Thomasine Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 (endret) Legger den her og ikke under graviditet, da de som er der inne forhåpentligvis ikke er i overgangsalderen...;) Jeg har hatt 3 spontanaborter i sin tid. Nå er jeg noe eldre, men likevel tidlig for å komme i overgangsalderen. Der er jeg visstnok på vei, lell... Jeg lurer på: Er det sammenheng mellom å komme tidligere i overgangsalderen og mange spontanaborter? Noen her som har opplevd det? https://www.tv2.no/nyheter/8119140/ Endret 17. desember 2017 av Thomasine
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Det er en sammenheng mellom overgangsalder og økt sjanse for spontanabort pga svekket eggkvalitet, men har ikke hørt at spontanaborter i ung alder er indikator på at man vil komme tidligere i overgangsalder. Noen kan imidlertid komme i veldig tidlig overgangsalder men da er jo ikke eggene SÅ gamle at SA Skal man imidlertid utelukke at man er på vei inn i tidlig overgangsalder må man ta blodprøve for å måle FSH, østradiol og AMH. I tillegg bør lege (spesialist på fertilitet) sjekke ut eggstokkene på ultralyd (sjekke antall follikler og størrelse på eggstokkene). Anonymkode: 9c818...55c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Den nyhetssaken du linker til har jo sett på sammenheng mellom spontantabort og unormale mengder med stamceller i livmorveggen, det har jo ingenting med overgangsalder å gjøre. Det sagt så skyldes over 50% av spontantaborter som er registrert kromosomfeil, tallet er sannsynligvis høyere da stor andel av spontantaborter har en uforklart årsak. Anonymkode: c2e77...921
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 Jeg har hatt 6 SA, men ikke noe tidlig overgangsalder her. Jeg var i slutten av 20 årene da jeg hadde alle spontanabortene, nå er jeg 40 år. Anonymkode: 55596...299
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2017 #5 Skrevet 18. desember 2017 15 timer siden, Thomasine skrev: Legger den her og ikke under graviditet, da de som er der inne forhåpentligvis ikke er i overgangsalderen...;) Jeg har hatt 3 spontanaborter i sin tid. Nå er jeg noe eldre, men likevel tidlig for å komme i overgangsalderen. Der er jeg visstnok på vei, lell... Jeg lurer på: Er det sammenheng mellom å komme tidligere i overgangsalderen og mange spontanaborter? Noen her som har opplevd det? https://www.tv2.no/nyheter/8119140/ Jeg har hatt 9 spontanaborter, og to "missed abortions", og jeg kom i overgangsalderen da jeg var 37. Om det har en sammenheng, eller en ren tilfeldighet, vet jeg ikke. Anonymkode: 7eb0a...ac9
Thomasine Skrevet 18. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt 9 spontanaborter, og to "missed abortions", og jeg kom i overgangsalderen da jeg var 37. Om det har en sammenheng, eller en ren tilfeldighet, vet jeg ikke. Anonymkode: 7eb0a...ac9 Hmmm...måtte lese meg opp på "missed abortions". Da er det 3 "Missed abortions" jeg har hatt - alle i uke 13. Var 10 år etter deg, men på vei inn i overgangsalderen ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå