Gå til innhold

Er man smittsom før utbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi fått oppkast hele gjengen i løpet av natten og morgenen. Hvor sannsynlig er det at de vi var med i går er smittet av omgangssyke? Ingen hadde symptomer som jeg vet om før det brøt ut. 

Anonymkode: a11f7...c6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo dråpesmitte (fra oppkast), eventuelt fra avføring/diaré (ikke vasket seg godt nok på hendene). Så at det smitter før det bryter ut tror jeg ikke. 

God bedring! 

Anonymkode: 9ded5...784

Gjest Solstråletårer
Skrevet

Ikke smittsom før første oppkast / diare men smittsomt 48 timer  etter siste oppkast / diare. 

Skrevet

Jeg har alltid hørt at det er smittsomt "rett før" det bryter ut. Men jeg vil ikke tro at "rett før" betyr 6 timer eller mer, for å si det sånn.... En time eller to kanskje? Har aldri sett noen definisjon av denne "rett før" ;)

God bedring! Hvis alle har fått det samtidig, er dere ihvertfall ferdige til jul - istedenfor at dere skal smitte hverandre etter tur i uka som kommer!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi fått oppkast hele gjengen i løpet av natten og morgenen. Hvor sannsynlig er det at de vi var med i går er smittet av omgangssyke? Ingen hadde symptomer som jeg vet om før det brøt ut. 

Anonymkode: a11f7...c6c

Det er umulig å svare på. Flere faktorer spiller inn. Både hvor nære dere fysisk har vært hverandre og hvilken type kontakt det har vært. Temperatur og stedet dere har vært på. 

Husk 48 timers regelen etter oppkast og diare.

Anonymkode: 8253d...afa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...