Gå til innhold

Er jeg for streng? Ang denne forb***ede slimlagingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 11 åring som jeg har ganske strengt sagt nei til å LAGE slim, kjøpe ingredienser (lim, linsevann, barberskum osv) til å lage slim HVER GANG hun spør. Før kunne hun lage slim hos venner, men nå har jeg sagt nei til å lage slim sammen med en spesiell venninne, som alltid skal lage slim, kjøper ingredienser til å lage slim støtt og stadig (skjønner ikke at foreldrene gir lov til å kjøpe disse ingrediensene så ofte). Nå har jeg sagt nei til å lage slim med denne venninnen rett og slett fordi jeg ser det som litt urettferdig at denne venninnes foreldre skal kjøpe disse ingredienser, og min datter aldri bidrar ang dette, tilbake ved å kjøpe selv. OG jeg vil ikke bidra til kjøpe selv. Nesten blitt prinsipp sak for meg.

Jeg er fullstendig for at barn eksperimenterer og blander og lager ting, men nå ha dette slimlagingen gått over alle støvleskaft. Bare så det er sagt, hun får lov til å KJØPE ferdig slim fra tid til annen eks. på panduro, ebay osv. 

Hva syns dere? Er jeg for streng? Er dere også lei av dette? Hvordan håndterer dere denne masingen?

Anonymkode: bc6e9...b2d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er problemet med slimet? 

• Liker 19
Skrevet

En ting er selve pengene som går til å kjøpe ingredienser, flere ganger i mnd (gjelder denne venninnen spesielt), ingredienser som blir til noe annet enn det de skal brukes til (linsevann, lim, barberskum) og ikke minst den ENE gangen jeg ga dem lov til å lage slim hos oss så tømte de 2 håndvask flasker, den dyre barberskummen til pappa (og ikke den billige jeg hadde gitt dem) UTEN at det ble slim av dette, men som de etterpå skylte i kjøkkenvask, og nå er hele dritten tett støtt og stadig. 

Misforstå meg rett, er ikke imot eksperimentering av forskjellige ting man finner hjem, halloo jeg gjorde det selv på samme alder, men det er så unødvendig, syns jeg. 

Blitt mer en prinsippsak for meg............

• Liker 1
Skrevet

12-åringen min hadde dilla en god stund i sommer/høst. Nå har det roet seg. Jeg sa nei først, for jeg forsto nok ikke helt "greia", men etter det har jeg kjøpt ting til henne i to "runder" (da har hun hatt til å lage noen ganger).

Hun har ei venninne som ikke fikk lov til å lage slim hjemme, men hun hadde med egne ingredienser.... Da var de naturlig nok mye her...

Du får gå i deg selv om dette er et prinsipp du gidder å ri.... Det kommer til å gå over, og det er ganske kjipt å være "utenfor" i den alderen.... Jeg ville nok kjøpt et par ganger, og sett hvordan det utviklet seg....

• Liker 4
Skrevet

Sette grenser.. 

Hun kan jo også ha med seg noen av tingene med til venninne. Hvorfor er det så ille at hun lager det der? 

Er en fase som går over.. 
Er det ikke bedre at de lager slim enn sitter på mobilen/PC/TV??

• Liker 5
Skrevet

:popcorn: ?

Anonymkode: 45716...3c0

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Har en 12 åring som også styrer med dette slimet. Problemet her er at hun griser og ikke rydder skikkelig opp etter seg. 

Anonymkode: 62da3...3b1

• Liker 2
Skrevet

Vel.... jeg skulle ha en flaske linsevæske for noen uker siden. Pleier ha en i skapet fordi jeg bruker linser. Da var det jammen utsolgt! Tomt. Finito. På en lørdag. Hvorfor? Jo fordi det hadde vært et ras av unger innom fra fredag etter skoletid og frem til jeg kom på lørdag.

Heldigvis var det ikke akutt for min del, men kjære foreldre, linsevæske er ikke til å lage leketøy av. Prøv å få ungene til å tenke littegrann.

Anonymkode: 37418...909

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Har en 12 åring som også styrer med dette slimet. Problemet her er at hun griser og ikke rydder skikkelig opp etter seg. 

Anonymkode: 62da3...3b1

Det er problemet her også, så her er det forbudt.

Skrevet

Datteren min fortalte meg om det styret der hos en venninne. Jeg er bare glad jeg aldri ville tillatt det hjemme. 

Anonymkode: 14115...a1c

• Liker 1
Skrevet

Hva skal man med slim i utganspunktet, og i så store mengder at de til støtt og stadig må produsere mer?

• Liker 2
Skrevet

Hadde det vært reelt hos meg så ville jeg godtatt at de lagde slim en gang i blant, men ikke ofte. 

Skrevet

Det var veldig greit da det var varmere for da kunne de grise ute og bruke hageslangen til å rydde opp etter seg. De får lage inne nå men da på vaskerommet for der er det lett å vaske og rydde etter seg. Jeg forbyr veldig lite av sånne ting men tilrettelegger sånn at de kan gjøre ting på egenhånd og at det skal være enkelt å rydde opp etter seg. De vet at om de ikke rydder så blir det lenge til neste gang.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en 11 åring som jeg har ganske strengt sagt nei til å LAGE slim, kjøpe ingredienser (lim, linsevann, barberskum osv) til å lage slim HVER GANG hun spør. Før kunne hun lage slim hos venner, men nå har jeg sagt nei til å lage slim sammen med en spesiell venninne, som alltid skal lage slim, kjøper ingredienser til å lage slim støtt og stadig (skjønner ikke at foreldrene gir lov til å kjøpe disse ingrediensene så ofte). Nå har jeg sagt nei til å lage slim med denne venninnen rett og slett fordi jeg ser det som litt urettferdig at denne venninnes foreldre skal kjøpe disse ingredienser, og min datter aldri bidrar ang dette, tilbake ved å kjøpe selv. OG jeg vil ikke bidra til kjøpe selv. Nesten blitt prinsipp sak for meg.

Jeg er fullstendig for at barn eksperimenterer og blander og lager ting, men nå ha dette slimlagingen gått over alle støvleskaft. Bare så det er sagt, hun får lov til å KJØPE ferdig slim fra tid til annen eks. på panduro, ebay osv. 

Hva syns dere? Er jeg for streng? Er dere også lei av dette? Hvordan håndterer dere denne masingen?

Slimtrenden går vel snart av moten?  Jeg synes det er noe griseri og støtter ditt nei.

Anonymkode: 3f9ed...13d

• Liker 1
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. Har en 12-åring som har laget mye slim, og de gir det til hverandre i bursdagsgaver også. 

Poenget er visstnok å lage forskjellige typer slim, både med dekor og tekstur på. Og om man får til gode lyder med slimet. Blir det et bra slim, så ønsker de andre det samme, og de prøver å lage på nytt og gir det i gave. 

Å ta fra ungene gleden ved hjemmelagede leker og hobbyer synes jeg er mildt sagt råttent. De fleste her hadde vel lett godtatt om ungene ville strikke, feks. 

Anonymkode: a40a7...bec

• Liker 11
Skrevet

Jøss, velg dine kamper med omhu, sier jeg bare. Snakk om å være kjip.

• Liker 9
Gjest Ørnefaren
Skrevet

Her er det null slimlaging.. fått lov to ganger, men ikke klart å rydde opp etter seg, så da er det nei. 

Skrevet

Etter at jeg leste om mulig farlige kjemiske reaksjoner ifm laging av slim, så er det helt uaktuelt å holde på med sånt hjemme hos oss.

Anonymkode: bd1a6...ae9

• Liker 1
Skrevet

Er ikke linsevæske bare saltvann? Kan man ikke bare koke det sammen selv?

Anonymkode: 9e616...7f4

• Liker 1
Skrevet

I går oppdaget jeg at åtteåringen hadde tømt en god håndkrem som jeg var veldig glad i, ut i en kopp. I den andre koppen hadde hun helt solkremen min. For hun skulle lage slim. Hun hadde spurt tidligere på dagen, og da sa jeg nei. Så nå har hun fått totalnekt, aldri mer slim.

For det første: De bruker opp ting vi har i huset som vi trenger jevnlig (f.eks. er det helt tomt for superlim nå, den dyre håndkremen min, solkrem), og for det andre så rydder de ikke opp. For det tredje blir slimet bare liggende i en kopp når det er ferdig, aldri lekt med eller noe.

Anonymkode: cf89e...f18

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...