AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 Noen av kjøkkenhåndklærne har begynt å lukte vondt etter vask. Når de tørker lukter det rett og slett spy, uten at de har blitt brukt til å tørke opp dette. Dette gjelder kun kjøkkenkluter og -håndklær, vanlige håndklær og klær lukter som de skal. Jeg kan tenke meg at det kanskje kommer av at det har lurt seg inn en våt, sur klut eller noe, men hvordan blir jeg kvitt denne lukta? Anonymkode: fc593...dba
Måbarefåsiat... Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Legg dem i sterkt eddikvann over natten og vask på varmeste vask etterpå. Klorin kan også funke, men eddik er nok litt mer miljøvennlig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Du kokvasker Anonymkode: 7591f...9aa 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen av kjøkkenhåndklærne har begynt å lukte vondt etter vask. Når de tørker lukter det rett og slett spy, uten at de har blitt brukt til å tørke opp dette. Dette gjelder kun kjøkkenkluter og -håndklær, vanlige håndklær og klær lukter som de skal. Jeg kan tenke meg at det kanskje kommer av at det har lurt seg inn en våt, sur klut eller noe, men hvordan blir jeg kvitt denne lukta? Anonymkode: fc593...dba Legg de litt i klorvann etter de er vasket og fremdeles våte. Så heng opp til tørk. Anonymkode: 65c4e...d91 1
Perelandra Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Hvilen temperatur er klutene vasket på? De må minst ha 60 grader for å bli reine. For å bli kvitt lukta, er det mulig at de trenger 90 grader. Husk også at de ikke må henge for tett når du tørker dem. Det kan gi sur lukt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Eddikkvann og kokvask Anonymkode: a7a10...9da
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 Merker at mine får den ekle lukten om jeg ikke bytter kulter ofte nok. Moren min pleier også å legge de i klorin over natten for å få bort lukten, men jeg har bare trengt å vaske de på 60 grader Anonymkode: 87e1f...354
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 11 minutter siden, Perelandra said: Hvilen temperatur er klutene vasket på? De må minst ha 60 grader for å bli reine. For å bli kvitt lukta, er det mulig at de trenger 90 grader. Husk også at de ikke må henge for tett når du tørker dem. Det kan gi sur lukt. Jeg pleier å vaske på 60 grader, men skal prøve å vaske på 90 grader nå. Anonymkode: fc593...dba 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Merker at mine får den ekle lukten om jeg ikke bytter kulter ofte nok. Moren min pleier også å legge de i klorin over natten for å få bort lukten, men jeg har bare trengt å vaske de på 60 grader Anonymkode: 87e1f...354 Jeg bytter ofte, jeg tror at jeg har lagt en våt klut til vask sammen med de andre og latt det ligge for lenge? Anonymkode: fc593...dba
Leeloo Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 Kjør dem våte en runde i microen (om du har) til det «koker» før du vasker dem, kverker bakteriene.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #11 Skrevet 18. desember 2017 Jeg har god erfaring med å koke sure kluter. Da putter jeg dem i en gryte med masse vann, koker opp og lar koke i ti minutter. Deretter vasker jeg dem normalt. Ellers bytter jeg kluter ofte, og henger de gamle opp på en slik trearmet, lang krok som henger over skittentøyskurven så de tørker. Anonymkode: 6218e...b30 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #12 Skrevet 18. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har god erfaring med å koke sure kluter. Da putter jeg dem i en gryte med masse vann, koker opp og lar koke i ti minutter. Deretter vasker jeg dem normalt. Ellers bytter jeg kluter ofte, og henger de gamle opp på en slik trearmet, lang krok som henger over skittentøyskurven så de tørker. Anonymkode: 6218e...b30 Hvorfor det? Etter ti minutters koking i kjele er de vel allerede så rene de får blitt? Anonymkode: 2748b...d74
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #13 Skrevet 18. desember 2017 På 17.12.2017 den 19.33, AnonymBruker skrev: Noen av kjøkkenhåndklærne har begynt å lukte vondt etter vask. Når de tørker lukter det rett og slett spy, uten at de har blitt brukt til å tørke opp dette. Dette gjelder kun kjøkkenkluter og -håndklær, vanlige håndklær og klær lukter som de skal. Jeg kan tenke meg at det kanskje kommer av at det har lurt seg inn en våt, sur klut eller noe, men hvordan blir jeg kvitt denne lukta? Anonymkode: fc593...dba Dette skjer når kluter blir liggende halvvåte, særlig om du har tørket melkemat eller andre ting mrd mye stivelse i. Finn den største kjelen du har i stål. Kok opp vann slik at du har plass til kluter oppi og la de koke noen minutter før du skyller dem i iskaldt vann under kranen. Rør i gryta med klutrne i og ikke gå i fra den ett sekund. Har du en stor stålkjæle kan du tilsette bitte litt Zalo eller hvitt tøyvaskemiddel før vannet koker. Men da må du være ekstra på vakt for dette vil skumme mye når vannet koker. Hjelper ikke noen minutter i denne blandingen tar du kjelen av platen legger klutene i og lar alt stå over natten med lokk på. Da er det omtrent sterilisert. Jeg gjør dette med både microfiber og bomullskluter når de blir flekkete, eller lukter før jeg skal kokvaske klær. Vær og obs på at flytende tøyvask ikke er like effektiv som pulver. Anonymkode: 36209...c21
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #14 Skrevet 18. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har god erfaring med å koke sure kluter. Da putter jeg dem i en gryte med masse vann, koker opp og lar koke i ti minutter. Deretter vasker jeg dem normalt. Ellers bytter jeg kluter ofte, og henger de gamle opp på en slik trearmet, lang krok som henger over skittentøyskurven så de tørker. Anonymkode: 6218e...b30 Ti minutters koking i ei gryte og klutene er i oppløsning om ikke du har brent ned hele huset da. På 17.12.2017 den 19.36, AnonymBruker skrev: Legg de litt i klorvann etter de er vasket og fremdeles våte. Så heng opp til tørk. Anonymkode: 65c4e...d91 Klorin i kluter brukt på kjøkkenbenken etter en slik behandling du beskriver er direkte helseskadelig å bruke på en kjøkkenbenk du legger mat på. Klorin etterlater seg mengder av klorsalter. Klorsaltene er omtrent umulig å få skylt bort. Eddik er ikke særlig bedre. Anonymkode: 36209...c21
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #15 Skrevet 18. desember 2017 Jeg pleier å bare kaste de. Ny klut koster 15 kr for en ti pk firstprice kluter. Anonymkode: 8b572...f7e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #16 Skrevet 18. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Etter ti minutters koking i kjele er de vel allerede så rene de får blitt? Anonymkode: 2748b...d74 Koking dreper bakteriene, men for å få bort de illeluktene stoffene må klutene skylles godt. Det gidder jeg ikke, så jeg tørker dem og lenger dem inn i maskina neste 60 graders vask. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ti minutters koking i ei gryte og klutene er i oppløsning om ikke du har brent ned hele huset da. Anonymkode: 36209...c21 Det er rikelig med vann i gryta, og jeg passer selvsagt på at vannet ikke koker bort. Bomullskluter tåler fint å koke i timesvis, men det er ikke hensiktsmessig. Noen mikrofiberkluter tåler ikke koking, men de bruker jeg ikke på kjøkkenet siden de heller ikke tåler andre varme ting. Anonymkode: 6218e...b30
ajarRun Skrevet 18. desember 2017 #17 Skrevet 18. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ti minutters koking i ei gryte og klutene er i oppløsning om ikke du har brent ned hele huset da. Klorin i kluter brukt på kjøkkenbenken etter en slik behandling du beskriver er direkte helseskadelig å bruke på en kjøkkenbenk du legger mat på. Klorin etterlater seg mengder av klorsalter. Klorsaltene er omtrent umulig å få skylt bort. Eddik er ikke særlig bedre. Anonymkode: 36209...c21 Klorin er ikke farlig da. De p utter det til og med i drikkevann. Hussalt er jo et klorsalt.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #18 Skrevet 18. desember 2017 Hva slags kluter er dette ts? Microkluter skal vel ikke kokes? Selv bruker jeg kun bommullskluter og sørger for å vri de godt opp og henge til tørk etter å ha skylt dem. Så kokevasker jeg de på 95 grader med annen hvitvask hver uke. Har aldri problemer med lukt. Anonymkode: e3160...ae8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 19 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Klorin er ikke farlig da. De p utter det til og med i drikkevann. Hussalt er jo et klorsalt. Dette viser at du virkelig har forstått hva du uttaler deg om. Tror du skal lese deg litt opp på kloring av drikkevann og salt. Anonymkode: 36209...c21
ajarRun Skrevet 23. desember 2017 #20 Skrevet 23. desember 2017 På 19.12.2017 den 18.25, AnonymBruker skrev: Dette viser at du virkelig har forstått hva du uttaler deg om. Tror du skal lese deg litt opp på kloring av drikkevann og salt. Anonymkode: 36209...c21 Natriumklorid er jo hussalt. Jeg putter det på maten hele tiden. Mener du det er farlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå