Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 (endret) Hva er det folk i småbyer har i mot Oslo? Jeg hører om og har truffet mange som ikke liker Oslo eller Oslofolk. Hva har de i mot Oslofolk og Oslo by? Oslo er en kjempe by med godt miljø så kritikken er så ufortjent. Av det jeg opplever så er det ofte småbyfolk som bare må kritisere Oslo. Det verste er at de er så feilinformerte at de kan umulig kjenne til Oslo. Har hørt og lest om fordommene dems mot Oslofolk og Osloby og her er noen av flere fordommer mot Oslo: - Møkkete og usjarmerende. - Oslofolk er høye på pæra. - Mye i Oslo er lureri og sånt for småbyfolk. - Dem kan ofte si noe relatert til Oslo og da er de ofte nedlatende når de snakker om Oslo og Oslofolk. Folk er ikke greie nok, har ikke god nok tid, går ikke ann å gå ut i Oslo hvis det er mørkt for det er så mye rart som bor der og sånne ting. Og de som uttaler seg er ikke derfra engang og kjenner ikke Oslo. Det er ikke nok å ha tilbrakt et år der syns jeg. Hvorfor tror dere noen folk mener sånn om hovedstaden vår? Syns den er til å være stolt av jeg. Endret 17. desember 2017 av Eltele
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Jeg jobbet et år i en butikk i Vika. Hadde noen hyggelige kunder. Men fleste av de var sure, stressa og snakket nedlatende til meg pga min dialekt. Jeg kommer fra et sted utenfor Drammen. Det er utrolig hva folk kunne finne på å klage på. Jeg har 10 år med erfaring i butikk her jeg bor og opplever ikke det samme her jeg bor. Desverre opplevde jeg så mye negativt med kunder som gikk utover kolleger og butikk at jeg sluttet. Bare det stresset som er i Oslo er ulidelig. Anonymkode: ed3ff...9de 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 Jeg tror mye av det handler om sjalusi og frykt. Oslo får naturligvis mye oppmerksomhet av landets politikere, mens mindre steder gjerne blir oversett. Og når du bor på et sted med maks 5000 innbyggere vil selvfølgelig Oslo med sin kriminalitet, sine narkomane og med sitt lys og bråk døgnet rundt virke skremmende, som igjen fører til at Oslo i deres øyne blir en møkkete, kynisk og kjip by. I tillegg hjelper det vel ikke på at oslofolk gjerne ser på alt utenfor egne bygrenser som bondelandet. 😉 Selv elsker jeg denne byen og folka i den. Kan ikke tenke meg et mer perfekt sted å bo. 💜 Anonymkode: 27d54...2f2 3
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet et år i en butikk i Vika. Hadde noen hyggelige kunder. Men fleste av de var sure, stressa og snakket nedlatende til meg pga min dialekt. Jeg kommer fra et sted utenfor Drammen. Det er utrolig hva folk kunne finne på å klage på. Jeg har 10 år med erfaring i butikk her jeg bor og opplever ikke det samme her jeg bor. Desverre opplevde jeg så mye negativt med kunder som gikk utover kolleger og butikk at jeg sluttet. Bare det stresset som er i Oslo er ulidelig. Anonymkode: ed3ff...9de Det er fordi du ikke har vokst opp i Oslo at du kjenner så mye på det stresset. Har selv bodd utenfor Oslo. Der opplevde jeg det du opplevde i Oslo. Er ikke det rart? Sur betjening i butikkene, det er så stille der at det jeg ble stressa av det, og mange var snobbete (og da gikk det i sportsklærsnobbete) med nedlatende holdninger mot folk generelt sett. Det du opplevde i Oslo opplevde jeg i en mindre by. Folk var også bedrevitere og ingen av de klarte å ha den løs og ledig tone ovenfor hverandre sånn som man har i Oslo. Gud forby hvis man slår av en spøk til en fremmed. Da blir man jo sett rart på. Man trenger ikke være perfekt hele tiden i Oslo heller. I Oslo kan man snakke med hvem som helst altså. Man blir ikke dømt nedenom og hjem for det. Også kan man være seg selv der. Det følte jeg ikke på dette mindre stedet.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 Problemet mitt med mange Oslofolk er at de er så utrolig frekke mot folk utenfra. Var f.eks. en mann forrige uke som rett ut sa dialekten min er stygg, aldri opplevd noe lignende fra mennesker fra andre steder. Synes Oslo i seg selv er helt ok. Anonymkode: c0eb2...f58 8
Sirah Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 Fordi bygdefolk ofte er livredde for alt som er ukjent. De snakker ofte like mye dritt om de som kommer fra den gruuuusomme nabobygda. Og ja, jeg har bodd både på bygda og i Oslo. Ville valgt Oslo anyday dersom jeg skulle flyttet på meg. MEN det skal også legges til at jeg har venner og bekjente som har jobbet mye i utelivsbransjen på typiske turiststeder, og det er ikke til å stikke under en stol at de som er mest høye på seg selv og arrogante gjerne er fra Bærum. Men på den andre siden, de som drikker seg søppledrita og slåss er ofte fra bygda... Sååååååå.... Ja, jeg vet at jeg generaliserer nå, og jeg vet at ikke alle fra Oslo eller alle fra bygda er sånn og sånn. Så om du ikke kjenner deg igjen i beskrivelsen min så var det ikke deg jeg mente og dermed trenger du ikke å hente krenkekrakken riktig enda 🙈 4
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mye av det handler om sjalusi og frykt. Oslo får naturligvis mye oppmerksomhet av landets politikere, mens mindre steder gjerne blir oversett. Og når du bor på et sted med maks 5000 innbyggere vil selvfølgelig Oslo med sin kriminalitet, sine narkomane og med sitt lys og bråk døgnet rundt virke skremmende, som igjen fører til at Oslo i deres øyne blir en møkkete, kynisk og kjip by. I tillegg hjelper det vel ikke på at oslofolk gjerne ser på alt utenfor egne bygrenser som bondelandet. 😉 Selv elsker jeg denne byen og folka i den. Kan ikke tenke meg et mer perfekt sted å bo. 💜 Anonymkode: 27d54...2f2 Du har mye rett i det du sier. Når det gjelder narkomane og kriminelle så finnes de utenfor Oslo også men det er klart, de samles visst innimellom i Oslo. Men akkurat det vet jeg ikke. Har ingen erfaring med det eller de. Endret 17. desember 2017 av Eltele
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 1 minutt siden, Sirah skrev: Fordi bygdefolk ofte er livredde for alt som er ukjent. De snakker ofte like mye dritt om de som kommer fra den gruuuusomme nabobygda. Og ja, jeg har bodd både på bygda og i Oslo. Ville valgt Oslo anyday dersom jeg skulle flyttet på meg. MEN det skal også legges til at jeg har venner og bekjente som har jobbet mye i utelivsbransjen på typiske turiststeder, og det er ikke til å stikke under en stol at de som er mest høye på seg selv og arrogante gjerne er fra Bærum. Men på den andre siden, de som drikker seg søppledrita og slåss er ofte fra bygda... Sååååååå.... Ja, jeg vet at jeg generaliserer nå, og jeg vet at ikke alle fra Oslo eller alle fra bygda er sånn og sånn. Så om du ikke kjenner deg igjen i beskrivelsen min så var det ikke deg jeg mente og dermed trenger du ikke å hente krenkekrakken riktig enda 🙈 Nei jeg tar den på strak arm jeg og jeg ser negative ting med Oslo jeg, men jeg mener ikke nødvendigvis bygdefolk altså angående dette, men folk i fra mindre byer f.eks, men det blir vel omtrent det samme. Uavhengig av det som er negativt med Oslo så kunne jeg ikke ønske meg et annet sted å bo. Jeg er kjempe glad i byen min.
Katten.2.0 Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 Det jeg misliker med Oslo er i stor grad stemningen. Du kan se på kroppsspråket til folk når de går, fiendtligheten og hvor nummen de er for mennesker rundt seg. Sleng på statusorienteringen (det er viktigere med rett navn enn personlige prestasjoner), så er ikke akkurat Oslo et sted jeg vil anbefale. Merker ikke i nærheten av samme stemning i de andre storbyene. Så en kan argumentere for at man må kjenne Oslo for å se dets sjarm, men poenget mitt er at man ikke opplever den samme negative trykkende og stressende stemningen i de andre byene. Likevel har jeg flyttet til Oslo og liker meg her. Måtte bare bli nummen som alle andre. 4
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt med mange Oslofolk er at de er så utrolig frekke mot folk utenfra. Var f.eks. en mann forrige uke som rett ut sa dialekten min er stygg, aldri opplevd noe lignende fra mennesker fra andre steder. Synes Oslo i seg selv er helt ok. Anonymkode: c0eb2...f58 Det har jo med han mannen å gjøre og ikke med Oslo. Sånn vet alle uavhengig av hvor man er fra at sånn sier man ikke til folk retten og sletten.
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 4 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Det jeg misliker med Oslo er i stor grad stemningen. Du kan se på kroppsspråket til folk når de går, fiendtligheten og hvor nummen de er for mennesker rundt seg. Sleng på statusorienteringen (det er viktigere med rett navn enn personlige prestasjoner), så er ikke akkurat Oslo et sted jeg vil anbefale. Merker ikke i nærheten av samme stemning i de andre storbyene. Så en kan argumentere for at man må kjenne Oslo for å se dets sjarm, men poenget mitt er at man ikke opplever den samme negative trykkende og stressende stemningen i de andre byene. Likevel har jeg flyttet til Oslo og liker meg her. Måtte bare bli nummen som alle andre. Jeg liker stemningen i Oslo jeg. Liker godt at man har valgfrihet til å være sosial eller ikke sosial f.eks. Mener du at folk er fiendtlige i Oslo eller snakker du om at folk går på en fiendtlig måte? For jeg skjønte ikke hva du mente.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #12 Skrevet 17. desember 2017 Jeg er fra Oslo og elsker byen min. Har bodd litt andre steder også, og mange er negative til byen min. Men jeg elsker den så høyt og er så stolt av den, at jeg bryr meg ikke om kritikken i det hele tatt. For meg er de uvitende om hvilken perle Oslo er, og jeg er bare glad for at slike mennesker ikke flytter hit:) Tenker også ofte at de er misunnelige. Det jeg har lagt mest merke til er hvor negative de er til groruddalen. Det gjelder særlig innflyttere. De kan bo hvor som helst, bare ikke groruddalen. Måtte le litt av et par utenbysfra som skulle flytte til Oslo og kjøpe leilighet her. Det viktigste var at den ikke måtte ligge i groruddalen. For det var ikke fint nok. De kjøpte på mortensrud... Anonymkode: e1940...e99 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 Har bodd litt rundt om kring bla. 5 år i Oslo og kan trygt si at mitt inntrykk av Oslo, og de innfødte der, er dårlig. For mye nord-om-Sinsenkrysset mentalitet og at Oslo er Norges navle. Har bodd i Trondheim, (ikke min fødeby), de siste 10 åra og det er en helt annen stemning, og rause folk. Anonymkode: 4400c...068 2
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Oslo og elsker byen min. Har bodd litt andre steder også, og mange er negative til byen min. Men jeg elsker den så høyt og er så stolt av den, at jeg bryr meg ikke om kritikken i det hele tatt. For meg er de uvitende om hvilken perle Oslo er, og jeg er bare glad for at slike mennesker ikke flytter hit:) Tenker også ofte at de er misunnelige. Det jeg har lagt mest merke til er hvor negative de er til groruddalen. Det gjelder særlig innflyttere. De kan bo hvor som helst, bare ikke groruddalen. Måtte le litt av et par utenbysfra som skulle flytte til Oslo og kjøpe leilighet her. Det viktigste var at den ikke måtte ligge i groruddalen. For det var ikke fint nok. De kjøpte på mortensrud... Anonymkode: e1940...e99 Vet om noen som er utenbys fra jeg som mente at et bra nok område i Oslo er bare for narkomane. Utrolig hva en utenbys som ikke har kjennskap til Oslo klarer å lire av seg. Nå bor de i en by hvor det i følge rykter flommer over av narkotika så det sier mest om den byen. Men jeg er enig i at Oslo ikke passer for alle. Man må bare skli naturlig inn Oslomiljøet tror jeg. Er ikke alle som gjør det. Og jeg ser jo den at det er lettere for folk som har vokst opp her. Endret 17. desember 2017 av Eltele
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 Bor i en liten by utenfor Oslo. Jobber i Oslo. Merker lite til det TS beskriver. Merker det ikke på jobb og heller ikke når jeg er hjemme i småbyen min. Tenker grunnen er at den lille byen min ligger nært nok og at vi er mange som jobber i Oslo og bor i min lille by. Når du kommer lenger bort fra hovedstaden (spesielt til andre deler av landet) kan du innimellom møte det som TS beskriver. Da oftest blant folk som aldri, eller bare en gang eller to, har vært på dagsbesøk i Oslo. Akkurat som du også i Oslo finner fordommer mot andre landsdeler og byer. Anonymkode: 5776e...0ef
Katten.2.0 Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 8 minutter siden, Eltele said: Jeg liker stemningen i Oslo jeg. Liker godt at man har valgfrihet til å være sosial eller ikke sosial f.eks. Mener du at folk er fiendtlige i Oslo eller snakker du om at folk går på en fiendtlig måte? For jeg skjønte ikke hva du mente. Når folk utenfra sier at de ikke liker stemningen i Oslo, så hjelper det ikke at du liker den. Kroppsspråk, utstråling osv. I tillegg er det mye passiv aggressivitet, herskerteknikker og elitisme av det jeg har opplevd. Folk blir nesten overrasket over at jeg, som nordlending, er høyt utdannet og relativt kunnskapsrik. Poenget mitt er ikke at Oslo er en dårlig by eller at alle andre norske byer er bedre, poenget er at Oslo har en stemning som er unik for byen og den stemningen er det ikke alle som liker. 9
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 (endret) 6 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Når folk utenfra sier at de ikke liker stemningen i Oslo, så hjelper det ikke at du liker den. Kroppsspråk, utstråling osv. I tillegg er det mye passiv aggressivitet, herskerteknikker og elitisme av det jeg har opplevd. Folk blir nesten overrasket over at jeg, som nordlending, er høyt utdannet og relativt kunnskapsrik. Poenget mitt er ikke at Oslo er en dårlig by eller at alle andre norske byer er bedre, poenget er at Oslo har en stemning som er unik for byen og den stemningen er det ikke alle som liker. Hva så? Hva skal du frem til? Nei? Og den tar jeg på strak arm, at ikke alle trives i Oslo for å si det sånn da. Det kan jeg ikke ta personlig. Det må være lov og jeg forstår det også. Hadde vært synd hvis alle likte den byen så godt. Da hadde andre byer vært folketomme. Endret 17. desember 2017 av Eltele
Katten.2.0 Skrevet 17. desember 2017 #18 Skrevet 17. desember 2017 Uhm... Hva skal du fram til? Du lager en tråd hvor du spør hva folk har i mot Oslo og dets folk. Jeg svarer, så da ser jeg ikke poenget med å diskutere utover det. 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #19 Skrevet 17. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i en liten by utenfor Oslo. Jobber i Oslo. Merker lite til det TS beskriver. Merker det ikke på jobb og heller ikke når jeg er hjemme i småbyen min. Tenker grunnen er at den lille byen min ligger nært nok og at vi er mange som jobber i Oslo og bor i min lille by. Når du kommer lenger bort fra hovedstaden (spesielt til andre deler av landet) kan du innimellom møte det som TS beskriver. Da oftest blant folk som aldri, eller bare en gang eller to, har vært på dagsbesøk i Oslo. Akkurat som du også i Oslo finner fordommer mot andre landsdeler og byer. Anonymkode: 5776e...0ef De fleste mennesker kan ha fordommer mot folk fra enkelte stedet. Men mitt inntrykk er at det er bare til oslofolk at mange slenger kritikken rett til vedkomne! Jeg skal innrømme at jeg feks har litt fordommer mot de fra Kristiansand. Men ville jo ikke falle meg inn å kritisere dem eller byen deres så de hørte! Men til oslofolk er det liksom lov å være frekk nok til å kritisere hjemstedet deres. Nettopp dette gjør at jeg tenker at de prøver å sparke oppover, at de føler seg underlegne. Og derfor tar jeg meg ikke nær av det. Men blir like forbauset hver gang jeg hører at folk hater byen min. Anonymkode: e1940...e99 4
Gjest Eltele Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 (endret) 10 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Uhm... Hva skal du fram til? Du lager en tråd hvor du spør hva folk har i mot Oslo og dets folk. Jeg svarer, så da ser jeg ikke poenget med å diskutere utover det. Jeg bare svarer tilbake de som svarer i tråden og gir opplysninger om det jeg og andre osloborgere opplever. Det er ikke for å presse på dem min oppfatning om Oslo by hvis det er det du hentyder. Folk må få mene hva dem vil. At folk er glade i hjembyene sine så er kjempe bra det. Er det noe galt i det? Endret 17. desember 2017 av Eltele
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå