Gå til innhold

Meglar

Emma3

Anbefalte innlegg

Vi skal selge leiligheta vår no i vår. Kor mykje må vi regne med å betale til ein eventuell meglar? Rekna med å få ein plass ml 1,1 og 1,2 mil.. Greit å ha ein viss peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi holder på å selge hus nå og betaler:

Tilrettelegging herunder bl.a. innhenting av informasjon,

utarbeidelse av salgsoppgaver i farger, kopiering, porto og telefon: kr 6.250.- inkl. mva

Meglerprovisjon beregnes på følgende måte:

Av salgssum med tillegg av evt. andel fellesgjeld: 3,1 %

Minimumsprovisjon kr 30.800,-

Markedsføring/annonsering 11 900,-

Så det er ikke billig å bruke megler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med 2-3 meglere - store forskjeller.

Du må regne med en prosentdel av salgssummen - kan variere fra 1% (hos de mest desperate) til over 3%. Så kommer annonsering, gebyrer etc. i tillegg. Få tilbud på totalen fra flere meglere før du bestemmer deg, og husk at det er flere ting enn bare prisen som teller. Salgssummen minus meglerutgifter er nettoen din, og det som er viktig. En megler som koster mye kan i noen tilfeller være verdt prisen, andre ganger kan en rimelig megler gjøre like god jobb. Hør med bekjente, sjekk litt hvem som har solgt eiendom rundt hos deg etc.

I storbyer koster ofte markedspakker 30-40 000. I mindre tettsteder er annonseringen gjerne rimeligere. Store meglere tar gjerne høyere meglerprovisjon enn små selskaper. Mange faktorer som spiller inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging herunder bl.a. innhenting av informasjon,

utarbeidelse av salgsoppgaver i farger, kopiering, porto og telefon: kr 6.250.- inkl. mva

Meglerprovisjon beregnes på følgende måte:

Av salgssum med tillegg av evt. andel fellesgjeld: 3,1 %

Minimumsprovisjon kr 30.800,-

Markedsføring/annonsering 11 900,-

Så det er ikke billig å bruke megler...

Tatt i betraktning hva du spesifiserer dere betaler kr. 6.250,- for....så lurer jeg litt på hva minimumsprovisjonen på kr. 30.800,- skal dekke.....visning?

Har det blitt helt vill vest i meglerbransjen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Den provisjonen som er oppgitt på 3.1% er garantert inkluidert mva...

Provisjonen skal dekke lønn til megler, evt oppgjørsansvarlig, dekke forsikringen til kredittilsynet bla.

Det er ganske mye mer en megler gjør en to timer på visning og en dag med budrunder. Det skal gjøres endel undersøkelser i forkant, utarbeidelse av prsopekt, utforming av kontrakt, avholde kontraktsmøte, kanskje avklare forkjøpsrett, oppgjør, sslettimg av krav, tinglysning ol.

De fleste meglere får 30% av provisjonen i lønn og har ingen fast lønn. Om man regner antall timer som en megler legger ned i et salgsoppdrag, kommer man ut på en lav timelønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den provisjonen som er oppgitt på 3.1% er garantert inkluidert mva....

Ja det skulle da bare mangle. Ovenfor private så skal alltid prisene oppgis inkludert mva.

Det er ganske mye mer en megler gjør en to timer på visning og en dag med budrunder. Det skal gjøres endel undersøkelser i forkant' date=' utarbeidelse av prsopekt, utforming av kontrakt, avholde kontraktsmøte, kanskje avklare forkjøpsrett, oppgjør, sslettimg av krav, tinglysning ol. [/quote']

Det meste av det dekkes etter hva jeg forstår av hva Gunne har beskrevet her i tillegg til provisjonen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meglere har faktisk ikke særlig høy timelønn, selv om de tjener mye. De jobber lange dager, holder visninger og befaringer på ettermiddager og i helger, er tilgjengelige på telefonen til alle døgnets tider mv. Men de har god årslønn og en arbeidstid jeg aldri ville akseptert.

Og det er MYE som gjøres i tillegg til visninger og tilrettelegging før salget. Rådgivning, administrasjon av budrunder, oppringning av alle interessenter hver gang det kommer nytt bud, oppretting av eierskifteforsikringer, utarbeidelse av kjøpekontrakt, kontraktsmøte, oppgjør med avregning av alle avgifter mv., kontakt med bank, tinglysning overskjøting m.m.m.

For ikke å snakke om besvaring av telefoner fra kjøper når vedkommende finner ut at leiligheten bare har 30 liters varmtvannstank og nærmest ønsker å heve kjøpet på bakgrunn av dette. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meglere har faktisk ikke særlig høy timelønn, selv om de tjener mye. De jobber lange dager, holder visninger og befaringer på ettermiddager og i helger, er tilgjengelige på telefonen til alle døgnets tider mv. Men de har god årslønn og en arbeidstid jeg aldri ville akseptert.

Og det er MYE som gjøres i tillegg til visninger og tilrettelegging før salget. Rådgivning, administrasjon av budrunder, oppringning av alle interessenter hver gang det kommer nytt bud, oppretting av eierskifteforsikringer, utarbeidelse av kjøpekontrakt, kontraktsmøte, oppgjør med avregning av alle avgifter mv., kontakt med bank, tinglysning overskjøting m.m.m.

For ikke å snakke om besvaring av telefoner fra kjøper når vedkommende finner ut at leiligheten bare har 30 liters varmtvannstank og nærmest ønsker å heve kjøpet på bakgrunn av dette. :wink:

Er rimelig godt informert jeg også...og meglereutgiftene er priset altfor høyt....det hører ingen sted hjemme.

Og apropos...ingen skal finne ut at en leilighet har 30 liters varmtvannstank etter at kjøpet er gjort...dette skal det være opplyst om på forhånd (vet det var et eksempel, men syntes det var et dårlig et). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig godt informert jeg også...og meglereutgiftene er priset altfor høyt....det hører ingen sted hjemme.

Og apropos...ingen skal finne ut at en leilighet har 30 liters varmtvannstank etter at kjøpet er gjort...dette skal det være opplyst om på forhånd (vet det var et eksempel, men syntes det var et dårlig et). :)

Så fint for deg at du er informert da... Foreslår at du tar en titt på bunnlinjen til meglerforetakene og forteller meg hvilke selskaper det er som har så enorme resultater at de bekrefter dine "antakelser" om overprising.

Foreslår også at du tar en runde med NEF om dette, siden de sikkert vil like å vite at deres medlemmer tar overpris for tjenestene sine.

Og så kan jo du - og andre som er enige med deg - utøve meglingen selv. Drita billig, og dere får sikkert samme resultat som en megler :roll: SIkkert som banken er det også... :ler:

Forøvrig var eksempelet med varmtvannstanken tatt fra en reell situasjon beskrevet her på KG i en annen tråd... Se svarene der før du uttaler deg, så er du godt informert i den saken også.

:sminkedokke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Selv om kostnadene til inhenting av informasjoen (grunnboksutskrift, infromasjon fra forretningfører, reguleringplan ol) er inkludert i tilretteleggingen, bruker megleren en god del tid på arbeidet.

Om du regner antall timer en megler legger ned i arbeidet og deler det på provisjonen får du nok en sum som forbauser mange. De fleste meglere selger ikke villaer til 10 millioner flere ganger i mnd. Gjennomsnittlslønnen for en megler er 300.000,- og det er ikke så mye om man ser på hvor mye de jobber og til hvilke tider. Har selv oppled å blitt oppringt halv ett om natten av folk som satt på Finn.no og så på en leileighet......

Folk flest tror tydeligvis en meglers jobb bare er visningene (som de bruker er assistent på) og budrunden....

Om man mener at meglerene er så overpriset og gjør en enkel jobb, så er det fult lovlig å selge egen bolig uten innblanding av megler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Då har eg ein viss peilig når eg skal snakke med foerskjellige meglara. Har blitt fortalt at eg må rekne med 70 000, men synast det var mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

70.000 for en leileighet til 1.1-1.2 hørtes mye ut, skal vi se...

Antatt salgssum 1.150.000 -2.5% provisjon = 28.750

+ mva 25% = 7.188 = 35.938

+ Utlegg (grunnboksutskrift, forr. gebyr, reguleringskart, takst osv) ca 7.000 =42.938

Annonser (Finn, tinde samt avis) ca 15.000 = 57.938

Tja, ble jo ikke så langt unna. Om leiligheten ligger i Oslo eller andre sentrale områder og den typiske kjøperen er ung, kan du jo forsøke med å bare annosere på internett først. Det er avisannonsene som er dyre. Du kan også prøve å få megleren til å inkludere et par ekstra visninger i provisjonen. De er ofte mer villige på det enn å gå ned i provisjon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg at du er informert da... Foreslår at du tar en titt på bunnlinjen til meglerforetakene og forteller meg hvilke selskaper det er som har så enorme resultater at de bekrefter dine "antakelser" om overprising.

Foreslår også at du tar en runde med NEF om dette, siden de sikkert vil like å vite at deres medlemmer tar overpris for tjenestene sine.

Og så kan jo du - og andre som er enige med deg - utøve meglingen selv. Drita billig, og dere får sikkert samme resultat som en megler :roll: SIkkert som banken er det også... :ler:

Forøvrig var eksempelet med varmtvannstanken tatt fra en reell situasjon beskrevet her på KG i en annen tråd... Se svarene der før du uttaler deg, så er du godt informert i den saken også.

:sminkedokke:

Jeg mener ikke å være frekk Sissan, men nå synes jeg kanskje det blir litt drøyt. Jeg aner ikke om jeg traff noen ømme tær...men kanskje greit vi avslutter nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du regner antall timer en megler legger ned i arbeidet og deler det på provisjonen får du nok en sum som forbauser mange.

Om man mener at meglerene er så overpriset og gjør en enkel jobb, så er det fult lovlig å selge egen bolig uten innblanding av megler...

Men i utgangspunktet var det vel meglerutgiftene det ble reagert på her? Da blir det litt feil å vinkle det mot den enkelte meglers lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være frekk Sissan' date=' men nå synes jeg kanskje det blir litt drøyt. Jeg aner ikke om jeg traff noen ømme tær...men kanskje greit vi avslutter nå?[/quote']

Flott - jeg mente å være frekk, for jeg mener at du er helt på jordet når du uttaler deg om prising av meglertjenester. Men det var jo ikke din mening om prising denne tråden gjaldt, så vi kan godt slutte. Dixie har jo også svart, og hun vet hva hun snakker om.

Jeg har for øvrig ikke ømme tær, men farlig kort tålmodighet med slike utsagn. Har hørt dem før, har aldri fått dem dokumentert eller begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70.000 for en leileighet til 1.1-1.2 hørtes mye ut, skal vi se...

Antatt salgssum 1.150.000 -2.5% provisjon = 28.750

+ mva 25% = 7.188                                  = 35.938

+ Utlegg (grunnboksutskrift, forr. gebyr, reguleringskart, takst osv) ca 7.000            =42.938

Annonser (Finn, tinde samt avis) ca 15.000  = 57.938

Tusen takk Dixie i.i. :blomst_opp:

Veldig kjekt å ha noko konret, og veit ka vi kan forhandle fram til. Ka som er ein god pris, og ka som er altfor dyrt. Er i Bergen, så det går jo an å selge privat, men er fulltids student har i tillegg ei tulle på 3 mnd, så eg trur nok ikkje eg har tid til det, og ork til det.

Synast folk kan holde seg til det som det blir spurt om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det kan være lurt å sette en tidsbegrenset kontrakt slik at hvis ikke megler får solgt leiligheten innen rimelig tid, så kan du gå over til annen megler uten kostnadsfritt.

Alternativet til megler kan være å kontakte en advokat og selge privat. Har du en lettsolgt leilighet kan du spare mye på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg har avsporet spørsmålet ditt :oops:

Siden du bor i Bergen, vil jeg gjerne gi deg disse linkene, som egentlig svarer på mye av det du lurer på:

http://www.ba.no/forbruker_guider/bolig/ar...icle1424911.ece

http://www.ba.no/forbruker_guider/bolig/ar...icle1424910.ece

BA har nettopp tatt en ringerunde til meglerne for å spørre om priser, og har publisert svarene. De tallene man gir til avisene er oftest veiledende priser, de kan forhandles. Prisene du ser i avisen er de du kan forvente å få oppgitt ved første henvendelse, du bør kunne forhandle denne noe ned.

Det er fordeler og ulemper med å bruke store selskaper som koster noe mer og små selskaper som er rimeligere. Anbefaler deg å velge ut tre-fire og få dem til dere på befaring. Føle dere litt frem. Vær åpen om at du har flere inne, og bruk det i forhandlingene.

Noen har salgsgarantier som fungerer slik gjest over beskriver. Personlig ville jeg ikke vært så opptatt av det, men er du veldig usikker på meglervalget, kan det kanskje være greit. Tror neppe du får forhandlet frem dette, noen har det som standard, andre har det ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Sissan, det var akkurat det eg var ute etter. Får nok revurdere mine tanka om å bruke ein av dei store meglarfirma.

gjest: Trur nok eg har ein attraktiv og lettsolgt leilighet, og har nære bekjente som er advokat, men som sagt har vi ikkje kapasitet. Orka ikkje ta det styre sjølv, då betalar eg heller. Om eg begynner med det, er eg redd eg ikkje klara å gjere ferdig hovedoppgava mi. Blir eg heller ikkje utdanna til sommaren, "taper" eg også mykje peng i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...