsgiver skal betale? Kan du ikke ta fri uten lønn? Anonymkode: 8f05a...c42 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo gå til legen og få sykemelding om egendagene brukes opp. Det er veldig frustrerende for arbeidsplassen når de ansatte er vekke stadig vekk. Ett sted må man sette grensen. Jeg har full forståelse for at det er dumt for mange foreldre, men man er jo 2 stk som man må fordele på. I tillegg kan de fleste bruke barnevakt/besteforeldre en gang eller tre på et år. Anonymkode: dcfe9...d91 Hvordan får du besteforeldre til å ta fri fra sin jobb for å passe ditt syke barn? Ikke alle er 2 stk heller. Anonymkode: d5f20...5a2 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vært borte 3 mandager på rappen nå fordi gutten har vært syk. Han begynte i barnehage i høst og har vært en del syk. Har hatt diare en uke nå, litt mindre turer på do i dag, så det kan hende at magen stabiliserer seg. Men ønsker ikke sende han i barnehagen i morgen, når han nesten ikke spiser og samt ikke har spist skikkelig på over en uke. Men er litt redd for at jobben tror at jeg skulker unna og tar meg langhelger, har bare vært borte på mandager pg av at det er vanskelig å finne barnepass den dagen. Fikk en sånn der halvsur "jaaaveell" når jeg ringte å sa i fra i dag. Drar dere på jobb og har barnet i barnehagen med mindre barnet er veldig syk eller er det rett å ha barnet hjemme til er helt frisk? Liker den jobben jeg har nå, men er bare vikariat ett par mnd til før de skal vurdere om det er mulighet for mer arbeid. Anonymkode: a4284...69d Mange har ikke besteforeldre, og eventuelt ikke i samme by. Sykt barn er en reell del av livet. De jeg vet om med barn i alderen 2-6 år er ofte hjemme med sykt barn, ca 10-15 ganger i året. Er mye smitte i barnehage om første årene i barneskolen. Anonymkode: b7d71...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 13 minutter siden, Guile skrev: Det gjelder din egen sykdom, ikke for barna. Er barnet sykt mer enn 20 dager på et år (10 dager per forelder) må du egentlig finne en løsning med arbeidsgiver. Ferie, ulønnet permisjon, avspasering... Men du har ikke rett til å få fri med lønn. https://www.infotjenester.no/artikler/brukt-opp-kvote-syke-barn/ Gjelder det f.o.m hver 1.januar i et nytt år? Anonymkode: b7d71...2ec
ViljaH Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 Det er vanlig å ha en del fravær pga barns sykdom ja. Og jeg har aldri fått annet enn sympati og ønsker om god bedring til den lille når jeg har meldt ifra. Jeg pleier ikke å se an om barnet er sykt nok til å være hjemme, men heller om det er frisk nok for barnehagen. Det skal klare - og trives med - tempoet og støy og aktivitetene en full barnehagedag medfører. Jeg synes ikke man skal presse små barn så hardt og sende dem halvsyke i barnehagen. De er små enda. Med omgangssyke er det enkelt, da er det 48 timer symptomfri. Ungen din vil imorgen mest sannsynlig smitte noen andre barn (foreldrene deres får sykt-barn dager) så vil et par av de barna bli sendt i barnehagen for tidlig, ditt barn resmittes, og du får flere sykt-barn dager. For ikke å snakke om barnehagens ansatte som ryker i sykdom, vikarer opp og i mente. Så har man det gående. Vi har stort sett klart oss med 10 dager hver. Bare ett eller to år vi gikk over og måtte avspassere. 2
Gjest Mass Skrevet 17. desember 2017 #18 Skrevet 17. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det mener du at arbeidsgiver skal betale? Kan du ikke ta fri uten lønn? Anonymkode: 8f05a...c42 Ganske enkelt, ja. Spesielt i tilfeller hvor man ikke kan jobbe hjemmefra eller ta det igjen på kveldstid. Nei, jeg har hverken fleksitid eller mulighet til å ta fri uten lønn. Ferie får vi i liten grad styre over selv. Så igjen. Ja.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #19 Skrevet 17. desember 2017 19 minutter siden, Mass said: Ganske enkelt, ja. Spesielt i tilfeller hvor man ikke kan jobbe hjemmefra eller ta det igjen på kveldstid. Nei, jeg har hverken fleksitid eller mulighet til å ta fri uten lønn. Ferie får vi i liten grad styre over selv. Så igjen. Ja. Hvorfor skal arbeidsgiveren din ta kostnaden for at ditt barn er sykt mer enn 10 dager i året? Tenkte du ikke på mulighet for barnepass ifm sykdom før du valgte å bli gravid? Anonymkode: 8f05a...c42 15
Gjest Mass Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal arbeidsgiveren din ta kostnaden for at ditt barn er sykt mer enn 10 dager i året? Tenkte du ikke på mulighet for barnepass ifm sykdom før du valgte å bli gravid? Anonymkode: 8f05a...c42 Fordi at 10 dg er urealistisk lite. Hadde det vært mulighet for å jobbe det inn igjen, eller vært andre løsninger man kunne tatt så hadde jo det vært noe annet. Med eldstemann var ikke dette i tankene mine en gang, og overhodet ikke avgjørende. Jeg studerte på den tiden, så egenmeldinger var ikke et tema uansett. Med de minste tenkte jeg heller ikke over dette siden det ikke var et tema med eldstemann, men det hadde likevel ikke vært en avgjørende faktor. Jeg skal nok klare meg, og står ikke akkurat i ledtog for å kjempe om endringer. Men 10 dg er en vits i forhold til hvor mye og ofte syke de minste kan bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå